Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?
Men tex går det utmärkt att klippa gräset med bebis i sele på magen (fungerar utmärkt på hundpromenader också+att man inte behöver klä på kläder). De äldre barnen har varsin leksaksgräsklippare och hjälper mamma.
Tja, bebis på magen funkar ju om bebis finner sig i att sitta i sele på magen och inte skriker hela tiden. Eller också att man själv fungerar och
kan fokusera på gräsklippningen TROTS att bebis skriker hela tiden. (jag var själv en optimist för sele/bärsjal och försökte med båda barnen; olika varianter, men det funkade aldrig bra för oss).
Jag hade dock inte tagit med barnen på restaurang men för mig är det ingen uppoffring för jag har aldrig gått på restaurang innan förut heller (om jag inte hade hundvakt).
För vår del har vi aldrig haft några problem att ta med våra barn ut på t ex restaurang (dock ej långsittningar/fina middagar, men "vanliga ställen"). De funkar utmärkt i sociala sammanhang; är faktiskt i regel enklast att hantera när/om vi är borta hos andra/ute någonstans.
Dock blir ju restaurangbesöken svåra att göra på kväll när man har två barn som behöver sova vid 19-20 för att orka gå upp dagen därpå till fsk/skola. Därför kan restaurangbesök bara göras före 19. En anpassning; ingen stor sådan då vi inte heller är några som ständigt vill gå på restaurang; vare sig före eller efter barnen. Men OM vi vill det någon vardagkväll så får vi ju avstå (eller gå ensam; en av oss). Det är en förändring; en slags "inskränkning" som väl säkert kan kännas stor för den/de som gärna går på restaurang ofta?
De individuella förutsättningarna är som sagt väldigt olika. Jag har en bekants bekant som skall ha sitt sjätte barn nu. Hon går lätt själv till simhallen med alla 5. Nu är ju dom äldsta lite äldre än min äldsta men ändå. Det finner jag imponerande.
Ja, det är imponerande. Av de jag talat med som har fler än två barn säger samtliga att när 3:an kommer och barnen därefter så flyter det bara på rutin. Det blir ju en annan livsstil. Såklart.
Men det finns nog många saker som man också får finna sig i att man inte kan göra om man har 5 barn. Var "hindren" finns är nog individuellt; det beror på HUR viktigt det är för en.
Jag tänker på när vår äldsta var liten och en släkting envisades med att vilja ha oss på "grillkväll" till helgerna. Vi sade vid varje inbjudan att vi gärna kommer, men helst så att vi kan åka hem vid 19.30, eftersom barnet skulle sova då. Visst, vi HADE kunnat lagt honom i sängen hos dem alternativt låtit honom vara vaken tills han stupade. Med riskberäkningen att en av oss skulle bli liggande med barnet i den främmande sängen i minst 30-40 min tills han kunde slappna av och somna. Eller risken att det vid "stupningsstadiet" skulle bli en oerhört ledsen och gnällig unge som somnar i famnen på en av oss (som då skulle sitta fastlåst i stolen resten av kvällen).
Vi som föräldrar tyckte inte det var VÄRT det. Om vi hade tyckt en grillkväll var
superviktig så hade vi väl ordnat barnvakt, sovit över eller tagit smällen med "stupningsstadiet" eller "fastna i sängen".
Alltså valde vi bort grillkvällen då den inte var viktigare än vår och barnets allmänna mående den kvällen och även eventuellt dagen efter (efter en natt med för lite sömn för barnet).
Hade vi inte haft barn så hade vi inte ens behövt fundera.