Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

ahaa! det visste jag inte, eller jo att den ligger an mer, men inte att det skulle kunna vara skadligt om den ligger bra.
varför är det skadligt om den ligger an mer? (känner mig ännu dummare nu)

har svårt för argument som inte innehåller nånting mer än "någon som sade att man inte fick blabla enligt veterinär..." så vill gärna veta mer om någon har erfarenhet!

Jag skulle inte heller kunna sitta bra i en dressyrsadel när min pålle sätter igång... och nej, jag sitter inte ned på min. Det tar jag som en självklarthet att Monell heller inte tänker göra även om hon rider i dressyrsadel (!)

Senast ändrad av en moderator:

Skadligt kanske det inte är, men mer behagligt för den.

sen gör jag helst som man gjorde förr- ingen ny sadel på.

Tror iofs att sadlarna är mjukare i stoppningen idag o att man inte har samma sadel till alla hästar.

jag har otur.
mina kan inte ha varandras sadlar. måste ha 2 till varje.

Det är verkligen enormt roligt med inkörning, även om jag aldrig har kört en häst :angel: Det är MYCKET att hålla reda på- ridningen känns som en barnlek i jämförelse tycker jag. Jag har hittat en duktig körinstruktör som ska fortsätta hjälpa mig framöver, och så har jag ju världens coolaste unghäst som förlåter mig för alla de misstag jag gör.

Angående sadeln: jag känner att om jag ska köpa en sadel så ska den naturligtvis vara utprovad- jag tänker inte lägga flera tusen på en sadel jag inte provat på henne. Förmodligen får det bli e tur till Sharpman, och så hoppas jag att de har något billigt där. Ett alternativ är att jag testar skolsadeln och fortsätter inkörningen (nu rider jag inte ens en gång varannan vecka), och ser om hon musklar sig mer med hjälp av det... men förmodligen inte, hon har en fin överlinje redan nu. Mardrömmen är ju att behöva ha två sadlar per häst, fasenad dyrt! :eek:

jag hade tur så en vän till mig hade ett flertalet sadlar liggande efter att hon bytt till bomfri, så jag drog med mig hästen dit och vi provade och red i olika sadlar och hittade en där jag bara landade helt perfekt i och hästen var väldigt nöjd. Vi kände å klämde och den låg väldigt bra å dessutom ville hon inte sälja den utan bara låna ut den tills han växt klart ! (den har passat så många olika hästar så därför ville hon ha den kvar till deras kommande uppfödningar)

Jag hittade diskussionen ang dressyrsadel eller hopppsadel. Det var faktiskt tidigt i denna tråd:idea:

Men jag föredrar hoppsadeln i alla fall pga man rider så mycket ute i skogen och avlastar så mycket och det är hoppsadeln mer gjord för, en dressyrsadel är gjord för att sitta i mest. Det har alltid varit hoppsadel man börjar med av detta skäl.

Eftersom Schubori LH har fel ang tex "brygga" (det är när sadeln är för rak inte för svängd) så vill jag nog också ha mer pålitlig kunskap (man kan påstå sej vara vad som helst på buke.....) om jag ska byta sadel på 3-åringen. Men här är diskussionen i alla fall.

här börjar diskussionen om hopp eller dressyrsadel, mitt på sidan

ahaa! det visste jag inte, eller jo att den ligger an mer, men inte att det skulle kunna vara skadligt om den ligger bra.
varför är det skadligt om den ligger an mer? (känner mig ännu dummare nu)

har svårt för argument som inte innehåller nånting mer än "någon som sade att man inte fick blabla enligt veterinär..." så vill gärna veta mer om någon har erfarenhet!

Jag skulle inte heller kunna sitta bra i en dressyrsadel när min pålle sätter igång... och nej, jag sitter inte ned på min. Det tar jag som en självklarthet att Monell heller inte tänker göra även om hon rider i dressyrsadel (!)

Tänker verkligen inte sitta ner förutom i skritt då. Min tjej ligger dessutom lite efter i utbildning eftersom hon har varit skadad som liten tjej.

Jag känner precis så som dig att det inte finns nåt riktigt att ta på när det gäller att rida i dressyrsadel eller inte. Undrar hur "storfräsarna" gör??

hmm... ja inte vet jag om jag blev något klokare eftersom det fortfarande bara är tomma påståenden. Om någon hittar någon undersökning eller artikel skriven av en välrenomerad sadelutprovare/veterinär eller liknande så kan jag börja tro på det.
Men annars måste det vara en smaksak/vad som ligger bra på just min häst.
Som i detta fall Monell. Hon har ingen bra allroundsadel men däremot en välliggande dressyrsadel, hon trivs utmärkt i sin dressyrsadel men inte i allrounden. Om hon ändå kan stå stadigt i skog och mark, i trav å galopp så vill jag fortfarande tro att det inte är skadligt ;) (tills någon verkligen BEVISAR motsatsen) envis man är då...!

Det viktigasta måste vara att sadeln ligger bra på hästen, och tillåter den att röra sej utan att hindras, tycker jag. Och att balansen inte försvåras för en ung häst.

Då blir ju frågan om det är bäst att stå i avlastningssits i en sadel som är gjord att sitta i eller en som mest är gjord att stå i.....

Många hoppsadlar är också avsedda att man ska kunna rida markarbete i dem, de är inte så extrema att de bara ska fungera över hinder, som det stod i tråden.

jo visst är det ju så, det är garanterat lättare att stå fältsits i en hoppsadel, men å andra sidan - alla dressyrsadlar är ju inte skapta på samma sätt heller. Har hoppat 110-bana i dressyrsadel medan en annan kunde jag knappt få upp stjärten ur! :D
och har tvärtom även ridit msv-dressyr (träning) i hoppsadel! så allt går, bara man trivs, sitter bra och hästen rör sig som den ska! hellre en bra liggande dressyrsadel än en halvtaskig hoppsadel "bara för att"

Absolut! Och det är skillnad på sadlar, min gamla dressyrsadel funkade bättre som "utrerittssadel" än den jag har nu som är mer utpräglad för dressyrsits.:idea:
(Har den gamla kvar, men den är lite lång för lillen tyvärr)

Så Monell - rid du i din dressyrsadel :D

Så Monell - rid du i din dressyrsadel :D

Ja så får det bli. Men jag antar att hon kommer växa ur min sköööna sadel för den ligger bra nu.... och jag hoppas ju att hon ska få lite mer muskler nån dag :p . Igår när jag red busade hon lite för första gången efter betet men det är ju lite kallare nu och då orkar man ju mer :devil:

fasen... minns inte hur man lägger in bilder...

22689946.jpg

pic_show_id22689982.html

ok de kom in tillslut. I början på ridpasset, inte helt avspänd än. Pappa kunde bara maila dessa två bilder :( så ska försöka lägga ut fler bilder i helgen! har några där han kommer till "sin rätt"

ps jag sa ju att min sits är hemsk!

22689982.jpg

på väg in eller ur en halt

ser nu att sadeln ser utt att ligga långt fram... eller? både tränare och jag tyckte den låg bra men jag vet inte nu... han är så klotrund om rygg å mage så har inget bra sadelläge ännu å drar man den längre bak så ser den ut att ligga på revbenen. suck. jag hatar sadlar.

ja på bilderna ser det ut som att sadeln ligger för långt fram, man ska ju ha en handsbredd vid sadelgjordsstaden, och det får du ju inte inn där..

Vilken trevlig typ av häst:love:

Men jag håller med ang sadeln, den ser ut att ligga för långt fram, kanske att den glider fram?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 005
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 543
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka