Hur besluta detta?!

LouiseN

Trådstartare
Min älskade vän Tigern, som jag har skrivit om innan och som jag då bestämde mig för att låna ut på foder ist för att ta bort.. Nu vill dom inte ha honom längre.. Dom har haft honom på prov nu i 4 mån, jag fick ett mail igår där dom skrev att han är lite för "hingstig" för dom. Vilket jag vet att han är och jag hade förklarat det för dom också. För er som inte har läst förra tråden, så är Tigern utdömd pga återkomande hältor och kommer aldrig gå att rida som vanligt igen, men går att rida lungt i skogen osv. Han är inte den ideala sällskaps/promenad hästen för han ÄR busig och glad i livet. Men är det en ruttinerad person som har honom så funkar det ju.

Frågan är nu skall jag låna ut honom igen? Eller ska han få avsluta sitt liv nu? På ett sätt vill jag inte låna ut honom igen, nu har han ju redan fått flytta till en fodervärd och kommer ju då få flytta nu igen. Och vem vet om nästa fodervärd klarar av honom? Gör den inte det så får han ju flytta igen, vilket jag inte vill att han skall.

På ett sätt så vill jag såklart att han skall få leva kvar, han är ju så himla livsglad och jag vet att kommer han bara till rätt hem så kommer han att älska livet.

Hur klarar jag av att besluta en sån här svår sak?

Han betyder så otroligt mycket för mig.

Sv: Hur besluta detta?!

Jag tror att jag för hästens skull tagit bort honom. Det är ju inget roligt beslut alls att ta, men samtidigt så kanske det blir bäst i längden. Att ha en häst som du beskriver att han är till promenadridning kräver ju verkligen att man hittar rätt ryttare, och det kanske inte är så jättemånga verkligen rutinerade ryttare som enbart vill promenadrida?

Alternativt hade jag gett det en chans till, och endast släppt iväg hästen på prov om det känts helt rätt. Hade det inte fungerat då heller så hade jag garanterat tagit bort hästen om jag själv inte hade möjlighet att ha kvar hästen dvs.

Svårt fy... Kan han inte bli avelshäst?
Det brukar ju finnas annonser där man söker sällskapshäst, det kanske han kan passa som, om han funkar bra med andra hästar förstås.

Å, är det fina Tigern nu igen? Jag följde tråden förra gången och var väldigt nära att erbjuda en boxplats i vårt stall..!

Är han hingstig på så vis att han är besvärlig mot andra hästar? Eller på vilket sätt yttrar det sig?

Jag förstår ditt dilemma. Hittar du ett bra hem röstar jag för att han får leva vidare, men hur 17 ska man kunna veta att hemmet man hittar är bra och dessutom permanent? Hur mår han nu, efter vistelsen hos fodervärden? Tog han omställningen bra?

Asså saken är den att han kan vara busig när man leder ut honom i hagen och han kan säkert busa nu i början om man rider ut på honom. Men han går bra med andra hästar, men han vill gärna besämma, han är nog en väldigt bra beskyddare/ledare. Annars är det inget, det mesta som gör att dom vill lämna tillbaka honom är för att dom vill att deras dotter skall kunna gå i hagen och typ stå där och ryckta och sånt. Och Tigern är busig i hagen, så det är inte så säkert att ha ett barn springande där. Men annars i stalllet och med all hantering så är han hur snäll som helst.

Han har trivts på det nya stället, men han har gått ute dygnet runt, så jag tror nog att han saknar att få komma in i ett stall på natten. Det gör lite ont i hjärtat att tänka på att han står där ute nu i mörkret, han är ju inte van vid det.

När vi skulle hämta hem min unghäst från det betet (dom var 3 st) så tog jag ut henne ur hagen, lastade in henne i transporten. Helt plötsligt kom det nåt farande bakom mig, det var Tigern som hade smitit under tråden i hagen. Han sprang in och ställde sig i transporten.. Det kändes lite så där att lämna honom där efter det.. lilla gubben ville också få komma hem:(

Vad hindrar dig att ha honom hemma? Eller har du inget eget stall? Jag har ju inte hängt med från början. Det är svårt det där. Man vill ju att de ska ha det bra. Min gamla tant har flyttat för sista gången i sitt liv. Kan jag inte ha kvar henne här så får hon somna.

En hingstig, bossig valack som gillar att bestämma låter som en väldigt bra kompis till unghingstar.
Se om du inte hittar någon som behöver sällskap till sin / sina små-killar!

vilket konstigt argument att dottern måste stå i hagen. jag tror det ligger annat bakom. kanske har dom inte råd att ha honom längre eller så är dom rädd för honom.

jag tycker inte alls han låter svår, utifrån din beskrivning. nog måste det gå att hitta ett bra hem till honom?? men ta inte det första och bästa.

personligen skulle jag ta mitt ansvar och behålla hästen själv..

Om några månader sitter jag här och kanske måste fatta beslut precis som du... Så här i förväg har jag bestämt att jag nog kommer att ta bort honom, men det är ju lätt att säga nu- när man väl står där kommer man säkert att vela 200ggr om! Klart att man helst vill ha dem kvar, men om det inte finns möjlighet...?!
Men kan man hitta ett hem där han får det bra, hos nån som förstår att det inte är långvila och sen sätta igång igen så är det ju jättebra! Men att hästen ska snurra runt bland olika hem för att de olika tröttnat och vill ha nåt ridbart vill jag inte alls vara med om!

Tragiskt att man måste hamna inför sånt här, känner verkligen med dig!!

Lycka till!!

trivs hästen med att bara vara hag/lätt promerad häst?
Låter lite som om att han inte helt trivs med att bara "finnas" utan han vill få göra nått också..
då är det bäst att ta bort honom för hans skull

är svårt det där, min häst fick oxå inflammationer hela tiden, hade även pålagringar där... Bestämde oss för att ta bort han, istället för att låna ut han eller sälja han, men han var en sån som gick fast han hade ont, ute i skogen visade han ingenting så var smärt tålig oxå, så vågade inte... + att han inte mådde bra på slutet. Är ett väldigt jobbigt beslut, men det ska ju kännas rätt.

Som hästägare har man ju ett ansvar för hästens välbefinnande och hälsa och din häst är ju utdömd av veterinär. Så kan inte du ta hand om honom själv så tycker jag nog att det är bäst att ta bort honom.

skaffar man en häst får man vara beredd på att allt kan hända. Om hästen fortfarande har livskvalitet så förstår jag inte varför man ska ta bort honom?

Men alltså bara för att man inte kan ta hand om sin häst själv, betyder väl inte det att man måste avliva?:crazy:

Jag menar det är ju lite egoistiskt att tänka att det bara är man själv som kan ta hand om sin häst bra?!

Vad gäller Tigern så har han inte ont när han går i hagen och när han rids lite lätt. Och så har han gnistan kvar och jag tror att han hade älskat att få komma till någon som bryr sig mkt om honom.

vilket konstigt argument att dottern måste stå i hagen. jag tror det ligger annat bakom. kanske har dom inte råd att ha honom längre eller så är dom rädd för honom.

Det är väl inte konstigt? Om man har ett litet barn som kanske inte är gammal nog att förstå att hon eller han inte får gå in i hagen så är det inte så roligt med en häst som inte går att lita på till 100%. Kanske är barnet äldre och vill själv gå in och hämta en av de andra hästarna och då kommer Tigern och vill busa. Barnet vågar inte gå in i hagen.

Så kan man inte ha det, det förstås jag mycket väl.

Även argumenten "har inte råd" och "är livrädd för kusen" är väl fullt gångbara för att säga upp ett fodervärdsavtal?

Men du som ägare har ju ansvaret för hästen. Din häst är utdömd av vet, varför inte låta hästen somna in om han inte trivs 100% med att gå och skrota? Och om du nu vill låta honom leva, ta ansvaret och ta hand om honom själv.

Vad får dig att tro att jag inte tar ansvar för min häst? Varför tror du att jag tänker igenom det här så noga? Varför tror du jag är så noga med att han hamnar i rätt händer om jag väljer att lämna på foder? Varför tror du att jag väljer att inte sälja, utan låna ut honom på livstid istället?

Jo kanske för att jag bryr mig om min häst, jag vill vara helt säker på att han får det bra om han fortsätter leva.

Och sen det du skriver om att "ta ansvaret och ta hand om honom själv" Så du menar att om man inte kan behålla sin häst själv så ska man alltid avliva den eller? Det är ju bara SÅ fel! Har man ingen möjlighet att ta hand om sin häst och hästen inte har ont och man vet att hästen kommer njuta av sitt liv och man hittar en bra person som vill ha hästen så anser jag det självklart att låta hästen leva! Sedan är det ju självklart ens eget ansvar att se till så att hästen verkligen får det bra, genom att kolla upp personen ordentligt och åka och hälsa på ofta.

Var det min häst hade jag givit honom en till chans. Ffa om han inte är så gammal än.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 337
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
873
Senast: Görel
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat