Hur besluta detta?!

Sv: Hur besluta detta?!

Jag har varit i precis samma sits som du, med en häst som är lite "too much" för att vara sällskap/promenad häst.

Jag försökte intala mig att man kanske kunde spruta upp honom en sista gång och sedan få honom att fungera som pensionär.
Men jag visste ju att han ville göra mer än så, han älskade verkligen bara att hoppa och att tävla, så till sist tog jag bort honom.

Det var det svåraste jag har gjort i hela mitt liv! :cry::cry::cry:

Men, jag har inte ångrat mig efteråt.
Tvärtom så känns det skönt att jag vet vad han inte kan utsättas för.
Ärligt talat, var ska du hitta en person som har tillräcklig kunskap för att ha en häst som din, kan rida honom rätt så han håller, kan hantera honom, kan hålla honom i schack, kan ge honom det han är van vid och och göra honom lycklig och tillfredsställd och som inte tröttnar eller blir rädd?

Jag var och såg en träningstävling nyligen och då kände jag det igen, att det är så skönt att jag inte lånade ut/gav bort honom. För där såg man ju ett antal glada amatörer som höll på med sina omusklade och ofräscha hästar. Red fram timmavis och gjorde det mesta fel.
Hade verkligen dött om jag träffat på min guldklimp i sånt skick.

Vad gäller Tigern så har han inte ont när han går i hagen och när han rids lite lätt. Och så har han gnistan kvar och jag tror att han hade älskat att få komma till någon som bryr sig mkt om honom.

Det låter ändå som om du har svaret inom dig;) jag tror faktiskt du vill testa en gång till...:) och då ska du göra det... Man ska göra det som känns rätt utifrån hästens/djurens förutsättningar... och det låter ju onekligen så att han skulle kunna få ut mkt mer av livet om det bara är rätt person... Vore jag du så skulle jag testa ett annat hem...kanske åt nån äldre person som bara vill skogsmulla och varit med i hästsvängen ett tag så att dom ändå är "rutinerade"
Det finns jättemånga som bara vill ha en kompis i skogen och är duktiga på övrig hästeri( tänkte då detta att han är lite "hingstig") och en något äldre person med god vana kanske inte är så "lättskrämd"...:p

Hoppas det löser sig för dig och din Tigern...

Vad får dig att tro att jag inte tar ansvar för min häst? Varför tror du att jag tänker igenom det här så noga? Varför tror du jag är så noga med att han hamnar i rätt händer om jag väljer att lämna på foder? Varför tror du att jag väljer att inte sälja, utan låna ut honom på livstid istället?

Jo kanske för att jag bryr mig om min häst, jag vill vara helt säker på att han får det bra om han fortsätter leva.

Och sen det du skriver om att "ta ansvaret och ta hand om honom själv" Så du menar att om man inte kan behålla sin häst själv så ska man alltid avliva den eller? Det är ju bara SÅ fel! Har man ingen möjlighet att ta hand om sin häst och hästen inte har ont och man vet att hästen kommer njuta av sitt liv och man hittar en bra person som vill ha hästen så anser jag det självklart att låta hästen leva! Sedan är det ju självklart ens eget ansvar att se till så att hästen verkligen får det bra, genom att kolla upp personen ordentligt och åka och hälsa på ofta.

Vad är det som gör att du inte själv kan behålla honom, det vore väl det enklaste för då uppfylls ju alla dom krav som du ställer på fodervärden.

Du skriver min älskade,jag bryr mig om min häst o.s.v. men endå är du helt villiga att lämna över ansvaret på ngn helt annan.

Jag får inte denna historia att gå ihop.

Jag får inte denna historia att gå ihop.

Coari..

Jag kan ju självklart inte svara för TS, då vi inte kännder varandra alls.

Men jag kan absolut sätta mig in i hennes situation då jag själv är "livstidsfodervärd" åt fd tävlingshäst.

"Min hästägare" älskar sin gamle tävlingskompis över allt annat, hon ville helst av allt INTE göra sig av med honom, men med ett mycket aktivt tävlingsstall och ca 15 hästar som dagligen ska tränas/vårdas så kan det bli lite körigt att få tiden att räcka om de pensionerade så mycket som man skulle vilja.

"Min" pensionär var stallets stjärna på sin tid, han var van att få ALL uppmärksamhet lagd på sin och alltid vara prioriterad, när han sedan inte längre kunde få följa med ut på de tävlingar som åktes på så blev han ledsen.

Ja, det låter kanske konstigt, men han mådde inte så bra av att se de andra bli groomade och fixade med medans han själv fick lov att stanna hemma.

