Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Jag travar över cavalettibommar ca 1 gång i veckan i slutet av dressyrpassen, inga problem hittills. Han lyfter hovarna, travar över dem, gör ingen stor sak över det. Har nu börjat hoppa lite småhinder på 60 cm, fungerar super! Travar bara mot dem och låter Twister falla in i galopp efteråt, och så tänker jag fortsätta ett bra tag till framöver. Ingen idé att stressa, vill bara att han ska bli van vid hinder och bommar redan nu så att vi slipper problem i framtiden.

Visst är det UNDERBART att kunna hålla på själv med inkörningen och ändå känna sej hyfsat trygg och säker, för att man har en häst med sånt härligt psyke?
Jag är ju inte direkt körkunnig men det var aldrig något problem att köra in Lejonhjärta, tog varje bit väldigt långsamt och grundligt. Han gjorde precis som Pemba med linorna i början, lyfte undan benen när linorna gick emot, men det gick över rätt fort.

Jo han blir nog kvar :). Jag gillar honom skitmycket, han har allt jag söker eller vill ha i en häst - SYnd bara att han är så förbaskat liten, 119 cm bara, så jag kan inte med gott samvete rida honom :(. Men man kan ha mycket kul med en häst ändå, så det känns lugnt.

Jo han är hingst, kommer så förbli, han är ju godkänd! :D

*knapplånar mej själv*

Idag var vi till veterinären och det var nog det kortaste veterinärbesök jag någonsin gjort med en häst :D. Jag är väldigt glad för hon sa i princip precis det jag ville höra.

Den där större bulan har helt enkelt varit en blödning, att den blev så stor beror på att det är såna rejäla muskler där, och nu när den är liten och hård så beror det på att blödningen har "koncentrerats". Den har ju gått ner successivt så det är bara att ge det tid. Hon bedömde att han var helt hältfri (det tycker ju inte riktigt jag, hönsmamman, men jag vet med mej att jag kan "inbilla" mej att jag ser hältor om jag är lite orolig), och tyckte rörelse i lagom mängd och värme. Inga mediciner eller annat.

Så nu kan jag så smått börja sätta igång honom igen! Det blir väl lite promenader, tömkörning i skogen och så ska jag nog börja tömköra "på bana" (i hagen) så smått, förutom lite arbete vid hand. Är grymt sugen på att prova jobba honom på långa tyglar, men det får bli ett framtida projekt :D
Mycket glad åt det, jag saknar att greja med honom, han är så förbaskat kul att jobba med. :love:

Lastning och så gick bra, men han har kommit in i en envis som synden-period och måste puttas in meddelst placering och hästkänsla. Det tar aldirg mer än 5 minuter och när han väl står så är han helt lugn och åker superbra. Men det är ju ett russ.... ;) Förhoppningsvis är det väl bara en övergående period.

å vad skönt att höra att han är pigg igen!

lite om oss..
Dacke har varit sjukt rädd för att gå förbi en hönsgård, där hönorna är ute, har jag ridit där har jag alltid behövt hoppa av och leda förbi honom, men i går så tänkte jag att vi skulle gå ner till de "hästätande hönsen" och visa han att de inte är farliga! sagt och gjort, och han var till en början spänd och ville helst springa förbi eller inte gå förbi alls, men vi gick fram och tillbaka, fram och tillbaka ja säg ca 20 gånger, och varje gång gick det bättre och bättre! :laugh: tills han var relativt avslappnad, så idag skulle jag rida förbi hönshuset och han stannade och tvekade lite men efter att jag manade på honom så gick han! :love: Älskade Dacke!!
så hoppas nu han fortsätter att sköta sig!

på ridturen idag, hände rätt så mycket, vi mötte ett par med paraply, inte en reaktion! vi gick förbi en hundklubb med skällande hundar, inte en reaktion! och vi mötte människor i skogen på "skymda" platser, och han var lugn! Är såå stolt över honom idag! :love:

Vad härligt det låter!

Vi var också ute på promenad idag. Har så mycket stubbåker här nu så man tror man kommit till trappalanda ;) Dessutom går dem i böljande kullar så träningen blir perfekt.

Här kommer några bilder, inte de snyggaste på varken mig eller hästen (han har inte sådär tanig hals/stort huvud eg. det är bara vinkeln som inte blev så smickrande) men mest för att visa vilken härlig kväll vi hade.

n691301614_1295875_7167.jpg

n691301614_1295876_7634.jpg

Ja, det är verkligen fantastiskt. Varje gång jag ska jobba med henne kliar det i fingrarna, och efteråt är vi alltid lika nöjda båda två. Sedan är hon som Lejonhjärta (vid lastningen) ibland också- det hoppas lite grann, man hör travkommandon "i höre", och ibland måste man bara halvpiaffera från hagen... :D Men det ÄR kul att de har lite vilja och go i sig, det är ju den som hjälper oss framåt i arbetet!

Vad skönt att höra att Lejonhjärta är helt bra. Och det finns ju SÅ mycket att göra för hand! Jag vet tusen saker jag skulle vilja göra, men inte riktigt prioriterar: långa tömmar, trickträning, arbete för hand, etc. Och så kanske du hittar någon liten knatte som vill rida honom framöver?

Vilken duktig kille!

Låter ungefär som min tjej, lika cool. Vi red härom dagen och jag satte upp inne på ridbanan för att vara inhängnad. Skulle sen vi bara skritta ett varv innan vi skulle rida ut i skogen. Men då började kossorna som går i hagen ca 2 meter från banan springa som tokar och hästarna som oxå går intill hängde ju på så klart med svansarna rätt upp i vädret och blåste. Men lilla Brixie bara ruskade lite på huvudet och lyssnade snällt när matte sa NEJ och så fortsatte vi att skritta :love: underbara lilla tjej. Är oxå så otroligt stolt över min häst:love:

ja det är så otroligt skönt att han inte hoppar till för minsta lilla! Min Dacke kan nog bli en sån häst som är cool och lugn, men man kanse bara har haft tur, men jag hoppas att det håller i sig! det känns verkligen som man kan lita på dem när de är sådana! :laugh:

*kl*
Red ut idag ihop med en annan häst för att se om han trivs bättre med sällskap vilket han värkligen gjorde :D Har haft honom har i 3½ dag bara så det va helt ny häst att komma ut med och aldrig varit i denna skog tidigare så det gick helt över förväntan :p testade även att trava lite viket han gladeligen gjorde, fick ta tag i honom lite ibland då han ville gå fortare än hästen framför. Men han lyssnar väldigt bra ändå, rider än så länge bara i repgrimma :p På vägen hem fick Tibbe gå först vilket inte han hade några som helst problem med :love:

*kl*

Vad kul att det går så bra för alla! :bump:

Idag red vi på morgonen eftersom jag jobbar ikväll. Vi red i samtliga gångarter och han lyssnade jättefint. Tränade på halterna, där han tidigare gärna velat dra tyglarna ur handen på mig. Nu stannade han så fint bara genom att jag knöt handen, höll om med benen och gjorde mitt röstkommando. Nemas problemas!

Tyvärr snubblade han på sina egna framben i galoppen vilket resulterade i att jag flög i backen. Men det var inte hans fel och han stannade direkt och lät mig sitta upp igen - sedan galopperade vi igen. Ingen skada skedd :)

Han är oerhört lätt att balansera i galoppen och jag kan knappt vänta tills man får sitta ner på ryggen och känna schwunget.
Fortfarande håller jag dock bara kontakt med munnen utan att begära form, eftersom han är sen i sin utveckling och precis har kommit upp i bättre vikt (= har inte haft en chans att få muskler på något vettigt ställe innan) så tänker jag ha det så ett tag till och jag tror att formen kommer av sig själv när han orkar bära sig.

Dessutom kommer tandis på onsdag och ska göra en check hur det står till i munnen.

Vilka härliga hästar vi har hörrni! :love:

Det är inte lätt med koordinationen alla gånger! ;) Vad duktig han var som höll sig cool.

Jag har varit på exteriörbedömning/avelsvärdering med Pemba! :banana: Jag fick ett infall i torsdags, och igår åkte vi i 4 timmar för att först vara med på en utställningsclinic på kvällen, och imorse var bedömningen. Hon fick betydligt bättre omdömen än vad jag hade väntat mig, så jag är jätteglad! :D Några av omdömena var: Mycket god skritt i balans och vila på steget, lång hals men något rak, nöjaktigt korrekta extremiteter, bra manke och överlinje, trav i balans men något tråkig mekanik, trevligt temperament, bra ridhästmodell. Välproportionelig häst. Han påpekade att arabtypen är svag- hon är rätt bitig, och har inte typiskt arabhuvud.

Det var första gången vi var iväg, och hon var SÅ duktig! Jag lastade själv både dit och hem, och har haft henne på koppel vart jag än skulle, eftersom jag inte hade någon medhjälpare med. Och hon har hållit sig lugn men jobbat på när det behövts. Bästa hästen! :love:

jamen hon är ju arab!

tempramentet är ju ganska typsikt för araber :love:

*längtar tills min nya sadel kommer* då ska jag börja träna pselma mer!!

OT jäklar vad kallt det har varit på sistone... har ingen halm kvar, börjar bli bråttom attt få in det... men analysen på höet måste bli klar först!

Hur kallt har ni nu?

Här skiner solen fortf. om dagarna och igår var det riktigt varmt. Nätterna är lite kallare dock. Men än så länge går ingen av mina täckta. Och så går de in någonstans runt 17-snåret.

Hur kallt har ni nu?

Här skiner solen fortf. om dagarna och igår var det riktigt varmt. Nätterna är lite kallare dock. Men än så länge går ingen av mina täckta. Och så går de in någonstans runt 17-snåret.

Vi har runt 10 grader på dagen, om solen inte skiner förstås. I förrgår natt när jag gick till sängs va det 0 grader, brrrr. Brixie går in vid 19.30 ungefär, för sen blir det så mörkt så då ser inte matte vart hon går någonstans genom skogen, och alla otäcka fladdermöss :eek: Hon är inte heller täckt.

det är bara typ +2 på natten här... och de går ju ute dygnet runt och har börjat fälla... så jag har täcken på och hoppas att de inte ska sätta så mkt päls.... vill INTE klippa, har aldrig gjort det förut och tänker inte göra det nu heller :D

Hur kallt har ni nu?

Tycker det är kallt nu, ligger runt 13-14 grader på dagen och runt 8 på natten. Tibbe går fortfarande ute, plockar in honom på söndag (får inte halm och hö för ens på lördag så ;) )

Red i ridhuset idag, och han skötte sig helt super :love: testade på att trava lite mer än något stegsom vi tidigare gjort, han lyssnade super, visst behöver gunga igång honom in i traven men det är väl det enda, kan vända honom nästan helt utan att behöva ta i grimskaftet nu utan sätet räcker :D även så stannar han på säte och röst nu :D backen har han lite svårt för ännu men efter en stund backade han fint fasst fick ta lite i grimman då :p Börjar längta tills vi ska börja med galoppen :D fasst är ett tag tills vi kommer dit :)

Tänkte att jag kanske skulle få kunna joina tråden?:)

Jag är en 15 årig tjej som har en tysk ridponny och vi håller till en liten bit utanför göteborg. Ponni är maxad, cirkus 147 i dagsläget med skor, men vi har en som mäter ponnisar i stallet som inte tror att hon kommer växa över, då hon är 148 över korset och hon tror att hon kommer att växa i det. Hoppas det! Alla som har sett henne tror att det är mycket fullblod i henne, om inte att hon är rent fullblod. Hon är som sagt väldigt likt ett på alla sätt och vis, hon har väldigt lätt för att bygga muskler, mycket explosiv och hela hennes bakkärra är enorm! Tyvärr vet vi inget, hon är okänd och hamnade hos genom en lite tråkig historia.

Vi köpte henne som en 6-åring tävlingsponny, jag provred henne två gånger men det var liksom inget som varken jag eller säljaren reflekterade över, han hade importerat henne som en 6-årig, vilket det står i passet att hon är. Hon var liksom superstadig i alla gångarter!
Hon hade visserligen aldrig hoppat men det tänkte vi att det var ju inga problem. Aja. det enda vi refletkerade över var att hennes ena framtand var "avslagen". Vi har aldrig haft någon unghäst och har därför ingen erfarnhet utav tandfällning, men mamma misstänkte det
och påpekade att vetrinären skulle ta en ordentlig titt så det inte var något fel. Ponni gick igenom men vetrinären hade skrivit en hel radda om den "avslagna tanden", att vi var tvungna att åka in till klinik så att vi kolla så att det inte fanns kvar tandflis som kunde orsaka inflammation. Och som tur var fick vi tid till en av landets bästa tandläkare redan efter 5 dagar. Vi åkte in och tandläkaren kollade henne i munnen, kollade på oss och sa: Hur gammal sa ni att hon var? vi svara då att hon var 6. Han kollade på oss och log: detta är inte en avslagen tand, detta är tandfällning! Och där stod vi med en 3-årig ponny. Det var en jävla tur att vi fick tid så snabbt, tänk om vi hade börjat pressa henne som att hon vore 6, uhh.

Men ponni är verkligen min drömponny på alla sätt och vis:love: hon är underbar. Efter mycket om och men bestämde vi oss för att behålla henne iallafall:banana: Hon är så cool, hon har en underbar galopp och skritt men trav, det kan man rida fram mycket i henne också sen tror jag. Hon har följt med på terrängträningar och hoppat över små stockar ock diken, helt okomplicerat. Hon har varit med på på hoppträningar och gått över vattenmattor och bommar, hon brydde sig inget. Jag har varit på tömkörningskurs med henne, hon var hur stadig som helst. Jag fattar inte hur hon kan ha ett så bra psyke!:) Nog med snacket, lite bilder från dressyrträningen idag:

http://img136.imageshack.us/my.php?image=dsc07700db3.jpg
http://img220.imageshack.us/my.php?image=dsc07708dd8.jpg
http://img136.imageshack.us/my.php?image=dsc07709xn2.jpg

Senast ändrad av en moderator:

oj! Jisses! Vilken tur att ni var iväg å kollade henne.
men vilket folk det finns, ljuga om hästens ålder :mad:
Hon var jättefin!

*kl*
Här är jättekallt, nollgradigt och frost om nätterna, ca 4-6 grader på dagarna. Mina får ha täcke de dagar det ser ut att bli regn, som idag. Har fått hem brosus nya fina regntäcke med hals och fleecefoder :love: såååå fiiiint! Passade alldeles perfekt.
En annan trevlig händelse; ställde upp honom på stallgången igår för att klippa manen (ja klippa, går ej att rycka honom, får klippa lite "hackigt" för att den inte ska se så där hemskt spikrak ut:grin:)
backade några meter och tittade på honom och han är överbyggd bak :banana:
Han ställde upp sig som om han skulle bli exteriört bedömd och han är faktiskt rätt så snygg numer :Dtyvärr hade jag ingen kamera med mig då men ska försöka fixa nån uppställd bild på min herre oxå.
strax ska jag visa er mitt fina stall :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 005
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 547
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka