Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

*skrattar* precis så där gör min med!! :D :D Å jag blir lika förgrymmad över mig själv varje gång för att jag är så långsam så jag inte hinner korrigera honom ;) men som du säger, han vet nog att han gör fel eftersom det är BARA när han naffsar som han snabbt som ögat rycker undan mulen. Annars är han väldigt gosigt å keligt överallt.

Monell
Jag har skitdålig koll på tänder känner jag. Hur ska det egentligen se ut? hur vet man att något är fel?? är ju min första häst som ska tappa tänder! (ungarna har ju tappat men dem kan man ju säga åt att gapa så gapar de....inte försöker de bitas heller...)

Monell
Jag har skitdålig koll på tänder känner jag. Hur ska det egentligen se ut? hur vet man att något är fel?? är ju min första häst som ska tappa tänder! (ungarna har ju tappat men dem kan man ju säga åt att gapa så gapar de....inte försöker de bitas heller...)

Framtänderna är ju lätt att kolla. Men det är ju värre längre bak :grin: Men jag brukar ta ut tungan och försöka känna. Men jag tror också att om det är något fel så märker man det genom att hästen inte vill äta riktigt, tappar ut fodert, gör små bollar av hö. Går ner i vikt eller luktar illa i munnen. Krånglar lääänge med att vilja bli tränsad, bökar med bettet. Jag har kollat med tandläkare 1 gång och då drog han vargtänderna på min. Ska beställa tid igen bara hon fölat nästa vår. (Tur att dina barn är snälla ;) )

dessa vargtänder som alla pratar om, vad är det? :o Jag har fattat att det är några tänder som brukar orsaka obehag och har för mig att de sitter i närheten av lanen men om jag minns rätt eller blandar ihop vet jag inte :confused:

om hästen inte har problem öh spelar dessa vargtänder någon roll då?
han blev raspad i december 07 så det är ju dags snart igen.

Raspar du varje år, eller hur menar du?

vargtänderna behöver de inte störas av. min 16-åriga valack har ahft vargtänder hela sitt liv, och reds med bett under cirkus 3-5 år. Då hade han inga problem, men nu verkar det som att bettet slitit så på vargtänderna att när det nu kommer åt gör det svinont på honom, eftersom de är så slitna och det är nära till nerverna. Summa: jag tror att man alltid ska ta bort vargtänderna på en häst som ämnas gå med bett,.

Hej.

Vargtanden är egentligen P1 och ingen egen typ av tand. Den sitter alldeles framför de stora kindtänderna. Kan förekomma både i över och underkäken.
Vargtänder ger hästar obehag då bettet vanligen ligger där. Tanden i sig kan vara öm men ibland så följer även läppen med in emot tanden och det ger smärta. Blinda vargtänder som inte växer fram utan istället kan synas som en liten knöl i tandköttet ofta några cm fram mot framtänderna. Dessa orsakar ofta mer ömhet och obehag då tandköttet kläms mellan bett och vargtand.

nej som du skriver behöver vargtänderna inte orsaka problem, du säger att man alltid bör ta bort vargtänderna i fall hästen ska ha bett, men saken är den att hästtandläkare vill helst inte ta bort dem om de inte orskara obehag.
det kan ha 4 vargtänder som mest men det är väldigt ovanligt. 1 eller 2 är det vanligaste, och min hade 2 pytte små men han hade skavt ned dem så mycket när vi hade bett så vi tog bort dem.

Idag så var hovslagaren ute och skodde Dacke på framhovarna! och han skötte sig så bra min lilla skrutt :love: var inte det minsta dum, förutom att han hela tiden ville klia hovis på ryggen :p Min coola kille.

Vad vargtänder är har du ju fått förklarat. Min tandläkare sa att de tar man alltid bort för de orsakar besvär förr eller senare. Men det va enkelt gjort, hon fick lite lugnande och så drog han ut dem och sen va dt inget med det. Fick hålla lite koll så det inte blev infektion bara. Det rekommenderas att man ska kolla unghästar vid 2, 3 års åldern, eftersom de fäller tänder. Så det inte sitter nån bit kvar av nån tand som de fällt eller nåt annat mysko med de nya tänderna som växer ut.

Min tandläkare mätte även munnen på Brixie och kollade storleken på gommen så han kunde rekommendera bett som ligger bäst i hennes mun.:)

Idag har jag ridit igen :love: hon sköter sig som vanligt. Vi gick förbi utrusande skällande hundar (5sty), genom en bäck, sank mark, skuttande rådjur över vägen och bliar förstås. Hon bryr sig överhuvudtaget inte, hon är verkligen sten :cool: . Men hon vart trött idag. Hur länge rider ni? jag tycker det är svårt att veta hur länge man ska rida, det är ju så kul, skulle kunna rida heeeeela dan. :banana:

Jag red tex igår ut odh det blev väl sammanlagt kanske 40m minuter, med mkt skritt i skogen över stock och sten som inledning och som avslutning. Däremellan trav och galopp på sandslingan kanske högst en kvart sammanlagt, eller troligen mindre ändå. Det är en ganska normal promenad.

De blir ju också psykiskt trötta även om de inte verkar bry sej mycket så märker jag i alla fall att de blir en aning mer vaksamma när man inte har sällskap, i början. Sen blir det en vana också, men först bir de nog lite mer psyiskt trötta, även de som verkar coola, hästar visar sånt så olika.

På ridbananan är det kortare pass, kanske 30 minuter och då bara kanske 15-20 minuter mer arbete. Skritt 5 minuter kanske (då har han skrittat på maskinen först obs! utan ryttare) Sen mycket att länga ut på slutet och ofta hopppar jag av och leder vid avskrittningen eller skrittmaskinen igen (då blir passet kortare dvs ridningen) Det är ju inte mängden utan kvalitén som är viktig.

*kl*
Angående vartänder, min pålle har 2 stora så jag kommer inte sätta bett i munnen på honom tills dom är borta, dom kanske inte orsakar någon skada men jag vågar inte skansa på att han inte känner av dom när han får bett i munnen, vore ju inge vidare om han skulle få ont av att vänjas vid bett, sen lär man ha ett h*lvete med att vänja dom vid bett igen isåfall.

Här som folk nästan inte vågar använda dressyrsadlar för man blir för tung/för nära på hästen...
själv skulle jag åka i backe direkt om jag red barbacka å inte vill jag trava å galoppa i nedsittning heller på min treåring:grin:

Nä min tjej e ju 3,5 år nu å hon e som sagt under igång sättning alltså 90% av ridningen e skritt men visst travar vi å galopperar LITE men jag sitter inte på henne. rider lätt som med sadel å står i lite lättare form i galoppen. Hon tycker det är skönare när jag rider barbacka värkar det som vet ej hur men de bara känns som hon är mer till lags utan sadel. Har råd frågat 3 olika veterinärer och 2 olika sadelmakare om de värkligen e skadligt å dom sa ungefär likadant allihop..

Visst kan det vara det. Vissa hästar går i "rätt" form naturligt å dom e det inte så farligt på så länge ryttaren vet vad dom håller på med.. Sen får man också se hur ruttinerad ryttaren är. har man en busig häst som bockar å busar eller en som e lite skumpig så man sitter å dunsar den i ryggen är det VÄLDIGt stor risk att dom kan bli skadade av det. Sen tyckte dom ej att man skulle rida barbacka regelbundet på en 3 åring altså 3-5 dagar i veckan.

jag rider bara max 2 dagar/vecka så tyckte dom det ej var någon fara tills jag hittat sadel.. så det var skönt att veta. Min häst är dock VÄLDIGT mjuk att sitta på och väldigt lugn i sättet altså inget studs å dunsande på ryggen på henne för då skulle jag aldrig ge mej upp barbacka.

Min lille russplutt har gått pass i vagnen på uppemot 45 min. Oftast 4 km i alla fall, med rätt mycket frisk trav och en del galopp. Han blir bara knappt varm, men å andra sidan så är han verkligen uthållig och har igen mycket sedan tidigare träning då han gått med som handhäst & löshäst.

Tömkörningspassen i skogen varierar från 30 min till 1½ h. Men då mest skritt på rätt fri tömlängd, jag tror de behöver mycket skritt i skogen i sin kropp, de unga hästarna. Det gör dem gott. Tömkörningspass på bana då det blir mer jobb på volt i både trav och galopp på högst 30 min, men de "tar" rejält på honom, så det gör jag extremt sällan. "Behövs" inte ännu, men tanken är att vi ska kunna träna lite i höst/vinter (tömkörning för körtränare) och då blir det oftare.

Jag har siktat på att kunna köra runt 4-6 km på liknande sätt ett par gånger i veckan nu i höst, men vi får ju se nu med sparkskadan. Det ger med sej för varje dag i alla fall, bulan blir mindre och mindre, jag har gett honom några ET-balanseringar och förhoppningsvis blir det inga andra efterverkningar eller följdverkningar av det hela.

Treårstestet om 2 veckor ser dock dystert ut för...vi hinner inte träna ordentligt inför det :cry: Men allt har ju sin mening, det skulle tydligen inte bli vare sej utställning eller treårstest för oss i år. Tråkigt, som godkänd hingst så har han ju lite "extra" att vinna på att komma ut och visa upp sej...

Senast ändrad:

Vad tråkigt om det inte blir något 3 årstest för er :(
Hade ju varit kul att se hur det hade gått för lillkillen där!

Men kul att han är inkörd och körs :laugh:

*kl*

uppdaterar lite från oss oxå. Vi flyttade ju till nytt stall för två veckor sedan idag, och vi stormtrivs båda två. Hon fick ju bo in sig och stod nästan hela första veckan. Dock var vi ute på en kort skogsrunda på kanske 15 minuter förra söndagen vilket gick helt ok. Sen var det första dressyrträning på måndagen och vi fick ett oerhört angående hennes tvärstopp när man rider i paddock eller framförallt i ridhus:crazy:. på slutet av träningen gick hon super så tipsen var verkligen kanon. Sen fick hon vila tis ons och på torsdagen hade vi nh träning. Så underbart duktig hon blivit på bara två träningar. Inte alls lika sur och förbannad som gången innan. Nu var det ideligen glada miner och koncentrerad tjej:bump:. I fredags var vi sen ute i skogen på en lite längre runda med sällskap för första gången. Hon var helt underbar, bilar körde om oss utan reaktion, vi red igenom gårdar med massa folk, traktorer, lösa hundar osv, lite spänd men gick snällt fram. På slutet skulle vi förbi kohagen som ligger på andra sidan vägen från stallet. Hon stannade en gång vände sen en gång men galopperade sen i diket förbi de läskiga kossorna. Är så oerhört glad och stolt över henne. När vi väl vänt rumpan åt kossorna så gick hon avslappnat och lugnt igen. Älskar henne!!.
I morse stod vi en låååång stund och kliade varann, jag kliade henne på ryggen och hon kliade tillbaka:love:... Det finns stunder man aldrig vill gå ifrån!

Så fina alla bebisarna har blivit.
Min kille orkar lite bättre nu när det inte är så varmt längre. Jag har precis slutat longera innan jag sitter upp. Han är riden sen början av juni. Går tre dagar i veckan 20 minuterspass samt en dag tömkörning. De sista gångerna har han bjudit bättre och formen börjar komma. Nu börjar det kännas som att man har en häst till!
Han ska hoppas in till våren, gå ridklass i juli samt kvalitets nästa höst. Treårstest var aldrig aktuellt då han var väldigt valpig och växte mycket i våras.
Han har vargtänder som han inte verkar besvärad av. De ska tas på klinik om ett par veckor.
2814112338_b46bdc4b44_o.jpg

Jag har hittills aldrig haft en häst mer än ett år så än har jag inte ens tagit ut veterinär/tandläkare för att kolla mina hästars tänder (jag har tränat/vidareutbildat andras hästar och ridit till problemhästar och de har stannat i ca 2-5 månader)

Jag har haft min treåring sen januari och då var han precis "uppkollad" i munnen så har inte haft ut någon på honom heller.

I övrigt så kom jag på att jag hade satt pullarnosgrimma på honom, bytte tillbaka till remont och då slutade han att flaxa med huvudet. Kan det vara så att nån tand skaver när han har annan nosgrimma på? Känner ingenting...!

*KL*
Red dressyr i morse och han gick så jäklans bra!!! Han börjar bli väldigt pigg, nästintill het (å har knappt börjat äta kraftfoder, bara fasas in på det nu i dagarna)
Jättemjuk överallt och alldeles självbärig! Jag är SÅLD!
Vi filade på galoppfattningar och det går bättre och bättre för varje gång, ju piggare han blir(= mer framåtbjudning) ju lättare har han såklart för att fatta galopp oxå.

I natt fick hästarna sova i sina nya boxar för första gången! Det var så mysigt att hänga över boxdörren och lyssna till mumsandet av hö.
Förstår inte dem som ha lösdrift, det är ju underbart att få ta in dem till en varm och torr box, mysa å borsta. Jag tycker tom det är roligt att mocka!

Du skriver att du bytte till pullargrimma och då kom flaxandet med huvudet, det är nämligen så att pullar trycker på de ställerna som unghästen är känslig på vid tandfällning, alltså aldrig pullar på en unghäst! det finns de hästarna som "finner" sig i att det är ok att det gör ont! därför vet man aldrig om hästen har ont eller inte, vissa individer är mer tåliga än andra, nordisen jag hade var otrolig med att visa att det inte gjorde ont men sen fick vi ju reda på det när vet kom ut, för jag hade upptäck en del förändringar i hennes beteende.
Bra att du bytte till remont igen!! jag byter inte huvudlag på Dacke förrens han blir runt 5. det är nämligen då de har fällt de tänder de ska fälla och har fått sina permanenta tänder.

Det kan nog vara så att han har någon tand som pullarnosgrimman känner av. Det är bra att kolla tänderna på dem då och då, precis som du är jag dålig på att känna och veta hur det "ska" vara, så jag brukar göra det i samband med klinikbesök eller vaccination.

Jag gör iordning mina hästar i box, så jag får mysa jättemycket med dem ändå ;) Dessutom är det en häftig känsla att ha hästar som kommer galopperande mot en i hagen, och som står och tittar läänge efter matte när jag går. Äter gör de oavbrutet, så det är inte svårt att få se det ;)

mina kommer oxå galopperande i hagen, fast de får följa med mig ;)

Jag skulle aldrig kunna ha hästar på lösdrift :p Fast det beror väl på olika klimat oxå kanske. Tycker om att ta in dem på kvällen när det regnat en hel dag eller varit snöstorm, de får torka, lägga sig på en mjuk och torr spånbädd, värme. ingen blåst, ingen fukt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
637
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 023
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 595
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka