Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

min hovslagare filar alltid på "sömskallarna" så de liksom blir lite rundare. men att fasa skon har jag inte hört nån som gör, varför? nyfiken!

Såhär

20070605080.jpg

För att den ska halka av sidan istället för att ev. trampa av sig den.
Unghästar brukar lyckas med det.

ok.. min lägger skorna lite trångt istället.... vad som är bäst kan jag inte svara på men jag litar på honom!

nu lite utlovade bilder :)

finingen innan vi ska åka hemifrån
DSC00701.jpg

resan gick jättebra och han hade hållit sig lugn. gick ju jättelätt att lasta han var nyfiken på lastbilen och när han hörde en häst gnägga inifrån gnägga han tillbaka och ville in typ :D.

här står han och kikar nyfiket på lastbilen (kolla in rumpmusklerna..)
DSC00705.jpg

vi lastade ca 7.15 och jag tog emot han nere i Gbg ca 15.30. han var sedan väldigt lugn och tillfreds i sin härliga utebox hela dagen.
DSC00708.jpg

här är det mysiga stallets infart, stallet består av 8 inneboxar och 7 uteboxar.
DSC00707.jpg

forts i nästa

igår fick han gå ut i hagen då själv innan han ska släppas ihop med några valacker. gick bra det med han höll sig lugn :)
DSC00317.jpg

DSC00320.jpg

var ut och gick med han en sväng i skogen igår kväll och han är superpigg och nyfiken!
min älskling :) i bakgrunden ser manridklubben med ridhuset osv
DSC00330.jpg

DSC00331.jpg

Åh han är ju bara för läcker:d! dessutom verkar det var ett oerhört trevligt och mysigt ställe.

*kl*
Jag var på sadelprovning med lillan idag. Vi hittade två sadlar som passade som en handske på henne. Prestige Versaille och Albion K2. Valde dock den senare pga knästöden. Kände mig så obalanserad i Presigen, fick nästan stolsits emellanåt. K2'n var heeeeelt underbar. Så imorgon så jag dra med mig dottern till Falkenberg och köpa den nya sadeln som ska ha kommit då:bump:... ska bli jättespännande att prova den hemma sen... Är sååååå glad att vi äntligen hittat en bra sadel. Den breda lilla hästen har inte varit så lätt alla gånger:angel:
Hon uppförde sig dessutom fullständigt perfekt... tyckte det var lite jobbigt att gå från kompisarna som var där men annars ställde hon verkligen upp på allt. Trodde hon skulle lacka ur när man hoppade upp och ner i sadlar hela tiden men icke:love:

Min hovslagare fasar oxå dojjorna! :bow:

*KL*

Igår var inte ambrosius dag. :(
Vi red ut en sväng på kvällskvisten och red på en täkt för att slippa gå efter den hårda grusvägen. Vi travade å han var så glad. DÅ börjar någonting skramla utav bara den i en liten skogsdunge mellan vägen och täkten. Ambrosius fick nästan panik! det var bara någon hårsmån från att han skulle ha exploderat och bara skenat i vild panik hem. Han trampade och dansande runt och var alldeles hispig och tillsist dök en cyklist och hund upp på vägen. Då blev det ännu värre. Han var så rädd så han var nästan helt okontakbar. Jag verkligen kände att minsta som händer så kommer han bara rusa blint. men på något sätt hade han ändå respekt för mina tygeltag/säte/röst så han höll sig kvar. Jag har aldrig suttit på en så stressad häst nångång!Jag trodde aldrig vi skulle ta oss hem helskinnade för han var verkligen som en sprängfylld krutdurk. Tänkte först hoppa av och leda hem honom men insåg att han skulle aldrig lyssna, han var alldeles borta!
Taktade heeela vägen och bara fnyste å dansade runt. Jag fick sitta å hålla honom hela tiden, försökte lätta för att inte bli så statisk men det var ju lättare sagt än gjort.
Efter en bra bit efter vägen red jag in på en annan täkt för att försöka lugna ned honom. Det gick faktiskt hyfsat, han bet fast väldigt mycket i höger :( :( Men han kom i allafall till ro och allt kändes bra.( red ej dressyr utan bara följde täktkanterna) Tills vi skulle galoppera. Då flög en fågel upp ur diket och Ambrosius blev såklart jätterädd igen (brukar inte reagera annars men var väl för mkt upp i varv)

Efter mycket om och men kom vi hem. Då skulle jag lägga på honom regntäcket och då ramlar sadeln i golv och håller på att skrämma livet ur honom! Han kastade sig vilt i boxen men han lugnade sig när jag skyndade fram och klappade å pratade med honom

Gissa om han blev lycklig när lilla gammelponnyn kom å mötte honom i hagen sen. De stod och snusade på varandra jättelänge precis som att brosus behövde lite tröst efter alla hemskheter.

usch vilken kväll! hoppas det inte sitter kvar i hans huvud idag och att han inte blivit helt stum i högersidan :(

Senast ändrad av en moderator:

Stackars liten- allt på en gång.

det kommer troligen inte att hända igen på ett bra tag- sannolikheten:angel:

Jag har också funderat på det här med sasdelprovning. Min hoppsadel ligger inte bra på lillan, men igår red jag i min skolsadel med en renskinnspad under (för att fylla ut lite), och ta-da- den låg bra! :banana: Ska testa med skinnet under hoppsadeln också, men har inte för höga förväntningar. Nackelen med skolsadeln är att den har läderbom som ju formar sig lite efter hästen, och den ska ju egentligen vara formad efter min äldre häst... men men. Jag sitter iaf fast i den om hon brallar! :idea:

anni0301: det där låter ju inte allt för kul. Hoppas du "glömmer" det också, så du inte blir spänd vid nästa ridpass.

Min tjej har också jättemycket energi nu, och har börjat mucka mot både mig och gammelhästen :devil: När jag leder henne går hon och "muppar"= rör huvudet upp och ned, och ska hela tiden trava. När hon går som handhäst passar hon på att ge gammeln några tjuvnyp på rumpan, och tycker att allt ska gå i racertempo. Från att ha haft en unghäst som jag undrade om hon skulle bli pensionär som 2-åring har jag nu en rätt så fullvuxen arabdam med mycket egen vilja... Dock är hon en ängel under jobb, och älskar att vara med. Det är omöjligt att lämna henne i hagen för samvetets skull, och hon trampar på SÅ fint när vi håller på med inkörning. Hon är fortfarande en gosehäst också, som står med mulen mot min axel hela tiden när jag är i närheten. :love:

Vilket fint ställe ni flyttat till! Och han är lika fin som vanligt :love:

usch det lät inte roligt, men det var ju jättebra att han lyssnade på dig fast han var panikslagen :bow:. Dacke blev också livrädd när vi var ute sist, men som sagt han lyssnade på mig ändå. Det går säkert bra nästa gång! försök bara att inte ha det i huvudet! Ja som du skriver det var nog skönt att få komma hem till gammelponnyn!, de böhöver en stabil hagkompis!

ja det var otroligt att han höll sig kvar på mattan! Då blev jag väldigt stolt över den lille!

Nä jag tror inte att jag kommer ha kvar det i huvudet, för detta var en sån extrem situation. Det rinner av mig snabbt. Värre är det om man vet att de är rädda för bilar eller postlådor, som man möter HELA tiden, Då kan det vara svårt att slappna av. Så för min del är det överspelat, och hoppas det är det för honom oxå. Men det tror jag... han är rätt cool i huvudet i vanliga fall och verkar inte ta åt sig så mycket.
Ska skritta honom lite ikväll, bara för att kolla läget och försöka ge honom en positiv bild igen.

Men det var bra synd om honom igår... lill-liten!

*skrattar* förlåt, men jag riktigt ser framför mig hur hon nyper den andre å vill öka tempot! "kom igen nu då slöfock, lite action pleeeeaseee" med riktigt tonårs-nasal-trots-röst!! *skratt*

Härligt med vilja och temperament så länge de inte blir elaka! men det verkar inte din vara :)

Nej, hon är egentligen väldigt snäll.. och så fort jag spänner ögonen i henne trippar hon raskt tillbaka till sin kant och låtsas som ingenting... i 5 sekunder.... :rofl:

Ja, grejen är ju att det ska FULLT ÖS i 10 minuter, sedan är damen trött, och då får gammelhästen släpa hem henne... så det vore ju trevligt om on kunde spara lite på energin... haha. Idag ska vi ut och rida med gammelhästen, det ska bli spännande. Det verkar som att min skolsadel ligger bra på henne med pad under, så jag är 15000 kr rikare också.

ska ut och rida Dacke i kväll, och i morgon får vi sällskap för första gången! :bump: får se hur han sköter sig och vad han tycker om att få sällskap!

vad roligt!! Hoppas allt går bra, men det gör det säkert!

En undran. Hur ofta rider ni numera och hur långa pass? Allt beror ju på hur hästarna är/växer och vad man har för mål med sin ridning såklart. Men om man ser till de hästar som är inridna under våren, haft sommarvila.
Hur ser deras träningsschema ut var varje pass och vecka?

Jag rider tre pass i veckan. Ett dressyrpass, ett uterittspass som är lite konditionskrävande och sen ett lugnare och kortare uterittspass. Om dressyren blir krävande så blir de andra passen lugnare såklart.
Men i snitt ett hårdare pass per vecka, ett mellan och ett jättelugnt. Cirka 2-3 dagars vila mellan passen.

tackar :laugh: stället är verkligen underbart! ridvägarna är det bästa av allt tror jag, helt underbara fina kuperade bra anlagda ridvägar som går att rida i flera olika variationer och rundor flera mil :laugh:

överlycklig!
vi var ute och red första gången sen idag sen flytten tillsammans med 2 st från stallet.
han var pigg och glad men höll sig på mattan för allting nytt att titta på, vi gick förbi en brinnande brädhög, en grävmaskin en lastbil på tomgång mm.
jag är så stolt :)!

imorgon ska han släppas ihop med en annan ponnyvalack :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 005
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 547
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31