Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Nej jag har inte långa tyglar heller, men får lätta framåt mycket då han vill krulla ihop sej lätt när det blir lite jobbigt. Men det är nog samma sak, antar jag, förutom att jag har fått smyga dit, det hade inte gått att ändra bara plötsligt. Den förra var f ö tvärtom, näsan högt upp och springa på, det blir ju lite oika utifrån det. Hon behövde mera tillbaka och hitta takten, den här har takten men har inte haft framåtbjudningen tidigare. Nu har jag bara ridit honom 3-4 veckor och fått ändra en del från tidigare ryttare så vi är lite "efter", också.:idea: Ska inte gå in på det, men han tappade all ev framåtbjudning genom hård hand bla:crazy:

min sprang med huvudet rakt upp, mycket framåtbjudning men ändå en bra takt i alla gångarter. Så det var väl därför det "gick igenom". Men om han inte accepterat den fastare handen så har jag ju gått tillbaka till den gamla ridningen och så har vi fått smyga igång istället. Jag trodde faktsikt det skulle ta mycket längre tid eftersom han blev väldigt trög första ridpasset, men det gick snabbt å smärtfritt. Självklart har vi mkt att jobba på än, men har iallfall fått en start på det hela!

Tror som du säger, att insittningen och ridningen INNAN man börjar plocka ned dem är viktig. Min tränare sade att det var alldeles rätt att rida med så pass lite kontakt och att verkligen främja en framåtbjudning istället och SEN börja plocka lite i dem. Så även om jag kände mig "efter" när man tittade på hennes superdressyr hästar, så var det ändå "rätt" tänkt att inte börja störa min häst innan han verkligen tyckte att det var skoj med ridningen. Nu tappade han lite bjudning men eftersom han hade en bra grundbjudning så kommer han nog snart tillbaka till sitt gamla vanliga jag förutom att han nu bär sig bättre.

Så förstår att du har en del jobb med den om någon suttit å hållt i den innan :( kan bara tänka mig hur seg brosus skulle varit om jag hållt i honom hela tiden och så vips dessutom börjat kräva form!
Jag brukar gå efter principen att först och främst ska hästen ha en REJÄL framåtbjudning innan man börjar med något annat över huvudtaget.

jag håller med ej i att frmåtbjudningen är a och o! jag fick "skäll" av en kompis som rider att jag hade alldeles för långa tyglar! men det var inte långa utan bara lösare kontakt än på en utbildad häst.. Idag har han verkligen framåtbjudningen, nu när jag håller på att sätta i gång honom, men håller mej mest till skritt än så länge, sen om ett par veckor blir det trav i gen och sen efter det hoppas jag att jag kan fatta den första galloppen på honom :) Längtar så! Just nu rider jag inte alls på bana utan rider ute i skogen och han bara älskar det!! Om ett par veckor ska jag följa med ett par vänner på ridtur med honom i skogen, första gången som vi får sällskap av andra hästar! :bump: Hoppas att det går bra..

jag har hittills oxå bara ridit i skogen och det är väl därför han tycker det superskoj att bli riden. Tycker du ska skälla tillbaka på din kompis! *ler* Nä men faktiskt, hur ska man få en ärlig framåtbjudning om man sitter å bromsar från början? Lika som nu med ambrosius, om jag inte får tillbaka bjudningen till 100% så får vi ju backa lite i "pressen". Men än så länge går det framåt varje ridpass så då fortsätter vi på den vägen!

Det går säkert super att rida i lag! jag har bara ridit själv hela tiden men i sommar fick jag sällskap av en annan och det gick jättebra, trodde brosus skulle bli knäpp *skratt* fast han ville inte riktigt skiljas från henne ;)

från det ena till det andra. Vad äter era pållar, har vi haft den diskussionen förr? *minne som en guldfisk*

Jag funderar på foderstat nu när det snart är dags för installning. Förr har han fått 10 kg hö, 0.7 kg kornkross, 0.7 kg betfor (torr), och 1 kg krafft groov 90.
Men är som sagt var glömsk så att blötlägga betfor kommer jag ju aldrig ihåg! så nu undrar jag varför jag egentligen ger betfor.... hmmm. Bra för magen sade någon i en annan tråd.
Vad tycker och tänker ni?

min ponny kommer förmodligen käka groov 125 (har gjort det tidigare med) lite havre och lusern förmodligen i höst.

han är lättfödd och kräver inga stora mängder :)
sen blire hö eller hösilage oklart än vilket, vi flyttar på tisdag så får se då vad det blir. stallet erbjuder både och (om höskörden blev som den skulle)

:)

min polle gick innan på 9 kilo hö, (åt inte alltid upp) och 0,5 kornkross, 0,5 torr betfor, (givitvis blötlagd innan utfodring) och 1,5 kg krafft Grund.+ 50 g mineraler. Jag ger betfor för att det som sagt håller magen i trim! :) och så bara älskar han att slabba med det :D

Min gick på fritt med hö, men kanske 10-12 kilo?

och 3 kilo lusern, och jag planerar att hålla det i år med, vill inte ha massa kraftfoder, hon håller hullet så bra ändå, det kanske blir det dock mot slutet av dräktigheten, men jag försöker hålla endast grovfoder så länge det går!

ska ringa bonden nån dag och se hur skörden blev med... han har antagligen inte tagit nån analys än, men så jag iaf vet kilopriset.

Jag kör som vanligt med analys på höet och så foderstat utifrån det. Exakt vad jag brukar räkna på i energi är jag osäker på, mellan 50 och 60 MJ och så proteinet ca 370 gr smbrp. Det är alltså en russhingst på 118 cm. Han äter väl omkring 5-6 kg hö per dygn men där är jag väldigt osäker eftersom han gått på lösdrift hela sitt liv.
I vinter och vår har det inte behövts något extra utöver höet förutom selenet (ger i form av Tokosel) och magnesium (ger som pulvertillskott) som blandas med lite Krafft PLuss Grön och soja.

Vad det blir nu vid flytt får vi se, nu är ju värsta växtperioden över och behoven ska ju gå ner lite, både energi och protein (runt 50 MJ och 300 gr smbrp vid snabb koll nu, bör han ligga på som vuxen och med det arbete han gör), så vi ser väl.
Brukar försöka använda mej av framförallt lucern, havre och soja beroende på vad som behövs utifrån höet.

Senast ändrad:

Min tjej har fri tillgång på hösilage, och får nog i sig en 15 kg per dag. Därutöver får hon något halvkilo lusern och en dl mineraler, och that´s it. Det beror helt på analysen på hösilaget.

Tidigare år har jag räknat på att hon växer, kommer ni räkna så i år också? Hon ser ju rätt färdig ut, men är det säkerligen inte.

jag tycker det är jättesvårt med foderstater. Jag kanske haft otur med hästar förut men höanalyser och foderstatsprogram i alla ära - jag har ändå inte hittat "rätt" utan fått experimentera lite.
Betfor verkar ju väldigt gott ;) här är en till som slabbar rejält *ler* får kanske försöka hitta någon bra rutin nu när vi bygger nytt stall! (boxarna kommer nästa vecka! Jippie!!)

Till något annat, utanför tråden. Var på en hoppträning för Gaby ÝoungShing igår, FT-ryttare här på buke red sina båda två fyraåriga valacker: en överväxt connemara och ett jättestort halvblod som hoppar som en gud.
Jag bara satt och njöt! hon är så sjukt duktig på att rida! Så där behagligt mjuk och följsam, ett med hästen verkligen! Såg mest när hon red halvblodet, han brallade rejält men hon satt bara där som om inget hänt. Fattar inte hur hon gör! en annan har ju flaxat runt som en vante. Och hans språngkurva är inte att leka med men hon bara satt där och bara följde med, landade och red på nästa hinder i full balans. Inte alls avis ....!

De andra for runt som vantar, ryckte i tyglar, flaxade med ben å armar, sparkade med skänklar, kom i ojämna tempon hela lektionen igenom trots att de var flera ÅR äldre än hennes fyraåring.

Ja. Suck. Om man ändå vore så duktig! Men en stor Eloge till Ft-ryttare och ett STOOORT lycka till med Calle!

*kl*

Nästa vecka är det dags för Billan att komma igång igen efter sommarvilan.
Hon är lika rund som hon är stor just nu så vi har en del jobb framför oss, hon är väldigt lättfödd.
Jag har hittils haft henne på fri tillgång av hösilage, några dl havre för att få nåt skrammel i krubban när dom andra hästarna får, samt mineraler, salt och betfor för att gömma det i.

*kl*

var skickar ni ert foder på analys och vad kostar det?
Är ju mitt första år som "bonde" och har för första gången eget hö från egna marker så jag har ingen aning om var man skickar för analys (men det är inte JAG som sått eller slagit å balat ;) hö=betalning för arrende)

Jag har inte längre en häst, jag har en spärrballong! Nu måste 30 kg bort - minst. Har börjat stalla in henne på nätterna då hon får 2 kg hö, går fortfarande på bete dagtid, inget kraftfoder. Ge mig förslag på övningar för att få henne i form igen. Tömkör i skogen gör jag, om jag longerar - hur länge bör jag hålla på för en bra effekt utan att slita för mycket på leder och senor?

jag är jättedålig på sådant, tider etc. Men jag rider ett pass i veckan där jag rider honom trött, dvs kanske en timme med mkt trav å lite galopp. (rek. av tränaren)

tränaren sade att det inte är någon fara att rida en 3.5 åring trött, bara man vet vad man kräver av dem när de blir tröttare

Just nu går hon ute från morgon till ca 21 så då äter hon ju gräs. När hon kommer in får hon ca 5 kg hö (och hon äter upp det innan morgonen) 1 krafftmått med kornkross och 7 dl kli och mineraler. På morgonen får hon 1 krafftmått kornkross. Så har hon ätit hela sommaren så jag vet i sjutton vad jag ska fodra henne med till vintern för hon är ju inte tjock på nåt sätt..... dessutom är hon ju oxå dräktig.

En liten undran..... varför sägs det att man inte ska rida unghästar i dressyrsadel?? Är så sugen att anväda min - annars måste jag iväg och köpa en annan. En ridinstruktör som vi har här tycker att jag ska lägga på min dressyrsadel... men jag vet inte???

Vad säger ni?

*kl*

var skickar ni ert foder på analys och vad kostar det?
Är ju mitt första år som "bonde" och har för första gången eget hö från egna marker så jag har ingen aning om var man skickar för analys (men det är inte JAG som sått eller slagit å balat ;) hö=betalning för arrende)

Det finns påsar att hämta på Granngården, där vet de oxå vart du ska skicka det mm mm.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 005
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 541
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation