Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

jag har aldrig hört att man inte ska rida i dressyrsadel. Är det inte bara en myt då?
Rent logiskt - vad kan det göra för skada? *nyfiken*
om sadeln ligger bra på hästen så trodde inte jag att det spelade någon roll om det är hopp, dressyr eller allroundmodell på den? Men jag är ingen sadelmästare men jag trodde det kvittade vilken modell, att det är ridningen som är det viktiga, och att man rekommenderar allroundsadel eftersom man kanske vill ha kortare läder än vad dressyrsadeln erbjuder.

jag har aldrig hört att man inte ska rida i dressyrsadel. Är det inte bara en myt då?
om sadeln ligger bra på hästen så trodde inte jag att det spelade någon roll om det är hopp, dressyr eller allroundmodell på den? Men jag är ingen sadelmästare men jag trodde det kvittade vilken modell, att det är ridningen som är det viktiga, och att man rekommenderar allroundsadel eftersom man kanske vill ha kortare läder än vad dressyrsadeln erbjuder.

Det var en stor diskussion om detta i en annan tråd, för och emot. Någon påstod att dressyrsadeln var bättre enligt veterinär tror jag.

Jag använder hoppsadeln på unghästar först, för att jag rider lätt och står i lätt/avlastningssits mesta tiden.

Sen rider man mycket ute i skog och mark också.

Minns inte vilken tråd diskussionen var i annars kunde jag länkat.

Ja man kan ju undra om det är en myt... Jag vill inte så gärna rida med korta läder, sitter hellre i min sköna :love: dressyrsadel. Kanske är en smaksak då, men att de flesta rider i hopp/allround på unghästar just för att kunna stå upp. Men jag föredrar dressyrsadel så jag tror jag testar den idag.... eller gör jag nåt dumt då??

Jag tror du gör alldeles rätt! (om den ligger bra vill säga)

Se det så här, i dressyrsadeln kommer du vara mer avslappnad, sitta bättre och trivas bättre = bra energi. Vilket resulterar i bättre ridning och en gladare häst

I en hoppsadel/allround blir du kanske stel, spänd och inte alls speciellt bekväm = dålig energi, vilket resulterar i sämre ridning och en spänd häst!

Vilket är bäst?
:D

jag gör som flashlight, rider med korta läder för jag känner mig stadigare i lättsitsen då. Men det är väl en vanesak!

jag har hört att dressyrsadeln är skadligt för så unga hästar i och med att man kommer så djupt ner i sadeln, och att man blir så "tung" är inte någon sadel expert, men jag rider i en allround mot hopp på min, men det är klart gillar man inte det så är det ju en sak, man ska trivas i den sadeln man sitter i annars kan man nog lätt bli spänd och rida fel, fast man gör det omedvetet.. Hur är det med Allround mot dressyr då? är de inte heller bra? som sagt, vi får nog starta en tråd om det i grundutbildnings forum, eller någon annan jag vill också veta vad som stämmer och inte. inte bara vad folk tror.. Det här med unghästar är inte lätt asså.. man vill ju verkligen göra det rätta med de små liven..

Jag håller helt med dig, detta med sadlar är verkligen inte lätt. Jag rider i en hoppsadel som jag älskar, men som tydligt ligger dåligt på lillan. Det är alltid lite "tufs" under sadeln när jag tar av den, så den rör sig tydligt. Jag har också en skolsadel som jag gillar, men den har läderbom som formats efter min andra häst, och jag vill ju inte gärna att den ändrar sig efter en omusklade unghästen... :grin:

Rider man barbacka till hästskrället musklat sig, eller vad gör man? Rider med sadel som inte passar? Köper en billg sadel som jag måste sälja om nåt år igen?

Jag har fortsatt Pembas inkörning, och hon går nu med svängel utan problem. Styrbarheten har det varit lite sisådär med, men sista gångerna har det gått riktigt bra. Hon har motivation så det räcker och blir över, och är jättelätt att ge rösthjälper till. Har hittills kört med kapson, men ska snart börja öva med bett. Har tänkt mig ett tredelat med fasta ringar. Här kommer bilder från i förrgår, ursäkta att medhjälparen är fotograf och jag helt plötsligt fick mycket i händerna ;)

RIMG0046.jpg

RIMG0050.jpg

RIMG0038.jpg

ja fast rida barbacka på en unghäst är inte bra, inte bra på en färdigfuxen häst heller, någon gång då och då funkar ju men man ska inte rida barbacka jämt eftersom det blir sådan pungtbelastning där man sitter, vill säga sittbenen.. så hade jag varit du hade jag köpt en billig sadel så länge,, jag köpte en Wintec sadel under 2000 som dessutom är luftstoppad och utbytbar bom, så det ska jag rida med så länge den passar,(förhoppningsvis tills han har vuxit klart och musklat sig) sen köper jag en lädersadel (troligtvis Stubben eftersom jag är helt frälst i dem :love:)
Så hade jag varit du hade jag köpt en billig sadel om så "bara" för ett år..

Min 3 åring e: Rambo har vilat i stort sett hela sommaren och fått gått på bete. Men under de senaste 3 veckorna har vi börjat rida och vi har börjat arbeta i form och hoppat små skutt vilket han tycker är super kul. Han är otroligt lättlärd och vill verkligen lära sig nya saker. Rider ut i skogen och går över stock och sten som om de vore plätt lätt, inte ett dugg tittig.
Väldigt snäll i allt man gör faktiskt.
Lite bilder för den som vill ta sig en titt :)
Hälsningar / Hannaa & Roland :)

http://www.pixbox.se/pic_show_id22674855.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id22674857.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id22674861.html

Senast ändrad:

Jag vet inte om jag håller med dig om barbackaridning på en färdigvuxen häst, jag tycker det beror mycket på vilken sits man har. Min vuxna valack rids mycket barbacka och är fullt nöjd med det, har aldrig visat minsta problem. Dett pga. att min medryttare tycker att hon får en jämnare sits barbacka (är något sned i bäcken pga. gammal skada).

nja men min massör till hästen säger att man inte bör rida barbacka längre perioder, eftersom man har 2 sittben och på dem blir det ganska bra tryck, (pungttryck) men när man sitter i sadel blir tygden jämt utspridd..

Det är verkligen super roligt. Och allt blir så mkt lättare när han är så villig till att lära sig nya saker, en väldigt glad kille är det :)

*funderar vidare* Man väger ju inte mer i en dressyrsadel än i en hoppsadel? och visst kommer man djupare, men det är ju bara i skritt man sitter ned? så i trav å galopp måste det bli samma sak? och en bra sadel fördelar ju trycket hur som haver. Jag kanske är lite "dum", men hur kan det skada att komma "närmare" hästen, som man gör i en dressyrsadel? rent teoretiskt borde ju det vara bra eftersom man behöver mindre hjälper?

Jag tror, i min egna lilla funderarvärld, att så länge man rider lätt och i fältsits så tror jag inte det skadar med en dressyrsadel. Men har någon bra källa/undersökning till varför så vill jag med stort intresse läsa för jag är superkass på sadlar!

AMK - jag håller nog med katarinadacke - köp en billig sadel som ligger bra just nu och rid i den tills han inte kan ha den, det kanske blir tre år eller bara 6 månader men jag tror att sadel, vilken som helst, ska ligga bra på en unghäst. Tänk om den får obehag av en sadel som gnussar den i skinnet? då kanske du får större problem än problemet att hitta en bra sadel. (finns ju tusentals begagnade för billiga pengar!)

*KL*
tränade igår och det gick kalasbra! fick mycket beröm både för hästen och för min ridning så idag är man mallig *skratt*

Jag har lite svårt med koordinationen och snabbheten märker jag, han går fint IN i halterna och IN i förhållningar (tex när man tempoväxlar i trav/galopp) men när han ska fram så vill han slippa undan och kliver/slingrar åt sidan och jag är så förbannat seg att korrigera honom! *morrar* ibland lyckades jag peta på baken med pisken men ibland hinner hela han ut. jaja, det får vi träna mer på plus att han väl snart orkar mer oxå.

Men han hade en jäkla fin framåtbjudning igår! (Ja även om han slingrade så svarade han framåt ordentligt, slingret var för att slippa trampa under sig) tom galoppen satt igår som en smäck! fattade nästan direkt på små hjälper även om han inte behöll formen (för jobbigt) men jag var glad att han fattade och tyckte det var skoj å när han sen väl galopperade så sökte han sig nedåt.
Bilder kommer senare under dagen!! Pappsen ska maila dem till mig (min kameraoptik är paj så måste ha pappas kamera å den tog han i morse *morr*)

Senast ändrad av en moderator:

Jättefin!! Kul att ni oxå "jobbar" lite mer!

oj nu blir det många inlägg av anni...

Jag har funderat på att köra in min med, men har inte den blekaste hur man gör. Gubben vi köpte gården av har erbjudit sig att hjälpa till men jag är så feg! han är en gammal "travräv" så jag vet inte om det blir så bra. är rädd att få en häst som är stenhård i munnen pga en gubbe som kanske inte har så mkt känsla....
men det skulle vara trevligt att variera motionen plus att man kan ta med sig la familia på turer!

Jag rider alltid unghästar i hoppsadel.

för att dels bra kunna avlasta ryggen, men oxå för att en dressyrsadel ligger hårdare an mot- bakom bogbladet.

Stå o galoppera på en obalanserad skuttig unghäst är ingen hit i dressyrsadel- eller sitter ni ner:confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 005
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 541
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka