Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Kan ju vara bra att veta hur det ligger till med fosfor/kalk halten iaf. Sen ser man ju oftast på hullet hur det står till med protein och energin.

Min ska få björnpäls och vara lurvig för vi ska inte rida oss svettiga vi ska bara lufsa i skogen hon är ju Dräktig :D annars hade jag rakat henne, men det får vi vänta med tills nästa år.

*kl*

Min har ny foderstat nu som jag hoppas ska fungera. Vi har sett jättebra resultat av Hippo grow alfa-pellets på andra hästar och nu är det tänkt att Avalon ska stå på enbart det (3kg/dag) och lite risgranulat (Max E glo). Han har ju tatt sig så fint på sommarbetet och jag hoppas verkligen att han håller sig på denna fodergivan. Det är ett fullfoder och behöver inte kompleteras med något. Han får 1kg betfor om dagen också, mest för att det är gott :)

Han får fortf. 10 kg hö/dag och snart får vi analysen på det nya höet/hösilaget.

Han ska gå täckad med ofodrat regntäcke när det börjar snålblåsa här nere i skåneland. Än så länge är det ju varmt på dagarna och han är inne nattetid. Senare i vinter får han vintertäcke och klipps om overallen blir för tjock ;)

Annie: Fölis mår bra! Ska gå ute helgen ut och sen in om nätterna med mor sin. Hon kan lyfta alla 4 små fötterna, gå i grimma och borstas utan problem. Sist hovis var där så slapp jag betala för verkningen för hon var så snäll! Övning ger färdighet! :bow:

Senast ändrad:

Men hallå Mia! Evelina här, som ju också ridit i Nordmaling.
Jag har också en 05: a, en russhingst (godkänd) :).
Vad roligt att se er i tråden, fortsätt skriva så man får följa er! Hon ser jättevacker ut, Camielle.

*skratt* Känner igen det där ;)

Man känner sin egen häst bäst! hellre klippa en unghäst så att den håller sig torr och varm än att envisas med att ha björnpäls "bara för att" åsså får den stå genomsvettig å huttra....

Athena - mysigt med föl! Måste ha gjort ett riktigt bra intryck på hovslagaren oxå :D

*KL*

Igår fick jag ett hemskt telefonsamtal på jobbet - mina hästar hade RYMT!! Jag har 2 mil hem så jag kastade mig i bilen, väl hemma efter 15 minuter fanns inte en häst så långt ögat kunde nå. Vi bor väldigt högt och har bara täkter runt oss så de BORDE synnas men icke! de har lyckats krypa under grinden förut men då stannar de på gården, nu var de helt borta!
Grinden var slängd åt sidan så jag fattade verkligen ingenting. Fick ta bilen å leta dem, då hittade jag dem på framsidan av en gård tillsammans med en bonde! Han var livrädd för hästar men de skenade runt runt så han tänkte att han måste ju fånga dem. Så han stod å kliade brosus (vars grimma var borta) å höll i Zingo.

Jag tog Zingo i grimskaftet och hoppades att brosus snällt skulle följa efter och det gjorde han. Vi fick plöja genom världens kornåker eftersom jag inte ville gå längs vägen. Men tillsist var vi hemma! Brosus tyckte det var skitkul att springa lös men sprang inte mer än 20 meter ifrån....

Men det är ett mysterium hur de lyckats öppna grinden, utan att ha sönder något och slänga iväg den på det sättet ( ni vet som man gör när man tar ut alla hästar å hivar grindtråden åt sidan på backen) hittar dessutom ej brosus lädergrimma som han hade på sig på morgonen (tänkte ifall han kliat av den) jag fattar inte hur han fått av sig den ute på rymmen heller??

Men men. Skönt att de kom till rätta iaf....

jag börjar faktiskt undra ... :(

:mad: Jag menar, en dubbel eltråd är inte så lätt för en häst att plocka ner och slänga åt sidan. Du glömde inte att stänga grinden när du släppte ut dem? Han kan ju ha tappat grimman på rymmen. Lite långsökt kanske men...

Det är bara en tråd i grinden eftersom de går i en provosorisk hage fram till bonden skördat kornåkern utanför min vinterhage.

Grinden är lite för hög för Zingo så han har krupit under den en gång när jag tog ut ambrosius och brosus har krupit under den när jag tog ut Zingo och ingen av gångerna så har tråden lossnat.
(ja jag skulle ha åtgärdat grinden men som vanligt så tänker man "jag gör det sen, ska bara göra detta först...)

och OM den skulle lossna så har jag svårt att se hur den ska kunna slängas helt åt vänster?? (Grinden öppnas på höger om man kommer till hagen) Då skulle hästarna alltså sprängt tråden så att den FLÖG iväg å då skulle nog handtag å allt lossnat.... jag fattar ingenting. De måste på nått sätt ha fått med sig tråden. Det kan väl inte vara nån som släpper ut hästar så här mitt ute på vischan?!? :(
Sambon hade inte öppnat in till höet så de var säkert hungriga och fick för sig att krypa ut och fick väl med sig tråden på nått vänster. Hästar kan ju hitta på allt möjligt....
Lika med grimman. Den kan ju ha hängt på trekvart eller nått vid rymningstillfället å lossnat sen. Jag som verkligen spänt den ordentligt eftersom han alltid kliar av sig grimmorna men denna har fått suttit kvar i en månad nu, tills igår... *suck*

Jag vet att jag stängde den för hästarna ställde sig preciiiis innanför grinden för att hälsa , fick smacka på Zingo å sen stänga.

Ska lägga till att de gånger som ambrosius lyckats smita förut
(strömmen försvann ur tråden så han betade under tråden och plötsligt var han ute, vi fattade inte hur han gjorde förrän vi såg det en dag ;) )
ALLA gånger som han rymt så stannar han på gården eller i åkern precis utanför och han kommer ALLTID när man visslar på honom. Men INTE igår. De hade kommit i full kareta över täkterna, slirat in på gårdsplanen och fortsatt mot södra delen av byn. Sen hade de vänt och kommit tillbaka till denna gård där bonden beslöt sig för att våga fånga dem.
Kanske har de blivit skrämda i hagen och stuckit i panik eller så?

Men hallå Mia! Evelina här, som ju också ridit i Nordmaling.
Jag har också en 05: a, en russhingst (godkänd) :).
Vad roligt att se er i tråden, fortsätt skriva så man får följa er! Hon ser jättevacker ut, Camielle.

Men hej! Åh va kul att du fanns här! :)
Du måste ju ta och lägga in en större bild än visningsbilden så jag får se han då :) Bor du i stan nu?

usch vad obehagligt! antingen är det någon som har släppt ut dem och sedan skrämt i väg dem så att de sprang långt eller så har dom blivit rädda i hagen och flytt i panik.. jag tror snarare på det första alternativet! Det var inga skador på hästarna eller?

kl

hur mycket är egentligen lagom motion för en 3 1/2 åring? Min treåring som reds in i våras har nu vilat maj, juni, juli och sattes igång efter halva augusti, alltså ca 3 mån vila.

Nu tänkte jag att hon skulle ridas 2 ggr i veckan hela sep - dec för att sedan få två månaders vila. När hon rids rids hon ofta i paddock (pga att här är så mycket traktorer och tröskor som kör omkring just nu så jag vågar inte ge mig ut på henne, men ska ta mig i kragen o göra det). Eller övertala min medryttare att göra det :p

Hon rids ca 30 min åt gången, i alla gångarter, och nästan hela tiden i form, då hon har otroligt lätt för sig. Vi brukar också skritta, trava över lite bommar för omväxlings skull. Jag säger vi men det är mest min medryttare som rider pga att jag är gravid (ska väl inte rida alls egentligen men kan inte låta bli).

Hon kommer också löshoppas lite, ca 1 gång var tredje vecka. Det kan väl inte vara för ofta?

Det tror jag absolut inte är för mycket för hästen, min går ännu mer! Jag rider henne varannan dag, Lör, Sön Tis och Tors varav 1 dag brukar vara bara en skritt tur i skogen. Löshoppningen ska jag försöka komma igång med mer nu när hon står på ridskolan..

Jag läser Jens Fredrikssons bok "utbildning av den unga hästen" samtidigt som jag arbetar mig fram med Camielle. Den har hjälpt mig jätte mycket! Den kan jag verkligen rekomendera. Lätt föstådd och billig bok :)

Jag rider min häst ca 30 -40 min om det är på banan, inkl uppvärmning och avskrittning. Själva arbetet är i 20 min, ibland bara 10 min om jag tycker att hon skött något nytt perfekt. Brukar alltid avsluta efter lyckade resultat och det har gett utdelning :)

Rider jag ut så blir det ca 1 timme, vi har en bra stunds skritt tid innan vi kommer till ridvägarna. Mycket sandvägar och även ett sandtag där jag har klättrat lite med henne..

Nu ska jag snart börja hoppa in henne, har prövat små hinder i skogen men de känns lite nervöst inför att göra det på banan. Så jag ska skaffa lite assistans ;)

Det viktigaste är ju att inte arbeta hästen för hårt och variera ridningen så den byggs upp med hela kroppen. Man ska ju inte heller underskatta vilan, det är ju då mysklerna byggs..

Ok, tack för svaret :) Den där boken ska införskaffas, jättekul med lite läsning.

Ja den är kanon! Bra bilder och även ritade övningar inför inhoppning m,m.. :)

*kl*

Tibbe har kommit till det stadiet då han ska testa vad han inte får och får göra för ett tag sedan skulle han testa ta ledarskapet från marken, efter ett pass så är han lydigare än någonsin.. från marken iaf. Nu ska han bråka när man sitter på ryggen istället *suck* Han varken stegrar sig eller bockar, men backar vänder runt och går på tvären istället :crazy: Har aldrig suttit på en häst som kan backa så snabbt som han gör :o är iaf väl undersatta bakben om inte annat , lika så vänder han runt 180 grader på 2 röda. Fasst förstår att han inte tycker det är kul då vi bara hållit oss på en asfaltsväg och själva, ska be någon rida med så tror jag att han lägger av. när han inte bråkar går han super, har travat lite med honom(vägkanten), han väljer självmant att gå i jogg så har suttit ner i traven på honom då :D

Jag rider 3-4 dagar/vecka. Jag rider ut ca hälften av gångerna eller mer. Om inte uteritt så rider vi i paddocken.
Han har precis introducerats till ridhuset (har flyttat till nytt stall i aug, har inte haft bana eller ridhus innan) och tycker det är läskigt :)!
så där inne miljötränar vi bara just nu.

sen går han i skrittmaskin 1 gång/vecka en av vilodagarna.
ibland är vi ute och går lite promenader.
DSC00753.jpg

DSC00749.jpg

på bana rider vi ca 30 minuter inkl fram/avskrittning. just nu tränar vi mycket balanserade övergångar och tempoväxlingar.
uteritterna är mellan 20-60 min i alla gångarter och på kuperade vägar.

i höst ska vi ev vara med på små träningar för min stallägare tillsammans med en liten tjej och hennes b-ponny och några till mindre barn och ponnysar som ska börja hoppa lite smått. och såv i :D
men perfekt för oss, det blir ju bara enkla bomövningar osv :)

ser framemot hösten nu faktiskt!
jag tror jag rider oktober ut och ger vila november-december men är inte säker... får se längre fram.

Jag fick hem min nya -05:a för 2,5 vecka sen. Innan dess var hon longerad med ryttare i 3 veckors tid, i skritt och trav.
Jag har nu ridit henne 4 ggr, och har testat galopp också. Idag red vi ut för första gången :)
Jag tycker så otroligt mycket om henne. SÅÅ positiv till allting och lättlärd :d
Hon kommer att få en liten viloperiod om ca 2 veckor. Ska rida henne 3-4 ggr i veckan till dess.
Har även tänkt att hinna med lite löshoppning innan vilan :laugh:

Hoppas att hon växer ett par cm till då hon är endast 158 cm hög och väldigt kort och späd. Men hon har inte kort steg ändå, som tur är :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
636
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 278
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 021
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 579
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka