nu tror jag du talar i nattmösan, finns ingen som helst statistik? nä du, det finns nog en anledning till att alla avelshingstar skulle röntgas för att avelsgodkännas, när man behövde avelsvärdera dem, så visst finns det grund för det!
I Min värld röntgar alla seriösa sina individer om man har råd, Pselma är röntgad i bakknäna UA och innan hon sätts i hård träning kommer hon även att vara röntgad i samtliga leder! Detta för att jag vill veta att det inte är nåt skrammel nån stans i benen så att jag vet att hästen ska klara träningen, det är himla trisst att stå där med en halt häst som måste avlivas för att den hade en lös benbit som har ställt till det, been there done that redan och jag tänker INTE göra om det!
Alla riktigt seriösa stuterier (araber nu alltså) röntgar samtliga individer, säger inte det dig nåt? Araber har detta problem, det är svårt att upptäcka, har de på båda kanske de inte ens ser halta ut, min valack som ex, han hade ju (tackolov) bara inflamationer i båda knäna men det krävdes en riktigt duktig veterinär som tittade noga för att det skulle synnas nåt, synns ingenting på rakt spår överhuvudtaget, så jag rekomenderar alla med araber att röntga sina bakknän eftersom rasen har detta problem, om inte annat så för hästens skull!
Jag blir lite upprörd när du skriver som du gör, har du inte hängt med i debatterna på sahf? många kämpar för krav på röntgen åter igen! Jag skulle aldrig välja en hingst som inte var röntgad, den jag har valt är röntgad i alla leder inklusive rygg helt UA på allt.
gå till vilken klinik som helst och fråga vilken åkomma som är vanligast att dömma ut araber för, jag lovar dig att du får cystor till svar, för det har iaf jag fått på de ställen jag har frågat, det är iofs bara på 3 eller 4 ställen, men jag tycker ändå det är talande, framförallt som det inte är nån tvekan i saken, frågar man så är det med en gång svaret cystor man får...