Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Du är inte ensam om att ha en testare! Ska upp på ryggen för första gången idag efter sommarvilan, vi får väl se hur det går!

Min backar inte (längre), däremot vill han inte gå förbi vissa hörnor och bockar ibland. Jag longerar alltid lite först så jag kan läsa av hans humör för dagen. Vad gör du när han testar dig? Backandet försvann faktiskt av sig självt för oss. Hoppas du reder ut det!

Man får ju utgå från hur mycket hästen har arbetat tidigare och din har vilat i tre hela månader, därför skulle ett mjukare schema passa bättre i början så att musklerna och lederna mjukas upp och stärks. Däremot tycker jag att du efter några veckor ska intensifiera schemat till varannan dags ridning eller 2-1 (två ridning, en vila osv) i takt med att hästen utvecklas.

kl

Hoppade i paddocken med Twister igår, ca 60 cm ett litet räcke och det gick super! Inga stopp, smitningar eller tittighet, han travade mot det och skuttade över som om det vore en liten pinne. Kände knappt i kroppen att han hoppade så nu blir jag sugen på lite högre höjder :angel: Ska såklart inte göra det, men tänker faktiskt börja med regelbunden löshoppning nu. Hur brukar ni ställa upp hinderna som ni löshoppar? I våras när jag gjorde det två gånger ställde jag upp en kombination med två-fyra galoppsprång som han fick hoppa på ena långsidan och tyckte att det fungerade bra.

Tycker dock att det verkar tråkigt att bara harva på en rak kombination, när kan man egentligen börja mixtra med kombinationerna och utöka dem?

Här kommer lite bilder på min bäbis :) Han är otroligt duktig och går i form i både skritt och trav. Känner verkligen hur han lyfter upp ryggen och jobbar igenom. Gör fina galoppfattningar men orkar inte riktigt galoppera mer än halvt varv utan att man sitter och driver som ett galning :angel: Behöver bara träna upp kondisen för när man väl får framåtbjudning kommer han i fin form.

Blev så otroligt paff igår då jag skulle leda in honom i vattenspiltan och duscha av honom då han var supersvettig. Han har stått i vattenspilta 1 gång innan detta med en som håller i grimskaft och bara sköljt benen och han vandrade runt en del. Igår gick jag in med honom, satte fast honom med grimskaft i väggarna och duschade hela honom och han stod nästan helt stilla :D kunde ducha hela halsen, benen, mellan bakbenen och dessutom dricker han direkt ur slangen. Jag är så otroligt stolt över honom :love:

Ibland tröttnar han på att stå uppbunden i stallgången och börjar då skrapa med det räcker med att man säger åt honom så slutar han men ibland är han busig och börjar igen och igen och igen....:angel:

35376_1220385527.jpg

Det tror jag absolut inte är för mycket för hästen, min går ännu mer! Jag rider henne varannan dag, Lör, Sön Tis och Tors varav 1 dag brukar vara bara en skritt tur i skogen. Löshoppningen ska jag försöka komma igång med mer nu när hon står på ridskolan..

Jag läser Jens Fredrikssons bok "utbildning av den unga hästen" samtidigt som jag arbetar mig fram med Camielle. Den har hjälpt mig jätte mycket! Den kan jag verkligen rekomendera. Lätt föstådd och billig bok :)

Jag rider min häst ca 30 -40 min om det är på banan, inkl uppvärmning och avskrittning. Själva arbetet är i 20 min, ibland bara 10 min om jag tycker att hon skött något nytt perfekt. Brukar alltid avsluta efter lyckade resultat och det har gett utdelning :)

Rider jag ut så blir det ca 1 timme, vi har en bra stunds skritt tid innan vi kommer till ridvägarna. Mycket sandvägar och även ett sandtag där jag har klättrat lite med henne..

Nu ska jag snart börja hoppa in henne, har prövat små hinder i skogen men de känns lite nervöst inför att göra det på banan. Så jag ska skaffa lite assistans ;)

Det viktigaste är ju att inte arbeta hästen för hårt och variera ridningen så den byggs upp med hela kroppen. Man ska ju inte heller underskatta vilan, det är ju då mysklerna byggs..

jag gör nästan likadant !!! :idea: Vad kul :D men min 3.5 åriga ponny har inte så mycket kondis än så vi ska ut i skogen och träna :)

Okey, han tester i början av ritten, när han backar så väntar jag ut honom, då han vänder så pass snabbt som han gör vill jag inte be honom vända när han backar :p Stall ägaren gick med när vi red igår, så 2 gånger fick hon gå och leda honom ett par steg sen när han väl kommit förbi det stället han bråkar på så skötte han sig super. red på en väg förbi ena hagen och han brydde sig inte alls fasst hästarna i hagen kom springandes. På vägen tillbaka så gjorde han dock världens hopp, det va en vattenpöl som jag tror han inte såg först så ville han hoppa över den men skulle han hoppa frammåt så skulle han hoppa på stallägaren med barnvagn så han hoppade uppåt i stället så alla 4 hovar var ca 1 m. upp i luften :o men tycker han var super hygglig som gjorde så istället för hoppa på folk :love:

Min backade så fort man skänklade honom. Jag tror faktiskt han fick vila ett tag då, i samma veva som han kastrerades, sedan var det borta när jag skulle rida igen. Kanske behöver din pålle lite vila?

Idag var jag uppe på min bjässe för första gången efter sommaren! Vi red ut en runda efter att ha skrittat i paddocken något varv för att känna in oss. Hade longerat lite innan och han stoltserade med några riktiga krumsprång :grin:

Här kommer lite bilder på oss. Jag beklagar min fult placerade skänkel och skyller på att jag glömde ridskorna hemma, de gör ju HELA skillnaden :angel:

(Faktum är att jag måste öva upp min sits rejält igen efter uppehållet jag haft)

n691301614_1282751_8495.jpg

n691301614_1282752_8855.jpg

Senast ändrad:

Han har typ vilat länge :p har tagit det väldigt lugnt med honom, har travat 2 ggr och då bara några steg varje gång, och han har blivit riden 4 ggr denna månaden och totalt 8-10 gånger (igår var vi ute längsta rundan den tog ca 20 min endast skritt) :D Så att han bråkar är att jag inte tagit ledarskapet på ryggen, då han nu ska testa mot alla om han kan bestämma, idag hade han och hovslagaren en kamp och han har tidigare varit en ängel att sko, så tror att tar jag inte denna kamp med han nu så blir han bara ännu värre :crazy:

Stor din pålle ser ut :o men ser jätte trevligt ut :)

Han ÄR stor! Stor och stilig ;) Mätte 173 cm på treårstestet den 3 maj. Kan nog vara några cm till nu. Men där får han gärna stanna, det var inte en elefant jag försökte avla fram när jag betäckte hans mor :grin:

Han ÄR stor! Stor och stilig ;) Mätte 173 cm på treårstestet den 3 maj. Kan nog vara några cm till nu. Men där får han gärna stanna, det var inte en elefant jag försökte avla fram när jag betäckte hans mor :grin:

å ändå har du betäckt henne i gen :D hoppas du på 2 elefanter ;) kanske kan bli en turistattraction

Jag hoppas innerst inne att de blivit skrämda helt enkelt och sprängt tråden. Skulle kännas högst obehagligt om någon tassat runt på vår gård när vi inte är hemma... huuaa...

Jag sitter här å funderar lite på vad jag ska göra med min 05a till våren. Ska såklart öka dosen ridning och försöka starta någon dressyr/hoppklass. men... en ny tanke... jag funderar på att sälja honom efter fulla året Fyra år. dvs sälja nästa höst/vinter. Jag är ingen tävlingsmänniska utan gillar mer att träna och utbilda. När han är såld så kanske jag ska köpa mig en 06a å göra samma med.... tankar bara än så länge.
dessutom är jag över öronen kär i en kompis sto, som är dräktig med Bellamour och OM det blir ett stoföl så är jag sååå sugen på denna!
vi får se.
Bara filosoferar lite!

Ska ni tävla era? behålla för resten av livet?

Min kommer jag ebhålla för resten av livet om vi fortsätter fungera såhär bra ihop. Hittills är hon allt jag drömt om, och mer därtill. Om hon får ett temperament som inte passar mig kanske, kanske jag säljer, men det har jag väldigt svårt att tro. Hon var ju så otroooligt lugn som 2-åring, så då var jag lite orolig att hon skulle bli för tråkig att hålla på med, men nu har hon verkligen vaknat så det blir bara bättre och bättre.

Min "ska" vara inkörd till våren, och ridas i skogen då och då under vintern för att hålla igång "ridpsyket" och få lite variaton. sedan ska hon köras (om matte och hon tycker det är roligt), och börja ridutbildas till sommaren.

svar till anni

Jag tänker definitivt behålla min 05 - hon är min drömhäst!!

I fredags red jag henne för första gången på tre månader (min medryttare har ridit henne lite i höst) och hon gick som en klocka. I går kväll lastade jag henne själv och körde en liten sväng med hästtransporten för hon behöver träna på det.

Och imorgon ska vi iväg till ridhuset och träna lite, mest för att hon behöver komma hemifrån lite. Ska bli spännande att se hur hon reagerar.

Planen nu är att hon ska ridas tom dec, sen få två månaders vila för att sättas igång igen i mars. Och då ska vi träna för att tävla lite är det meningen. Får se lite hur mycket man hinner med, har ju familj också att tänka på.

*kl*

Jag tänkte behålla mig så länge vi passar bra ihop. Ska bli SÅ kul att se hur han kommer se ut när han är färdigvuxen :love:
Idag hittade jag en dressyrtränare i samma by som hästen står, med ett FETT ridhus! Vi kan rida/promenera dit på bara några minuter.

Tänkte sätta igång honom ~ 2 veckor till och sedan är det dags för lite lektion.

Jag betäckte igen, fast med en betydligt mindre hingst! Feliciano är ju bara 165 cm, till skillnad från Camiell-Flamingo Z som är 172 cm i mankhöjd. Min nya lilla loppa är SÅ bedårande!

som det känns nu vill jag behålla han många år till! Han är verkligen en sån häst jag drömt om :love: plus att han är min gammla märrs föl, och märren har var min första häst som jag fick! Vill tävla lite clerround och så, inget allvarligt, men det beror ju på om han tycker det är kul och om jag vill tävla högre, har tävlat regionalt på min förra häst, men har liksom kommit i från tävligsbiten lite..

det är väl just det, att jag inte känt hittills att han är min drömhäst. Jag köpte honom för att "ha en häst" ;) missförstå mig rätt.... jag ville prova att ha unghäst och att rida in och brosus har verkligen varit ett perfekt "testexemplar" :D
Jag tycker fortfarande att han är lite liten och jag skulle vilja ha mer gång i honom, men gång kan ju komma med mer styrka osv och storleken har ju egentligen ingen betydelse :p ;)

Fast igår blev han nästan min drömhäst. Vi var ute och galopptränade och han är sjukt samarbetsvillig och SUPERpigg! Jag tyckte vi galoppade och travade hur mkt som helst (i uppförsbacke) men han blev bara liiiite fuktig fram på bringan. Flåset återhämtade han snabbt efter några minuters skritt. Galopperade i fin form och jobbade på riktigt bra, han har mkt fin galopp. Även traven kommer mer och mer ju bättre bjudning han får.
Han var riktig trevlig igår! Mest blev jag imponerad av hans temperament under ryttare och hans styrka trots ringa ålder. Var inte ens trött när vi skrittade hem.

Ja jag ska behålla min, köpte honom för att ha en ny, större tävlingshäst i FT främst. Unghästar är billigare än färdigutbildade därav valet, men också för att jag tycker att det är tio gånger roligare att rida in och utvecklas med hästen än att köpa en häst som redan kan allt. Går allt i den takt det går i nu tänker jag börja småtävla honom till våren för att vänja honom vid atmosfären och nya platser. Tror också att han är redo för det då han är så mogen i psyket så det tror jag inte blir några problem alls för honom.

Min plan är också att ha kvar min häst så länge som det går, man vet ju aldrig vad som händer i framtiden. Men så länge pengar och intresse finns kvar så r även hon det! :laugh:

*delvis kl*

Vad roligt att de flesta verkar ska ha kvar sina djur!
Sofia - nä precis. jag skulle heller aldrig någonsin ha råd att köpa en färdig häst, både positivt och negativt. Jag hade möjligheten en gång att träna och tävla lokala klasser på en häst som gick 120 hopp, lätt FT och MSV dressyr. Det var nog de (stoet och hennes ägare) som lärde mig allt jag egentligen kan idag om ridning. Visst hade jag ridit i MÅNGA år innan, men "bara" på outbildade hästar/problemhästar. Då fick jag chans att träna mig själv oxå å inte bara utbilda hästen ;)
Så det optimala, om tiden och pengarna räckte till så skulle jag gärna alltid ha en unghäst "på gång" och en färdigutbildad häst hemma i stallet :D

Nu är pållis nyskodd! Har vuxit en hel skostorlek sen januari när jag köpte honom :p
Supersnäll att sko men på unghästars vis så glömmer han bort ibland att han bara har "tre" ben

"åh kolla, vad är det där, måste nosa å smaka lite.... - HJÄLP JAG SITTER FAST!! JAG KAN INTE GÅ!! MATTE HJÄLP MIG!!"
;)

Fast han får inte panik utan är mest fundersam på varför det är så svårt att gå helt plötsligt :D

Va rund och fin han är!!! Ni har verkligen hittat nåt foder som passar ser jag :)

Jag ska behålla Brixie och förhoppningsvis blir hon så hon passar lagom till mig. Jag vill ju gärna ut och tävla. Hon får varken bli "för bra" eller "för dålig", du förstår säkert va jag menar.
Hon har ju en fölis i magen oxå, så vi får se vad det blir för nåt.

Här rider vi i skogen:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
627
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 005
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 547
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