Hur besluta detta?!

Sv: Hur besluta detta?!

jag tror jag hade valt att ta bort honom.. men det är svårt att säga när man inte är i situationen själv iof.

Men ibland får man lägga sina känslor ifrån sig o se till vad som är bäst för hästen. För det finns ju inga garantier att nästa hem du hittar är det perfekta för honom så det finns ju risk att de blir många flyttar för honom.

Jag fattar inte vart mitt inlägg om att jag inte har möjlighet att behålla honom har tagit vägen:crazy:

Och jag ställde den frågan till dig tidigare.. Det skulle vara mkt enklare att försöka reda ut detta om du svarade..vad är det som gör att du inte har möjlighet att behålla honom,, det är just nu som han om något behöver just dig,din trygghet in i det sista.

Nu vet vi ju inte ens om den här hästen skulle funka bra som uppfostrare i en unghästflock, och ett sådant hem är nog inte heller så lätthittat, men vad är det som får dig att tro att den skulle "springa runt och uppfostra" hela dagarna? Vitsen med att ha en äldre häst bland unghästarna är ju just den att den blir en trygghet och en tydlig rangordning, och på det viste betydligt MINDRE spring och bråk än annars...

Visst blir den "med tiden" en trygghet och därmed med tiden mkt mindre spring och framför allt bråk i flocken..

Överlever den tiden innan detta inträder??

Först undrar jag: Hur gammal är hästen?

Det är du som känner hästen bäst, så jag tycker inte du ska lyssna för mycket på vissa (enligt mig..) dumma kommentarer. Du vet nog innerst inne vad som blir bäst för din stjärna!

Tycker som en annan här sagt, att bra många är väldigt mordiska!:crazy: (Nu blir väl alla arga på mig..)
Du säger ju att han är levnadsglad och att med rätt fodervärd så kommer det fungera bra, varför ska alla då säga direkt: Slakta!
Om du däremot vet att du antagligen inte kommer hitta någon och att han inte kommer trivas med det livet, då är det väl en annan sak..

Dessutom tycker jag det är orättvis att säga att om du nu bryr dig om honom så ska du behålla honom. Om du inte kan ge honom det han behöver (oavsett anledning..), så hade det väl varit mer egoistiskt att behålla honom?! Jag tycker det låter som en bra ide att hyra ut, då tar ju du fortfarande ditt ansvar! Dessutom kanske det blir lättare för honom att starta ett nytt lugnare liv om han får komma till ett nytt ställa..

Men, kort sagt, bara du vet som blir bäst, så egentligen behöver du nog bara gå på din magkänsla=)

Jag har ju svarat på det men det är ju någon som har tagit bort mitt inlägg:confused: Men jag får väl skriva igen då.

Självklart hade jag behållt honom om jag hade möjlighet, men nu har jag tyvärr inte möjlighet att göra det.

Anledningen till det är att jag åker utomlands nästa år, med mina 4 andra tävlingshästar. Jag skall åka till en känd tränare där det är väldigt dyrt att stå. Jag kommer åka på tävling i princip varje helg, ibland i flera veckor i rad. jag kommer inte att stanna i samma stall hela tiden utan flytta runt lite under året.

Detta kommer Tigern INTE att gilla. Jag kommer inte kunna ge Tigern den tid och kärlek han behöver, han kommer alltid komma i andra hand. Han kommer bli så ledsen när han ser att alla andra åker iväg och tävlar och inte han. På sånna här stall finns det oftast inte så många hagar och alla får ha ute sina hästar en viss tid, så han kommer alltså inte kunna vara ute hela dagarna.

Om han skall få fortsätta leva är han absolut värd något bättre än det jag har att erbjuda. Och jag är säker på att det finns någon där ute som kan ge honom den tid och kärlek han behöver.

Det är en som har svarat på mitt mail, det låter väldigt bra så jag skall åka och se hennes stall och träffa henne på lördag.

(Det var någon som undrade hur gammal han är, han är 11 år)

när jag var i 12årsåldern hade en kompis en liknade häst som du har. dom fick låna henne på livstid. lite busig men otrlogt snäll, underbar för oss barn att rida fast att hon var en riktigt stor häst. vi lärde oss mycket av henne och hon trivdes järnet:) finns det nån möjlighet att du kan hitta nån i närheten som har ett eget lite mindre stall kanske och med nån som bara kan ut och lunka och lulla i skogen? jag hade aldrig tagit bort en häst med livsgnista kvar men förstår att det är svårt om man inte har ett eget stall att betala dubbla stallhyror:crazy:

Visst blir den "med tiden" en trygghet och därmed med tiden mkt mindre spring och framför allt bråk i flocken..

Överlever den tiden innan detta inträder??

Men som jag förstår det är väl hästen inte SÅ himla dålig? Det är ju trots allt en ENORM skillnad på lite spring i hagen en begränsad period (det brukar ju lugna sig på en vecka eller så) jämfört med att liv som tävlingshäst!? Och unghästar är ju inga monster heller, det handlar knappast om rodeo 24//7...

Däremot tror jag inte att det vimlar av folk som är i behov av en unghästuppfostrare, så frågan är väl som sagt snarare hypotetisk.

En häst som kanske gjort sitt bästa alltid och som slitits ut på tex hoppbanor får sen valsa runt som "promenadhäst" på vinst och förlust hos folk som är intresserade av "promenadhäst", vilket inte är så många när det kommer till kritan, tyvärr. Det kan blir illa för den hästen.

Fast nog 17 finns det bra hem åt en äldre pensionerad tävlingshäst att finna.!

Känner starkt i frågan då jag själv fungerar som just "pensionärshem" åt min gamla arbetsgivare, har 3 stycken herrar i stallet som behandlas som kungar!

Den här lösningen funkar alla tiders för mig och min fd arbetsgivare.

Jag är själv skadad i ryggen vilket gör att jag inte är så ridbar, det fungerar med lite lättare dressyr och skogspromenader för mig, men inte mer och vissa dagar inte alls.

Trots det så älskar jag hästar, att pyssla och dona och bara umgås med dom, kanske ta en kvällspromenad på vår skogsslinga i tystnaden, finns det något härligare.?

Jag har jobbat med hästar tidigare, mycket aktivt och tränat, tävlat haft lektioner mm men pga av min skada så kan jag ju inte fortsätta i mitt yrke.

Men tack vare min fd arbetsgivare så kan jag ju fortsätta att ha häst, på mina villkor, det är en win/win situation för oss alla.

Svår sits du sitter i kan jag förstå.
Men det viktigaste är att lösa det genom att tänka på hästens bästa vilket du gör.
Trivs han med endast lätt promenadridning eller som sällskapshäst gör ett nytt försök.
Men om han inte trivs med det skulle jag nog tagit bort han.
Hade jag haft en till box hade jag erbjödit mig att vara fodervärd. Har redan en 26årig fjording som inte får ridas alls här hemma som jag är fodervärd till.
Men kolla runt lite, du kanske hittar ett kanonställe till hästen.
Lycka till tjejen och jag hoppas att det kommer lösa sig både för din och hästens skull.

Jag hade nog gett han en chans till, bara för att han är utdömd behöver det väl inte betyda att man måste avliva sin bästa vän? Han kan ju som sagt gå som sällskap och/eller avelshäst? Men det gäller ju bara att få tag i någon seriös person som vill lägga ner lite extra tid på han. Det är ju synd om han att behöva flytta runt till oseriösa människor, det mår han nog inte bättre av tyvärr! Det är ett svårt beslut, men jag hoppas du fattar rätt för hästens skull.

Jag hade nog gett han en chans till, bara för att han är utdömd behöver det väl inte betyda att man måste avliva sin bästa vän? Han kan ju som sagt gå som sällskap och/eller avelshäst?

Här kommer min åsikt i frågan, den är säkert inte trevlig att läsa för många i denna tråd.

Först och främst är väl hästen en valack, så avel lär ju inte vara aktuellt. Med tanke på den sjukdomsbild hästen har, samt de skador den tydligen ådragit sig i kombination med att vara hingstig. Som pricken över i:et verkar han inte heller vara en lätt häst att rida, glöm unghästuppfostrare. Visst behövs sådana, men hur länge står skadorna pall för det?

Om man verkligen vill ta ansvar över sin väns öde, så tar man bort hästen. Detta för att slippa att han blir en vandringspokal, som används på ett sätt som strider mot de skador hästen har i nuläget och förorsakar den ännu mer lidande. Ansvaret som hästägare är stort, så stort att man gärna vill ta en enkel nödlösning. Men vem gagnar den? Knappast hästen.

Jag har följt din förra tråd.....Vad tråkigt att de inte kunde ha kvar honom :(

Hur går det för dej??

Ja, jag funderade över det med. Trodde först jag drömt det..haha

Så nu har Tigern kommit hem, han trivs sååå:laugh: Det märks verkligen att han hade längtat efter att få tak över huvudet:D

Vi var en veterinär i vårt stall och hon sa häromdagen att det hade kommit en ny behandling(vet inte vad den heter) som hade funkat på en del hästar, men som inte var helt säker. Vi beslutade oss för att testa den. Jag var helt säker på att han nu efter 5 månaders vila skulle vara ohalt.. men nej.. när vi kom till veterinären var han halt både på rakt och böjt spår och det gick inte ens att göra böjprov så ont hade han..:(

Vi bestämde att det inte var någon ide att testa behandlingen i och med att han inte blivit det minsta bättre på 5 mån..

Jag pratade länge med vet och vi kom fram till att det bästa är nog att ta bort honom. Det är bara EN som har svarat på min annons, vi var ju hos henne och tittade men nje känndes inte helt rätt ändå.

Jag klippte honom igår (jag trodde ju att jag skulle kunna börja rida honom idag..) Han blev sååå fin:love: Han älskade det, han stod och njöt och blundade, det känndes som att han sa "äntligen blir man behandlad som en tävlingshäst igen";)

Det är så fruktansvärt tråkigt att behöva ta bort honom, han är ju så fin nu.. Det värsta är ju att det känns ju som att jag tar bort en häst som KAN få leva kvar.. Jag tar bort honom för att jag inte hittar det perfekta hemmet:confused: Det känns ju jättedummt:confused: Men jag har tänkt och jag vill nog inte riskera att han hamnar i fel händer igen och sen får flytta igen och kanske igen och igen och igen.. Utan det är nog dax nu, han har haft ett jättebra liv hittills och jag tror det bästa är om han får avsluta det så också..

I slutänden tror jag nog du beslutat rätt...det kommer känas jobbigt först, men sen kommer du minnas alla härliga stunder ni haft tillsammans och då blir minnet ljust och trevligt istället för tungt och tråkigt... dessutom slipper du fundera i att om han har det bra eller ej...

Många tröstekramar från mig i norr...

Har sett annonsen på tiger och han ser verkligen jättefin ut. Men vem skulle leta efter en sådan häst?
Han är inte ridbar och kan ev. bli om han får vila tillräckligt länge men han är inte lätt att rida så ryttaren måste vara duktig. Dom flesta ryttare som är vana vid svårare hästar nöjer sig nog inte med en promenadhäst. Han är dessutom enligt annonsen lite svår att leda och behöver en tuff hand.
Om någon letar efter en sällskapshäst blir det nog billigare i foder och uppstallningskostnader att skaffa en shettis.
Sen att lämna iväg honom till någon annan kan sluta illa. Rider dom igång honom så småningom igen och märker att han inte är halt så kanske dom inte sätter gränsen för hur mkt han egentligen tål? Du kan ju inte åka hem till dom var och varannan dag för att se så allt är ok. Och skulle du göra det så skulle nog många finna att du är ganska besvärlig. Att lämna iväg sin häst till nån man inte känner är riskabelt, om jag vore i din sits och inte kunde ha kvar honom själv skulle jag ta bort honom hur hemskt det än känns. Det är bättre än att han riskerar att hamna hos någon som inte förstår innebörden av promenad/sällskaps häst. Alla är ju tyvärr inte som dom utger sig att vara.

Oj såg inte ditt senaste inlägg. men jag tror att du gör rätt :) Han har haft ett bra liv och är lycklig nu. Du slipper ju riskera att han råkar illa ut.

Jättetråkigt, men som läget är så tror jag att du gör helt rätt tyvärr! Han verkar ju dessutom knappt hålla som promenadhäst, med tanke på utfallet av ert vet besök. Passa på och skäm bort honom ordentligt med allt pyssel han har varit van vid sedan tidigare tävlingshästliv och ge honom extra många morötter nu den sista tiden.

men nej.. när vi kom till veterinären var han halt både på rakt och böjt spår och det gick inte ens att göra böjprov så ont hade han..:(

Detta avgör saken! Du gör det bästa för din häst om han får somna in. Mkt tråkigt men absolut rätt beslut.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 337
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
873
Senast: Görel
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat