Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Men förstod du vad jag skrev? Att det är den förändring som ett barn innebär det handlar om. Inte förändring överhuvudtaget.

Jadå, men det jag funderade över, och uttryckte i mitt första inlägg (inlett med KL), var att det ibland verkar som om det finns de som inte vill ha någon förändring i livet och därför tvekar att skaffa barn och att jag tycker att den tanken är lite märklig. Eftersom jag fick mothugg och blev missförstådd ett antal gånger försökte jag då förklara vad jag menade, det är allt! Jag hade inte fortsatt diskussionen om jag inte fått motargument. Jag har bara, helt enkelt försökt förklara vad jag menade...

Senast ändrad:

Nej men ni ifrågasätter att det faktiskt kan finnas någon som gör det. Det är det jag påpekar. Att det faktiskt finns folk som upplever föräldraskapet som bara några smärre förändringar. Att det för en del inte är så att man vänder hela livet upp och ner och att man plötsligt får ge upp en massa saker.

Ifrågasätter?

Det som ifrågasätts är inte hur du upplever det. Det som ifrågasätts är vilken relevans eller betydelse det har att i denna tråd grotta ner sig i de individers upplevelse som förmodligen totalt skiljer sig från vad TS sambo tror att föräldraskapet ska innebära för honom.

Han har förmodligen betydligt mer aningar om vad föräldraskap kan komma att innebära för inskränkningar/uppoffringar för honom än vad någon som ALDRIG upplevt någon som helst uppoffring i att bli förälder har.

Och ja, du har sagt att du inte pratar om TS sambo, men varför skrev du i tråden från första början ens? För att påtala att de som talar om att "jo, det kan vara besvärligt, jo det innebär förändringar" har fel?
För så var det inte för dig.
Jag förstår inte liksom vad som är så viktigt i en tråd där en person pratar om sin barnlängtan och frågar hur hon ska förklara det för sambon... vad har det för relevans vad de som ALDRIG sett några som helst problem med föräldraskapet tycker/känner...?

(Förresten; om barnen inte innebär några som helst "uppoffringar", problem eller obekvämligheter (eller vilket ord som nu kan vara lagom "neutralt") så kan jag inte låta bli att leka med tanken varför du stannade vid 4 barn och Inte_Ung vid 3? Varför skaffade ni inte ännu fler? Jag gör nu helt fräckt antagandet att ni faktiskt HAR skyddar er med preventivmetoder under några perioder i livet.... Om det nu är så lätt och smidigt och inte gör någon som helst skillnad i livet; varför skaffar man då inte ännu fler...?)

Så du har träffat på folk utanför den här tråden som är allmänt förändringsobenägna och därför väljer bort barn? Det var du inte särskilt tydlig med, för att uttrycka det milt. Du hade ju kunnat reda ut t ex efter mitt inlägg #138.

Välja till barn är ett bättre uttryck, skulle jag säga. ;) Än att välja bort barn, avstå från barn. Föga förvånande misslyckades jag med att få gehör för det tidigare i tråden. :cool:

Klokt påpekande. Jag ska försöka skärpa till mig i det ordvalet!;)

Jag skulle säga att det är en röd tråd i väldigt många av dina inlägg. Om det inte är att peppa barnlösa, så är det att kritiskt diskutera abort som något problematiskt. Och nu, i den här debatten, försöker du sälja in idén att barn inte medför några större förändringar - även i en tråd där personen ifråga inte ens vill ha barn.

Med andra ord - att få barn är mycket bättre än motsatsen.

Ja du har ju dina egna lustiga "neutrala" tolkningar av saker och ting.

Dessutom när någon inte håller med dig så går du gärna till personangrepp, speciellt när dina argument börjar ta slut.

Men för att återgå till ämnet:

Jag har hela tiden skrivit att det inte har inneburit några förändringar för mig (inte någon annan alltså). Anledningen till att jag skrev det är för att det påstods att barn alltid innebär stora förändringar och uppoffringar. Men det gör det faktiskt inte, inte för alla.

(Förresten; om barnen inte innebär några som helst "uppoffringar", problem eller obekvämligheter (eller vilket ord som nu kan vara lagom "neutralt") så kan jag inte låta bli att leka med tanken varför du stannade vid 4 barn och Inte_Ung vid 3? Varför skaffade ni inte ännu fler? Jag gör nu helt fräckt antagandet att ni faktiskt HAR skyddar er med preventivmetoder under några perioder i livet.... Om det nu är så lätt och smidigt och inte gör någon som helst skillnad i livet; varför skaffar man då inte ännu fler...?)

Men varför måste gränsen för hur många barn man väljer att få gå vid huruvida de utgör ett problem eller innebär uppoffringar? Kan man inte välja/välja bort något av något annat skäl än att alternativet innebär problem, obekvämligheter eller uppoffringar?

(ett långsökt exempel: jag har en katt, skulle kunna ha fler utan att det skulle bli obekvämt, problematiskt eller innebära uppoffringar, men jag väljer att inte skaffa fler)

Ifrågasätter?

Det som ifrågasätts är inte hur du upplever det. Det som ifrågasätts är vilken relevans eller betydelse det har att i denna tråd grotta ner sig i de individers upplevelse som förmodligen totalt skiljer sig från vad TS sambo tror att föräldraskapet ska innebära för honom.

Han har förmodligen betydligt mer aningar om vad föräldraskap kan komma att innebära för inskränkningar/uppoffringar för honom än vad någon som ALDRIG upplevt någon som helst uppoffring i att bli förälder har.

Och ja, du har sagt att du inte pratar om TS sambo, men varför skrev du i tråden från första början ens? För att påtala att de som talar om att "jo, det kan vara besvärligt, jo det innebär förändringar" har fel?
För så var det inte för dig.
Jag förstår inte liksom vad som är så viktigt i en tråd där en person pratar om sin barnlängtan och frågar hur hon ska förklara det för sambon... vad har det för relevans vad de som ALDRIG sett några som helst problem med föräldraskapet tycker/känner...?

Som sagt redan tidigt i tråden kom diskussionen upp att barn inte behöver innebära så stora förändringar för alla och att mycket beror på vilket liv man levt innan och att om man haft djur innan eller inte spelade någon roll. Det är den diskussionen jag kommenterat.

Så du har träffat på folk utanför den här tråden som är allmänt förändringsobenägna och därför väljer bort barn? Det var du inte särskilt tydlig med, för att uttrycka det milt. Du hade ju kunnat reda ut t ex efter mitt inlägg #138.

Nej det har jag inte påstått, jag tyckte bara det var intressant att diskutera hur olika man kan se på livet och på förändringar

Precis det undrade jag över i många inlägg i början av tråden. Vad var syftet med att tala om att livet inte förändras nåt nämnvärt? Det lät som om det där nästan överseende hurtfriska - som om killen inte förstod bättre - var avsett att peppa TS till att argumentera med honom. Men han har ju de känslor han har, oavsett vad hennes bukekompisar säger.

Ja du har ju dina egna lustiga "neutrala" tolkningar av saker och ting.

Nu råkar ju rätt många i tråden ha tolkat dig likartat, och då kanske man ska ta sig en funderare över sina motiv och vad man egentligen förmedlar.

Och som jag tidigare sa om min tes om det där med sorg och ofrivillig barnlöshet: Ska vi gissa att fan flyger i tråden om jag skriver ett inlägg där jag beskriver hur oerhört LÄTT det var att vara ofrivilligt barnlös och hur SKÖNT det var när det inte tog sig, för att slippa ångesten över att vara gravid, utan att adressera någon specifik person, utan bara för att delge min upplevelse? För att visa att det kan vara tvärtom också.

Nu råkar ju rätt många i tråden ha tolkat dig likartat, och då kanske man ska ta sig en funderare över sina motiv och vad man egentligen förmedlar.

Och som jag tidigare sa om min tes om det där med sorg och ofrivillig barnlöshet: Ska vi gissa att fan flyger i tråden om jag skriver ett inlägg där jag beskriver hur oerhört LÄTT det var att vara ofrivilligt barnlös och hur SKÖNT det var när det inte tog sig, för att slippa ångesten över att vara gravid, utan att adressera någon specifik person, utan bara för att delge min upplevelse? För att visa att det kan vara tvärtom också.

Vad har den tråden med denna tråden att göra? Snälla håll dig till forumreglerna.

Nej det har jag inte påstått, jag tyckte bara det var intressant att diskutera hur olika man kan se på livet och på förändringar

Jaha..? Men var kom då de här människorna ifrån: att det ibland verkar som om det finns de som inte vill ha någon förändring i livet och därför tvekar att skaffa barn

Vilka är "de", om du varken träffat på dem i den här tråden eller utanför den?

Jaha..? Men var kom då de här människorna ifrån: att det ibland verkar som om det finns de som inte vill ha någon förändring i livet och därför tvekar att skaffa barn

Vilka är "de", om du varken träffat på dem i den här tråden eller utanför den?

"De" är min tolkning av diskussionen kring förändringar i livet eller inte och viljan att fortsätta lev som förut kontra att skaffa barn vilket innebär att livet förändras.

Dessutom när någon inte håller med dig så går du gärna till personangrepp, speciellt när dina argument börjar ta slut.

Har hon gått till personangrepp? I vilket inlägg då?

Du kan väl för jösse namn inte påstå att det är ett personangrepp att skriva att du ofta väldigt tydligt visar att du tycker att det är - generellt sett - bättre att få barn än motsatsen och att du ofta problematiserar abort och i förekommande fall den part i förhållanden som är tveksam till barn?

Du framställer dig ju ofta som en stor förespråkare för att få barn, menar du att det är något slags misstag från din sida och inte alls i linje med hur du egentligen tycker?

...och min poäng var då att ställa den förändring det innebär att få barn i relation till att det ju faktiskt sker förändringar hela tiden, mer eller mindre stora. Jag tyckte det var intressant att belysa detta och funderade lite allmänt över hur man ser på förändringar i livet om man tänker så. Inte mer än så... och sen rullade det liksom bara igång...

Vilken forumregel tänker du på? Citera den gärna.

Att man inte skall blanda in andra inlägg från andra trådar. Det blir ju väldigt konstiga diskussioner då. Men det var längesedan jag blev medlem och läste forumreglerna så det kan ju ha ändrats sedan dess.

Men i vilket fall som helst så tänker jag inte diskutera mina inlägg i en annan tråd. Det blir som sagt väldigt konstigt.

Nej, det står ingenting om korspostning i bukes regler. Inte en stavelse.

Men jag förstår att du inte vill svara Hiddeous om hennes parallell, eftersom den är klockren.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Relationer Tänkte från början göra ett anonymt nick men orkar faktiskt inte. Ni som känner mig irl kan ju hålla låg profil. Igår släppte min sambo...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 335
Senast: Svartkatt
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka