Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

vad fin hon är! jättetrevlig modell.

Jag såg bilder på mig å brosus igår å han ser rätt liten ut under mig :( Jag red som en kratta å han gick som en kråka (första gången jag red med fastare hand så han backade av väldigt) så jag hoppas det ser bättre ut när han "växer" under ryttaren. Ska träna igen till helgen, hoppas jag, å kanske får nya bilder å hoppas det ser bättre ut när han kommer till sin rätt. Har ny sadel nu oxå så jag sitter 100 gånger bättre. Jag som tyckte den gamla gick bra att rida i å så när jag hoppade upp i den nya så tjosan vad bra jag satt! bara liksom landade helt perfekt i sadeln å brosus går väldigt bra i den. Otroligt vad mkt en sadel gör för ens ridning!

Varför ska du rida med "fastare" hand? På en så ung får handen aldrig bromsa framåtbjudningen.

Jag rider för en välutbildad och välrenommerad unghästutbildare så jag är säker på att hon kan sin sak.
Vad jag menar med fastare hand så betyder det i detta fall att ha normala korta tyglar och en mjuk men stadig kontakt med munnen så att hästen får något att söka sig ned mot. Tidigare har jag ridit med halvlånga tyglar och bara ett fjäderlätt stöd men heller inte fått någon form på honom, dvs inte fått honom att jobba genom kroppen. Har varit rädd, att just som du skriver, att bromsa honom för mkt. (och det har varit korrekt ridning under första fasen, insittning osv men nu måste vi ju gå vidare)
Men nu när jag håller lite mer i tyglarna och RIDER honom så söker han stöd i bettet, tuggar och kommer upp med ryggen exakt som han ska. Han backade av väldigt första gången, normalt unghästbeteende, just eftersom jag aldrig hållt så pass mkt i honom. Efter två ridpass, inkl första gången, så insåg han att jag inte menade "bromsa" och istället trampade han in bakbenen, sänkte nacken och höjde ryggen REJÄLT.

Igår när jag red på ängen räckte det med att korta tyglarna så börjar han tugga och man verkligen känner hur han växer under sadeln.

Så ja. Handen bromsade ju från början eftersom han inte förstod avsikten, men med konsekvent ridning så lärde han om sig direkt.

Jag tänker nog annorlunda, men i o f s är alla hästar olika.

Jag tänker att rida fram till kontakt och med framåtbudningen hela tiden kvar, därifrån sen få tillbaka, genom att använda min vikt och då ev korta tygeln något och öka drivningen något. Sen fram igen och hela tiden ha den kvar i handen när man växlar tempo. Skulle den släppa så fram igen.

Ryggen och aktiviteten bak kommer ju när hästen går i balans fram till handen. När man inte har ryggen med är ju om den kryper bakom och står emot eller kör upp huvudet osv.

På den 05:a jag rider nu sen några veckor, försöker jag att få tillbaka enbart för sätet, fick bra hjälp häromdagen med det och handen har enbart kvar kontakten, det är viktigt, om den släpper får man aktivera fram till handen igen. (Denna är lite speciell pga blivit felriden och rädd för handen vilket vi jobbar med nu - men ridningen blir ändå samma som på andra unghästar)

Skulle vara kul att se lite bilder på er! Så avis på dig som har börjat få stöd och form på din kille. Men men vi är nog där snart oxå, hoppas jag.....:grin:

Vad rider du i för sadeln nu? Jag sitter i en hoppsadel och gillar det ju egentligen inte (saknar min dressyrsadel!!!) men det sägs ju att man inte ska rida in unghästar i dressyrsadel..... (om det nu stämmer). Tror jag ska söka efter en allround.

tror du inte vi menar ungefär samma sak?
Fast min häst sökte sig inte alls mot bettet när jag inte skänkte honom stödet där.... Han sprang bara runt runt å koncentrerade sig inte. Men när jag gav honom mer stöd och inramning med tyglarna så började han "tänka" och visserligen backade han (alltså inte bokstavligt! mentalt så backade han, dvs blev lite bakåttänkande och lite seg) men efter två gånger med mer stöd i handen så bjöd han bättre men bibehöll en fin form. Men självklart så RIDS han ju fram mot handen, dvs med säte och skänkel. Jag bara kramar tyglarna och ger honom mer stöd än innan.
Tränaren var noga att påpeka att om han fortsatte att tappa bjudningen så skulle vi backa tillbaka och absolut inte tvinga honom till något (vilket jag förstod redan innan...)
Men någonstans måste han acceptera att man håller honom i munnen. Jag är inte tillräckligt skicklig för att få honom i form med halvlånga tyglar utan att få sitta ned i gångarterna.

Summasummarum - idag rids han med korta tyglar men absolut ingen hård hand. Han bär sig själv på ett helt annat sätt än någonsin tidigare. Bjudningen kommer mer och mer för varje ridtur. Jag är noggrann med rejäla eftergifter och att vara väldigt mjuk i tyglarna så att han inte hänger i dem. ibland när han tappar för mkt bjudning å "knäpper" av så räcker det att rida fram rejält och ge eftergift så länger han och sänker sig igen.

Är en konst detta med unghästar. är min första treåring så jag har mkt att lära men det känns väldigt rätt än så länge! hade han fortsatt som han gjorde under första träningspasset så har jag ju inte fortsatt utan vi har fått jobba på annat sätt. Men han accepterade mitt nya ridsätt och går väldigt mkt bättre. Han är väldigt lättriden och nu som sagt var räcker det att hålla supermjukt stöd och rama in med skänklarna för att få honom i unghäsform. Framåtbjudningen är visserligen inte precis samma som innan, men däremot har jag fått en häst som inte bara springer hejvilt utan som jobbar och bär mig bättre.

Som tränaren sade " man får nagga i kanten på något så länge. En del hästar som inte har bra takt i gångarterna tappar takt ännu värre när man tar i dem och din som har bra takt tappar lite framåtbjudning istället, men det kommer tillbaka"

Jag rider i en allorundsadel mot hopp. Är glad att kunna rida med korta läder när han brallar! red med längre igår å höll på att ramla över halsen *skratt*

Ska försöka få till några bilder på torsdag!

ja jag vill också gärna se bilder! som du skriver så är man ju lite avis för att ni har börjat få hästar som söker sig neråt, själv nöjer jag mej med lite skogsmulleridning än så länge :p Ska ringa hovis så att han får på ett par skor på framhovarna! :)

Min "lilla dam" har ju ganska mycket manke - har ni någon allround sadel att rekommendera??? (kolla bilden längre ner i tråden).

Idag ska vi ut och rida igen och här blåser det som bara f*n. Hoppas hon håller sig på mattan

jag rider i en Wintec sadel som är ställbar bom på, men det beror ju på hur bred hon är.. Jag har blått järn i min sadel (mot vid) svart är så att säga normal. Sen finns dej ju sadlar med Fish inlägg! Många som har hög manke är svåra att hitta sadlar till tyvärr.. på ridskolan när jag var ridlärare där letade vi efter rätt sadel till en häst med hög manke i över ett år! (Kan iof ha haft med budgeten att göra)..

Jag hade ett hbl förut med hög manke och väldiga bogar och köpte en syntetsadel från hööks. nån märke med fischinlägg å skuren just för sån häst (fanns skärningar för alla möjliga ryggar) Passade som hand i handske! har varit allergisk mot syntetsadlar men den var faktiskt jättebra! Och framförallt prisvärd. Kollade på sån nu med till unghästen men ingen passade. Nu har jag en häst helt utan manke nästan och väldigt platt å rund rygg... vet inte ens vad jag har för märke på den "nya" sadeln :o

Ska försöka fota nästa träning!

förvänta dig ingen superdressyr häst nu bara ! *skratt* :P vi har myyyyycket kvar innan formen är super.
Å vi kan knappt fatta galopp med det nya ridsättet så där ska tränaren få hjälpa mig, antagligen sänka kraven på galoppen.

Senast ändrad av en moderator:

nej det är ju en unghäst som du rider! men det är ju kanon att h*n har börjat söka sig neråt och i form! :) Jag väntar mej en lite briar ;), nä skämt å sido, det är klart man inte väntar sig.

Ok får kolla på det. Är oxå lite allergisk mot syntetsadlar men huvudsaken är att den passar Brixie. Har en M&N dressyrsadel som jag hade till hennes mamma som oxå hade mycket manke, så jag hoppas den ska passa sen.

Brixie har inte velat gå fram överhuvud taget när det varit så här varmt. Hon har tittat på mig när jag lagt på skänkeln som om jag va helt tokig som tyckte att vi skulle ut och rida. Men jag passade på när hon va trött och inte orkade tjafsa emot vid uppsittningen.

ja men visseru! tänkte ta över tronen efter honom! *drömmer mig bort....*

Ja det är roligt att han söker sig ner å börjar bära mig! lite nojjig innan för han bara sprang med huvudet rätt upp å trippade fram i traven... vill ju inte ha ryggont på stackarn!

*en vecka kvar till flytten* :D

Dörren har växt han är närmare 145-146 nu :S, jag vill verkligen inte att han ska växa över! :(...

för övrigt är han superduperdunder pigg just nu vid igångsättningen.
hela ridturen igår gick han och taktade, travade på stället och ville inte alls skritta i skogen. men jag sitter bara och ler för han är så himla härlig att rida när han tycker att det är så där kul.
jag litar på honom och han är helt kontrollerbar och lyssnar på mig så det går ju jättebra :)
han är så härlig!

*KL*
Nu gör vi ett nytt försök att hänga med i den här tråden! Var här och presenterade oss för ett bra tag men sedan kom vi av oss pga att hästen fick genomgå en operation. Nåväl, nu är vi på G igen :)
Hästen var "riden" ngt hos förra ägaren (när jag skulle köpa honom blev det dock ingen provridning pga att han kastade av säljaren direkt hon kom upp) Köpte honom i maj och igår var fjärde gången jag var uppe på honom. Ignorera min sits :angel: (Det känns helt galet m allroundsadel när man e van vid dressyrsadel...)
Kommentera gärna
ika2.jpg
[/IMG]
ika3.jpg
[/IMG]
ika4.jpg
[/IMG]

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 005
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 537
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation