Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

va?? jag som trodde du skulle starta MSV nu i höst Hmpf! Du tar det nog aaaaalldeles för lugnt med din treåring ;) Min gör rena byten och rids 5 dagar i veckan, en timme per pass ! Så SKA man göra för det har jag läst någonstans på internet och det var en SÄKER källa

*ler*

Nä jag vill gärna se er utan form och krusiduller :) men det är alltid kul att se hästarna under ryttare oxå!

KL
Igår var jag och lilleman ute för första gången i beckmörker. Först trodde jag å sambon att vi hörde vargyl när vi stod hemma på gården. Men sen kom vi på att ett par grannar längre bort som höll kulningskurs ;)

Men likförbannat så blir jag mkt oroligare i mörkret för dessa djur. Vi måste passera en rätt stor skogsdunge på den kortare ridvägen och eftersom det var första gången i mörker ville jag inte ge mig ut på en timmeslång tur... de har sett björn i denna dunge förut men brosus har alltid travat glatt igenom. Utom igår. Han grisnitade och vägrade gå! steppade runt å tänkte springa hem. Jag stannade honom och då ställde han sig å fnyste så där jättehårt som de kan göra, låter som en dinosaurie typ. Jag vände direkt och galopperade ut på öppen yta ingen... hjälp!
tänk om jag tvingat in honom och vi mött en björn i kolmörkret!! huaa!
Så nu red vi framochtillbaka på en täkt och en och samma grusväg tills vi var nöjda.
*ryser*

Men annars så skötte han sig exemplariskt trots mörker och regn!

*KL*

dörren fäller/sätter vinterpäls som aldrig förr nu och pälsen är redan ganska tjock, vart ska detta sluta? :D

så han fick sig ett bad igår snart blir det för lång päls och för kallt föratt han ska kunna bada (torkar så långsamt).
blev riktigt vit och fin =)
han har ju skräck för att bli spolad och gillar det inte, benenoch rumpan är värst. men det går bättre och bättre varje gång och det är första gången jag har kunnat helkroppsspola honom igår :)

annars så är han lite oregelbunden just nu, vissa dagar när man rider är han väldigt seg och andra dagar väldigt pigg. han håller inte den jämna bra nivå han brukar. jag tror det beror på pälsen jag. så vi tar det lite lugnare nu :)

idag ska en tjej testrida honom lite, det är en tjej som är medryttare på en annan ponny istallet. hon och hennes mamma känner stallägarn bra och är verkligen vettiga och trevliga. dom ska rida/sköta/pyssla med Dörren lite då och då när jag behöver hjälp,
mest för att jag nån gång ska kunna åka de 40 mil hem till min familj och kunna sova där en natt typ.
så vi får hoppas det går bra :)

han är ganska liten jämfört med sin hagkompis. i bakgrunden ser ni berget som är hans hage.
DSC00765.jpg

han har fått en fin hals nu
DSC00763.jpg

DSC00762.jpg

och nej han går inte i grushage utan det är bara en bit vid grinden (ca 5x5 meter) som är sådär bra grusad :bow:
jätteskönt måste jag säga!

sen är det ett 115 amigotäcke han har som sitter som gjutet på honom. 115 i vanliga täcken är för litet och 125 brukar vara lite stora.
så detta är perfa!

Senast ändrad:

:D jo men visst varför inte :p man kan ju alltid försöka starta i en dressyr tävling, men resultaten vill jag inte se :p

Usch ja va otäckt att ni har sett varg och björn, ingen man vill träffa på direkt! :crazy: Här nere så har en del runt omkring sett vildsvin :eek: och ett sånt vill jag inte möta, varken ensam eller till häst! (vill inte träffa Älg heller)
men va skönt att han skötte sig iallafall! man ska alltid lita på hästen, särskilt om man inte ser något själv! det var nog bra att du vände! Nä rid där ni känner er trygga ett tag så kan man ju ta ut svängarna sen!

Oroa dig inte om formen, den har vi inte heller hittat än. Men han går fint i alla gångarter och balanserar bättre och bättre i galoppen. Jag märkte att hans protester som hållt i sig ett tag försvann när jag lät honom vara från inspänningar. Alltså inspännig i longering/på töm i tömkörningen. Nu bockar han inte en enda gång och ser rätt nöjd. Därför har jag beslutat att låta honom få mer tid, han är ju ganska sen. Det är bättre vi får igenom det jag vill (ex. longering några minuter innan ridning) istället för att han är inspänd och bara studdsar på stället. Jag tror han går bättre inspänd sen när han växt till sig mer och orkar. Däremot försöker jag rida med stöd och kontakt i tygeln även om jag inte begär att han ska söka sig nedåt. Han går aldrig högställd iaf. och jobbar på bra på linan utan inspänning.

Tandis kom igår och Avalons mun var helt normal i utvecklingen för en 3,5-åring. Han drog ut dedär sidotänderna fram som jag pratat om, för de satt löst under de som kommer ut. Berättade att det är tänderna nr2 utifrån på framtänderna som de tappar som 2-åringar och de längst ut vid den här åldern. Alltså har nog Avalon tappat de andra hos inridaren. Han drog också ut en lös kindtand som var mjölktand den också. Pållen var duktig och stod på ett och samma ställe under hela undersökningen. Inte en enda häst av 7 undersökta hästar hade någon som helst bettrelaterat skada och det var också skönt att höra. Däremot var det en bra idé tyckte tandis att varva tredelat med ett rakt bett så att man kan fördela trycket lite olika. Så idag ska jag till ridshoppen och köpa nya bettsingar :O)
Mammahäst blev raspad och babyhäst fick en liten muncheck, nemas problemas!

Dessutom ska pållarna få täcken from. idag. Det är kallt nu!

Senast ändrad:

KL

Har sett att min dam ligger ner och sover väääldigt mkt "nu för tiden", hon är pigg och så i övrigt, men hon ligger ner när pojken åker till jobbet 06 00 och när jag går upp, och när jag åker iväg... en dag låg hon ner 1,5 h i sträck... visst kan hon ha rest sig mellan varven, men det såg jag ju inget av...

behöver man vara orolig för sånt eller vad tror ni?

jag är alldeles för "noggrann" för att låta någon annan rida min treåring. Då får han hellre stå helt och bara bli borstad.
Det går alldeles för fort att förstöra en häst. Eller förstöra, men om de håller för hårt i tyglarna under ett pass så kan man ha ett helvete att lösgöra det sen. (av erfarenhet alltför många gånger)

Man kan be dem skritta på lång tygel men hur blir det om hästen är het den dagen? blir lite spänd? ja då sitter de där med korta hårda tyglar igen... *morr*
men men... det är hönsiga jag det ;) Litar inte på nån *skratt*

Athena -
vad bra att allt såg fint ut och att han skötte sig så bra! kul! Skönt att läsa att du hellre låter honom springa fri än pressar igenom något som han inte är redo för (inspänning) alltför många skriver ju på buke "hur får jag igenom detta? han vägrar gå si eller så" Istället för att tänka "hmmm... detta kanske inte fungerade så bra, undrar om han egentligen är redo?"

Stora hästar har ju mkt svårare och tar längre tid på sig! En kompis har en stooor fyraåring som till för bara för ett tag sedan inte kunde galoppera normalt pga sina låååånga (och många tyckte hästen) ben.
Det kommer det kommer!

ingen aning... om det är sunt eller inte. Min brukar ju oxå ligga i hagen å sova men inte sååå länge.
Hon kanske växer?

jo det kan ju vara så *hoppas*

kan ju vara med att hon växer och dräktigheten... liksom allt på en gång...

varenda gång jag går ut så ligger hon ner.... inte riktigt, men hon ligger ner mer än hon står... (när jag går ut alltså, jag kan ju bara ha otur) men de kommer snart få flytta in, 1-2 veckor till bara... vill att analysen på höet ska vara klart innan de får flytta in... hoppas att vi kan börja bygga på nya stallet med snart oxå... börjar bli lite bråttom...

du kanske ska höra med veterinär för säkerhetsskull, med tanke på att hon är dräktig oxå. Bara ring och berätta hur hon beter sig. Kanske behöver tillskott av nånting? Järnbrist hos folk ger ju trötthet.

Jag var ju pisstrött i nån månad av graviditeten så hästar kanske oxå kan bli det?
Jag skulle iaf ha ringt veterinär :)

(och ang att stalla in, om hästen behöver komma in så dör den ju inte av att äta oanalyserat hö ;) min har aldrig haft uträknad foderstat)

Vi har haft några ston här som legat ner och stönat under dräktigheten, men det har varit mycket senare, kanske 1-2 månader innan fölning. Om din märr ligger ner så länge och ofta nu så tycker jag absolut att du ska ringa vet. Hästar kan han förvärkar precis som människor och även få obehag när fölet rör sig, men inte i såhär tidig dräktighet. En häst ska inte ligga ner mer än ½-timmer åt gången, sedan skadas deras lungor eftersom de får för mycket tyngd på en sida.

Hon kan ha vätskebrist eller ont i magen av någon anledning och det är inte bra för bebisen.

fast hon har alltid legat ner länge, så det där med 30 min tror jag inte på! grejen är att nu ligger hon länge vid tider hon inte brukar! när hon står på box så ligger hon alltid ner och sover när man ska släppa ut dem, oavsett om man kommer ner kl 6 eller kl 9 liksom.

jag ser att hon sover, hon har inte förvärkar eller liknande... hon är liksom bara trött... hon har alltid sovit mkt.

hon byter ju sida mellan varven och varvar mellan att ligga på slagsida och "ligga upprätt", så jag är inte rädd för hennes lungor...

hon kan ju bara ha slutat sova på natten eftersom det är kallt, och tar det på dagen istället?

men jag ska ändå ringa veterinären snart, hon ska ju få sin abortvirus spruta snart!

snart? Varför bara inte ringa direkt? :) Du skriver ju själv i första meddelandet och undrar om det är normalt och när man läser athenas text ang förvärkar odyl så skulle jag ringa på momangen! Det kostar ju inget att ringa!

sover väääldigt mkt "nu för tiden",

men sen skriver du att hon alltid sovit mycket? Jag förstår inte. Först verkar du jätteorolig för att det inte är normalt för din hästs beteende och sen säger du att det inte alls är onormalt och att du inte är speciellt orolig.
Ursäkta om jag är trögfattad :p

Nä. Ring veterinären nu på en gång. Hur vet du att det inte är förvärkar? De syns ju inte , men de KÄNNS kan jag säga :p och förvärkar kan ställa till det för ditt lilla föl!

men jag ser ju att hon sover...

förut tänkte jag inte på att jag faktiskt inte ser henne på natten längre... och är det förvärkar så är det inget att göra iaf, antingen så kommer den ut eller så gör den det inte.

Håller med annie, det kostar inget att ringa.

Idag skiner solen och vi ska ut på promenix! Ska testa det raka bettet idag och hoppas att det är rätt längd. Min stora herre har haft strl. 13,5 och det är på tok för stort, sticker ut nästan en cm på varje sida. Så nu köpte jag 11,5 cm och det känns så lite! Men, bettet ska ju sitta precis rätt och inte sticka utåt sidorna vid mungipan mer än pyttelite så då tror jag ändå att denna längden blir bra. Någon annan av er som rider på rakt bett? Jag köpte inte ett i gummi då jag fick veta att så fort hästen bitit på det och det får hack så kan det skava i munnen.

Det där med inspänningen som vi pratade om. Jag har mött så många som tycker jag snackar strunt i att låta honom vänta. De tror att han inte kommer bygga en muskel om jag inte sliter ner honom i form. Min filosofi är att all aktivitet ger muskelbyggning, och det krävs en grundstomme för att kunna bygga på mera. Så tills han fått de musklerna att orka bära sig i form, så får han gärna gå med nosen långt där framme :)
Varför har folk så bråttom?

Senast ändrad:

det finns medicin att stoppa värkarbetet :idea: (iallafall på folk!)

och att hon sover SÅ mycket kan ju inte vara normalt för någon häst öh, dräktig eller inte.
De har typ bara några minuters REM-sömn då de måste ligga ned.

Eftersom du redan från början var orolig så varför inte ringa? vilken anledning ser du att INTE ringa veterinär och RÅDFRÅGA när ditt dräktiga ungsto ligger ned i hagen flera timmar per dag?

Varför har folk så bråttom?

Jag har inte ett dugg bråttom, vi rider ute i skogen och lufsar och vill hon söka sig ner på bettet så finns det där. Jag erbjuder det bara och hon vill faktiskt göra det emellanåt :laugh:
Jag tycker inte det finns någon anledning till att använda inspänningar - de söker sig iaf framåt/neråt och tar stöd så småningom när de är redo. Jag håller med dig TA DET LUGNT!!!

oj! jag har nog på tok för stort bett! Jag fick lära mig för 100 år sen att det skulle sticka ut ca 2 cm (!!!) Jag har tyckt det sett vansligt ut men han går ju som han ska så jag har inte "uppdaterat" mig.
Ska nog leta mig ett kortare bett på momangen! stackars häst...

Nä. Man ska inte tvinga någon att gå i form, men självklart ska man ju så småningom kräva det av dem - men man måste ju ta det i den takt som passar hästen! Dumt folk du har i närheten... *morrar lite* ;) Alla hästar är ju olika! Bara att jämföra din och min är ju som att jämföra himmel och hav! de är hästar och bruna men inte så mkt mer. min är "färdigväxt" och rätt liten och "ihop", din är stooor och gänglig och mkt känsligare.

Om det går fint, tja - då kan man ju kräva form hela tiden. Men om de protesterar, ja då får man bara lirka lite då och då! Stå på dej!!

Min går stadigt i form i alla gångarter nu med bibehållen REJÄL framåtbjudning, galoppen är svårast men det kommer i slutet på ridturerna när han är riktigt genomjobbad. Och om han INTE ville göra som jag, nä då hade jag ju inte krävt det av honom heller.

Senast ändrad av en moderator:

tusentack!! oj vad jag lärde mig mycket på väldigt kort tid! Måste hem å mäta mitt bett och beställa ett kortare :) kanske därför han biter sig lite fast i höger sida? bettet kanske inte passar.... !

japp jag rider med rakt bett! och det funkar bra! men jag var på elmia i jkpg för 2 år sen då de hade häst tama där, och då var det en kurs om bett, och föreläsaren sa att man bör byta bett minst 1 gång i månaden, gärna oftare! så jag ska iväg å köpa tredelat bett också så man har ett å byta med!
nä jag tycker heller inte man ska tvinga dem i form! formen kommer när de är redo för det! vi tar det lungt Dacke å jag! :p vi har ju inte ens galloperat än! vi han inte det innan hans vila, och nu håller vi på att träna på lite annat, jag vill hellre att han går stabilt i traven innan vi går på galoppen! och i går när jag red så sökta han sej neråt flera gånger! och så höjdes ryggen! underbar känsla! :love:
Han var enormt pigg igår och ville helst av allt trava, men det gick jag inte med på utan efter en stund så lugnade han sej! och så pigg har han aldrig varit innan, men han bara älskar att få sadel på sig och komma ut i skogen!
dessvärre när vi skulle hem så blev det ett bakslag.. vi skulle gå förbi hönórna som han har paserat många gånger utan tvekan, men när vi började närma oss så var det tvärstopp! han växte fast totalt! jag satt på manade på honom, men det hjälpte inte, jag satt utan att bry mej men det hjälpte inte.. han var inte ett dugg rädd utan han bara testade mig..
så efter mycket om och men så hoppade jag av och ledde förbi han, inte ett dugg rädd, så vi gick nog 10 gånger fram och tillbaka, och sista gången hoppade jag på och han gick förbi som ingenting..

dessa unghästar, men det är ju ändå det som är skarmen :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 005
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 543
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka