Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

KL

http://www.pixbox.se/pic_show_id23252214.html
Länken är till såret, om någon är känslig.
Nu har jag precis varit och tvättat såret. Jag är verkligen stort över hur duktig hon är både när jag ger henne medicin och tvättar rent såret. :)

*kl*

Tömkörningen idag gick bra! :bump: Vi tog det lugnt och snirklade runt lite på banan ~ 30 minuter, enbart i skritt. Vi tränade på en 8-volt runt 2 koner som han bara var tvuuungen att smaka på innan vi kunde fortsätta ;) Hans problem kommer när vi ska svänga höger runt konen, han vill inte gå åt det hållet och protesterar genom att snedda eller lätta på framdelen. Jag försökte avleda det hela genom att först vända honom och sedan kommendera honom framåt, det funkade bra. Bara man är lugn och metodisk...

Jag hade inga högre krav än att han skulle gå framåt utan att resa sig, och det lyckades vi med. Imorgon ska vi befästa det genom att upprepa proceduren. Jag testade också att ge mer stöd på ytter + röra fingrarna lite på inner, han fattade snabbt och sökte sig lite mer neråt. Nästa vecka ska vi rida! :)

... undrar fortf. hur ni sätter tömmarna i gjorden när ni tömkör?

Jag vet precis hur det känns att sakna den "riktiga" ridningen! Men jag tänker att har jag väntat i snart 4 år på Avalon så ska jag inte ge upp när vi kommit så långt. Jag lånar andra hästar ibland för att hålla ridningen uppe. Dock saknar jag att bara lasta en morgon och åka på tävling.

Nä ge upp är det väl ingen som tänker! :) Det ÄR ju häftigt att rida unghäst men som sagt, ibland saknar man de där perfekta fattningarna i balans eller att bara kunna rida ut och galoppträna utan att behöva vara på sin vakt precis hela tiden å göra allt för att hålla sig kvar i alla hopp, bock och spark å grisnitar (det är måååånga blå tomtar i skogen i hälsingland...)
Men men, det kommer nog snart det med!

Du har inte provat tömköra honom ute i skogen eller efter vägen? eller är han för "bråkig"?
Intrycket just nu är att ni tillbringar väldigt mycket tid inne på ridbanan, men det kanske är just de tillfällena som råkat komma upp här i forumet ;) :p

Senast ändrad av en moderator:

(hur gick det på din shopingrunda förresten ;) )

... undrar fortf. hur ni sätter tömmarna i gjorden när ni tömkör?

Igår va jag på tömkörningskurs med Anders Eriksson (han är bara så helt suveränt duktig, helt otroligt!) Enligt honom finns ingen regel utan det måste man prova sig fram vilket som passar för hästen. Alla hästar är ju som alla vet olika och vissa är känsliga i munnen andra för tryck över nosen mm mm det va vad han sa. Man hade 1 timme med honom och då provade man alla sätt och de som krånglade mycket gick oftast mycket bättre på bettlöst (kapson med ringar på så ringarna hamnade där bettringarna är annars) de hästarna som gick på bettlöst selmmade så mycket så man trodde de hade bett i mun. Han är verkligen en klippa!!

De flesta unghästar utan munkänslighet gick med yttertömmen från bett genom ringen till hand och innertömmen från ringen genom bettet och till handen. Så har jag på min Brixie och det funkar kanon. Men som sagt prova dig fram. Anders ska inte hålla nån kurs där du bor?? isf tycker jag absolut du ska delta - lite dyrt är det men värt varenda krona.

Jag har yttertygeln genom ringen (ganska högt upp) och sedan till bettringen medan innertygeln först träs genom bettringen utifrån och sedan fästes den i gjorden på samma höjd som ytter. På så sätt kan jag leda med innertygeln och även bredda med tömmarna för bättre stabilitet om det skulle behövas. Har dock inte tömkört på jättelänge, hunden tuggade sönder tömmarna precis innan sommaren och har fortf. inte åkt och köpt nya, det går ju så bra med ridningen :angel:

Vi har ju bara hållt på ½ vecka nu sedan sommaruppehållet och det har blivit på ridbanan :) Men tanken är att jag ska rida from. nästa vecka och då ska vi både ut i skogen och på stubbåkrarna (som vi har MASSOR av). Tömkört ute har jag inte gjort för han är ju rädd för precis allt :grin: men tänkte jag skulle ge mej ut på stubbåkern som gränsar till stallplanen.

Min shoppingrunda fick kalas! HAndlade för 1703:- och då fick jag vintertäcke, regntäcke, fårskinnspadd, sporrar, lekboll till boxen, strykkappor, svansglans, gummityglar, ridjacka och 8 st koner.

Jag sätter också ledande innertöm vid tömkörning på volt, men när man går på rakt spår och byter varv ofta, då är det ju lite svårt att bara ha en töm ledande.

det kanske just därför han är rädd? att du inte är ute så mycket i skogen, hade en bekant som hade unghäst och hon red inte ut av den andledningen att hästen var rädd, hon red endast ut med sällskap. den hästen är nu 7 år och går fortfarande inte att rida ut på själv.. vänder och sticker hem och är livrädd om ett löv blåser över vägen.. Menar inget illa men tänk på det att det är superviktigt att rida ut om inte själv i början så kan man rida med en trygg häst framför och sen ge sig ut på en slibga som hästen är van vid att gå.

själv har jag nästan aldrig någon att rida ut med, opch visst var Dacke osäker i början och vände, men när han växte fast eller blev rädd så hoppade jag av och ledde förbi honom och hoppade senare upp igen, idag krävs ganska så mycket för att skrämma honom :cool: förutom en dam som kom med ett nerfällt paraply och precis när hon är något bakom dacke ja då fäller hon upp paraplyet :mad: men det gick bra den gången men det var inga vackra ord hon fick höra :o

ja precis!
som katarina-dacke oxå skriver, det är bara att ge sig ut och möta allt det läskiga Han har ju sin matte med sig! :love:

Ser du att det går alldeles utmärkt att shoppa billigt? :D Om du handlat i märkesbutik så hade du fått max regntäcket och en fårskinnspad :p

*KL*
Hur gör ni andra i vinter med täcken osv? när ska ni låta dem vintervila? hur länge?
Min får sätta vinterpäls så det yr om honom. Har tänkt ha fleecefodrat regntäcke de dagar det är väldigt blött/regn/snöstorm. Om det är 30 minus så lägger jag ett undertäcke oxå.

Sitter dessutom och grubblar på foderstat :eek: I hate it! Tycker det är skitsvårt. eftersom mitt hö MÖGLAT (leverantören tog in blött hö:eek:)så har jag nu FYRA höleverantörer = omöjligt att analysera och göra foderstat eftersom allt hö ligger hullerombuller :cool: Jag som hade stora planer på att analysera och vara noggrann, det sket sig fullständigt (dessutom vägrar leverantören byta ut mitt hö så denna säsong blir DYYR:cry: tur i oturen var att det möglade höet var betalning för arrendet så vi har ju ej lagt ut pengarna rent fysiskt men ändå....)
Jag har förr gett betfor, krafft grov 90 och kornkross.

Vad ger ni för mineraler?

Hej!
Hittade den här tråden och tänkte komma in med min lilla tjej. Alltid bra att ha folk som är på samma nivå att diskutera med ;)

Min häst heter Créme Camielle (f,05 så klart) och är E: Camiell Flamingo Z UE: Magini.. Hon är världens snällaste häst i näst intill allt! Allting vi prövat på har fungerat kanon. Jag sadelvande och började hänga/sitta på henne i November 07, det gick jätte bra inga större problem och hon tömkördes och longerades en del också. Sen fick hon vila fram till i maj då det kändes att börja på riktigt, ibörjan hade hon lite stegrings protester men gav sig efter 2 gånger. Sen har hon lagt av med det nästan helt och hållet, visst om vi ska ut i skogen och det står en stor månster sten så kan man ju inte riktigt vilja gå :p

I augusti fick hon flytta från sin mamma och till ridskolan så att jag skulle få närmre till henne, cyklings avstånd + ridhus är ju alltid önskvärt :D
Det har gått jätte bra, hon har en hagkompis som hon trivs mycket bra med och vi har varit ut i skogen själv ett par gånger. Planen är att även köra in lilla damen men jag har inte kommit så långt än, dessutom måste jag skaffa hjälp då för jag har ingen aning om Hur man gör..

Här kommer en bild på damen men den är sen hon var 1 år. Ska skaffa en nyare :)

view.php

Jag sätter också ledande innertöm vid tömkörning på volt, men när man går på rakt spår och byter varv ofta, då är det ju lite svårt att bara ha en töm ledande.

Kan kankse kännas lite bökigt men jag byter när jag byter varv. Jag tycker det är bäst eftersom det funkar bäst för hästen så här.
Jag har som sagt varit på kurs för Anders och han körde så även på rakt spår och böt när vi böt varv. Man får nog göra det som känns bäst för både sig själv och hästen.

Samma här tänker låta Brixie få bli en riktig björn i vinter och bara lägga på täcke vid blötväder och riktig kyla. Hon ska bara lufsa i skogen hela vintern med någon veckas vila i 2 omgångar.

Jag ger mineraler från Homeopathuset i Söderala som heter Minesyl.
Sen blir det lite annat med foderstaten för oss i år eftersom hon är dräktig. Jag har inte heller fått min hö analys av bonden än :mad: Finns det ingen annan som har analyserat höet där du bor/tagit ditt hö ifrån. Värdena ligger ju ganska lika varann i samma områden, om inte exakt så på ett ungefär iaf.

Oh, du har ju en halsvsyster till min Avalon (-05) han är e: Camiell-Flamingo Z ue: Swift 690.

Vad roligt! :)

Till Dacke och Annie: Alltså innan sommarvilan red vi ut med sällskap, det är bara nu denna veckan jag satt igång honom (4 tillfällen) som vi inte varit ute. Han är inriden utan varken ridhus eller paddock och jag har ridit ut honom med ledhäst, det gick jättebra. Det lät nog som att vi aldrig lämnade stallplanen, men det är bara sedan jag satte igång igen. Håller helt med er om att man ska ut i naturen med de små!

Idag tömkörde jag PÅ STUBBÅKERN ;) HAn gick så fint! :love: HAr ju aldrigt ridit honom med något stöd i handen för att söka formen så det är han inte van vid men idag testade jag i tömkörningen (ej på volt utan rakt fram i böjda spår) och han sökte sig nedåt jättefint. Var alldeles löddrig runt munnen.

Den där halsvsystern vill jag höra mer om!

Ja som sagt, det lät värre än det var ;)
Vad härligt att han gick så fint!

(hur går det med fölis förresten?)

Ja jag får kolla med någon annan om de har analyser. Fast hittills har de analyserade foderstaterna inte stämt överens med de hästar jag haft.... men det ger ju en hint iaf!
(en föll ur, en byggde inte muskler och en blev jättetjock av de "korrekt utförda" foderstaterna)

Ska nog kika runt lite foder-forumet!

uscha, stackars liten!! hoppas allt går bra och att det läker som det ska och inte ger några men

2d8pbsy.jpg

Här kommer en bild på Camielle, hoppas den syns :)

Dörren äter hö, havre, lusern och grov 90, samt blå krafft miner (innehåller vit.) han får lite betfor efter ridning ibland pga att det är gott-faktor på det.. :)

just nu i blåsten och det ostadiga vädret har han haft ett amigo regntäcke på sig (sommarvarianten det är riktigt tunt).
han komme rinte ha ngt med täcke på än det på ett bra tag.

han sätter BJÖRNpäls :( vilket inte jag gillar och det är inte praktiskt och lättskött ngn stans.. jag har inte bestämt mig hur vi gör i år men den har börjat komma nu, sakta men säkert och snart har jag en björn i boxen :D
han står i utebox, tkr jag är jättebra då jag inte behöver ha dåligt samvete för stora temp.växlingar under vintern och täcken på det = inte bra...
han trivs som fisken i vattnet i sin nya box :)

ok jag uppfattade det som att du aldrig hade varit ute med han men det var ju tur att jag hade fel ;)

Min får havre, betfor, kalk, rapsolja och hö och ibland lucernpellets beroende på hur hullet håller sig. Funderar på att köpa till något mineralfoder, typ som Hippo eller något liknande men i och med att han får en väldigt allsidig kost och i stora mängder så ska jag höra med min tränare först.

Ang. täcken så kommer min få ha en vintertäcke på sig eftersom att jag beslutat att pälsen ska av, dvs. genom klippning. Blick dock bara spårklippning/täckesklippning så päls över ryggen och korset kommer finnas kvar. Detta av den enkla anledningen till att han lätt svettas med sin päls under arbete (kräver mycket motion) och att sköta den samt få den att torka är ett slit som jag helst vill slippa. *duckar från attacker på att unghästar ska vara unghästar med mycket päls inkluderat* :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
636
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 278
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 021
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 579
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka