Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad har du för anledning att vara så nedlåtande? Jag tyckte att Björks inlägg var jättebra.
Det skrivs så mycket om uppoffringar. Jag har aldrig offrat något för mina barn, eller gett upp.
Vet du, du och jag verkar lite lika. Jag har jämfört min dotter med att skaffa hund då jag själv haft hund i större delen av mitt liv. Fördelen är att man, som du säger, kan vabba och lämna på fsk.
Det skrivs så mycket om uppoffringar. Jag har aldrig offrat något för mina barn, eller gett upp. Däremot har jag bytt ut mina sovmorgonar mot barnen. Inte för att jag hade en massa sovmorgonar förut heller. Djuren ville ha sitt vare sig jag jobbade eller var ledig.
Jag tror att man upplever förändringar i livet väldigt olika beroende på vilken person man är. Förändringar behöver ju inte vara bra eller dåliga de kan vara just bara förändringar.
Men vad exakt vill du ha sagt med det?
Att bara man ser saker positivt så finns inte det negativa? För det är ställt utom allt tvivel att barn - i synnerhet om man har fler än ett - tär på många relationer, ekonomier, pensionsförsäkringar och inte minst kvinnors karriärmöjligheter. Forskningen är entydig. Kvinnor får ofta hus, hem och ett betungande ansvar på köpet och är generellt mindre lyckliga än de som lever utan barn.
Allt det beror inte på barnen i sig - det är självklart beroende på andra strukturer också. Men att bagatellisera baksidorna med föräldraskapet på det sätt som du och andra gör är för mig synnerligen arrogant mot alla de mammor som går på knäna för att hålla familjen flytande. Och det finns massor av sådana exempel.
Och jag kan bara jämföra med hur det ser ut i min släkt- och vad jag har hårt mamma berätta om mig.
Jag kanske var ett superbarn, men jag flög till USA vartannat år med mamma f.o.m 1.5 års ålder. Utan problem. Jag är uppvuxen på en gård, jag har aldrig stört mamma i trädgårdspåtande eller stallfixande (Jag fick rita med gatkritor på stallgolvet och var nöjd).
Jag har varit på restauranger och museer och jag vet inte vad.
Sedan har vi diverse liknande historier i släkten och bland vänner. Och en del barn som är helt tvärtemot- som inte går att ta med hem till andra utan att de river huset.
Jag tänker inte moralisera kring beteendet, för jag har inte barn själv.
Det enda vi kan säga är väl att alla är olika, både barn och föräldrar, och det beror på individen hur mycket eller lite förändring/anpassning det blir?