Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Fin kille :love: . Håller med det ser ut som att sadeln ligger långt fram. Den kanske ligger bättre när han gått ner lite i vikt, annars finns det nåt som heter svanskappa *fniss* ;) Kul att äntligen få se er rida och det ser jättebra ut!!

Förresten så tycker jag inte han ser liten ut under dig som du skrev tidigare. Ni ser ut att passa för varann. Hur stor är han nu då?

Jaha då var semestern slut :)

Jag har nu tömkört henne två gånger och suttit på henne två gånger.

Tömkörningen gick som vanligt hur bra som helst, hon var lugn och avslappnad och skrittade på som vanligt.

Sedan så satt jag på henne i början på veckan. Då gick hon och småbuckade och kickade i skritten, men skötte sig finfint i traven. Så jag mitt dumma nöt tänkte idag, undra om man kanske skulle prova det bettlösa tränset... det är ju som snällt att hon ska slippa bettet.

Det började ju bra, hon stod som vanligt snällt vid uppsittning och korrigering av mattes sits. Så skulle vi börja gå, vilket ju oxå gick fint, så skulle jag ju svänga... men se nähe det tänkte inte hon. Hon gjorde en rejäl luftbrall och eftersom det kom så tvärt råkade ju jag ta lite balans i tyglarna som man gör då... KABOOM Men hon är ju en snäll flicka så när matte således PTROOade lite argt så ställde hon sig i en ordentlig halt, och matte satt kvar i sadeln :o.
Det är ju helt och hållet mitt fel för det bettlösa tränset som jag har är ett sånt som dels drar åt lite runt snoken och ger tryck från sidorna... Hon har ju aldrig haft nåt som smiter åt runt snoken, så hon fick nog världarnas chock stackarn... Men efter en stund så accepterade hon det hela, om än hon var spänd och ganska lätt i fronten hela tiden. Så det blev ett kort pass som slutades på topp.

Söta lilla häst :love:
22045501.jpg

Tack! :love:

Han såg mkt mindre ut på bilderna från första träningen:crazy:

Han är nog runt 160 skulle jag tro. (bildbombar er snart :D)

Funderat vidare på sadeln och sadlade med en längre sadelgjord igår (är ju så tjock!) och då fick jag sadeln att ligga bättre *fniss* så jag tror det är hans tjocka mage som blir "i vägen" :angel:
Med första gjorden kunde jag knappt få ihop den men så hittade jag en längre och då gick det bättre att sadla och sadeln låg mkt bättre

om man vore lite duktig då....

22704878.jpg

22704879.jpg

lite sidvärtsövning! (ovan)

22704880.jpg

Senast ändrad av en moderator:

ja, nu har ni fått se min lilla älskling! Jag måste erkänna att jag är väldigt glad över honom. Det här är tre veckor efter första gången jag "höll" i honom å försökte få honom att söka sig nedåt. Å som alla vet så är det ju inte direkt många ridpass på tre veckor med en treåring ;) så jag tycker han har gjort snabba framsteg! Han är väldigt pigg och glad å positiv så jag är rädd att göra "för mycket", men har pratat massor med tränaren å "lagt" upp en träning som passar honom.

Och så ni inte tror jag är knäpp: han ser inte speciellt tjock ut på bilderna (å jag skrev att han var tjock!) men han har ingen hängbuk utan är som ett bowlingklot mitt på magen *ler*

Gud så fint hon tatt sig av betet! :love: Jag vet hur glad man blir när ens lilla speta blir "tjockare".

*kl*
Liten uppdatering från oss. Har "bott" i skåne i 1 vecka med Tibbe nu och han stortrivs, går med 3 äldre valacker & 1 sto. Enda problemet vi fått nu är att han inte viker sig för någon, han bossar runt med ena valacken (19 år) för han vill hålla den andre för sig själv :p Stoet bryr han sig som tur inte om fast hon brunstar som en tok, kan ha lite att göra med att den älsta valacken ser henne som sin dam.
22710583.jpg

22710584.jpg

22710585.jpg

*kl*

Min stora lilla bebis har fortfarande semester. Han fick ju inte sommarvila förrän 15 juli och ska få gå och skrota fram till september ut tänkte jag. Han kommer dock in från betet 1 september och då ska vi endast ägna oss åt ledövningar, promenader och gos.

*knapplån*

Igår kom Emelie, Zakiras nya fodervärd, och hämtade henne. Hon
skulle få åka minst fem timmar i transporten för att komma till nya stället
där hon kommer få gå på lösdrift igen, jättebra eftersom patella-
upphakningen fortfarande har varit synlig då och då. Det gick oväntat
lätt att lasta, med lite lockhavre och att jag gick in räckte. Jag fick
ett sms när de nästan var framme, då hade de nyligen varit ut och
kollat till henne och hon hade inte ens varit det minsta orolig eller svettig.
Min coola lilla tjej. :)

Lite trist är det allt men det är en sån oerhörd lättnad att det faktiskt
överväger.

fick ni ordning på hans "beteende" ?

*kl* I lördags kom en liten welshponny till Ambrosius! en valack på 22 år, isabellfärgad. Såååå söt! De blev världspolare direkt, trodde brosus skulle bli spritt språngande galen av glädje över sällskap men han tog det hela väldigt lugnt. Försökte få igång ponnyn några gånger men den var mest intresserad av gräset ;) Så de stod å betade sida vid sida å kliade varandra. På söndagmorgon när vi gick ned till hagen så låg de ned å sov :love:

Men sen skulle jag spraya dem med myggmedel, å när jag kom nära dem så försökte brosus betäcka ponnyn :eek:
lika senare på kvällen, så fort jag kommer nära dem så börjar han försöka rida på den lille! :eek: Han gör det aldrig när jag inte är där utan bara när jag kommer nära dem.
Jag funderar lite på varför? vill han visa sig på styva linan inför mig? Det är väl ett dominansbeteende gissar jag. Han gör ingenting mot mig utan följer mig som en hund men verkar bli kocko mot ponnyn när jag kommer till "flocken".
Nån som har nån aning?

konstigt har aldrig varit med om en häst som gjort så? kan väl mkt väl vara ett sätt att visa dominans på ...

idag är sista dagen hemma på gården (mina föräldrars gård)!
imorgon kommer lastbilen och plockar upp Dörren för att ta honom till Göteborg :laugh:.

så nu ska jag ut och rida för sista gången här hemma ( :cry: )
och ikväll ska han badas och trimmas extra fin och få sova inne.
han har gått på bete sedan början av maj och kommer nu stallas in i stallet där borta.

vad jag längtar!
på ett sätt jobbigt och svårt att flytta ifrån mina föräldrars gård har alltid fått mycket hjälp och stöd av dom dom har ju lärt mig allt.
men på ett sätt väldigt skönt att få klara sig själv, kunna göra på mitt sätt utan att dom lägger sig i allt osv.
:)

uppdaterar med kort sen från nya stallet!

ja det är mysko! har heller aldrig varit med om det förr. Han har ju förvisso haft mig för sig själv i 8 månader och inte haft någon alls att bestämma över, så han vill kanske hävda sig lite och trycka till ponnyn när flockledaren kommer? dvs jag. men det är svårt att veta hur man ska korrigera det hela. Jag skällde lite på honom i helgen och stötte bort honom. Rangen är väl inte helt färdig den heller så han blir kanske lite kocko när jag kommer å "stör".... vad vet jag? *suck* :)
Men när jag stöte bort honom och tar ponnyn så känns det inte helt rättvist ,jag vill inte att brosus ska känna som om han kommer i "andra hand".
men å andra sidan så är det inte acceptabelt att kasta sig över ponnyn så fort jag kommer ned, kommer ju bli farligt om nån liten tjej kommer å ska rida Zingo (ponnyn)

fick ni ordning på hans "beteende" ?

Jag minskade fodergivan till att enbart ge honom lite är vi jobbat. Han gick ju ute dygnet runt på bra bete så allt satte sig i skallen på honom. Det är det som är det svåra med en häst som är svår i hull, man är väldigt rädd för att dra ner på maten och i detta fallet slog det över på andra hållet.

Vi tömkörde honom 2 gånger, han reste sig hiskeligt högt några gånger och alla höll andan :o men Anja som hjälpte mig är superbra och cool i alla lägen. Hon insåg snabbt, precis som jag sagt - att Avalon är ingen man blir förbannad på för då blir han som ett nervvrak (det var rätt skönt att andra insåg det och att jag fick vatten på min kvarn). Vi märkte snabbt att det som gjorde att han reste sig var att han är oerhört känslig för tryck, hamnade man för långt fram i tömkörnngen och samtidigt la press bakom honom med pisken så resulterade det i en resning. När vi fattade det gick det mycket bättre!

Någon dag senare, Avalons sista dag innan vilan, tog jag ut en kompis som är väldigt duktig på NH (westernryttar) och vi gjorde ledövningar i repgrimma. Det gick super och pållen lyssnade och man såg verkligen att han hade roligt. Vi flyttade bakdelen, lyfte fötter med repets tryck, gick framåt, bakåt och övade på att stå en bit ifrån och inte uppe i knä't på mig. Sedan dess har han vilat i hagen och han ska få vila till 1 september då de kommer in igen. Då ska vi bara göra ledövningar och gosa i en månad ca när jag gör skolpraktik på Ortopeden i Lund. Ser fram emot att börja igen!

Sedan ska jag leta upp en bra tränare och börja rida igen. Försöka hitta formen och sedan introducera lite bommar etc.

Låter jättespännande med flytt och allt, men NERVÖST! huaa! jag skulle ha miljoner fjärilar i magen!
Du måste berätta allt om hur det går och hur det nya stallet är osv :D

vad roligt! skönt! perfekt med vila nu när han kommit "rätt", då blir säkert allt rejält befäst oxå! och att ni hittat knapparna på honom!

Gud så fint hon tatt sig av betet! :love: Jag vet hur glad man blir när ens lilla speta blir "tjockare".

Jaaaa visst är det helt underbart! Önskar det vore gräs året om. Och nu är hon ju därktig så nu måste hon hålla hullet min lilla flicka. Så skönt att du fått ordning på killen igen. (fast det förstod jag väl ;) ) Jag har börjat rida och tömköra igen efter betet och hon sköter sig hur bra som helst. Hon behövde verkligen sommarvilan.

Ser jätte trevligt ut. Han verkar otroligt positiv. Trampar på bra med bak!!! Skönt att det vart bättre med sadeln, det burkar ju vara så om dom är lite rund om magen att den åker fram.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 005
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 543
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Svensk politik nr 3
  • Halvautomatiska vapen?