Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

jag tycker att det är för tidigt att böja hoppa, rätt om de är färdig vuxta i sej så är inte legament och muskelatur uppbyggd för det, jag tänker vänta minst till nästa sommar. bättre att rida över cavaletti och galloparbetan och bygga muskler innan man hoppar, och då har ju även ligamenten och skelettet stabileserats.. så nä jag ska vänta!

ja du har nog rätt i det att det är hästarna som är tuffa :D ska rida Dacke i morgon igen skritta och trava lite grann :) längtar såå!!

Jag har kollat lite på flyingemodellen och unghästböcker och i dem står det att inhoppning kan börjas vid 3,5 års ålder och på våren som 4 åring, ska hästen kunna genomföra en debutantfälttävlan.

Tycker det låter rimligt eftersom vid kvalitetsbedömningen så ska de hoppa en liten bana på 5 hinder på ca 90-110 tror jag det är?! Om man väljer uppsutten hoppning då...

Själv så ska jag vända mig till en hoppryttare som har hållt på mkt med unghästar, så får hon säga vad hon tycker om min...

haha :D Idag råkade Tibbe och jag trava :o var inte alls tänkt, fick med ena ponnyn ut på lillrundan (tar ca 10 min i skritt) vilket han uppskattade ett tag, sen tyckte han dom gick på för sakta så han skrittade förbi, bjöd på så himla bra så ville inte bromsa honom, sen rätt va det va så började han trava :p väldigt lungt och balanserat (för att vara en 3 åring) hade inga problem alls att sitta ner på honom. Lät honom trava 4-5 steg sen bad jag honom sakta av till skritt, då kom han på lilla ponnyn som då var ca 25 m bakom :D Älskar min lilla pålle :love:

22425042.jpg

22425043.jpg

Idag har jag ridit igen efter sommarvilan som varat i 3 månader. Det gick bra, hon hade lite svårt att stå still när jag skulle sitta upp och sen hoppade hon lite jämfota med bak men sen va hon coola tjejen igen :) Vi skrittade bara en vända men det va såååå kul att få rida henne igen! Hon är ju dessutom dräktig så vi får ta det lugnt det här året och ut och lufsa i skogen. :banana:

Så här ser hon ut nu när hon går på sommarbete:

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_23/22400000-22409999/640x480/22409425.jpg

Senast ändrad:

Idag har vi varit på äventyr!

En kompis skulle till tågstationen och alla hade druckigt utom jag, så jag sa, vi tar häst och vagn!

sagt och gjort, vi mötte alla konstiga saker i samhället, väl på stationen åkte det förbi ett godståg 10 m från oss, hon tittade lite bara, övade på att stå still i 20 min då det var så långt tid kvar tills hans tåg gick. På hemvägen mötte vi folk med hundar, cyklister med lampor och inte en enda reaktion!

På grusvägen hem så ökar jag hastigheten till "fri fart" när jag precis känner att hon ska börja galoppera, gissa vad som händer?

Jo svängeln lossnar :eek::eek:

hon får den på benen, under magen, mellan benen och ja.. ni kan säkert tänka er scenariot, ska jag tillägga tt det var bäckmörkt ute? Iaf så fick jag stopp på ekipaget efter 2 meter, efter lite hopp och studs som ni säkert förstår...

hon står still som ett ljus medans jag tar bort svängeln, draglinorna och allt, sen kollar jag om hon kan dra vagnen utan svängeln, men remmen runt magen är så lös (på sista hålet) att jag inte vågar, så jag tar loss vagnen och ringer sambon som får möta mig.

Hon verkar inte ett dugg rädd för vagnen och jag släpade svängeln brevid oss en bit för att se att hon inte reagerade på ljudet eller nåt...

När jag tänker på vad som hade kunnat hända så känns det läskigt!

Jag är mkt mkt glad att min dam är en sån balanserad och lugn och fin flicka!!

Jag älskar henne :love:

*kl*

Löshoppade lite idag... dock så satt jag inte på henne som jag hade tänkt... hon var helt enkelt för laddad idag... första dagen som inte var över 30 grader på länge så jag förstår henne... hon hoppade ett par språng riktigt strålande... tog några bilder på henne men de blev rätt så suddiga pga att det blev lite för mörkt... men så fort jag får de så ska jag se om de går att lägga upp:laugh:... hon är såååå duktig lillskiten...

Jag har oxå läst flyingemetoden och har även "Utbildning av den unga hästen" skriven av bla Jens Fredriksson där det oxå står om inhoppning sensommaren/hösten då de blir 3,5 år.
Jag hoppas att jag ska kunna sitta på henne nästa gång iaf... men vi får se när det blir. Vi ska löshoppa ettårshingsten imorgon så får vi se om damen får ta en runda efteråt... om hon inte är helt slut efter dagens pass:laugh:

Jag tänkte hoppa in min lilla på allvar för tränare i höst men vill nosa lite på det redan nu och känna lite hur hon fungerar så det inte blir heeelt nytt allting då

Delvis KL

Jag hade tänkt att introducera hinder uppsuttet till hösten, alltså när hon är igångsatt igen. Har "hoppat" över cavaletti innan betet. Blev ju inga direkta hopp, mer ett större kliv.

Tanken är att börja träna för hopptränare efter årsskiftet.

Här kommer de utlovade bilderna.

Lite suddiga men det var det bästa jag kunde fixa till:o

liten bildserie:
inhopp20080729.jpg

landarinsprng20080729.jpg

mellanhindren.jpg

litenra.jpg

bakben.jpg

å så en bonus snett framifrån:laugh:
hopp.jpg

nu tror jag du talar i nattmösan, finns ingen som helst statistik? nä du, det finns nog en anledning till att alla avelshingstar skulle röntgas för att avelsgodkännas, när man behövde avelsvärdera dem, så visst finns det grund för det!

I Min värld röntgar alla seriösa sina individer om man har råd, Pselma är röntgad i bakknäna UA och innan hon sätts i hård träning kommer hon även att vara röntgad i samtliga leder! Detta för att jag vill veta att det inte är nåt skrammel nån stans i benen så att jag vet att hästen ska klara träningen, det är himla trisst att stå där med en halt häst som måste avlivas för att den hade en lös benbit som har ställt till det, been there done that redan och jag tänker INTE göra om det!

Alla riktigt seriösa stuterier (araber nu alltså) röntgar samtliga individer, säger inte det dig nåt? Araber har detta problem, det är svårt att upptäcka, har de på båda kanske de inte ens ser halta ut, min valack som ex, han hade ju (tackolov) bara inflamationer i båda knäna men det krävdes en riktigt duktig veterinär som tittade noga för att det skulle synnas nåt, synns ingenting på rakt spår överhuvudtaget, så jag rekomenderar alla med araber att röntga sina bakknän eftersom rasen har detta problem, om inte annat så för hästens skull!

Jag blir lite upprörd när du skriver som du gör, har du inte hängt med i debatterna på sahf? många kämpar för krav på röntgen åter igen! Jag skulle aldrig välja en hingst som inte var röntgad, den jag har valt är röntgad i alla leder inklusive rygg helt UA på allt.

gå till vilken klinik som helst och fråga vilken åkomma som är vanligast att dömma ut araber för, jag lovar dig att du får cystor till svar, för det har iaf jag fått på de ställen jag har frågat, det är iofs bara på 3 eller 4 ställen, men jag tycker ändå det är talande, framförallt som det inte är nån tvekan i saken, frågar man så är det med en gång svaret cystor man får...

Jag kan faktist bara hålla med!
Jag hade en shagayaarab och när vi var uppe på djursjukhuset pga hälta ville dom röntga framförallt knäna på henne då detta var ett vanligt problem med cancer i dessa område hos araber.

fast du... det är inte cancer ;)

cystor betyder hålrum och det är precis det som blir i knäna, det är inga cancerknölar på något sätt.

*KL*

Å hej å hå vad det går undan här när man har semester! har ingen dator hemma så det blir extremt sällan jag besöker buke (nästan abstinensbesvär i början när man såg hur mkt man missade hos er *skratt*)

Apropå inhoppning så hade jag tänkt vänta men tränaren säger att det är lugnt, hon tycker vi ska hoppa in honom nu i höst. Men vi får se hur det går, har inte ens bestämt om jag ska hoppa in honom själv eller om jag ska tvångsövertala en kompis att hoppa in honom *ler*

annars går han som en klocka! går nu väldigt (förvånad!!) stadigt i fin unghästform och jisses vilken skillnad det blev på traven! luftig och taktfast! blev en helt annan häst sen jag fick ordning på formen och det gick på ca två ridpass att få honom att acceptera en fastare hand utan att backa av. Nu går han jättefint! vi har lite problem att fatta galopp(bakåttänk) och visst blir han fortfarande lite bakåttänkande ibland i skritt å trav men inte alls så farligt och det går ju över efter lite ridning.
Roligt att komma till mer ridning! jag är ingen skogsmullemänniska så har haft svårt att liksom njuta av att bara lulla runt. Jag vill jobba å känna den där speciella kontakten å balansen som blir när de går i bra form och jobbar genom hela kroppen! att bara springa å titta på blåa tomtar å trava på halvlånga tyglar är jag inte så förtjust i men nu får jag iallafall BÖRJA kräva lite mer :)

ser jättetrevlig ut! jisses va hon knölar in frambenen!

Låter ju härligt!!! Önskar jag kunde börja "jobba" min lite mer men vi är inte där än. Så är hon ju dräktig nu oxå så vi ska lulla i skogen det här året.... är inte heller nån skogsmulle egentligen!!! Men så är det och så får det bli. Jag red idag igen och hon är då så duktig fast lite slö i sommarhettan. Men det utnyttjas för fulla muggar :p då orkar hon inte krångla men å andra sidan så bjuder hon inte så mycket heller...

KL

åh jag är så stolt över pållen.

nå han har alltså vilat klart sina 3 veckor nu :),
var ut för första gången idag och red, i skogen själva.
och bästa killen skötte sig som vanligt fast han var väldigt pigg och glad. är kär i hans psyke! :laugh:

vi skrittade en vända på 20 minuter, travade lite smått bara.
kommer skritta honom och trava lite den här veckan. sen om exakt 12 dagar flyttar vi till Gbg :laugh: *räknar ner*
väl nere kommer han få vila lite till och vänja sig vid västkusten

vad fin hon är! jättetrevlig modell.

Jag såg bilder på mig å brosus igår å han ser rätt liten ut under mig :( Jag red som en kratta å han gick som en kråka (första gången jag red med fastare hand så han backade av väldigt) så jag hoppas det ser bättre ut när han "växer" under ryttaren. Ska träna igen till helgen, hoppas jag, å kanske får nya bilder å hoppas det ser bättre ut när han kommer till sin rätt. Har ny sadel nu oxå så jag sitter 100 gånger bättre. Jag som tyckte den gamla gick bra att rida i å så när jag hoppade upp i den nya så tjosan vad bra jag satt! bara liksom landade helt perfekt i sadeln å brosus går väldigt bra i den. Otroligt vad mkt en sadel gör för ens ridning!

ja det kan jag instämma i! hade en äldre sadel i början som inte passade 100% men jag ville inte ha en fin sadel på han i fall han skulle lägga sig och sådant dumt, sen när jag kände att han gör inte sådana dumheter så köpte jag min Wintec allround mot hopp :love:
och gud vilken skillnad!! Älskar den!

red Dacke i går i skogen (själv som vanligt) och vi red en tur på ca 15- 20 min, enbart skritt. Och vi gick i skogen bakom industierna! såå duktig inte ens rädd! När han inte ville gå då stannade han och tittde sig omkring men det räckte med att skänkla på honom en gång så gick han! :love: underbara häst! När jag satt av på stallplanen var jag så stolt över honom! :)

visst är det härligt att kunna vara så glad över så lite!? Jag red nere i hagen (har ingen paddock än) igår och lilleman gick så bra! riktigt stadig i formen fast ibland tappar han bjudning och "knäpper av".
det var så halt av regnet så vi galoppade inget denna gång. På torsdag ska vi träna för C***a igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 005
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 537
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation