Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Ja det verkar ju vara en väldigt känslig fråga det där av någon anledning. Att man inte upplever sitt föräldraskap som en massa uppoffringar.

Jag kan faktiskt inte hitta ett inlägg där det framstår att det är provocerande att just du upplever just ditt föräldraskap på ett visst sätt.

Inte så stora förändringar att det finns skäl att avstå dem pga förändringarna. Läs det du har skrivit en gång till.

Nej, jag säger att jag tycker det är konstigt att se de förändringar som barn innebär som skälet till att avstå från dem. Alltså, att man faktiskt skulle kunna tänka sig att skaffa barn, men tvekar eller avstår helt, enbart för att de förändrar livet som det är just nu. Eftersom jag ser livet som en ständigt förändring blir det sättet att se på barn konstigt.

Att se det som uppoffringar är inte heller någon objektiv sanning, utan ett förhållningssätt. Att få barn innebär absolut ett ansvar, om det är tungt eller inte beror också på hur man förhåller sig.

Ja, men det är inte bara ett förhållningssätt. Det finns som sagt var en hel del objektiv forskning som inte är förhållningssätt, utan rena fakta, och som talar emot din upplevelse.

Fakta: kvinnor med två barn är mindre lyckliga än kvinnor utan barn.
Fakta: De flesta par skiljer sig när barnen är små.
Fakta: Föräldraledighet, vabb och att vara hemma länge med barn är en klassisk kvinnofälla som innebär försämrade möjligheter att avancera, höja sin lön och göra karriär. Dessutom innebär det minskad pension och större ansvar för hushållet (oavlönat arbete).

Behöver du fler exempel på uppoffringar eller förändringar som är faktiska och konkreta?

Jag kan faktiskt inte hitta ett inlägg där det framstår att det är provocerande att just du upplever just ditt föräldraskap på ett visst sätt.

Nä men det är din tolkning ;)

Nu tänkte jag just inte på mig utan mer generellt. Att man skall känna att man offrat en massa för sina barn.

Men jag gör inte det. Se bara själv hur du reagerar med understrykningar

Nej, jag säger att jag tycker det är konstigt att se de förändringar som barn innebär som skälet till att avstå från dem. Alltså, att man faktiskt skulle kunna tänka sig att skaffa barn, men tvekar eller avstår helt, enbart för att de förändrar livet som det är just nu. Eftersom jag ser livet som en ständigt förändring blir det sättet att se på barn konstigt.

:banghead:
Jag ger verkligen upp.

Ja, men det är inte bara ett förhållningssätt. Det finns som sagt var en hel del objektiv forskning som inte är förhållningssätt, utan rena fakta, och som talar emot din upplevelse.

Fakta: kvinnor med två barn är mindre lyckliga än kvinnor utan barn.
Fakta: De flesta par skiljer sig när barnen är små.
Fakta: Föräldraledighet, vabb och att vara hemma länge med barn är en klassisk kvinnofälla som innebär försämrade möjligheter att avancera, höja sin lön och göra karriär. Dessutom innebär det minskad pension och större ansvar för hushållet (oavlönat arbete).

Behöver du fler exempel på uppoffringar eller förändringar som är faktiska och konkreta?

Men det gäller ju inte alla. Dessutom är det säkert det förhållningssättet som gör att du upplever att du behövt göra en massa uppoffringar.

En stor del av dessa problem bottnar fortfarande på att många kvinnor och män inte delar föräldraledigheten jämt. Hade man gjort det så hade det nog sett lite annorlunda ut.

Senast ändrad:

Nä men det är din tolkning ;)

Nu tänkte jag just inte på mig utan mer generellt. Att man skall känna att man offrat en massa för sina barn.

Men jag gör inte det. Se bara själv hur du reagerar med understrykningar

Ja, exakt vad tror du att mina understrykningar syftar till? Det var mer att tydliggöra vad jag tror baserat på inlägg i tråden, vad du möter utanför har jag inte den blekaste aning om. Känner inte alls igen det motvända, att många skulle bli provocerad över att du inte anser att du behöver avstå från något i ditt liv sedan du blev förälder, det påtalar väl bara den stora skillnaden mellan människor?

Men att livet är i ständig förändring innebär det inte att alla förändringar är välkomna även om de skulle föregås av något jag verkligen vill ha.

Jag vill, på fullaste och största allvar, flytta utomlands. Jag vill bort från det äckliga vädret som råder i det här landet åtta av årets tolv månader. Det skulle göra mirakel för min mentala och fysiska hälsa att få bo i ett sånt klimat, jag blir fan varm i hela kroppen av blotta tanken.

Men jag är inte villig att genomföra det för uppoffringarna som det innebär är ändå för stora. Jag vill inte lämna min sambo eller bo ännu längre bort från familjen, jag vill jobba med juridik här i Sverige och en rad saker till, så därför flyttar jag inte.

(Nu är jag fullt medveten om att ett barn inte kan jämföras med att flytta utomlands, men något måste ju få tjäna som exempel på vad jag menar.)

Men det gäller ju inte alla. Dessutom är det säkert det förhållningssättet som gör att du upplever att du behövt göra en massa uppoffringar.

En stor del av dessa problem bottnar fortfarande på att många kvinnor och män inte delar föräldraledigheten jämt. Hade man gjort det så hade det nog sett lite annorlunda ut.

Men bara det faktum att sådana mönster finns - de som Hiddeous pekar på, alltså - betyder ju att det är både oansvarigt och respektlöst att heja på andra att skaffa barn med hänvisning till att det är så lätt att ha barn.

Det är helt obegripligt att du inte ser vilka normer du reproducerar.

Okej, så hur har din karriär sett ut sedan du fick barn? Vad har du för befattning och lön? Hur ofta kan du resa utomlands? Hur många hästar hinner du träna?

Ja, exakt vad tror du att mina understrykningar syftar till? Det var mer att tydliggöra vad jag tror baserat på inlägg i tråden, vad du möter utanför har jag inte den blekaste aning om. Känner inte alls igen det motvända, att många skulle bli provocerad över att du inte anser att du behöver avstå från något i ditt liv sedan du blev förälder, det påtalar väl bara den stora skillnaden mellan människor?

Du upplever inte det men jag gör det.
Understrykningarna verkar du använda för att understryka att din känsla är den rätta. Men du glömmer att folk upplever saker olika utan att för den sakens skull någon upplever rätt eller fel. Man upplever det bara olika.

Men att den största skillnaden ligger i olikheterna mellan hur individer är var bland det första jag skrev.

Okej, så hur har din karriär sett ut sedan du fick barn? Vad har du för befattning och lön? Hur ofta kan du resa utomlands? Hur många hästar hinner du träna?

Den ser precis likadan ut som förut. Jag gör det jag älskar att göra. Lönen är högre eftersom jag har mer ob. Utomlands är jag lika sällan som förut. Har aldrig roat mig att lägga en massa pengar på att åka till Thailand.

Min egna häst är pensionerad men jag hjälper fortfarande folk med tömkörning som jag gjorde förut.

Problemet är att även om inte alla dessa saker var likadana så hade jag inte sett dom som en uppoffring utan bara som en förändring i mitt liv. Just här och nu så hade dom helt enkelt inte passat in i mitt liv. Var sak har sin tid i livet. Är detta verkligen så svårt att förstå?

Men att livet är i ständig förändring innebär det inte att alla förändringar är välkomna även om de skulle föregås av något jag verkligen vill ha.

Jag vill, på fullaste och största allvar, flytta utomlands. Jag vill bort från det äckliga vädret som råder i det här landet åtta av årets tolv månader. Det skulle göra mirakel för min mentala och fysiska hälsa att få bo i ett sånt klimat, jag blir fan varm i hela kroppen av blotta tanken.

Men jag är inte villig att genomföra det för uppoffringarna som det innebär är ändå för stora. Jag vill inte lämna min sambo eller bo ännu längre bort från familjen, jag vill jobba med juridik här i Sverige och en rad saker till, så därför flyttar jag inte.

(Nu är jag fullt medveten om att ett barn inte kan jämföras med att flytta utomlands, men något måste ju få tjäna som exempel på vad jag menar.)

Nej, alla förändringar är verkligen inte välkomna och visst, ibland finns det saker man skulle vilja, men som man inser inte fungerar just nu, bland annat för att man kanske har barn. Men man kan välja att se det som uppoffringar eller som resultat av de olika val man gör i livet.

Nej, det var för att understryka vad jag talade om, dvs din känsla och inte en allmän känsla som går att applicera på alla vuxna oavsett. Jag förstår inte hur du kunde tolka mitt inlägg som att jag tycker att min känsla är det enda rätta?

Jag diskuterar fortfarande med tyngdpunkt i det som tråden handlar om, dvs någon som inte är redo att skaffa barn än. Jag emotsätter mig denna iver att förklara för den "osäkre" att skaffa barn inte är ett uppoffrande (förändring, avstå ifrån).

Jag håller med! Heja Björk :bow: Jag har flera saker jag vill skriva i tråden men jag hinner bara inte, trots avsaknad av barn i mitt liv :p

Och det är kanske först när man HAR barn som man inser hur stora oceaner av tid man hade när man INTE hade dem.
Men då ägnade man sig ju åt annat och tyckte inte tiden räckte i alla fall... Och jag gissar att när jag väl drabbas av Glömskan; när barnen flyttat ut och vi blir solokvist igen så kommer jag väl återigen tycka att jag har dåligt med tid till allt jag vill göra. ;)

Men bara det faktum att sådana mönster finns - de som Hiddeous pekar på, alltså - betyder ju att det är både oansvarigt och respektlöst att heja på andra att skaffa barn med hänvisning till att det är så lätt att ha barn.

Det är helt obegripligt att du inte ser vilka normer du reproducerar.

Men det är ju ingen som hejat på någon att skaffa barn. Jag har bara påpekat att alla faktiskt inte upplever sitt föräldraskap som en lång rad uppoffringar utan bara som förändringar.

Det förvånar mig dock inte ett dugg att du upplever ditt föräldraskap som en enda stor uppoffring.

Nej, alla förändringar är verkligen inte välkomna och visst, ibland finns det saker man skulle vilja, men som man inser inte fungerar just nu, bland annat för att man kanske har barn. Men man kan välja att se det som uppoffringar eller som resultat av de olika val man gör i livet.

Vad gör det för skillnad? Det är ju som redan diskuterats inget annat än ett förhållningssätt, utgången är ju precis densamma.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Relationer Tänkte från början göra ett anonymt nick men orkar faktiskt inte. Ni som känner mig irl kan ju hålla låg profil. Igår släppte min sambo...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 335
Senast: Svartkatt
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka