Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Nej, det tycker jag verkligen inte. Det var ju korta pass, så det är säkert bara bra. "De" säger ju att det är bättre att jobba dem 20 minuter om dagen istället för 3 h/2 dagar i veckan.

Ja jag hoppas det och jag är mycket lyhörd på min häst. Igår var han något lugnare och då fick han vilodag...föröker tajma då jag ser att han är mer på humör för en vila men att han ska ta det lugnt fyra dagar i veckan är nog uteslutet...något måste han få göra. Men fortfarande så växer han ju och då däremot vill han gärna vila och sova lite mer och då får han promenader och massage och det älskar han men som sagt då han fortfarande har kvar lite svullnad efter lymfangiten vill jag inte ha honom ståendes...det är viktigt att han rör sig. Har inte min på lösdrift och han kommer in varje kväll, han får lätt mugg och strålröta så han ska vara i torr box om nätterna och han verkar uppskatta att få krypa ned i spånet och sova...

Jag brukar alltid leda honom till skogen och ridbanan vilket är ett par 100 m bort så innan jag rider så har han hunnit värma upp lite och då skrittar vi alltid lite till innan han kan få trava lite och vi övar på start och stopp. Jätteroligt att höra hur ni gör med era och att fler har samma "bekymmer" så vi kan snacka lite och utbyta tips. Min tvärväxte enormt i mars-april...I februari när jag köpte honom och han klev ur hästbussen...mager, liten och med ett frågande uttryck efter att ha åkt nästa genom hela sverige men med vilostopp i Stockholm innan han åkte upp hit till Västerbotten så tänkte jag att OJ vad mycket han måste få växa på sig för jag tyckte han trots sin ålder bara sug ut som ett förvuxet föl och jag upptäckte ganska snart att han inte fått göra mycket..Men jag har proppat i honom mat och han skjöt i höjden med raketfart och han har också lärt sig allt med raketfart...vet inte hur han hade det där han kom ifrån men lite skeptisk är jag. Tycker han var riktigt tunn och han hade gräsligt med mugg...och mask...jag postorderköpte honom från stuteriet och trots allt så är det det bästa jag gjort för den här hästen känns som min själ:love: Har aldrig klickat med en häst som med denna kille...

Har ni gjort något träningschema för era?

*kl*

Testade sitta på Tibbe lite idag me :p vi skrittade bort till hagen från stallet (ca 3 min) han skötte sig helt super :love: Kan även svänga ganska så bra trots att jag rider honom bara i repgrimma.
Tycker ni det är för mycket att sitta på honom 2 dagar i rad ? har inte gått över 5 min någon av dagarna.

Jag tycker inte det är mycket...jag tror det kan vara bra att hellre göra en sak två dagar i rad så man befäster den och sedan ta en paus men det är jag det och jag är inne på min första unghäst så jag är ingen stjärna....men allt beror ju också på hur din häst ser ut i kroppen och knoppen:rofl:

ja va lite så jag tänkte, att ta typ skritten mer intensivt, vilket för oss är fler dagar i veckan men väldigt korta pass, sen där efter får han uppehåll att smälta det han lärt sig. Mitt sett att arbeta är 1 steg fam-vila ½ steg tillbaka :p eller hur man ska förklara tänkandet, i vilket fall så har vi inte bråttom och går hellre tillbaka till ruta 1 än att skynda och få det fel.
Kroppsmässigt är han väldigt mogen, skulle han växa mer så är det nog max 1 cm i höjd. haha gud vilket rörigt inlägg :rofl:

21767437.jpg

Kolla med "vanliga" tränare om de vet någon eller sök på Unghästutbildare på Eniro i din kommun.

Jag rider för en renodlad unghästutbildare, utexaminerad från Flyinge och det blir helt anpassat efter dagsform! Ibland kanske man rider en timme men ibland bara 20 min. Dessutom hela tiden efter hästens förutsättningar. Hon själv har tagit fram flertalet fina unghästar till finaler och championat men det spelar ingen roll att jag kommer med min mediokra pålle, hon hjälper mig med det min häst behöver hjälp med! Sysslar med pållar mellan 2 till 6 år.

Jo precis..

Men man läser ju av dem ganska bra, men jag har som regel att alltid sluta när det är roligt och det är viktigt. Min kommer nog växa lite till så jag är väldigt noga med att ta det varligt så man inte påfrestar honom för hårt men med tanke på hur överbeskyddande jag är så är det nog svårt haha. När jag började med hans inridning så var det ett pass i veckan då jag först hängde på honom och när det funkade så hängde jag och min vän fick leda oss och därefter uppsittning...när allt det satt bra och han var trygg så tog vi två pass i veckan men sällan långa stunder utan vi lullade på ett par varv i ridhuset och därefter släppte jag lös honom (efter jag tagit av sadel och träns) och vi lekte lite eller så bara pysslade jag med honom lite där inne. Nu är han ju van vid allt och det handlar mer om att lära honom skänklar, bygga mer muskler och få upp flåset lite och då tycker jag det blev svårare att planera mängden men jag läser alltid av min killes dagsform och försöker variera mycket och jag är inte särskilt orolig just eftersom jag har så pass bra koll på hans signaler men man vill ju veta hur alla andra gör..

anni0301: Här uppe finns det nog inga "vanliga" unghästtränare...tror det är dåligt om det och hälften av de som finns är nog de som varken är utbildade eller något. I så fall måste man nog skicka bort hästen och det skulle jag aldrig göra...vet fall där det inte alls varit bra. Jag vill själv ha koll på min häst och gå den här vägen med honom för att vara säker på at han inte råkar ut för någon idiot som skrämmer honom...men jag ska se om någon går att nå per telefon så kanske man kan få tips där...Men jag är inte så orolig, jag är rädd om min häst och tar det lugnt...har ridit in förr men det har varit äldre häst och då blir det en helt annan sak....men man vill gärna veta hur andra gör och har lagt upp sina träningsscheman för man blir ju aldrig dummare av det hehe. Låter kul att rida för unghästtränare, hoppas det går bra för dig! När min kille och jag kommit lite längre ska jag ta lektioner för min gamla ridlärare, det är nog nyttigt för både mig och min häst...men jag vill att han kan skänklarna och baskommandona bättre och har fått mer muskler innan dess. vad har du för häst och hur långt har ni kommit?

*knapplån*

Jag ska låna ut min häst på foder har jag bestämt mig för. Tiden
räcker inte riktigt till. Har hittat åtminstone ett par tjejer som verkar
intressanta, bestämma mig för vem får jag göra efter jag har träffat
dom. Känns tråkigt men samtidigt så är det en stor lättnad, jag får
bara dåligt samvete när jag inte hinner med henne.

Jag slutar också alltid när det är roligt, och när det går bra. Hellre för tidigt än för sent. Första gången satt jag bara på henne, gången efter skrittade vi kanske 50 meter, tredje gången 150 meter, osv.

Idag ska jag öva att gå med svängel bakom min dam för första gången, så här går det frmåt på alla fronter.

Hoppas det går bra :-)

När jag köpte arab sålde jag mina körgrejor, tänkte aldrig i helvetet sitta i en vagn bakom en arab. Anledningen till det var att jag är riktigt förbannat åkrädd haha....jag kan köra osv men hur dumt det än låter så är jag dödligt åkrädd...dristade mig till att åka med min man på hans moppe en gång och skakade så hela moppen skallrade haha men hur som helst så var min förra häst en tuff dam...inte alltid lätt i hanteringen men att köra och rida var hon stencool och inte rädd för något och jag vågade köra henne....hon älskade att bli körd och eftersom hon tyckte det var så kul så hade jag ju varit en skurk om jag inte lät henne dra då det gjorde henne så glad...så för hennes skull inhandlade jag vagn och sele. Trodde jag skulle komma ifrån körandet nu men tror min nya kille kan tycka det vore kul att dra.

Okej, är inte det väldigt lite? (Ta inte illa upp)
Våra vilar alltid 10-12 veckor, fast det beror ju såklart på när man rider in dem osv. Hur länge är din riden? Visad?

Mvh Jate Volim

Okej, är inte det väldigt lite? (Ta inte illa upp)
Våra vilar alltid 10-12 veckor, fast det beror ju såklart på när man rider in dem osv. Hur länge är din riden? Visad?

Mvh Jate Volim

om det var mig du skrev till så ska jag svara dig :)

Jonson var inte ridbar när han kom hem från 3 års testet utan har varit osäker och rädd för allt som har haft med utrustning och ryttare att göra.
Så han blev inriden 1 månad. Vilade 2 månader, var på träning i 2 månader gick 3 års sen har han blivit sysselelsatt med hantering, promenader, longering och tömkörning max 3 dagar i veckan sedan han kom hem för att bli trygg och säker. Och nu har han tränats för tränare i ca. 2 månader och då tränas det enbart på att lyssna och acceptera vem som bestämmer och lita på folket runtomkring. Inte förens nu kan man sitta på honom utan att han får panik och börja kunna ta lite komando. Det är vad vår träning går utpå. Sätter gärna inte en 3 åring som inte är ridbar på bete som ska gå championatet i oktober. Bättre att träna lite men hela tiden. :)
Han får njuta av en lång vintervil istället :laugh:

svaret var till kimmis men jag kan ju svara dej ändå!

jag har väl haft tur att hitta denna unghästutbildare trots att jag bor i norrlands inland ute på vischan!
Min är en valack e Saigon ue legat. Var hingst till april 08. köpte honom i jan å då var han endast sutten på 2 ggr och löshoppad gång. Började rida lite smått och han var supersnäll och lärde sig snabbt. ej visad eftersom han inte var löshoppad något och jag satsade på att rida in honom ist (ville inte göra båda sakerna på få månader)

I sommar har han vilat 8 veckor, nu är vi igång igen och har börjat försöka få till någon slags "form". Har varit väldigt försiktig med att hålla honom i munnen, han har fått gå som han velat eftersom jag inte velat störa hans framåtbjudning men nu har jag på rek av tränaren börjat hålla mer i tyglarna å rida honom fram mot handen. Jobbigt! Blev vääääldigt trög men det går bättre å bättre!

han är ingen blivande superstjärna men väl en trevlig allroundhäst med taktmässiga gångarter å normal hoppteknik, väldigt bra huvud. ca 160 hög... hoppas han blir lite större!

rider ca 3-4 dagar i veckan varav ett pass på banan å resten i skogen. i våras red vi bara i skogen men nu måste vi börja renodla saker å ting ;)

Historik
1/4 Kiropraktorn skulle kolla över Phigalles rumpa men hittar även problem i Atlaskotan. Knäckte till den.

30/4 Kiropraktor besök nr 2. allt bra men knäcker till nacken ändå så att det ska hålla

maj-juli Phigalle står mest på bete, enstaka ridning då och då men upptäcker att han är allmänt trött,spänd i hals och har ont av att sänka huvudet

10/7 distiktsvet hittar svullnad i nacken och han får gå på 1g Fenylbutazon 2 gånger om dagen i en vecka. Han ser gladare ut men ömmar fortfarande kraftigt i nacken.

21/7 Telefonkontakt med distiktsvet. Dom skickar remiss till Skara.

22/7 Ringde ATG i skara och Phigalle ska dit i morgon för undersökning.

ÅH!
Hoppas det går bra med din häst, det är så tråkigt när de är sjuka...man vill ju att de ska var friska och må bra!

Var idag på klinik med min kille, han har/har haft lymfangit och sista svullnaden har inte velat gå ned och jag är så petik så jag åkte på klinik med honom. Väl där passade vi på att kolla tänderna och drog då en lös mjölktand och sedan kollade de benet och först sade de att det bara är att rida på...ingen medicinering behövdes men för säkerhets skull fick han trava på asfalt och då såg de en reaktion och gjorde ett lätt böjprov och han reagerade mer efter det och då blev det en annan visa...han fick metacam och ska rastas för hand och är han inte o-halt inom 10-14 dagar så ska han in för röntgen....:eek:
Är anmäld till kurs för John Moore och veterinären sade att vi får vara med om han inte är sämre men bara i skritt...kursen består mest av markhantering så det är mest ansträngande för hjärnan...men jag ska försöka sälja min plats då det känns osäkert!

Hoppas din Phigalle repar på sig!

vilken led var det han hade ont i? du glömde skriva det :D

Jag tycker du ska röntga ändå, får man en reaktion i en led så vill man veta att det inte finns nåt där, är det i haser eller i knät så kan jag ju säga att det är "ganska" vanligt med cystor på araber, så då bör du kolla det om du inte redan har gjort det.

röntgen är bara för att kolla så att inget är fel, så att man inte utsätter hästen för onödigt lidande, det behöver ju inte vara nåt fel, men jag tycker det är bättre att röntga, för då vet man!

vilken led var det han hade ont i? du glömde skriva det :D

Jag tycker du ska röntga ändå, får man en reaktion i en led så vill man veta att det inte finns nåt där, är det i haser eller i knät så kan jag ju säga att det är "ganska" vanligt med cystor på araber, så då bör du kolla det om du inte redan har gjort det.

röntgen är bara för att kolla så att inget är fel, så att man inte utsätter hästen för onödigt lidande, det behöver ju inte vara nåt fel, men jag tycker det är bättre att röntga, för då vet man!

Det är kring kotan men han har lymfangit på det benet och då brukar hälta uppstå...han har en envis lymfangit så det är därför vi avvaktar lite för att låta den lägga sig nu med en omgång medicin till... Hade börjat rida igång honom och han haltade inget då men häromdagen var han mer svullen och han och kompisen hade härjat i hagen som två galningar och veterinären trodde att det mycket väl kan vara så oturligt att han fått en spark där eller vrickat sig lite...jag kommer absolut att röntga om han inte inom kort är bra men fram till för någon dag sedan så var han inte halt alls så något hände då.....men svullnaden kryper nedåt hela tiden...även svullnaden som tvärdök upp (som troligen kom av ett slag eller liknande)....

Det här med cystor är ju något som diskuterats mycket här på Buke, men vad jag vet finns det ingen som helst statistik eller forskning bakom detta. Innan det finns känns det något överilat att röntga åt höger och vänster- jag har gjort det, men vet inte om jag skulle rekommendera någon annan att göra det. Är hästen skadad som i detta fall är det naturligtvis en helt annan sak.

Här är min 05a ett sto importerat från danmark, köpte henne i mars då var hon ännu tunnare än på den övre bilden. De undre än från sommarbetet.
Felicia Traeholt, e.Lionell - Splitau

ca 165-166 i manken men växer säkert lite till, då hon börjat få hull. :)

http://www.pixbox.se/alb_show_id864097_page0.html

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 005
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 537
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023