Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För mig känns det konstigt att tala om att man betalar ett högt pris för ett barn, som om ett barn vore vilken vara som helst. Om man ser det som att man betalar ett högt pris för att bli förälder så tycker jag naturligtvis inte att man bör överväga att skaffa barn öht.
Jag har inte förhärligat föräldraskapet, jag vill bara inte jämställa barn med intressen och saker och jag motsätter mig att man ser föräldraskap som uppoffringar! Jag tycker bara inte att det är rätt mot barnen att diskutera deras eventuella tillblivelse som vare sig höjden av lycka eller något som man måste uppoffra sig för (ekonomiskt, personligt m.m.). Barn är människor, barn har rättigheter! Barn är värda att respekteras, det är det jag försöker få sagt.
Man kanske inte måste skaffa barn utan pengar, utbildning och jobb? Och man kan ju se till att göra det med rätt partner- åtminstone så rätt man kan förutspå.
Jag har inte förhärligat föräldraskapet, jag vill bara inte jämställa barn med intressen och saker och jag motsätter mig att man ser föräldraskap som uppoffringar! Jag tycker bara inte att det är rätt mot barnen att diskutera deras eventuella tillblivelse som vare sig höjden av lycka eller något som man måste uppoffra sig för (ekonomiskt, personligt m.m.). Barn är människor, barn har rättigheter! Barn är värda att respekteras, det är det jag försöker få sagt.
Måste dock säga att jag blir förundrar över vad för sorts liv folk i den här tråden har levt innan de skaffade barn om ni inte tycker att ni fått ändra ert liv så mycket?
Mitt liv idag är ett under av bekvämlighet, impulsivitet och total egoism och jag älskar att ha det så just nu. Jag förstår att ett liv med barn kommer att locka mig senare men jag hyser inga illusioner om att resandet, kompishängandet eller något annat kommer kunna fungera ens på ett liknande sätt som i dag.
Förresten förändrades livet en hel del av en man också. De pratar och tar upp plats och kräver större bostad bland annat och att man ibland är hemma och dessutom vill de prata på kvällarna, man kan inte bara läsa en bok -män alltså.
Barnlängtan förstår jag verkligen och det är ju oerhört komplicerat när bara ena vill. Jag tror det är bra att ändå låta sin partner vara mycket medveten om att barnlängtan finns, kanske det måste bearbetas inom honom. Jag tror inte det måste gå så långt att han också måste längta, utan att han kan mogna till att ta ett rationellt beslut i frågan bara (t.ex om han säger sig vilja ha barn någon gång men vid rätta tillfället så kanske han rationellt kan förstå att det rätta tillfället aldrig uppstår).
TS har inte nämnt att hon är orolig för att sambon aldrig vill ha barn, alltså känns det för mig onödigt att sia om det. Att en 27-28-29 åring inte vill ha barn precis just nu känns som en småhysterisk anledning till att börja oroa sig för om personen aldrig vill ha barn.
Men jag saknar min frihet, ofta. Samtidigt som jag förstås uppskattar att ha fått någonting annat i stället.
Och jag som inte har barn kan säga att jag har fått många måltider på restauranger sabbade av just skrikiga och missnöjda bråkiga barn. Uppenbart är det många föräldrar som kör på devisen att de kan fortsätta som vanligt - helt utan att ta hänsyn till hur det fungerar för barnen eller övrig omgivning.
Är man ute och super varje helg och har lill-lördag varje vecka och liknande så lär förändringen bli tämligen mer omfattande än om man påtar i trädgården och promenerar med vovven i skogen på helgerna.
Fast, gå ut själv kan man väl göra innan det? Om det finns en pappa med i bilden?
Gå ut ihop kan ju bli jobbigare om man inte har annan familj väldigt nära som kan barnvakta.
Kan inte allt detta bara handla om att det finns olika typer av barn, olika typer av föräldrar, och olika typer av föräldraskap? Och olika typer av människor "Pre-föräldratiden"? Alla de här variablerna samarbetar ju till att ge antingen "Mitt liv ändrades hur mycket som helst" eller "Mitt livs ändrades knappt alls".
Nej, det är inget svårt liv att leva, men jag ser heller ingen anledning att romantisera föräldraskapet. Jag är säker på att det blir trevligare med långa sittningar när barnet blir äldre, men när han är liten får jag kompromissa med hans intressen och det är inget konstigt med det.
Då känns det lite som om Glömskan måste ha slagit till när hon överhuvudtaget kan SÄGA till mig att hon "måste hinna handla innan helgen". Hallå!? liksom.
Jamen, sådana är pensionerade föräldrar. Min pappa ringde mitt på dagen på arbetstid häromdagen, och ville prata igenom både det ena och det andra. När jag sa att jag inte hann, anlade han en orolig ton och sa "ja, kära barn, vad du har det jäktigt".
Jag hade det inte jäktigt. Det var bara det att jag jobbade. Det räcker för att han ska tycka synd om mig. Han som förut jobbade 70 timmar i veckan utan att tycka att han hade det jäktigt.