Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Tack, tack!

Jo, jag är medveten om det Hon väljer den formen på egen hand, jag brukar göra lite uppresande tygeltag men jag vill inte bråka för mkt med henne. Jag låter henne helt enkelt välja själv vart hon vill ha huvudet så länge hon går i rätt gångart, går framåt och svänger dit jag vill. Jag borde rida mer framåt och inte skava med skänkeln, det jobbar vi på. Jag börjar misstänka att skavandet handlar lite om att jag sitter så illa i sadeln, men är inte helt säker. Ska testa att byta och se ifall där blir ngn skillnad!

Tack för att du tog dig tid och för positiva kommentarer om hästen :)

Jag tycker hästen ser ut att kunna bli jättetrevlig. :bow: Men som flera sagt är det några saker jag skulle vilja tipsa dej om:idea:

BRA att du inte vill bråka ch dra upp huvudet osv:bow: Huvudet handlar ju även om hur resten av hästen går.

Några synpunkter bara:
Jag tycker handen hamnar för högt och rör sig lite för mycket för att hästen ska vara nöjd och röra sig villigt framåt. Den blir osäker på handen och därav huvudet bla samt att den inte har riktigt framåtbjudningen. Vilket gör att du får nöta med skänkeln.:idea:

Jag tycker att du ska sänka handen ner mot mankammen lite och ha gärna kontakt med mankammen så att handen kan vara mer stilla. Läng samtidigt ut tygeln, fram med nosen och halsen! läng åtminstone ett par dm.

Rid gärna med ett långt dressyrspö och när du vill ha mer framåt, håll om med skänkeln, (men bara hålla om lite mer), sen direkt peta till med spöet om den inte svarar. BERÖM när den svarar framåt. Du måste sträva efter direkt reaktion:idea: Sen ska den gå framåt du ska inte behöva mata på hela tiden, det blir bara irriterande för den.
Men för att kunna/våga gå framåt måste den få mer tygel, som sagt, och kunna komma fram med nacken och nosen. OCh handen ska bara finnas som en ram, inte mer.
Träna start - stopp från skritt, sen trav, att den svarar och villigt går framåt. Övergångar, vända och följa din vikt, osv. Ha väldigt lätt tillåtande hand nu i början, fokusera på att den jobbar på framåt, bakifrån!

Delvis KL och inte alls bara till dej!

Det första på en så ung är att vara i balans själv och inte hindra hästen, sen att den svarar och FÖRSTÅR hjälperna. Därefter kommer framåttänket, att villigt gå framåt. Sen att ha kontakt med munnen, att känna att den accepterar och börjar förstå kommunikationen med handen via bettet.
När man har detta börjar själva ridutbildningen. Det är så himla viktigt med dessa grunder först i kommunikationen.:idea:

Senast ändrad av en moderator:

i lördas var vi ute och red med sällskap för första gången! det gick ganska bra, vi hade en häst framför oss och en bakom. Min så annars snälla treårig var som förbytt mot andra hästar :eek: Han sparkade det som var bakom, och när vi red i genom en manege så riktigt anföll han samma häst igen :eek: Men jag misstänker att det kan ha att göra med att det var så mycket nytt för honom och att han blev osäker! men som sagt jag vill ju inte ha en häst som anfaller min bästa ridkompis häst! Hur ska det då gå att rida i hop i framtiden :confused: men som sagt tror att mycket beror på osäkerhet hos honom.. Annars var han hur cool som helst och trampade på bra och höll inte på att larva sig heller, men så klart det var ju lite motigt när vi skulle dela på oss och vi skulle hem till oss, men det gick efter lite övertalan ;)
Är det någon mer som har upplevt samma problem och vad bör/kan man göra för att få bort det, eller går det att få bort? som sagt han skötte ju sig bra i övrigt men efter ridturen var jag ändå så lite beskvike, :( Vill älskling som jämt brukar vara så snäll..

Jag tycker hästen ser ut att kunna bli jättetrevlig.Men som flera sagt är det några saker jag skulle vilja tipsa dej om

Tack, jättekul att höra såklart!

BRA att du inte vill bråka ch dra upp huvudet osv. Huvudet handlar ju även om hur resten av hästen går.

Ja, det ser jag ingen mening i att göra i det här stadiet.

Några synpunkter bara:
Jag tycker handen hamnar för högt och rör sig lite för mycket för att hästen ska vara nöjd och röra sig villigt framåt. Den blir osäker på handen och därav huvudet bla samt att den inte har riktigt framåtbjudningen. Vilket gör att du får nöta med skänkeln.

Det här är jag helt med på, jag måste jobba med min sits. Man lägger sig till med lite dumma olater när man bara rider unghästar :o
Dock tror jag min hand blir ostadig av min i övrigt gräsliga sits. Detta har jag säkert nämnt innan i tråden. När jag åtgärdat sitsen kommer nog handen på köpet. Ang att handen är hög så tror jag att det kan bero på vissa små försök att få upp näsan. Jag vill inte bråka med henne men vill heller inte inbjuda till att hon böjer ännu mer på halsen. Handen blir ju såklart ostadig när man håller dem långt upp i skyn, det inser ju jag också :crazy: det måste vi nog ha mer i åtanke till dagens pass.

Jag tycker att du ska sänka handen ner mot mankammen lite och ha gärna kontakt med mankammen så att handen kan vara mer stilla. Läng samtidigt ut tygeln, fram med nosen och halsen! läng åtminstone ett par dm.

Här har du noterat ett problem :idea: Jag har nog haft lite korta tyglar imellanåt och varför då? Jo, hon bockar :devil: som ett riktigt monster från avgrunden :eek: Det är nog också en anledning till min höga hand, jag vill inte att hon ska få ner näsan för då är det kört :o
Dock blir hon bättre och bättre vilket leder till att jag släpper ner och fram nosen mer och mer. Målet är såklart att jag ska reda ut hennes krumelurer på så gott som lång tygel, men än så länge är hon så pass lite riden så jag tvivlar på att jag fixar det.

Rid gärna med ett långt dressyrspö och när du vill ha mer framåt, håll om med skänkeln, (men bara hålla om lite mer), sen direkt peta till med spöet om den inte svarar. BERÖM när den svarar framåt. Du måste sträva efter direkt reaktion. Sen ska den gå framåt du ska inte behöva mata på hela tiden, det blir bara irriterande för den.
Men för att kunna/våga gå framåt måste den få mer tygel, som sagt, och kunna komma fram med nacken och nosen. OCh handen ska bara finnas som en ram, inte mer.

Här är vi överens, jag rider med dressyrspö som det är nu eftersom jag måste påminna henne ganska ofta. Bjudningen blir bättre och bättre och som många sagt, jag vill INTE nöta med skänkeln. Jag nämnde tidigare att jag inte medvetet driver så mkt som det ser ut utan min underskänkel blir ostadig i den sadeln. Det ger ju samma effekt men jag VILL alltså inte driva med skänkeln så mkt som jag gör. Tilläggas bör att jag inte har ngt i handen alls knappt, hon vågar ta stöd men när jag länger tygeln tillfälligt har hon näsan kvar där den är. Det ska övas på lång och låg så snart hon är igång.

Träna start - stopp från skritt, sen trav, att den svarar och villigt går framåt. Övergångar, vända och följa din vikt, osv. Ha väldigt lätt tillåtande hand nu i början, fokusera på att den jobbar på framåt, bakifrån!

Det är detta vi övar på nu, ganska snart ska vi öva mer ute i skogen så kommer nog mkt bjudning av sig självt. Tilläggas bör (om det inte är nämnt) att detta är tredje arbetspasset efter sommarvilan så vi är lite ringrostiga men trots allt nöjda.

Tack för bra kritik och för att du tog dig tid!

Delvis KL och inte alls bara till dej!

Det första på en så ung är att vara i balans själv och inte hindra hästen, sen att den svarar och FÖRSTÅR hjälperna. Därefter kommer framåttänket, att villigt gå framåt. Sen att ha kontakt med munnen, att känna att den accepterar och börjar förstå kommunikationen med handen via bettet.
När man har detta börjar själva ridutbildningen. Det är så himla viktigt med dessa grunder först i kommunikationen.
Du har så rätt så rätt! Framåtbjudningen är A och O i all ridning. Utan den kommer du (bokstavligen) ingenstans :D

Senast ändrad:

... å att rida i skogen är ovärderligt!! (inte bara till dig utan allmänt)

Tänk vad många som harvar runt på sina unghästar i ridhus, i paddockar och när de gör något annat så longerar man .. urk.

*kl*
Hur mkt rider/tömkör/longerar/löshoppar etc ni era 05-or ungefär?
Hur planerar ni att öka på träningen framöver, viloperioder osv?
Min har precis kommit igång, och jag planerar nu att rida 2 ggr i veckan samt tömköra/promenera/ eller löshoppa 1 gång i veckan. Fram på våren planerar jag att öka upp till 3 ridpass + 1 pass annat arbete.
Frågan är om 2 ridpass/vecka (+1 pass annat arbete) blir för lite för att bygga upp honom? ska man kanske öka på redan i höst?

beror väl på hur han känns? Om han är pigg och fräsch eller om han blir trött, hur han ser ut i kroppen/muskultatur.

Min är väl ihopkommen i kroppen och bra huvud och även fast vi ridit en timme så känns han fräsch så han rider jag ett hårdare pass (så han blir flåsig å svettig) varje vecka, ett mittimellanpass där han iaf får upp flåste lite och blir kanske lite svettig under sadeln. Sen ett kort pass med mest skritt å yttepytte lite trav för att bara "komma ut".
Skulle säkert kunna rida honom mer varje vecka men det får räcka så. Efter vintervilan blir det ridning varannan dag.

Svarar lite och hoppas det är ok?

Jag vet att det är lätt att höja handen när man vill ha upp hästen lite men det är bättre att sänka den, och länga tygeln. Oavsett skälen så måste den dit. (Jag förstår ang bockande, men du får hålla i manen:p) Du får vara beredd på att hålla upp huvudet samtidigt som du ändå låter den få mer tygel och sänker handen, det måste den få för att kunna/vilja jobba framåt på allvar. Bockningar gör inte att man kan ta fel väg, så satt säga. Inte lång tygel men den måste få ut halsen lite, tycker jag.

Jag rider ibland en som kan bocka en hel del och riktigt rejält (inte unghingsten jag skrivit om dock utan en mycket speciell valack) och visst känns det en aning vågat :crazy: att ge honom tillräcklig frihet fram men det måste man om han ska kunna ha en chans att jobba rätt genom kroppen. Dessutom måste man ha sin balans i sadeln och kunna använda handen fristående så att man kan sitta tillbaka ev bockserie och också ta upp handen då, när det händer - inte ha den där hela tiden.

Denna häst fick bla ont i ryggen pga ryttare inte vågat ge honom tygeln utan haft hög (förberedd) hand. Tyvärr fungerar ju inte bockande hästar annorlunda när det gäller hur de måste få ha hals huvud för att kunna arbeta rätt......

I övrigt så framåtbjudningen handlar mer om att få direkt svar på hjälper och då BERÖMMA så att den lär sig att det är roligt och trevligt att bjuda framåt. Samt att det ska komma från bakkärran, det ska börja därifrån. Och den måste ha utrymme att kliva fram också då, som sagt. Om benen nöter av något skäl motverkas detta och även då du måste "peta till" ofta. Gör det lite mer kännbart en gång istället (men var säker på att den har friheten framåt då, inget tjuvhållande....)

Jag tror det med skänklarna hänger mer ihop med att du lutar dej fram en aning och skänkeln åker bak. Det gör också tyvärr din balans sämre och din förmåga att "klara" ev bockningar, det är i sitsen du måste vara balanserad och kunna parera bockningarna främst.Så räta upp dej.

Jag vet att man lätt får till det på alla möjliga sätt på unghästar, och får ovanor:o Det är du inte ensam om......

Senast ändrad av en moderator:

tror du menar att svaret ska vara till Jate Volim ....:D

Men jag håller helt med det du skriver.

Och en anledning till bockar kan vara för dålig framåtbjudning! Så fort min backar av lite för mkt så kommer en hel serie, men är han bara "på" så bockar han aldrig!

sen finns det ju sånna som bockar i tid och otid oxå, men det var en tanke iallafall, ffa eftersom JateVolims häst är lite "av".

Sorry:o, jadå det var till jate volim, och dessutom borde jag ha sett hennes egna tråd o svarat där istället för långa utläggningar här:o:D

Håller med om det där med bockningar, det brukar bli bättre med ärlig framåtbjudning, så på den valack jag skrev om tex så börjar jag passet redan i skritt med att göra halter och igångsättningar mm för fina hjälper så att nästan inget behövs för att få en igångsättning och så fortsätter man från det in i traven sen, osv,
då brukar den inte vara inställd på bockningar alls, när den jobbar framåt genom kroppen. (Om inte något upphetsande händer omkring den, så att den tappar fokus, det inträffar,,,,)

Hur mycket korrigerar ni era hästar om dom "bronkar". Blir ni arga och läxar upp dom, eller rider ni ut problemen och berömmer när dom slutat alternativt gör något rätt?Darlica har än så länge bara bjudit på en lite studsig tur, men jag väntar mig ju så klart mera ju mer ridning det blir här framöver. Känner att man vill vara beredd när det kommer och kan svara upp på hennes bus/dumheter på ett korrekt sätt. Hur har ni gjort?

Jag säger till ryttaren att gå tillbaka till ursprungsläget, och att berömma när hon gör riktigt. Jag straffar inte hästar alls faktiskt, om de inte gör något på rent jäkelskap, men det händer nästan aldrig. Jag berömmer hellre för mycket.

Hur mycket ställer och böjer ni på era hästar? Alltså om ni rider på raka spår i skogen, ställer ni hö-vä lite nu och då, eller får dom gå som dom "vill"?

Just nu har hon gått mest som hon vill. Jag har när jag red henne själv ställt lite lätt nån gång bara för att prova. Nu till hösten ska vi köra igång mer med formen överhuvudtaget.

Måste bara skryta lite på henne efter vår ridtur idag. Hon gick som en klocka. Jätte fin bjudning framåt och så "la" hon sig så fantastiskt fint i handen att man fick den där perfekta känslan några tillfällen. Vilken härlig känsla :love: :bump: Lätt att drömma sig vidare om framtiden när dom sköter sig så fint

Härligt, härligt!:bump:

Nu måste jag skryta!
i Helgen gick riksutställningen för araber (alltså SM typ) Gissa vem som van?

Jo systern till min märr! På mammas sida såklart :banana:

vill ni veta nåt ännu roligare? Pappan till denna häst är även pappa till mitt föl som kommer i vår!

Detta kan ju inte bara gå fel, de är väldigt nära släkt! :banana::bump::banana::bump:

Grattis!! vad roligt! då har du en riktig skönhet att vänta dig då, förhoppningsvis ;) :)

Bilder??

bilder på vilken av dem?

Bilderna från utställingen har inte kommit ut än... brukar dröja några veckor.

Man hoppas ju att det blir en skönhet, många som håller på med araber på buke har skrivit via PM att de väldigt gärna vill se bilder på fölisen och tror väldigt mkt på den, så det är jätte kul!

hennes syster är ju oxå såld till dubai, och hon vann ju denna utställning före en hingst som har varit reserv world champion (typ 2 a i VM då...) så det är stort!

Ni kanske till och med kan hjälpa till som medhjälpare på hoppningen? :o Du har ju till och med varit med när jag löshoppat honom innan och sett hur jag brukar gå tillväga.
Men tänk om jag skulle ställa till det?
Jag minns inte mycket, jag är extremt glömsk.
vi kanske kan lura med oss AnnA, så får hon stötta oss båda :D

Verkligen tråkigt att ni inte kom med :(. Tiger skulle ju tagit hem hela föreställningen!!! :love: :love:
Jag älskar ju min lille för hans härliga personlighet och så, men Tiger slår ju honom med hästlängder i gångarter och hoppteknik och allting. Hyfsat förälskad blev jag!
Såja nu ska vi inte överdriva lille tjocke herns sidor.
Så bra rör han sig ändå inte :rofl:
Men vet du, det finns så underbara människor här i världen,
där lät det helt annorlunda än med kontakten med en del andra. :grin:
Så det finns lite hopp för oss ändå.

...tur man har en envis sambo som inte skäms för sig.:angel:

Jättefin häst med bra gång, takt o balans.

skulle dock länga tygeln o rida den i en lägre o längre form. Driv inte med benen hela tiden- sitt still- sparkstötting.

klappa den mer:banana:

ja det var ditt stos syster jag ville se :) trodde kanske att du själv varit på utställningen.
häftigt resultat!

Skit skit skit.... tror att Brixie fått ringorm..... Så tråkigt, har aldrig haft det på nån av mina hästar förut. Enda stället vi varit till är seminstation på dräktighetskoll och sen har det kommit kossor i en hagen en bit från våran hage. Men vet inte om det kan smitta så.
Men hon har bara fått i ansiktet än.... så vi kan iaf rida fortfarande.

nej, vad jobbigt! Jag red en ponny för 100 år sen som oxå fick ringorm och ägaren blev oxå smittad :( Inte trevligt!

(så var försiktig!)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
627
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 005
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 547
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka