Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Okey, min häst sätter knappt någon vinterpäls så honom kommer jag täcka varmt sen i vinter, sen då han tappar lätt i vikt och har inget fett utan väldigt ytliga muskler oxå. Varmt kan jag väl inte hålla med om att det är här nere :p 14 grader har vi nu och bor ju inte allt för långt ifrån lund för stunden :D Men vad hästarna har för päls spelar ju in ganska så mycket oxå :)

Min har ett ganska tjockt regntäcke de dagar det regnar eller riskerar att bli regn. Pälsen har redan kommit rejält både för att det varit kyligt om nätterna i sommar (gick ute dygnet runt), dåligt hull men också tror jag att pälsen fått sig en "chock" eller vad man ska kalla det när den fått gå otäckad. Har tidigare varit täckad året om, i april hade han ett termotäcke på ljusa dan men så hade han ju knappt någon päls ;)

Ska iaf klippa honom lite senare i höst på halsen och framdelen, s.k. filtklippning då han blir ganska svettig så då blir det rätt mycket täcken. Skönt att det bara är han och min andra häst som går i hagen, annars skulle bara slamsor finnas kvar och efter dessa fem år med den andra vill jag aldrig mer se en ynka skråma på täcket ;)

min har haft ett regntäcke två dagar nu den här veckan när det hällde ner. vid fint väder går han utan.
kommer dock börja täcka mer snart tror jag.

han fäller päls nu och har redan börjat lurva till sig bakom öronen osv... jag vill inte att han ska se ut så här i vinter igen:
DSC00304.jpg

uschochfy. han ser liksom inte ens ut som samma ponny i den hemska grå lurviga ponnypälsen.
så jag åker nog på att klippa honom, den här pälsen går ej att täcka bort han kommer sätta den vare sig jag vill eller inte :p

Jag täckar absolut inte. Jag rider henne aldrig svettig, så jag ser ingen anledning till att täcka eller klippa. Inte herlle min äldre häst täckas- han har så bra flås och tunn hud att han i princip aldrig blir svettig, och blir han det får han torka upp i stallet en stund.

Vad spelar det för roll hur hästen ser ut, så länge den mår bra?b:confused:

men det är ju inte så jag menar... förra vintern arbetade han ju ingenting och gick bara i hagen nu rids han ju och han kommer bli svettig som tusan i den där pälsen.

sätt på täcke tidigt så brukar det inte vara några problem, min valack är rätt känslig mot väta och så så de har alltid täcken på sig vid kallare väder eller regn

kl

Vad är skillnaden mellan dressyr- och hoppsadel på en unghäst? Förstår att man rider lätt mer och står i fältsits och då kan en hoppsadel passa bättre, men samtidigt får man (iaf jag) en bättre och stabilare sits med en dressyrsadel utan att man för den sakens skull behöver sitta ner.

Är det är rent praktiska skäl eller har det med sadlarnas viktplacering/tyngd att göra?

(rider själv med allround-hopp då det är lättare att hålla sig kvar vid ev bocksprång samt passar bättre för lättridning och fältsits).

Nu ger jag mig in i den här tråden igen. Var med i den förra, men nu blev det visst dags att lägga sig i här igen ;).

Som jag har förstått det med dressyrsadlar på så unga hästar så är det extra viktigt att de ligger helt rätt så att de inte hamnar för långt fram och hämmar bogrörelserna. Det är ju lite lättare med allround/hoppsadlarna som inte går lika långt ner på sidorna. Dessutom är det inte bra om man hamnar i för djup sits och "för nära" hästen då det också kan hämma en lite mer omusklad och inte fullt utvecklad häst än en äldre där man ändå vill komma nära.

Jag har precis varit på s***pman och provat dressyrsadlar på min och hittade bara två som inte åkte fram på henne. Tyvärr tyckte jag att de kostade lite väl mycket mot vad jag är beredd att lägga på en sadel för en treåring som man kanske max kan ha i 1,5-2 år. Så jag får väl börja leta begagnatannonser på de som jag nu vet ligger bra.

ojj vilken päls :o Min är tvärt om, så måste täcka honom varmt för det :p men det är jag bara glad över då slipper jag ha problem med att raka honom å en massa. Så här såg han ut i sin vinterpäls :p
19305071.jpg

mina två går nästan alltid utan täcke! dels för att mamma släpper ut dem (och hon vågar inte ta på täcke) och sen tycker jag att det tillhör mer deras natur att gå utan :p. men det är klart vet jag att det ska regna i flera dag och vara ett riktigt skitväder så åker jag till stallet och tar på dem täcket innan jag börjar jobba, men då får de stå med täcket en stund för de brukar inte gå ut förrens vi 8 tiden.
En fråga till er andra!
hur många har sina hästar ute dygnet runt än? min går ute än så länge men det börjar bli dax att stalla in dem..

Min går ute dygnet runt, men bara för att stallet inte är klart, hoppas det blir klart snart, vill ta in honom i september.

Mina har varit ute dygnet runt men med tunna regn"skal" på natten om det sett ut att bli skitväder. Hade såklart inga regntäcke denna natten och i morse tog jag in hästarna och ponnyn skakade som bara den! Billie däremot var helt oberörd. De är verkligen olika.... Har en häst klarar ganska tunna täcken vintertid( fullblod!) och hade ett halvblod som man fick packa in i dun nästan som efter 2 h ute skakade som ett asplöv. ( Samtliga hästar brukar ha hö att tugga på - lite värme ju)

idag red jag ut med en bukare, åkte transport dit och red, första gången hon blir riden nån annanstans, och första gången med sällskap, det gick jätte bra!

efterom flera har påpekat min dåliga sits bestämde jag mig för att göra nåt åt det, här kommer resultatet:

RoyalPselma099.jpg

RoyalPselma100.jpg

RoyalPselma105.jpg

RoyalPselma123.jpg

ni ser ju hur stressad den lilla nerviga araben är! :angel:

Jag kommer nog inte täcka mer än nödvändigt, precis som vanligt. Han går på lösdrift och kommer antagligen inte vara i ridhus alltför mycket. MEN om planen skulle ändra sej, och vi åker till ridhus oftare än vad jag ser idag, så rakar jag honom nog vid de svettigaste partierna och har eventuellt täcke på honom då. (men antagligen rakar jag honom bara på hals/bringa) Det är hopplöst att ha täcke på i hagen för han busar så mycket med polarna och det skulle garanterat sluta med sönderslitna täcken "på beställning"...

Tack! :bow:
Hihi, jag kan prata med Anna ja :)

Men Aslan då, varför ville han inte ta vänster galopp?
Låter som ett konstigt tillfälle att skapa bråk (från hans sida menar jag alltså) ;)

Anna har redan sagt ok :p:D

Jae men jag pressade väl honom och det var jobbigt skulle jag tro.
Han tyckte väl att att matte var jobbigare mot vanligt,
jag har ju inte alls hunnit så långt med honom som jag skulle önskat.
Helt beroende på motivations brist och delvis när det gäller körningen på att jag inte haft tillgång till medhjälpare iom att sambon måste ta hand om sonen.
Men jag tror inte det var nån större kris, vi var lika bra kompisar som vanligt efteråt, han hade ingen större brådska att gå ifrån mig när jag hade släppt honom i hagen direkt.
För han rörde sig jämt och fint så jag tror inte att han hade ont iala fall.
Vi får se, ska testa lite mer framöver, ska göra ordning så jag kanske kan löslongera honom lite istället också.

Japp, jag har bokat in 13 sep :D

Och om nån annan kan hålla i ett hundkoppel så kan Fredrik också hjälpa till med någon häst om det behövs.

*kl

Hur är era i fötterna nu, börjar de se färdigvuxna ut stoleksmässigt? Min har ömma hovar, som inte gillar grusvägarna här. jag jobbar henne därför bara på gräs, men det blir ju en begränsad yta man kan röra sig på. Hennes hovar är inte alls färdigvuxna, och därför drar jag mig för att sätta på skor redan nu. hur har ni gjort?

Min tjej verkar vara inne i en växtperiod, för någon vecka sedan såg hon klart högre ut bak, men nu börjar hon se jämn ut igen... jag vet inte om det är mina ögon som luras, kan de verkligen växa så snabbt? Vi har jobbat vidare med inkörningen, och hon är urduktig. Jag är slarvig med tömmarna, vilekt gör att det blir lite vingligt till och från. Madame har också fått mer energi, vilket ibland ägnas till att hoppa till för får och små bushopp. Hon trasslar ju in sig i draglinorna när hon gör det, men det bekommer henne inte... hon står snällt still tills vi trasslat ur henne, så hon blir iaf van vid olika "problemsituationer" :rofl:

Jag står oxå och tvekar om skor eller inte skor...

Pselma sliter ner trakten mer än tån och det blir fel vinkel, och så är hon lite öm på grus... och på henne måste jag ju ändå ta av skorna i vinter iom fölningen och allt det...

jag funderar på att köpa easyboots till henne! och bara ha när man rider/kör/arbetar...

skulle hon nu inte vara dräktig nästa vecka så kanske jag sätter på henne skor dock.

Jag skulle inte vilja sätta skor på min än, han har varit ganska sen med att "utvecklas" i sina hovar, de har varit rätt höga och smala som fölhovar ända tills i våras då de började bredda sej och få en bra form och bättre hovmekanism. Men det är nog en bit kvar. Det svåra när man skor är ju att hänga med i svängarna, för små skor hämmar ju hovmekanismen skitmycket och det som var lagom storlek när man skodde kan ju förändras inom 8 veckor eftersom de växer och förändras hela tiden.

Jag är nog också inne på att skaffa easyboots som går att brodda om det blir mycket is i vinter. Min lille ömmar inte särskilt på grus, och vi kan anpassa oss så vi inte kör så mycket på grus också. Men isen är det svårare med...

Tycker också att min sett lite högre ut bak nu senaste veckan/veckorna, men det är så lite det handlar om, så svårt att säga?

AnnA_ - JÄTTESJYST! :bow:
Vi får ju höras lite närmre kanske. Just nu är jag orolig att vi inte kan vara med på grund av sparkskadan :(. Men jag hör av mej kontinuerligt per mail isåfall...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
638
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 031
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 604
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka