Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Gud vad smal på första bilden :eek:men har en fin bläs :) påminner om min Dacke fast hans är tunnare och lite sne :D

nu tror jag du talar i nattmösan, finns ingen som helst statistik? nä du, det finns nog en anledning till att alla avelshingstar skulle röntgas för att avelsgodkännas, när man behövde avelsvärdera dem, så visst finns det grund för det!

I Min värld röntgar alla seriösa sina individer om man har råd, Pselma är röntgad i bakknäna UA och innan hon sätts i hård träning kommer hon även att vara röntgad i samtliga leder! Detta för att jag vill veta att det inte är nåt skrammel nån stans i benen så att jag vet att hästen ska klara träningen, det är himla trisst att stå där med en halt häst som måste avlivas för att den hade en lös benbit som har ställt till det, been there done that redan och jag tänker INTE göra om det!

Alla riktigt seriösa stuterier (araber nu alltså) röntgar samtliga individer, säger inte det dig nåt? Araber har detta problem, det är svårt att upptäcka, har de på båda kanske de inte ens ser halta ut, min valack som ex, han hade ju (tackolov) bara inflamationer i båda knäna men det krävdes en riktigt duktig veterinär som tittade noga för att det skulle synnas nåt, synns ingenting på rakt spår överhuvudtaget, så jag rekomenderar alla med araber att röntga sina bakknän eftersom rasen har detta problem, om inte annat så för hästens skull!

Jag blir lite upprörd när du skriver som du gör, har du inte hängt med i debatterna på sahf? många kämpar för krav på röntgen åter igen! Jag skulle aldrig välja en hingst som inte var röntgad, den jag har valt är röntgad i alla leder inklusive rygg helt UA på allt.

gå till vilken klinik som helst och fråga vilken åkomma som är vanligast att dömma ut araber för, jag lovar dig att du får cystor till svar, för det har iaf jag fått på de ställen jag har frågat, det är iofs bara på 3 eller 4 ställen, men jag tycker ändå det är talande, framförallt som det inte är nån tvekan i saken, frågar man så är det med en gång svaret cystor man får...

Senast ändrad:

Jag märker verkligen att du blir upprörd ;)

Jag har inte sett någon som helst forskning eller statistik för detta, men du får jättegärna visa mig var jag kan hitta den. Jag är fullt medveten om att detta är något som förekommer hos araber och andra raser, men jag har aldrig sett forskning på i vilken grad, och innan jag har sett det gör inte jag uttalanden som "araber har ju ofta cystor" "cystor är vanligt förekommande hos araber" etc etc. Helt enkelt för att jag inte vet om detta är sant.

De veterinärer jag pratat med om detta har inte upplevt många araber med cystor, och har inte sett det som ett stort problem för rasen. Kanske har de nte haft så mycket araber, kanske har de inte haft araber med cystor. Vad vet jag.

Jag tycker det är jättebra att uppfödare röntgar sina hingstar, och det är jättebra ju fler ston som röntgas. Helt enkelt för att eliminera risken att föra en ärvbar defekt vidare. Min unghäst är också röntgad, men det betyder inte att jag tycker till om huruvida andra ska röntga sina ridhästar eller ej. Det är en relativt hög kostnad för något som man inte vet (?) hur pass utbrett det är. Det bästa är naturligtvis att röntga varenda häst från topp till tå, men man måste ju ta hänsyn till ekonomi och skäl också. I dagsläget hade jag nte gjort röntgen på min unghäst om jag inte sett underlag för hur utbrett detta är.

KL

Dörren har semester sedan 2 veckor tillbaka (jag håller på och längta ihjäl mig till igångsättningen...)
på tack och lov ett ganska magert skogsbete annars skulle han se ut som en ballong vid det här laget.
han har ju gått på bete sedan början av maj.

han ser ut ungefär så här i dagsläget
DSC00111.jpg

rundare får han inte bli :D

han är sällskapssjuk och vill gärna kela när man hälsar på honom i hagen, jag tar in honom var till varannan dag och borstar och ger lite gott.
ser han att jag håller i en grimma blir han glad och försöker sticka in huvudet i den när jag bär på den.
:laugh:
DSC00092.jpg

men så, han kommer att vila till 1 augusti och sedan ridas och aktiveras i en vecka och sedan får han kliva in i lastbilen som ska ta honom till Göteborg.
där väntar det härliga stallet med utebox och unghästkompisar, ridbana och ridhus och bra ridvägar. allt för att fortsättningen av hans utbildning ska gå super :)
jag längtar så :). när han har kommit ner ska han få vila ett tag och bara vänja sig in i den nya miljön.

Hur gick det i Skara?? Hoppas verkligen att de hittar vad som är orsaken och att det är lätt fixat:banana:.

Jag var ute och tömkörde min lillskrutta igår. Eller ute och ute men i paddocken:D. Den glada hingsten går ju bara 10-15 meter från paddocken så vi fick ju iaf lite störmoment. Hon skötte sig dock utmärkt trots att hon var lite seg till en början. Men vem är inte det när det är varmt och det står fina grabbar och spanar när man jobbar. Då måste man ju gå ordentligt ju:rofl:.

Idag borstade jag och friserade henne i nästan 2 timmar. Så nu är hon jättefin:love:. Ska ta med mig kameran i eftermiddag när jag ska fylla på lite vatten så hoppas jag att jag ska kunna få någon bild på tjockisen jag kan lägga upp här.

Ja, och hon var ännu smalare när hon kom, när han som körde lastbilen med henne upp, lastade ur henne så undrade jag vad asen det var jag hade köpt...

Men det visade sig att hon har toppen psyke och väldigt fina gångarter. :laugh:

Nu tror jag mest det är muskler som fattas.

Han var bra!:bump:
Svullnaden hade gett med sej och han var symetrisk i nacken. Det enda var att han var lite stel i en halsmuskel. Kanske han sträckt sej eller ngt i hagen. Men jag är så himla glad att han är helt bra nu!

ja nu, du kommer nog få en jätte fin häst! hon ser trevlig ut :) Men som sagt med lite mer hull och muskler blir hon nog jätte fin! :d

Lilla Hjärtis fick sej en spark för ungefär 2 veckor sedan men verkar hyfsat återställd. Kommer dock ta det försiktigt med körningen nu och "sätta igång" lite smått med mer promenader, tömkörning och markarbete vid hand, är min tanke.

I förra veckan var han med till mitt semesterställe tillsammans med islänningen. Han hade återhämtat sej rätt bra från sparken, dagarna efter den så var han uppenbart spak ute i hagen och vilade mycket....men när vi kom på semester så hade han tydligen vilat upp sej nog tyckte han! Så de busade massor i hagen och han var nästan enerverande energisprudlande när han fick följa med på promenad (skritt vad är det?).

Han fick följa med ner till stranden ett par-tre gånger och plaska runt i vattnet. Det är en lagom promenad nerför en backe, ner till sjön. Lejonhjärta älskar att plaska runt i vattnet på egen hand (lös) och den här gången tog han sej till och med en liten simtur helt på egen hand :o Fantastiska coola ponny som inte "bangar på något"! Simmade en liten vända med honom i grimskaft också.

ÄNdrad; äsch bilderna gick inte att länka till. Finns i min blogg...

Anmälde idag till utställning den 23:e augusti. Kom på då helt plötsligt att ja Just det, treårstestet är ju i september! Måste nog lägga upp en liten plan för löshoppningen fram till dess ju, nu har han inte löshoppat sedan i maj. Hade tänkt löshoppa här hemma nu i sommar men det har inte blivit av, då "ridbanan" är igenväxt med en massa gräs :o

KL

Nu går Nilla på bete. Ska sättas i gång i september, då med min svägerska som ryttare och en instruktör till hjälp

Hon fick superbra(!) omdöme på prem! jag är så glad!

Nej men gudars så skönt:bump:. Underbart när det går åt det hållet.

Tänkte förresten på det häromdagen. Undra om inte jag borde veta vem du är. Är ju oxå Tidaholmare från början:laugh:

Nu var det längesedan jag var inne i 05-ornas tråd. Det är hemskt roligt att läsa hur det går för alla. Min kille skadade ju sig på betet förra året och nu ett år senare, två operationer senare. Massa blod svett och tårar senare är han äntligen friskförklaras :love::love:

Så han är inte inriden ännu. Men han kommer åka till en unghästutbildare 1 september och vara där 2 månader. Det ska bli jätteroligt att få komma igång med honom efter detta hemska år som passerat där man hela tiden svävat mellan hopp och förtvivlan.

Romance(BH Romancier -Atlantic Boy xx) på bete 2008 :

03.jpg

001.jpg

Han har dragit iväg på höjden igen :eek: Passerade precis 170cm och är fortfarande aningens högre bak.

men vilken läckerbit:d. ser verkligen jättetrevlig ut. Vad skönt att han är friskförklarad och på G igen. Inridningen kommer säkert gå toppen å sen är det ju bara att köra på. Underbart:laugh:

*kl*

Red ut på Tibbe själv idag :love: Han skötte sig superbra, va några gånger han inte ville gå men då räkte det att smacka lite högre så han förstod att han inte kund fjompa sig :p Vi mötte både bil, motorcyckel och barnvagn och matte satt kvar, trots att jag red barbacka i träningsbyxor så jag höll på glida av bara han svängde :D red barbacka och bettlöst. Vår runda tog ca 15 min då han stannade några gånger men han ville inte hem så tror han tycker det är kul :) Var lite orolig då han reagerade kraftigt när jag borstade honom för några dagar seden men till 99% var det switchet då jag tvättade honom igår och idag reagerade han inte alls :D så vi får hålla oss till bara flugtäcket.

kul att det går så bra! :) men va tuff du är!!! Rida Barbacka och i träningsbyxor! Hoppas bara att du använder hjälm ;) Jag red ut på min polle i dag första ggn efter hans semester och han skötte sig super!! jag hade tänkt att bara skritta men han vill verkligen trava :D Älskar bara honom såå mycket :love:

*delvis knapplån*

När har ni tänkt att börja skutta lite hinder med era småttingar??

Jag kommer att hoppa in henne på allvar i höst men tänkte faktiskt börja med lite smågrejor redan nu. Tycker det känns som om hon är ganska redo för detta. Tänkte köra modellen löshoppa först sen lägga ner hindren, sitta upp och rida över, eller åka med blir det nog:D. Känns som om det inte blir så svårt för henne då för hon vet ju vad hon ska göra när man löshoppar sen om jag bara sitter på ryggen tror jag inte att hon bryr sig så mycket om. Men det är väl det vi får se haha... Dock får ni inte tro att jag tänker hoppa några höjder men kanske 40-50 cm. Blir det för mycket??

Jag tycker det är på tok för tidigt! Men vad vet jag.

KL

Min dam har stått still på höjden i 1,5 år och jag hade nästan gett upp hoppet, men nu har hon börjat växa som tusan! Jag tror hon har växt hela 2 cm på kort tid, och hon är snart högre fram än bak!

så till min fråga, ska jag strunta i att rida på henne tills hon har slutat växa igen? jag har köpt svängd sadelgjord och svanskappa... Men man kanske kan tömköra henne istället? eller kanske tillomed köra?

Vad tycker ni?

lycklig över att hon växer! hoppas hon växer mkt :banana:

*KL*

Nu är jag en av er.. :bump:

Förra veckan köpte jag en fullblodsvalack född 05-04-05. :banana:
Han är så fin. Om jag en dag lyckas lära mig hur man lägger upp en bild så kanske det komemr ett litet kort på min pöjk..
"Fimpen" har just nu halvsemester med promenader på schemat. Vi vandrar över stock och sten och han följer mig som en trogen hund..:love:

För andra gången på ett år har jag hittat mitt livskärlek, den ena bor jag ihop med och den andra skulle gärna få flytta in men risken är att den första protesterar vilt så det är bäst att hästen stannar i stallet. :love:

haha tuff eller dom e frågan :D Ska sitta på honom en kort stund idag me, sen blir det intensiv lastträning till fredag då vi flyttar då, sen ska Tibbe få några veckor semester där så han får komma till ro på nya stället :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 005
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 537
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023