Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Behandla omg. så läker det o slutar sprida sig på en gång.
Imaverol.

klippet var väl lite väl kort för att kunna kommenteras, filma gärna lite fler hopp!

Tack! :love: Jag tycker det är såå roligt när folk tycker att hon är fin.

Jo, hon borde absolut arbeta i en längre och lägre form, framförallt komma fram med näsan en hel del. Jag har dock endast ridit tre gånger nu efter betet (3:e gången på filmen) så jag har inte ställt nga krav än. Galopperade för första gången sedan i våras igår och hon bockade som en toka:crazy: som tur är så är hon lite klen och orkar inte göra mardrömssprången som hon gör utan ryttare :banana:

Min underskänkel borde definitivt vara mer still :mad: Jag är lite ilsk på den faktiskt. En sak jag kom på igår när jag funderade lite är att jag ALDRIG rider i ngt annat än läderstövlar. Sista månaderna har jag dock ridit i enbart skor då andra unghästen har reagerat på att mina stövlar gnisslar lite mot sadeln. Detta medför ju såklart mindre stabilitet i skänkeln.. Så nu ska här användas stövlar så får vi se om där blir ngn skillnad.

Jag klappar så ofta jag hinner med, men ska se om några extraklappar ryms i fram tiden :D

Långt, som vanligt :o

Tack för ditt svar!

Behandla omg. så läker det o slutar sprida sig på en gång.
Imaverol.

Är det receptbelagt? eller kan jag köpa det på apoteket. Hon har 5 utslag i ansiktet nu varav 4 är små och ett (det första) har blivit stort. Måste man inte sanera hela stallet och alla grejor oxå??? (PUST)

Ring vet.
Du bör rengöra boxen, träns grimma borstar mm.

Behandla hela hästen första ggn sen kan det räcka med lokal behandling.

när min ena fick- dröjde det 71 dar- längre än inkubationtiden:confused: innan den andra fick det.

Kor kan klart smitta Vi har haft ringorm på alla djuren här, men det kommer inte igen mer än en gång. Kalvarna får det när de är små nästan varje år. Jag har haft tur med Nilla, hon har faktiskt inte fått det än.

kl

Tänkte höra med er vad ni anser om att rida intensivare med 3 åringarna. Med min nuvarande går det jättebra i allting och jag känner att det arbete vi utför tillsammans inte är tillräckligt för att stilla hans rörelsebehov. Passen kan jag inte länga på eftersom att jag föredrar korta och intensiva pass än långa och nötande, max 20-30 min och han brukar vara "trött" efter dem, lugn och tillfredställd är nog en bättre förklaring. Brukar rida varannan dag eller två dagar i rad och sedan vila etc.

Jag känner att han egentligen skulle behöva gå på vilodagarna också eftersom han har så mycket energi som spritter i kroppen som skulle behöva få utlopp. Maten kan jag inte dra ner på eftersom han behöver den (enorma) mängd för att hålla hullet. För mig innebär det inga problem att han blir pigg men tänker mer på honom för han tycker verkligen att det är kul att röra på sig. Frågan är då om det går att öka på motionsmängden dvs. motioneras varje dag varvat med vilodagar?

Med tanke på att han gått som galopphäst fram till i april så borde han klara av högre belastning utan problem, men vågar inte testa förrän jag hört era åsikter!

Flashlight, du som har erfarenhet av fullblod får mycket gärna svara men ni andra är också välkomna med era synpunkter!

Kul att du är igång med hästen:D

Jag tycker nog 2 dagar 1 dag vila är rätt lagom i den åldern. De växer fortfarande och även om de är vältränade så behöver kroppen hämta sej eftersom de inte alls är färdiga.

Jag rider nu bla en 3-åring som är i galoppträning också åt en kompis(jag rider gymnastiken och grunddressyren, kliva i skogen, osv, matte galopptränar) Han går i regel 2 -1 dvs två dagars ridning 1 dag i hagen dvs vila. Han går i stor hage med två livliga valacker så det blir en del röra sig även vilodagarna. Alldrig exakt samma jobb två dagar i rad utan tex galoppjobb ena och dressyr andra, skogen en dag - dressyr nästa osv.

Det tycker jag är rätt lagom för en 3-årig galopphäst (eller fd)
Jag rider inte heller länge, kanske 30-45 minuter, beroende på, i skogen lite längre, i ridhuset kortare. Den här är inte överenergisk trots mycket mat, men det är en rätt cool personlighet, de flesta är mer energiska:angel:

Kan du inte rida ngt längre pass, (lättridning osv förstås) och tömköra ev en av de lediga dagarna? Hans kropp ska ju utvecklas att orka en annan typ av ridning med mer belastning,delvis, så inte mer ryttare än 2-1 tycker jag, under hösten. Sen kan du utöka till en dag ledigt i veckan, bara, - i vår.

Går han i hage med lekkamrater?

Du kan ju rida lite längre de pass du rider, uteritterna som är varvat skritta i skogen samt galopp o trav ute kan ju vara längre, ca 45 minuter, på ridbanan kan du rida i alla fall 30 minuter, med skrittpauser förstås.
Låt honom gärna galoppera på en bra ridväg, inte fort, men få jobba lite i galopp och bli av med lite energi och bli lösgjord:idea:

Klättra lite nån dag i veckan, börja lite lätt och utöka. Det är också bra om man har lite överenergi.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för jättebra svar!

Ja det är ju ungefär så som jag lagt upp det nu, försöker rida ute mycket, klättra, galoppera, längre travsträckor etc. för att han ska få ta ut sig (i sin egen takt) och på volten jobbar jag mycket med att få honom lösgjord psykiskt så han blir trött mentalt. Kroppen går ju direkt inte att trötta ut :D En kompis har han i hagen, min andra häst som vanligtvis beter sig som en hingstig unghäst men jag misstänker att han tar sitt ansvar som en äldre förbild för lillplutten och beter sig vuxet :cool: Hagen är iaf kuperad så motion får han i den också.

Men jag kan alltså lägga in tömkörning på de lediga dagarna utan problem, tänkte om jag skulle ta bort något dressyrpass i veckan så jag kan ersätta det med mer tömkörning i sådana fall? Får ut mest av dressyren på att få honom trött och avslappnad eftersom han får arbeta mycket mentalt men försöker också gå kluriga vägar i skogen så han får lösa problem själv t.ex. ta sig förbi en stor stock, ett dike etc.

Men du har rätt i det du säger, kropparna är unga och fortfarande under utveckling så det får komma i första hand. Annars får jag börja med mentala lekar och NH som kan sysselsätta honom under vilodagarna.

oj! vad mycket! jag håller nog med axel om att du bör ringa vet. Ponnyn jag berättade om förr hade ett enda och fick behandlas jättelänge och jättenoga och man fick vara supernoga med all utrustning/kläder osv.

Sluta knipa med knäna - då kommer underskänkeln bli mer stilla!:idea:
Jag hade problem att hålla balansen när jag red till en hopphäst för några år sen, han hoppade mig ur sadeln hela tiden och mina underskänklar åkte bak:mad:
Då fick jag lära mig att det där berömda knäslutet som man övat upp under ett antal år på halvgalna ponnysar inte var alls speciellt bra, man ska helt enkelt (eller lätt å lätt...) STÅ I stigbyglarna. Man får överdriva i början och vinkla ut knäna (och jag satte fast stigbyglarna med sporremmar i sadelgjorden, susen! fast kanske inte på en unghäst:angel:!)

*KL*
Igårkväll skruvade vi fast stolp och u-profiler till boxarna och i kväll ska vi fylla på med plank! Det tar sig sa mordbrännarn...!
Eftersom det blir mkt stallbygge ett par kvällar så klev jag upp en timme tidigare i morse och red. Först hoppades jag att det skulle ösregna, sängen var ju sååå skön. Men när jag kollade bakom rullgardinen så låg det dimslöjor längs ängarna, himlen var alldeles röd av soluppgången:love:
Så jag klev upp och borstade lilleman som var alldles våt av dagg, sen skrittade vi iväg längs grusvägarna och det var så underbart:love::love: Var ute kanske 15-20 min å bara skrittade på lång tygel men det var mycket värt!

Så nu ska jag göra så varje morgon när sambon jobbar em. Upp en timme tidigare och rid den som ska ridas. Bra start på dagen! :idea:

allting går finfint i nya stallet :)
vi har ridit 3 gånger nu och han sköter sig så bra.

igår var Dörren i ett ridhus för allra första gången i sitt liv :laugh:!
det var mkt att titta på tyckte han, speglar och hästar och sarger och ja allt möjligt. men han skötte sig som alltid, han är ju bara nyfiken, trots 5 andra hästar i ridhuset.
:)

klurar lite på vilket upplägg vi ska köra till hösten... han är ju väldigt mogen i kropp och huvud och väl inriden och med en bra grundkondition...
målet just nu är iallafall att sättas igång ordentligt efter sommarvilan, hitta i skogen på alla dessa nya ridvägar och sen at vänja sig lite mer vid det läskiga ridhuset.
just nu rids han ca 2-1, två dagar rida en dag ledigt.

Vad härligt!

Jag är också kluven när det kommer till upplägg. Jag rider ju en dag, vilar två, men brosus är så väldigt pigg och vaken så det känns som att han skulle kunna aktiveras mer. Känns som en vuxen häst i både kropp, huvud och takt/tempo/balans så det är svårt att bestämma vad som är lagom. Man vill ju att de ska stärkas men inte bli överansträngda.

Oj vad mkt alla rider nu!

Jag rider bara kanske 1 gång/vecka, det ska det dock ändras på när jag får hem sadeln (sålde min gamla då jag inte trivdes med den) nu blir det en dressage/endurance bomlös torsion!!

den ska hjälpa en med bättre sits oxå och så är den lite djupare, jag hoppas jag kommer trivas med den! Den andra sadeln jag har är för lång för pselma...

snart ska vi oxå kolla henne på 90 dygn! oj vad tiden går fort! den 26:e augusti har hon gått 90 dygn *nervös nervös*

damen har fått mer vilja oxå... hon sprang över pojken i förrgår :eek: hon tänkte tanken med mig igår med då for jag ut med armarna och grimskaftet bakåt och då kom hon på vem jag var :devil: och sen var hon sockersöt helatiden, hon är ju det när hon har fått en tillsägelse, så himla söt!

ja som sagt det är svårt det där... nu är jag itne den som nöter på bana/ridhus utan jag rider oftast ut i skogen då jag anser att detär det som är det bästa för en unghäst :)
men givetvis tränar vi lite på bana ibland.

fasst när jag kom och tänka på 2-1 så blir det ju 5agars ridning(aktivitet) och det är väl eg inte tanken att han ska gå så mkt utan max 4.
hmm nu ska jag försöka tänka om och hitta något som passar oss bra. :)

jo jag rider oxå mest i skogen, med två dagars vila blir det tre dagars ridning och det kanske är lite för lite för min, funderar på att skritta ut det fjärde passet så han får komma ut iaf men inte ansträngas så mkt. Då blir det mer än tre men inte så ansträngande! :D
Jag rider ett pass i veckan i hagen (har ju ingen paddock ÄN) å tränar lite dressyr så det inte bara blir skogsdressyr. Han har fullt upp att titta på omgivningen så han jobbar inte lika bra i skogen som på "banan" men att rida dressyr på en gräsvall är rätt skönt det med :)

oj! vad mycket! jag håller nog med axel om att du bör ringa vet. Ponnyn jag berättade om förr hade ett enda och fick behandlas jättelänge och jättenoga och man fick vara supernoga med all utrustning/kläder osv.

Har pratat med vet. idag och fått medicin utskrivet. Så nu är det bara att sätta igång att skura och skura både häst, stall och grejor. Kuuul! :cry:

fyyy... lider med dej :cry:

Men tänk vad fint det kommer bli sen!! :idea:
*peppa peppa peppa*

Var glad över att det inte är täckessäsong- oxå:D

Jag skurade med virkon- vet ej om det är tillräckligt- tror det.
Tänk på dina egna kläder åsså

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
636
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 278
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 021
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 579
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka