Sv: Hur går det för era '05
r? (fortsättning)
Kul att du är igång med hästen
Jag tycker nog 2 dagar 1 dag vila är rätt lagom i den åldern. De växer fortfarande och även om de är vältränade så behöver kroppen hämta sej eftersom de inte alls är färdiga.
Jag rider nu bla en 3-åring som är i galoppträning också åt en kompis(jag rider gymnastiken och grunddressyren, kliva i skogen, osv, matte galopptränar) Han går i regel 2 -1 dvs två dagars ridning 1 dag i hagen dvs vila. Han går i stor hage med två livliga valacker så det blir en del röra sig även vilodagarna. Alldrig exakt samma jobb två dagar i rad utan tex galoppjobb ena och dressyr andra, skogen en dag - dressyr nästa osv.
Det tycker jag är rätt lagom för en 3-årig galopphäst (eller fd)
Jag rider inte heller länge, kanske 30-45 minuter, beroende på, i skogen lite längre, i ridhuset kortare. Den här är inte överenergisk trots mycket mat, men det är en rätt cool personlighet, de flesta är mer energiska
Kan du inte rida ngt längre pass, (lättridning osv förstås) och tömköra ev en av de lediga dagarna? Hans kropp ska ju utvecklas att orka en annan typ av ridning med mer belastning,delvis, så inte mer ryttare än 2-1 tycker jag, under hösten. Sen kan du utöka till en dag ledigt i veckan, bara, - i vår.
Går han i hage med lekkamrater?
Du kan ju rida lite längre de pass du rider, uteritterna som är varvat skritta i skogen samt galopp o trav ute kan ju vara längre, ca 45 minuter, på ridbanan kan du rida i alla fall 30 minuter, med skrittpauser förstås.
Låt honom gärna galoppera på en bra ridväg, inte fort, men få jobba lite i galopp och bli av med lite energi och bli lösgjord
Klättra lite nån dag i veckan, börja lite lätt och utöka. Det är också bra om man har lite överenergi.