Hur besluta detta?!

Sv: Hur besluta detta?!

Precis... Jag släppte honom i ridhuset idag och han brukar alltid springa och busa, men jag fick sjasa på honom helatiden för att han skulle springa... och jag menar visst han kan väl bli "haghäst" och skritta ut då och då. MEN egentligen hur kul kul kommer han tycka det är och hur säker kan man vara på att fodervärden inte rider honom för mkt?

Det var en till som svarade på annonsen idag, och det lät bra men nej jag är rädd för att han kommer ha ont, jag tror att hon ville rida honom lite mer än vad han håller för.. Asså detta är jättesvårt, jag blir galen!:( Det känns lixom som att jag dödar ett djur som jag egentligen kunde ha låtit leva genom att lämna honom till den här människan... På ett sätt vet jag att det nog är bäst att ta bort honom, men sen känner jag mig dum också:(¨

Tanken på den dag jag ska ta bort honom skrämmer mig sååå mkt:crazy: Jag har aldrig tagit bort någon häst innan så jag vet inte helt hur det går till... Men jag tror att jag tar honom till kliniken och låter veterinären som har behandlat honom göra det, för Tigern älskar honom hehe, så då är han med två trygga människor in i sista stunden. Pappa vill inte vara med när vi ska ta bort honom och inte min bästa kompis heller, så det blir bara jag och Tigern som åker, känns lite läskigt men jag tror jag klarar det..

Jag tycker du gör helt rätt, men förstår verkligen hur svårt du har det just nu:cry: Det kommer att vara fruktansvärt fram till dess och det kommer att krävas mycket för att stå fast vid beslutet.

Men om du inte kan ha honom själv eller under nästan total uppsikt så har du inget val. Det är inte rätt att utsätta hästen för den risken.

Jag hoppas verkligen du har människor som stöttar dej för du kommer att behöva det, :cry:

Kan bara önska dej all styrka att orka genomföra det här, och med så pass hälta så finns ju inte heller valet att gå i hage egentligen, om det är en livlig häst så kommer den att vilja röra sej och troligen ha ont:crazy: Försök att tänka så.

Asså detta är jättesvårt, jag blir galen!:( Det känns lixom som att jag dödar ett djur som jag egentligen kunde ha låtit leva genom att lämna honom till den här människan... På ett sätt vet jag att det nog är bäst att ta bort honom, men sen känner jag mig dum också:(¨

Tanken på den dag jag ska ta bort honom skrämmer mig sååå mkt:crazy: Jag har aldrig tagit bort någon häst innan så jag vet inte helt hur det går till... Men jag tror att jag tar honom till kliniken och låter veterinären som har behandlat honom göra det, för Tigern älskar honom hehe, så då är han med två trygga människor in i sista stunden. Pappa vill inte vara med när vi ska ta bort honom och inte min bästa kompis heller, så det blir bara jag och Tigern som åker, känns lite läskigt men jag tror jag klarar det..

Det finns ingen som kan klandra dig för att du gör det du måste göra för hästens skull. Om du däremot låter honom gå och ha ont månad efter månad så vet jag inte..... Och du, få hästar självdör. Den dagen en häst måste tas bort kommer alltid! Den råkar tyvärr komma lite tidigare för dig än du tänkt.

Vad jag har lärt mig är att fantasien om hur avlivningen kommer att gå till är mycket värre än verkligheten. Allt går fort och hästen hinner inte ana något innan den är borta.

Tiden från att man bestämt sig tills att det är över är den värsta tiden! När han är borta kan du sörja, men också börja se framåt (utan att glömma din älskling) och må bättre. Så småningom kommer du upptäcka att du tänker på honom som han var när han var frisk och komma ihåg allt fint ni haft ihop.

Jag förstår att det känns fruktansvärt nu, speciellt som ingen av dina närmaste ställer upp och hjälper dig. :devil: För dem som känner hästen men inte står den så nära som du gör, borde det vara ett ypperligt tillfälle att få vänja sig vid hur det kommer bli när de själva behöver ta bort sin egen häst!

Men kan samme vet. som behandlat honom också avliva på kliniken så är det ju bra. Dvs om hästen inte har något emot att åka dit, så kommer den ju inte oroas av det.

När någon av mina hundar slutat sitt liv på klinik så har den ofta varit där innan och fått sprutor mm. Därför tror jag att de bara antagit att det var dags för en vaccination igen och inte anat något.

Men det är med djur som med barn när det händer något och man måste till sjukhus: man kan inte bryta ihop utan måste vara stark och lugn även det är kaos inombords. Allt för djurets (eller barnets) skull.

Hoppas nu att det finns någon vänlig människa i din omgivning som kan vara ett stöd för dig i detta. Hoppas verkligen att det stiger fram en person som verkligen visar sig vara en sann vän!

Förlåt om jag skrivit långt men jag tyckte jag ville berätta och trösta.

Som sagt, du gör helt rätt tycker jag!! Med tanke på att hästen är halt rakt ut och inte ens vill springa och busa i ridhuset berkar det ju som om han har konstant ont, och en häst som har det ska inte vara kvar. Det hade ju varit jättestor skillnad om han hade varit pigg, glad och symptomfri vid lättare ridning och hagliv, men inte höll för att gå 140- hoppning. I så fall hade han ju ändå kunnat ha ett shysst liv, men om han är så pass illa däran som du skriver, då tycker jag inte överhuvudtaget du behöver fundera på om du gör rätt eller fel (även fast det självklart är lika sorgligt ändå). Du har bara ett val, och det är att ta bort honom! Det är inget du ens ska tänka tanken dåligt samvete för!!

Även fast pappa eller kompisen inte vill vara med, tror du inte någon av dem kan följa med dig? För du kommer att behöva ha någon hos dig efteråt, och det är totalt olämpligt att du sätter dig ensam och kör hem!

Lycka till både med det här tråkiga beslutet och genomförandet OCH med träningsresan utomlands och de andra hästarna!!

Tack så mkt för ditt långa svar, för att du bryr dig. Jag har nu bestämt att jag ska ta bort honom. Jag tror att jag gör det på kliniken, det blir väl enklast så. Men jag kan göra det här hemma också, då en veterinär på den kliniken står i mitt stall... Men det är ju inte den veterinären som har behandlat honom. Men jag tror ändå att jag gör det på kliniken, men ska tänka lite på det.

Jag grämer mig till att ringa och boka en tid... hej jag vill boka en tid till att avliva min häst lixom...:crazy: Men men det är ju bara at göra det... och så måste jag välja vilken dag också... men det är väl bäst att ta det nu i början av veckan, för som du skrev väntan nu innan är inte rolig...

Jag har ingen direkt som kan följa med mig, men jag tror det går bra ändå, på ett sätt känns det bra att det bara är jag och Tigern, man kan ju hoppas på att veterinären har lite hjärta också kanske hehe..

Det känns väldigt läskigt, men man kan ju aldrig förbereda sig helt inför detta heller. Jag börjar typ skaka så fort jag tänker på det så jag vet inte hur jag skall klara av det när den dagen kommer, men jag antar att dom är rätt vana vid att man är ledsen osv

Precis jag tror också att beslutet om att ta bort honom är rätt...

Tack så mkt, nu hoppas jag att mina andra hästar håller sig friska så jag kan åka utomlands:laugh:

Här är lite bilder som jag tog på honom idag:laugh:

n531391217_1436621_9836.jpg

n531391217_1436622_829.jpg

n531391217_1436624_2821.jpg

n531391217_1436623_1830.jpg

Hej Louise.
Jag har följt hela tråden.
Jag beklagar verkligen, men tycker absolut att det är det enda rätta att göra.
Vad fin han är din häst.

Jag blir bara så ledsen: Finns det ingen som kan följa med dig?
Som åtminstone kan sitta i bilen och köra hem dig?
Eller någon i ditt stall?
Det är ju verkligen i sådana här lägen sann vänskap visar sig.
Ah, skickar lite styrkekramar till dig
//Jezz

Vad vacker han är, din häst:).....
Vad synd att det inte löste sig med ett nytt hem.
Har följt din förra samt denna tråden och beklagar verkligen.
Förstår att du haft det svårt i ditt beslut.

Det är så sablans svårt att finna goda hem till hästar som din men det finns.
Men det är ju som att leta efter en nål i en hösäck.

Hade själv förmånen för ett par år sedan att ta över en ung konvalecent.
Han hade varit halt till och från på alla ben utan känd orsak.
Var tunn, snett musklad, låsningar i atlaskota samt länd.
Utredd på klinik ett antal ggr, sprutad osv. Dålig prognos.
När jag tog över honom så hade han haft problem i över ett halvår.
Det tog ett år till från det, alltså nästan två år, av vila, behandling av massörer/ kiropraktorer,
IR och promenader innan han kunde ridas igång så sakteliga.
Han blev faktiskt helt återställd.
Dessvärre är det inte meningen att alla askunge-sagor ska ha ett lyckligt slut.
Men shit, vad jag :love: den hästen!
Det var en lång resa men jag lärde mig MASSOR om hästars fysiologi och det var
värt varenda krona och timme som jag lade ner.
Skulle gjort det igen, faktiskt. Och jag har fortfarande kort på den underbaringen framme,
han har en särskild plats i mitt hjärta.

Jag menar inte att ge dig något falskt hopp ang din häst.
Ville bara belysa att i rätt hem finns det alltid möjligheter.
Jag tror att du har fattat ett riktigt beslut baserat på hur din situation är.
Hoppas du kan hitta någon som följer med dig!
Om inte annat, sitta i bilen och vänta.
Och som kan köra hem efteråt åt dig.....

Lycka till med allt nu:bow:

/J.

Stort beslut att ta men jag tycker att du gör helt rätt! Det är inte alla som skulle vara så stark som du och ta detta beslut. All heder åt dig!

Skulle jag bott närmare skulle jag gladeligen följt med dig! Du ska inte behöva åka själv.

Verkligen hemskt tråkigt på fina Tigern. Har set er på en del tävlingar och det är en mkt fin häst.
Tycker att det är starkt av dig att faktiskt se till det bästa för hästen, och inte bara se till sig själv.

KL

Tack till alla som har skrivit, det värmer...

Nu har jag ringt veterinären och han åker till trappalanda på Torsdag kl 16.00. Känns bra att ha tagit alla beslut nu. Idag insåg jag att beslutet är helt rätt. Jag tänte att jag skulle skritta ut med honom, men jag började i ridhuset bara för att se så han inte var helt galen. Jag longerade lite först och där ville han inte direkt gå fram, sen hoppade jag upp och han skrittade några meter och sen stannade han jag skänklade lite och han gick fram, sen stannade han igen och ville inte gå... Det var så han gjorde innan sommaren när han hade ont... Han har ont... det skulle inte ens gå att ha honom som promenadhäst. Jag släppte honom lös istället och då busade han lite och han fick massa morötter (jag slänger iväg motötterna och han spriger och hämtar dom hehe:D) Sen stod där ett kryss uppe och det hoppade han och det märktes att han tyckte det var kul för han bockade en massa efter hehe..

Det var jättefint väder i eftermiddag så vi myste lite i hagen och jag tog några riktigt fina bilder:love:

Tigern049.jpg

Tigern053.jpg

Tigern006.jpg

Tigern014.jpg

Tigern025.jpg

Jag ska tänka på dig imorgon. STOR kram till dig och starkt gjort av dig att göra det rätta för din vän!

Kommer också att tänka på dig och Tigern imorgon...

*styrkekramar*

/J.

Tack till er båda... Idag har jag och Tigern varit på stranden och gått, han var faktiskt jättesnäll att gå med (Han som brukar vara så busig!). Det var sååå mysigt, det var fint väder och solnedgång... Tror vi ska ta en runda där imorgon också:laugh: Jag var i affären och köpte massa äpple och morötter och bananer(som han älskar hehe) Han fick också bananhästgodis och en mint "klump" att slicka på.

Han har verkligen blivit bortskämd, och han tyckte det var jätte roligt att gå ner till stranden:laugh:

Nu ska jag gå ner i stallet och sitta hos honom ett tag, han ska få betforblandningen också hehe, betfor, äpple, morötter, banan:p

Det känns fruktansvärt tungt att tänka på han inte finns imorgon vid denna tiden:(:cry:

Påväg till stranden
n531391217_1453213_4397.jpg

Älskingen på stranden
n531391217_1453212_3888.jpg

Denna låten ska jag lyssna på imorgon när Tigern är en ängel uppe i himlen..
http://www.youtube.com/watch?v=P6BFc0j2rJI&feature=related

Det är jättejobbigt men du tar rätt beslut!

Jag vet precis hur du känner! Det är hemskt men det känns skönt när det är över och man vet att nu är hästen trygg, den kommer aldrig mer ha ont.

I morgon är det 3 veckor sedan vi tog bort min häst.

Jättemånga styrkekramar och tröstekramar från mig till dig... Jag ska tänka på dig idag och ge dig massor av "styrka"... Du har fattat ett ansvarstagande beslut och det du gör är det bästa för din vän...

?

Har följt denna tråd och tycker att du har tagit rätt beslut. Eftersom du ska vara utomlands och inte kan ha full koll på hästen om du (mot all förmodan) skulle ha hittat en fordervärd är det helt rätt att ta bort din häst även om det är svårt. Vill bara säga att första gången jag skulle vara med vid en avlivning trodde jag att jag inte skulle klara det, men det var viktigt för mig att vara med även i denna stund. Och det är jag glad för. För mig blev det ett avslut och jag fick se att hästen var lugn och avslappnad, så jag slapp ha skräckfantasier om själva avlivningen. Arbetade under några år på en ridskola, där det händer att man måste ta bort en trotjänare. Eftersom ingen annan av personalen klarade att vara med så blev det så att jag var den som följde hästarna. För jag tyckte att de skulle ha med sig någon som de kände sig trygga med. Och visst är det sorgligt, men samtidigt en del av livet och jag tar hellre bort en skadad och skruttig häst än att riskerar att se dom säljas billigt i annonser eller på hästmarknader. Så, jag tycker som sagt att du gör det rätta och skickar dej massor med tröstkramar...

Tack för alla tröst och styrke kramar, det värmer:love:

Jag var hos Tigern några timmar i natt, det känndes bra att få vara med honom helt ensam, bara jag och han, alla andra sov. Bara sitta där och titta på honom, krama och pussa honom:love:

Nu är han ute i hagen, här utanför mitt fönster. Imorse fick han springa en sista gång i ridhuset, jag satte upp ett litet kryss som han så glatt hoppade hehe...

Om en stund ska vi gå en tur ner till stranden, vår sista tur... Sen ska han få ha på sig massagetäcket och få en massa god mat. Sen bär det av till kliniken...

Tack igen för att ni bryr er:laugh:

åå va mysigt nu verkar ha haft de!

Och du har tagit rätt beslut de tycker ja verkligen!
Alla hästar borde få ha de så bra som han!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 337
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
873
Senast: Görel
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat