Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Hej alla.

Hur mycket korrigerar ni era hästar om dom "bronkar". Blir ni arga och läxar upp dom, eller rider ni ut problemen och berömmer när dom slutat alternativt gör något rätt?

Darlica har än så länge bara bjudit på en lite studsig tur, men jag väntar mig ju så klart mera ju mer ridning det blir här framöver. Känner att man vill vara beredd när det kommer och kan svara upp på hennes bus/dumheter på ett korrekt sätt. Hur har ni gjort?

Hur mycket ställer och böjer ni på era hästar? Alltså om ni rider på raka spår i skogen, ställer ni hö-vä lite nu och då, eller får dom gå som dom "vill"?

Måste bara skryta lite på henne efter vår ridtur idag. Hon gick som en klocka. Jätte fin bjudning framåt och så "la" hon sig så fantastiskt fint i handen att man fick den där perfekta känslan några tillfällen. Vilken härlig känsla :love: :bump: Lätt att drömma sig vidare om framtiden när dom sköter sig så fint.

Jag rider eller tömkör inga hårda pass överhuvudtaget. Sist vi red red vi en 45 minuter, men då var det max 2 min trav. När jag håller på med inkörningen arbetar vi max 20 minuter- jag vill sluta medan hon fortfarande har energi i huvud och kropp. Enda gången vi travar eller galopperar längre sträckor är när hon är med som handhäst, och då är vi ute cirka 30 minuter.

Jag rider min dam ungefär 1 gång/vecka, inkörning 3-4 ggr.

Nu har vi varit ute på vår första längre tur! :banana: Vi kom till en träbro där det går får precis bredvid, och detta brukar normalt sett vara värt att titta och blåsa upp sig för. Igår var det dessutom en svanfamilj i ån, som låg 4 meter bort och väste som tusan när vi kom. Pemba vände bak huvudet mot mig, och när jag manade på henne att gå fram gick hon hur lugnt och fint som helst. Jag är uberstolt! :love: Vi har också travat lite, och gått på skogsstigar. hon skötte sig exemplariskt förutom att hon försökte äta upp halva skogen, men det brydde jag mig inte om att korrigera något vidare värst. Huvudsaken är att hon följer kommandon och känner sig trygg.

Min tjej har skuttat till ett par gånger. Då har jag vänt tillbaka henne till ursprungläget, gjort halt, och sedan gått fram och berömt henne. Sså länge hon själv sansar sg efter de små krumsprången gör jag ingenting förutom att korrigera tillbaka till där vi var. Skulle hon börja sticka iväg och något håll skulle jag ta tag ordentligt i henne och säga "NEJ", men jag tycker det viktigaste är att de själva fattar att man inte beter sig så, och att de coolar ned sig snabbt.

Jag böjer inte alls pga. att hon inte är färdigvuxen. Kommer nog börja arbeta mer vettigt till nästa sommar, men till dess går vi dit huvudet pekar.

*kl*

Igår testade jag rida Tibbe med sadel, den låg nu perfekt från att varit för vid när jag köpte den (maj), så är lite orolig hur länge han kan ha den, blir svårt att hitta vidare sadlar sen :o Men han skötte sig jättebra, rider inte längre än 10 min då vi inte vågar oss över stora vägen. Han kan stanna nästn bara på säte och röst nu och testade även backa vilket inte va några som helst problem :D Blev även omkörda av en stor bil med släp på en smal väg, han hoppad till ett steg sen va det bara att vandra vidare som om inget hade hänt. Älskar min lilla häst :love:
Ska flytta upp honom någon vecka till hon jag praktiserar hoss så ska hon hjälpa mig med inridningen lite :)

Har ni anmält er till 3årstesten?
Tänkte om man kanske skulle komma sig för att åka och titta. :laugh:

Igår va vi ut på våran första lite längre tur efter sommarbetet och helt utan att någon gick med. Hon skötte sig superbra. Vi mötte bilar och såg folk som klättrade på stegar men hon brydde sig inte utan gick bara lungt på :love:

Men ska inte Tiger vara med? :O
Klart han ska!!!
Jag har inte anmält än! Har haft fullt upp sista veckan med hemtenta och när jag igår tänkte fixa det, så insåg jag att sista anmälningsdag var i fredags. Så jäkla typiskt!
Men ska ringa och höra med dem, om efteranmälan.
Men känns skit faktiskt.

Fan läste nu i din fjordtråd att det sägs vara platsbrist på treårs! JÄKLAR OCKSÅ! Vi som tränat och sett fram emot det här typ hur länge som helst, och så går jag och SJABBLAR bort det genom att glömma anmäla. LEDSEN!
Men ska i alla fall ringa...

Det var väl "bara" betalningen som tiden gick ut i fredags för?
Skumt för det står ju at papperna ska vara hos Jeny innan den 22/8.
Underligt att dom kan ha så långt i mellan.
Men ring och kolla! vill ju komma och titta på er ju :D

Ja tråkigt är det och helt klart kommer jag inte vara med i MNHF mer,
jag har helt enkelt ingen nytta av det. Ja annat än att man fick ha en hingstannons på hemsidan deras, men det är nog inte där en männsiska med fjording tittar efter en hingst att betäcka med :angel:

vad menar du med bråkar?

Jag blir aldrig arg på min när jag rider, jag bara fortsätter rida på samma sätt tills han lyssnar, då får han ju eftergiften. Han brallar gärna när vi ska galoppera men det sista jag skulle göra är att stanna honom å göra halt. Nepp, tvärtom, rider på ännu mer fram! ju mer han bockar å knixar, ju mer fram!
Om han tjafsar emot framåtdrivning så bara petar jag till med pisken bakom skänkeln. Om han larvar sig med huvudet så korrigerar jag det med att rida fram.

Jag ställer och böjer min och gör lite sidvärtes även när jag rider i skogen, fast det blir ju mest bara rakt fram! men så kommer jag på mig själv att kanske det är bra med lite gymnastik och hjärngympa.

Med hårda pass menar jag ca 45minutersrundor med både galopp och trav. Ca 15 min galopp å trav sammanlagt men med skrittpauser.

Fin pålla!!

men en tanke är att jag skulle gärna se mer framåtbjudning och en reaktion hos hästen på dina hjälper. Du skänklar henne väldigt ofta (och långt bak, dra fram skänkeln lite så kanske hon känner den bättre) men hästen reagerar inte. Risken är att hon blir skänkeldöv. Snärta till henne lite med pisken DIREKT efter hjälperna om hon inte reagerar. Sluta sen driva. Inte förrän hon tappar tempo ska du ge hjälper igen. Tanken är ju att hon ska så småningom bibehålla det tempo du bett om utan att du ska behöva skänkla heeela tiden! :) Det blir lätt att man sitter å skänklar å skänklar när de är lite sega, (I know.... been there done that!)
men det ger sällan några resultat. Efter några gånger med spöet bakom skänkeln så brukar de reagera bättre. Du rider ju redan med pisk! :)

Min dam KAN bocka:devil: om man uttrycker det milt, hon är en riktig gummiboll :) När hon bockar petar jag till henne med spöet (dvs en tillrättavisning framåt, inte stryk) och bockar hon igen tillrättavisar jag igen. Går hon inte fram då skulle jag nog ärligt talat sitta av, fundera ordentligt på min ridning och ringa min tränare :crazy:

Självklart är det ingen omöjlighet att detta händer men jag anser att tillrättavisar jag tydligt två ggr och hästen inte svarar på det måste man nog pröva en annan metod. Jag mesar inte med mina hästar men stryk är inte min metod att få som jag vill.

En snärt i ändan har ingen dött av, jag vill att min ska lära sig på en gång att det inte är okej att lattja med mig på ryggen då hon är mkt dominant, men för dens skull vill jag inte ha en kuvad häst som är strykrädd när hon gör fel.

Mvh Jate Volim

Tack!

Jo, jag vet att skänkeln hamnar långt bak och överlivet faller fram :crazy: Inte helt optimalt såklart men det jobbar vi på. Lite av det hela skyller jag på sadeln som så småningom ska bytas ut, men självklart är det inte enbart sadelns fel.

Hon är lite unghästslö men bjuder bättre och bättre, idag var underlaget väldigt halt till följd av ett helt dygns ösregn vilket också gör att hon bromsar lite. Framåtbjudningen är ngt vi arbetar med hela tiden = faktiskt enda kravet nu såhär efter betesvilan. Använder pisken vid flera tillfällen under videon vilket inte syns.

Jag håller med om att skänkeln ska vara stilla och ska jobba ännu mer med det. En tanke som slog mig är dessutom att underskänkeln kanske inte är still för att den hamnat i en dålig position? Jag inbillar mig nämligen att jag inte (medvetet) är på henne med skänkeln hela tiden (även om det ger samma resultat). Ska tänka mer på det imorgon och be mamma kika :)

Tack så hemskt mkt för dina observationer och tips! :laugh:

Jag vet inte riktigt hur du menar egentligen, men om jag ser till min lille ponny så korrigerar jag nog mer tekniskt än i någon idé om "bestraffning" om jag tycker att han blir lite väl rund i ryggen.

Men nu körs han ju enbart, det vill säga det är när han i galoppen i vagn gör en liten rundning av ryggen och man får en föraning om att han vill göra en lite extra glädjeyttring - det enda jag gjort hittills då är att jag drivit honom lite framåt, och då kommer han alltid fram ur själva "bocktendensen".

Men några riktigta glädjeyttringar får man ju aldrig i en sådan vagn som jag har, den är såpass tung att han inte kan sväva iväg alltför mycket. :)

Ni kanske till och med kan hjälpa till som medhjälpare på hoppningen? :o Du har ju till och med varit med när jag löshoppat honom innan och sett hur jag brukar gå tillväga.
Jag har bara fått min pojkvän som hjälp. Och han är inte ens särskilt hästkunnig. Men gillar att mata hästar så han får väl vara infångare med pellets i fickorna...

Nåväl, jag ska ringa strax! Såg också det där med olika tider för själva anmälan och för inbetalningen. Lite konstigt...

Verkligen tråkigt att ni inte kom med :(. Tiger skulle ju tagit hem hela föreställningen!!! :love: :love:
Jag älskar ju min lille för hans härliga personlighet och så, men Tiger slår ju honom med hästlängder i gångarter och hoppteknik och allting. Hyfsat förälskad blev jag!

En undran. Hur ofta rider ni numera och hur långa pass? Allt beror ju på hur hästarna är/växer och vad man har för mål med sin ridning såklart. Men om man ser till de hästar som är inridna under våren, haft sommarvila.
Hur ser deras träningsschema ut var varje pass och vecka?

Jag rider tre pass i veckan. Ett dressyrpass, ett uterittspass som är lite konditionskrävande och sen ett lugnare och kortare uterittspass. Om dressyren blir krävande så blir de andra passen lugnare såklart.
Men i snitt ett hårdare pass per vecka, ett mellan och ett jättelugnt. Cirka 2-3 dagars vila mellan passen.

Jag köpte min från banan i april och började ganska snabbt skola om honom till ridhäst med mycket tömkörning och skogsturer i kuperad terräng. Varannan dag vila och varannan arbete. Nu under sommaren har jag ställt av honom helt eftersom att jag tror att han blev lite utarbetad på slutet, först livet på galoppbanan, miljöbyte, ägarbyte och en helt ny träningsmetod och andra rutiner. Därför valde jag att ställa av honom så att allt får sjunka in.

Nu är vi back on track, han är hårig som bara den (att gå från täcke året om till att gå utan på sommaren trodde hans pälssättning betydde vinter :D ). Numera rider jag två dagar, vilar en osv. Tycker att det passar bäst eftersom att han behöver mycket motion för att må bra samt äta bra. Vilar han en dag blir han hispig och maten behöver han för att hålla hullet.

Det brukar bli en dags backträning/kondition, två dressyr och två uteritter som jag anpassar efter dagsformen dvs. ibland blir det bara en ren skrittur.

Detta fungerar jättebra, energin hålls inom ramarna (nåja, nästan.. ;) ) och utvecklingen går mycket snabbt framåt både i muskulatur och prestation.

Jag tycker att det är rätt kul när det bjuds på lite bocksprång :o Brukar skratta, dra upp huvudet och driva på framåt. Självklart är det inget som uppmuntras eftersom att det kan ställa till med problem i framtiden men han gör det mest när han inte kan tygla lyckan så att bli arg känns lite fel.

Skulle han däremot göra det för att försöka få av mig så skulle jag säga till ordentligt på skarpen, men hittills har det bara kommit samband med att han fått fnatt av en läskig grej och hoppat rakt upp i luften/vridit sig 360 grader eller när han får löpa på en äng :)

KL

Hej alla med fina 3-åringar, det börjar bli dags att jag visar upp min lilla skönhet :) Ignorera min sits och att vi båda blivit rejält betesfeta i år :o:crazy:

Here she is anyway, filmklipp. Kommentera mkt gärna :)

http://s538.photobucket.com/albums/ff346/Vanima88/Beata/

Ser ut som en trevlig häst. Jag skulle nog bara dra upp huvudet och rida framåt. Hon ser ju ut att ha lätt att gå på tygeln så det kommer ju av sig självt om man bara får rätta bjudningen. Sen tycker jag också att du ska rida friskare framåt och inte driva så mycket. Tänk lite sparkcyckel, annars kommer du få rida med stora hjälper i framtiden. Det är lika bra att inte lära dom att vara känsliga direkt.

Tack, tack!

Jo, jag är medveten om det :laugh: Hon väljer den formen på egen hand, jag brukar göra lite uppresande tygeltag men jag vill inte bråka för mkt med henne. Jag låter henne helt enkelt välja själv vart hon vill ha huvudet så länge hon går i rätt gångart, går framåt och svänger dit jag vill. Jag borde rida mer framåt och inte skava med skänkeln, det jobbar vi på. Jag börjar misstänka att skavandet handlar lite om att jag sitter så illa i sadeln, men är inte helt säker. Ska testa att byta och se ifall där blir ngn skillnad!

Tack för att du tog dig tid och för positiva kommentarer om hästen :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
627
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 005
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 547
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Hundrelation