Därför togs beslutet att han skulle få komma till mig, som jobbat hos dom tidigare, som dom känner väl och VET med 100 % tilltro att han får det bra och får stanna hos så länge han lever och mår väl.

Här hos mig har han åter blivit "den där speciella" som får allt gullegull och pyssel, fast på en annan nivå än just tävlingarna, för det enda som skiljer hans liv nu mot då är att han vistas mycket mer ute i hagen, och han åker inte på träning eller tävling, däremot fungerar han ypperligt som en skogsmulle åt mig.

Hans liv har fått en ny mening och han verkar lycklig.

Han var en riktigt hetsporre på hinder och lite svårriden, men som skogsmulle har han ändrats till en alldeles perfekt ridhäst, hur lydig som helst fast ändå pigg.

Framför allt så slipper hans ägare ha dåligt samvete för att inte hinna med att ge honom det som jag hinner.

(Han är 21 år i är, fyller snart 22)

Kanske känner TS likadant som "min hästägare", vem vet?

snor en knapp...
tänkte bara reflektera över den mordiska stämningen som alltif uppstår på buke vid sådana här frågor... enligt "buke" så ska man tydligen aldrig sälja eller lämna bort den häst man en gång skaffat utan ha ihjäl den arma hästen och köpa ny... känns lite som om konsumtionssamhället har gått till överdrift...kasta och köp nytt lixom...
tycker det är tråkigt...
till TS: nån i tråden sa att han kanske kunde passa som boss i en unghigstflock, det tycker jag väl låter som en fin ide? eller? hoppas du hittar rätt.

Asså saken är den att han kan vara busig när man leder ut honom i hagen och han kan säkert busa nu i början om man rider ut på honom. Men han går bra med andra hästar, men han vill gärna besämma, han är nog en väldigt bra beskyddare/ledare. Annars är det inget, det mesta som gör att dom vill lämna tillbaka honom är för att dom vill att deras dotter skall kunna gå i hagen och typ stå där och ryckta och sånt. Och Tigern är busig i hagen, så det är inte så säkert att ha ett barn springande där. Men annars i stalllet och med all hantering så är han hur snäll som helst.

Han har trivts på det nya stället, men han har gått ute dygnet runt, så jag tror nog att han saknar att få komma in i ett stall på natten. Det gör lite ont i hjärtat att tänka på att han står där ute nu i mörkret, han är ju inte van vid det.

När vi skulle hämta hem min unghäst från det betet (dom var 3 st) så tog jag ut henne ur hagen, lastade in henne i transporten. Helt plötsligt kom det nåt farande bakom mig, det var Tigern som hade smitit under tråden i hagen. Han sprang in och ställde sig i transporten.. Det kändes lite så där att lämna honom där efter det.. lilla gubben ville också få komma hem:(

Men kan du inte ha honom själv då? Man får ju ta ansvar för hästar man har oavsett vad som händer med dom, man kan inte vänta att andra ska ta kostnaderna för att man själv inte klarar att fatta ett kanske nödvändigt beslut:confused: Duktiga ryttare vill sällan promenadrida, du hittar ingen som passar är min gissning. Varför vill du lämna bort honom alls? Låt honom komma hem då.

Det handlar väl om pengar för din del antar jag, att du inte kan ha honom? Kanske får du dra ner på annat eller lä'mna bort nån annan häst som är mer lättplacerad, vad vet jag. Allt handlar om val här i livet, inga val är självklara, du behöver nog resonera med dej själv lite om vad du är beredd att göra för att han ska få ett garanterat bra liv och besluta utifrån det. Tyvärr, så krasst är det. Att hitta hem åt en utdömd häst som behöver aktiveras men inte får normalridas ens, är ett hopplöst projekt, frågan är bara om du ska acceptera det eller inte.

Jag blir ibland lite störd över såna här trådar, det finns ju faktiskt ett självklart val när det gäller gamla trotjänare, ha dem kvar och skaffa inte ny häst förrän det är löst med trotjänaren på ett permanent sätt.

Sällskapshäst är en sak, men då ska hästen trivas med att bara gå i hagen och det gör inte alla hästar.

Senast ändrad av en moderator:

Men då kände dom dej och visste att du klarade av hästen och var nöjd med att ha den på de villkor som gällde. Den skulle inte behöva flytta igen. Det är en helt annan sak om man inte har någon sån person och det handlar om att leta/annonsera efter "rätt" person, det blir chanstagningar och risk att hästen får flytta och flytta och dessutom i värsta fall användas på fel sätt, som inte var avsett:cry: En gammal tävlingshäst kan det vara frestande att göra mer på än den klarar och jag har tyvärr sett exempel på det när det gäller gamla "läromästare" som skulle få ta det lugnt (ponnyer) men där ungar fått hoppa och flänga ändå, för att hsäten verkar så "pigg":crazy:

till TS: nån i tråden sa att han kanske kunde passa som boss i en unghigstflock, det tycker jag väl låter som en fin ide? e

Och det jämför du med lugn skogsridning som TS själv redan påpekade i sitt startinlägg att det är vad denna häst klarar av utifrån dom kroniska skador den i sitt tidigare aktiva liv utsatts för. Är det en bra ide att denna häst springer runt hela dagarna i en unghästflock för att uppfostra??

Ser du inte själv risken med att den kommer överanstränga sig och börja halta igen,, vem vet kanske t.o.m. bryter ett ben eller smäller en sena?? Är det ett värdigt avslut???

Moral?? Moral mot vem?? TS eller moral för den enskilda individens (hästens) framtida välbefinnande??

Det går tydligen bra att ha en aktiv tävlingshäst och sköta om den men när den kommer till ålder och kroniska skador uppstår i den mån att den t.o.m. blivit utdömd,, ja då verkar det inte vara lika intressant att forsättningsvis sköta om den..

Du kanske själv borde ha en lite annan syn på moral.

Det är ju just det resonemanget hon håller på med.

Jag förstår TS precis, jag var nyligen i samma sits. Jag lånade ut hästen efter många om och men, det var inte lätt att hitta rätt person trots många intressenter. Skulle hon som har honom nu backa ur tar jag bort honom.

Det är klart det handlar om pengar, att ha häst är ingen ideell verksamhet. Vill man ha en häst att träna och tävla kan man inte alltid behålla en halvknackig häst med allt vad det kostar i tid och pengar.

Nu vet vi ju inte ens om den här hästen skulle funka bra som uppfostrare i en unghästflock, och ett sådant hem är nog inte heller så lätthittat, men vad är det som får dig att tro att den skulle "springa runt och uppfostra" hela dagarna? Vitsen med att ha en äldre häst bland unghästarna är ju just den att den blir en trygghet och en tydlig rangordning, och på det viste betydligt MINDRE spring och bråk än annars...

Jag förstår inte heller riktigt varför du måste ta till en så hätsk ton mot TS? Är det så himla konstigt att man står inför ett dilemma när man behöver pensionera en inte helt lätt häst? Att avliva en livsglad häst som inte har ont med anpassad träning känns säker inte rätt, och att begära att man ska totalt sluta med sin sport till förmån för att ta hand om en pensionär är heller inte realistiskt, tycker jag. Hur mycket man än tycker om sin häst, så är den ju faktiskt inte ett renodlat sällskapsdjur, som en hund eller katt, utan den är i många fall också en nödvändighet för att kunna utöva sitt intresse och sin idrott. Jag tror knappast att varken häst eller matte skulle vara nöjda med lösningen "behålla till varje pris av moraliska skäl och gå från att träna och tävla på högre nivå till att skritta i skogen"... Matte kommer inte att ärligt tycka detta är kul, och hästar märker av sådant.

Själv har jag förmånen att ha eget stall och inte jättetajt ekonomi, vilket har gjort att jag har kunnat spara på ett par gamlingar (varav den ena visserligen är utlånad på foder, troligen på livstid), men om man står uppstallad och har höga kostnader (alt tajtare ekonomi) är det inte så himla enkelt att behålla en häst som inte någonsin mer kommer att fungera till den ridning man vill kunna utföra, eller ens i närheten av det. Alternativen är då att hitta lämpligt hem (inte alltid det lättaste), avliva (inte roligt om hästen kan leva och må bra) eller behålla och sluta med sin idrott. Jag personligen tycker inte det finns något givet, enkelt svar, och är själv mycket lycklig över att inte stå i den situationen själv.

Senast ändrad:

Ja, svårt val det hela. Jag är lite inne på Coaris linje.
Jag hade faktiskt löst det så att jag behållt honom. Då vet man säkert hur han har det, och att han får leva det liv han klarar av.

Varför riskera att han kanske behöver flytta dels till ett nytt hem, nya människor och att det inte funkar där. Vad gör man då? Tar tillbaka honom igen, eller avlivar då?
Varför inte behålla honom, och kanske fixa en medryttare på honom som kan ta ut honom på lite promenader då och då, och pyssla om honom?

Jag hade själv en häst som jag bara lät gå här hennes sista två år, hon var inte ridbar, men det var helt uteslutet att göra mig av med henne. Hon var min i 10 år, hade hon varit frisk så hade hon varit kvar här än kan jag säga.

Sista tiden hade hon ont och problem att gå även i hage och då fick hon somna in.

Hästen kanske inte håller för den ridning hon vill hålla på med och alla har inte råd att behålla sina hästar av sentimentala skäl.

Det är klart det handlar om pengar, att ha häst är ingen ideell verksamhet. Vill man ha en häst att träna och tävla kan man inte alltid behålla en halvknackig häst med allt vad det kostar i tid och pengar.

Precis. Och då får man ta konsekvenserna av det och inte döva samvetet med att leta halvtaskiga lösningar (för hästen) Det är inget TVÅNG att tävla:confused:

Det är VAL man gör, det är det enda jag säger. Man väljer bort hästen när den är gammal och har krämpor, det kan man moralisera om, om man har lust. Men det handlar inte om att moralisera utan att konstatera fakta och inte ljuga för sej själv, man gör ett val. Har man en bra person som är villig att ta hand om denna halvknackiga häst och betala för det så visst. Men det är fortfarande ett val man gör att inte ta hand om den själv för att vara säker på att den har det bra.

En häst som kanske gjort sitt bästa alltid och som slitits ut på tex hoppbanor får sen valsa runt som "promenadhäst" på vinst och förlust hos folk som är intresserade av "promenadhäst", vilket inte är så många när det kommer till kritan, tyvärr. Det kan blir illa för den hästen.

Denna häst är ju svår att placera.

Den ska inte gå i en unghästflock för att uppfostra dom, då springer han och riskerar att få ont, eller rättare sagt, han kommer att få ont.

Du skriver själv att den inte alltid är lätt som sällskap då den är livlig, hingstig och busig.

Är den hingstig så kan den inte gå med ston..

Den är utdömd och klarar att skrittas i skogen. Men för att få ordning på hans humör så kanske han hade mått bäst av att få jobba.

Du vet att en häst som har ont kan springa för att döva smärtan med?

Är det värt för hästens skull att kanske behöva flytta runt ett flertal gånger innan den hittar en bra fodervärd och flock som det går bra med. En flock utan ston, utan unghästar, utan spring och stoj, till en familj som kan klara av honom och humöret och bara nöja sig med att skrittas?

Det måste ju vara en familj eller person som kan ta hand om det ekonomiska om han blir halt snart igen.

Jag känner spontant att du ska tänka dig både en och två gånger om det är ett hästliv.

Ett hästliv för mig är att INTE behöva ha ont, att kunna LEVA som en NORMAL häst gör.
Kunna bralla och busa utan att få ont, kunna rulla i geggan utan att ha ont. Den ska kunna bli stimulerad på något sätt, det är inte ett hästliv att stå i en hage och löka, gå till och från boxen och inte kunna bli ex riden eller gå med andra hästar. Alltså hästen måste få utlopp för vad den känner och dess energi.

Jag tog bort min gammelponny av dessa anledningar. Han fick hältor precis som din. Det var inte ett hästliv för honom att inte kunna busa runt eller kunna bli riden och få utlopp för hans energi. Han tappade gnistan ganska fort av att inte kunna vara häst. Jag skulle aldrig ha samvete att släpa runt honom för att ev hitta den perfekta fodervärden.. Det kan låta bra, men vad är det som säger att fodervärden inte rider hårdare än vad hästen tål? Jag kunde inte leva med det beslutet och att ta bort honom var riktigt tufft.. För mig.. Men han klev gärna in i djurambulansen med huvudet i en hink med mat och godis för att nästa sekund vara borta. DET har jag INTE ångrat!

Jag fattar inte vart mitt inlägg om att jag inte har möjlighet att behålla honom har tagit vägen:crazy: Och svaret du skrev om att lycka till då..

Konstigt?:crazy:

Du skriver själv att du har själv ingen möjlighet att behålla honom. Hästen är ganska "svårplacerad" som det låter på dig och utdömd av veterinär.

Varför väljer man inte att ta bort en sådan häst?

inte jag heller. om man verkligen älskar sin häst så mkt som ts skriver att hon gör, varför behåller man den inte själv??? :confused:

/centaur, med en 27-årig fd hopphäst som inte har varit ridbar på fler år...

Även om man älskar sin häst finns det väl flera skäl till att man inte kan behålla den?? Det kostar mycket pengar att bara ha en häst som går i hagen. Stallhyra,mat,hovvård mm
Alla är inte så lyckligt lottade att de har egna stall,utan kanske betalar dyra hyror.
Till TS: Lycka till i ditt svåra beslut!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 337
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
873
Senast: Görel
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka