Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

*kl*

Min vilar fortf. men 1 sept får han komma in om nätterna och då ska vi promenera, göra ledövningar, tömköra lite och löshoppa. Ingen ridning förrän i oktober med andra ord. Då har han vilat sedan 15:e juli.

Idag fick han dock nya framskor och det var allt lite läskigt att ledas in i stallet förbi blåsande presseningar, byggarbetare och blomkrukor :grin:

ja som sagt det är svårt det där... nu är jag itne den som nöter på bana/ridhus utan jag rider oftast ut i skogen då jag anser att detär det som är det bästa för en unghäst :)
men givetvis tränar vi lite på bana ibland.

fasst när jag kom och tänka på 2-1 så blir det ju 5agars ridning(aktivitet) och det är väl eg inte tanken att han ska gå så mkt utan max 4.
hmm nu ska jag försöka tänka om och hitta något som passar oss bra. :)

Men det beror på vad man gör och vilka krav man ställer och vad hästen har för grund, man måste bygga upp successivt. Så om hästen är ganska oriden är 5 ggr definitivt för mycket, medan för en annan häst kan det vara ganska lagom, under förutsättning att man rider hästen på ett klokt sätt. Men sen gärna lägga in mer arbete som tömkörning istället för ridning.

Man måste hålla lite koll på hur den tar arbetet och känns i kroppen, hur den växer osv och anpassa efter det.

Sen en galopphäst är ändå riden och utsatt för mer press än en häst som gått i hagen till våren då den är 3 år och då ska ridas. Även om jag inte tycker att man ska överskatta vad den har gjort eftersom det ändå är annorlunda arbete och dessutom är många väldigt omogna vid 2 när de t o m startas (vilket jag inte gillar) och kanske behöver mer återhämtning och få utvecklas i lugn och ro.

Så det är individen först och främst även om man har en grundplan för unghästar som är lika.:idea:

Det beror också på

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider bara två pass per vecka; men aktiverar ofta på olika sätt fyra pass per vecka (kan bli ett pass mindre också, om jag får tidsbrist eller om hästen ser trött ut).

Då är min 3-åring stor, lite sen och rör sig lite "för bra" för att det ska kännas bra i magen att anstränga henne mer.

Ni som aktiverar många pass per vecka; går det inte att köra mer med promenad, tömkörning ute, löshoppning och så vidare?

Jag kanske är lite fånigt försiktig men läser nu och då om hästar vars tillväxtzoner i has och carpus ej varit slutna vid röntgen vid 4 års ålder..
Bakknä sluts ju efter dessa, och ryggens tillväxtzoner så sent som vid 6 års ålder...

Lite skillnad är det ju på varmblodiga travare och fullblod som brukar vara färdiga tidigare.
Min är av annan modell och verkar till och med fortfarande växa lite på höjden (vilket ju klart bevisar att tillväxtzonerna inte är slutna ännu).

För att fortsätta med min sena unghäst så är vi igång med ridningen igen och har hunnit med fyra pass efter sommarbetet.

Skrittar och travar mest, började med lite galopp förra passet.
Galoppen är ju inte tränad tidigare, hann galoppera ett pass innan betet bara, så fattningarna finns inte ännu (det blir mest travökning följt av galopp) och det blir mest snuttar med galopp och sedan mycket beröm.

Vi är inte riktigt igång med bra uteritter ännu utan rider mest runt stallet.
Det är lite besvärlig trafik och gårdar att ta sig igenom så jag vill gärna ha sällskap av någon (och helst av en annan häst) innan vi rider iväg på allvar.

Travat bommar har vi också gjort men hon verkar veta att hon ska bli dressyrhäst när hon blir stor för det var bara "klopp-klopp-klopp" så var vi över på första försöket utan att hon ens reflekterat över att det var nytt eller särskilt spännande och kul. :D

Det skulle ha varit fullblodet (20 år gammal) det!
För henne betyder travbommar "VAR ÄR HINDREN!!??" :bump: och sedan är det fullt ös medvetslös resten av passet för att snabbt hinna uppfatta om det finns något hinder matte kan tänka sig styra emot! :angel:

Nåväl, jag vill ju inte hoppa mer än till husbehov så jag är ganska nöjd med att 3-åringen verkar vara "mindre intresserad" av hoppning. Det kanske blir lagom tant-tempo på hoppningen då? :idea:

jo men det förstår jag ju verkligen att man måste anpassa efter individen :)

jag menar bara att min är så pass mogen och mycket riden nu så att det är dags att ta steget vidare och lägga upp en annan plan - hur vet jag inte än.

han har inte bara stått i hage fram tills han var 3 utan har gjort mycket, är van vid mycket och är väluppfostrad och en bussig häst helt enkelt :).

men det där om galopphästarna var nog riktat till ngn annan? för jag har ingen galopphäst.
är förövrigt uppväxt i travfamilj och det är ju samma sak där...

Svar: nej. jag kan inte variera mig *skratt*

1)jag kan inte tömköra. och att ge sig ut i skog å mark med en massa linor är för osäkert enligt mig å att tömköra på bana är inte ett alternativ för mig.
2) jag har ingen paddock att löshoppa i plus att om man är nojjig för tillväxtzoner så kan ju inte hoppning vara speciellt nyttigt heller...? ingen aning egentligen, bara en tanke...:D
3)promenader funkar inte heller då min pålle är alldeles för energisk och "hoppig" ute i det fria så det skulle mest bli jobbigt och antagligen sluta i att han springer ensam hem.
4) och longering som många ser som ett alternativ tycker jag inte alls är ett bra arbetssätt, springa på en volt när en unghäst helst ska gå på raka spår - nepp, inget för mig. (fast du skrev ej det som förslag)

Så jag rider min. I morse var vi som sagt var ut å skrittade, det är ju som en promenad fast med 60 kilo på ryggen.
(jag tränar min regelbundet för unghästutbildare och vi tycker båda att han lugnt klarar av att ridas svettig och trött ett pass per vecka och fler lugnare pass, nånstans måste man ju bygga en grundkondition oxå)

summa summarum med unghästar:

Det gäller att ha KÄNSLA och sunt förnuft

jo men det förstår jag ju verkligen att man måste anpassa efter individen :)

jag menar bara att min är så pass mogen och mycket riden nu så att det är dags att ta steget vidare och lägga upp en annan plan - hur vet jag inte än.

han har inte bara stått i hage fram tills han var 3 utan har gjort mycket, är van vid mycket och är väluppfostrad och en bussig häst helt enkelt :).

men det där om galopphästarna var nog riktat till ngn annan? för jag har ingen galopphäst.
är förövrigt uppväxt i travfamilj och det är ju samma sak där...

Nej det som var till dej var egentligen mest det där med antal dagar i veckan, eftersom du skrev om det. Resten skulle det kanske ha stått KL framför:)

Tack för jättebra svar!

Ja det är ju ungefär så som jag lagt upp det nu, försöker rida ute mycket, klättra, galoppera, längre travsträckor etc. för att han ska få ta ut sig (i sin egen takt) och på volten jobbar jag mycket med att få honom lösgjord psykiskt så han blir trött mentalt. Kroppen går ju direkt inte att trötta ut :D En kompis har han i hagen, min andra häst som vanligtvis beter sig som en hingstig unghäst men jag misstänker att han tar sitt ansvar som en äldre förbild för lillplutten och beter sig vuxet :cool: Hagen är iaf kuperad så motion får han i den också.

Men jag kan alltså lägga in tömkörning på de lediga dagarna utan problem, tänkte om jag skulle ta bort något dressyrpass i veckan så jag kan ersätta det med mer tömkörning i sådana fall? Får ut mest av dressyren på att få honom trött och avslappnad eftersom han får arbeta mycket mentalt men försöker också gå kluriga vägar i skogen så han får lösa problem själv t.ex. ta sig förbi en stor stock, ett dike etc.

Men du har rätt i det du säger, kropparna är unga och fortfarande under utveckling så det får komma i första hand. Annars får jag börja med mentala lekar och NH som kan sysselsätta honom under vilodagarna.

Ja helst kanske byta ett ridpass mot tömkörning men om han är väldigt pigg kanske ett extra men lätt tömkörningspass. Man kan ju tömköra i skogen om du har den nära, eller leda och klättra lite (bra för dej med:idea:) Tömköra lite över bommar, dvs du går efter och låter honom gå eller trava över lite bommar osv.

NH är inte min grej, dvs det där med att "leka" jag tycker man ska vara försiktig med,eftersom de flesta sk lekarna verkar handla om dominans och det kan bli väldigt frustrerande för hästen att man hela tiden ska göra dominansövningar:cool:

Börja lite försiktigt med löshoppning (börja med trava över bommar) är ju också ett sätt att sysselsätta hästen både mentalt och fysiskt.
En del (galoppphästar) kan bli lite springiga i början och behöver få träna på att lugnt gå fram och över bommar och sen hinder, det blir ju en slags lekar det också, eftersom det inte är jobbigt fysiskt så länge det inte är höjder.

Men sen i alla fall ett par dagar att slappa i hagen med kompis varje vecka och smälta allt är också nödvändigt, tycker jag i alla fall.

Nu kommer rykande färsk bilder på Pselma!

Hur tycker ni hon arbetar nu?

hon är inte tömkörd på hur länge som helst, säkert sen årsskiftet!

En tanke oxå, alla bilderna samt filmen är från bara 5 min då sambon tröttnade rätt fort... men lite bilder och en film tänkte jag, ni får gärna säga vad ni tycker om hennes steg! och hur hon arbetar osv, på videon arbetas hon dock inget speciellt, hon mest bara går

den första bilden är nog min favorit! mums säger jag bara om den!

blandadebilder145.jpg

blandadebilder101.jpg

blandadebilder127.jpg

Denna är lite häftig
blandadebilder152.jpg

här ser man lite hur hon ser ut, har hon ändrats nåt sen sist?
blandadebilder198.jpg

och sist men inte minst en stopp på långa tömmar, så duktig den lilla tjejen!

blandadebilder245.jpg

verkar som att filmen kommer sen... den tar en jäkla tid på sig att ladda upp....

Tycker det ser ut som att tömmen inte löper fritt igenom där du satt den, utan när du tar i henne så spänns det bara åt utan att bli någon eftergift. Hon blir därför ihopdragen och går i för hög form, och slår emot tömmarna. kan du inte fästa då någon annan stanns ?

Söt arab, men är inte svanskappan för hårt spänd? Nog för att det är en arab men...:angel:

Vad spelar det för roll att det är en arab? Tänkte på svanskappan...

Men jag tycker också att tömmen löper för dåligt, alltså sen eftergift.
Tycker även att bröstan är för kort så därför åker selen nog lite framåt, kanske även därför som svanskappan sitter lite tajt.

Sedan sitter bukgjorden för hårt, man ska få in en "luftig" knytnäve mellan bukgjorden och hästen. Däckelgjorden ska dras åt för att hålla däckeln på plats men inte bukgjorden. Eftersom du drar åt den så hårt så kan inte bröstan följa stegrörelsen som den ska utan steget hämmas något, och hela alltet tappar sin grundfunktion.

Om du har dubbelsydda skakelremmar i läder så kan du prova sätta dit dom och låta tömmen löpa i dom, det blir nog betydligt bättre. Annars skulle jag satsa på att köpa en riktig gjord för tömkörning.

Lite hög form, och hopdragen, skulle kunna sätta ledande töm i innertömmen, och hög töm i yttertömmen så att hon kanske får hjälp att söka sig framåt neråt samt inte gå så utåtställd. Annars är hon mycket söt din lilla Pselma :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Hm, jag blir lite bekymrad när jag ser tömkörningen.

varför har du tömen löpande runt baken på hästen? Hon får inget stöd på yttertömmen över huvud taget, samtidigt som tömen drar runt baken på henne och får henne att svänga undan för den och bli obalanserad.

dessutom har du väldigt mkt glapp i tömarna, och din egen position. det är jätteviktigt under tömkörning att föraren är stadig i sin position och sin handställning, för att hästen ska ha en chans att komma till ro och hitta balans.

Hon är väldigt ostadig och överilad i sina rörelser på bilderna, och mkt av det har att göra med att det blir vingligt på tömen för henne.

Senast ändrad:

Svarar till alla.

Jag upplever att tömmen kan löpa där jag har satt den, det gör även min tränare, däremot tyckte jag inte om när de satt i skakelfästena, inget funkade typ då... varken för mig eller hästen :p tror det berodde på att tömmarna var slita och ett hack fastnade precis i skackelfästet, då gick det inge vidare!

man får nog lätt in en knytnäve mellan hästen och bukgjorden kan jag tala om, den hänger rätt rejält! även om det kanske inte synns...

ang hennes svansföring så har hon så där hög helatiden oavsett vad man gör nästan, jag upplevde inte att den satt hårt, men ska kolla nästa gång... Jag tömkörde henne först med en vanlig tömkörningsgjord, men det gick inte alls, den bara gled runt och fram och ja... den var inte still för 5 öre, så jag gick ner till stallet och satte på henne den gamla selen istället, lite liten är den men det funkar, hon ska ju inte dra nåt så den hindrar henne ju inte.

Men största anledningen till att den åker fram är att hennes sadelgjordsläge är riktigt långtfram (om ni kommer ihåg tidigare ridbilder?) så det är inte mkt att göra, mer än att banta henne, men det kan man ju inte göra med bebis i magen :D

att hon går i hög form vet jag, hon trivs i den formen av nån anledning, men hon söker sig neråt ibland oxå, vilket synns på filmen.

Jag hade problem med att hon gick utåtställt mest, men jag hoppas att det bara beror på att hon inte är tömkörd på länge och att det ger sig sen... i värsta fall får min tränare sätta tänderna i henne :devil:

Men vad tyckte ni om steget då?
nu ska hon ju bli distanshäst, och ni efterfrågar säkert ett helt annat steg än vad jag gör, men det är ändå kul att höra!:D

enkelt svar, jag vill inte att hon ska ha stöd på tömmen, inte under några omständigheter faktiskt :p

tömmen runt rumpan har jag för ökat kontroll på stjärten, det var min tränare som visade det mig och sen dess har jag tömkört så, tycker hästarna går mkt bättre då.

filmen är ju första minuten vi tömkörde så hon är ju rätt pigg, men jag förstår inte hur du kan se obalanserad?

varför ska jag vara stadig i min position? jag har lärt mig helt tvärtom!

*delvis knapplån*

Alltså, jag har fått för mig att när man tömkör så använder man BÅDA tömmarna för att verkligen Jobba hästen, nu när jag ser Kimmis så hänger de å slänger lite här å lite där och det ser mest ut som longering, i mina ögon sett. Hästen flaxar runt lite.

Jag har sett en kompis tömköra och hon tömkörde med "korta" tömmar, dvs de användes som tyglar i princip och så hade hon longerpisk och jobbade hästen
Det såg verkligen harmoniskt och stabilt ut liksom, precis som med ryttare och hon korrigerade hästen med ytterst små hjälper. Detta var oxå en treåring

Fast kimmis vill ju inte att hästen söker stöd, varför då arbeta med tömkörning? *nyfiken* jag trodde tömkörning var till för att just kunna arbeta hästen ännu mer än vid longering med koll på yttersidan utan att spänna in hästen med hjälptyglar. (typ...)

(jag kollade inte på hela filmen men varför tömkör man på volt? varför inte utnyttja en större yta så hästen får slippa springa i cirklar hela tiden...)

Inget ont mot dig Kimmis! Pselma är jättefin, så vacker!! Hon ser lite "spänd" ut på ngt sätt, kanske som de andra säger att hon går i så hög form, hon ser lite "Ihopdragen" ut.

jag har själv aldrig tömkört så därför lite konstiga frågor kanske ;) :D

Håller med Anni.
nu fastnar tömmen o den kan inte vara fri utan blir ihopdragen.

en unghäst behöver ett mjukt stöd för att lättare hitta sin balans o kan då börja jobba igenom kroppen bättre- utbildas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
636
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 278
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 021
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 579
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka