Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var vi på friskvård med hund på kvällen, föreläsning + lite genomgång av cirkelträning. Inte så jätte-spännade för oss som redan tränar en hel del att lyssna på muskler och celluppbyggnad m.m. då vi har koll på det. Var mest för att komma iväg en sväng med hundarna då de varit hemma i flera veckor, Nano skötte sig superbra! De andra också så klart men Nano har ju haft mest problem med att fokusera när det andra hundar runtomkring men nu hade hon bara ögon för husse. Det jag iallafall blev påmind om är att köra mer bakdelsövningar, har tänkt göra det men det har väl råkat hamna mellan stolarna ett tag.
Idag var jag och Nessie på klubben och körde lite i träningsgrupp för lydnad, körde igenom startklass och Nessie var super-duktig om än otroligt övertaggad :love:. Imorgon ska vi iväg och köra lite agility, inte nån fart och hopp men tänkte jobba på det tekniska och så får hon väl ta nån tunnel så blir hon glad! Tänkte mest träna mig själv på att banvandra och sen springa bana utan hund ett par gånger då ett av mina största problem är att jag tappar bort mig (och flåset).
Har börjat släppa ut valparna kortare stunder när de vaknar och när det ätit och det gör att jag inte behöver städa lika mycket inne. De blir sju veckor på torsdag redan och nästa helg börjar de flytta hemmifrån vilket både känns skönt och lite ledsamt.

46796211_10216306158840834_7499209187411361792_n.jpg

46780473_10216306160560877_7730878129924734976_n.jpg

Fy vilken ångest jag haft, letat efter hundarna i typ 1 h, förmodligen upptäckte vi inte att de var borta förrän typ 1h senare heller. En glömd öppen grind gjorde att de kunde sticka, som tur var så var Zeppe inne. Kört runt byn och husse i skogen på fyrhjuling och vrålat, men inga hundar. Det blev mörkt och jag fick panik och tog Zeppe i spårlina och visselpipan och gick upp i skogen. Jag vet inte om han spårade hundarna, men han gick åt de håll som de sedan kom ifrån. För plötsligt så står de bara där, flåsandes, blöta, men hela och hemma :love: Jag ska aldrig mer glömma en grind öppen. :crazy:

Fy vilken ångest jag haft, letat efter hundarna i typ 1 h, förmodligen upptäckte vi inte att de var borta förrän typ 1h senare heller. En glömd öppen grind gjorde att de kunde sticka, som tur var så var Zeppe inne. Kört runt byn och husse i skogen på fyrhjuling och vrålat, men inga hundar. Det blev mörkt och jag fick panik och tog Zeppe i spårlina och visselpipan och gick upp i skogen. Jag vet inte om han spårade hundarna, men han gick åt de håll som de sedan kom ifrån. För plötsligt så står de bara där, flåsandes, blöta, men hela och hemma :love: Jag ska aldrig mer glömma en grind öppen. :crazy:
Vet hur det känns :down: Skönt att de kom hem hela och pigga!

Det är så lätt hänt. Fy när vi letade efter Jarla en hel dag och kväll innan vi vid 23-tiden fick veta att joooo....vist hade polisen en Schäfer på stationen trots allt. :cautious:
Gissa om det är spöstraff på att släppa in i hundgården nu, utan att kolla så det är stängt i andra änden?

Gott att de kom hem hela och krya :heart

Vi har haft en hel del småstölder och "skumma företeelser" de 2 sista månaderna i trakten. Men de sista två veckorna har det ökat. Inbrott på jobbet för två veckor sen och inatt inbrott på ett bygge 1 km bort.
I kväll drog Helga igång med att stormskälla i hundgården. Första gången hon säger ett pip där ute sen hon kom i somras.

Nu har jag varit ute och satt hänglås på hundgården och låst hundstallet :crazy:
Enda hänglåset jag hittade var det som satt på hundkärran så de får väl ta den då om de vill sno nått.

Vi har haft en hel del småstölder och "skumma företeelser" de 2 sista månaderna i trakten. Men de sista två veckorna har det ökat. Inbrott på jobbet för två veckor sen och inatt inbrott på ett bygge 1 km bort.
I kväll drog Helga igång med att stormskälla i hundgården. Första gången hon säger ett pip där ute sen hon kom i somras.

Nu har jag varit ute och satt hänglås på hundgården och låst hundstallet :crazy:
Enda hänglåset jag hittade var det som satt på hundkärran så de får väl ta den då om de vill sno nått.
Fy, det har varit här också, en fyrhjuling blev stulen i grannbyn och någon blev av med verktyg. En kompis några km ifrån oss hade plötsligt en skåpbil på gården och några män som strök omkring garaget. Som tur är var hon och hundarna hemma.
Så obehagligt :crazy:

Såg ett inlägg på FB häromdagen om ett fall där man (hussen) misstänker att några hade för avsikt att stjäla en hund rakt från ägaren. Fruktansvärt! Vet inte om det är ok att dela någon annans inlägg även om detta var offentligt så avstår från det.

Att någon stjäl från en är obehagligt i sig men att någon skulle ta ens hund är rent vidrigt.

Fy, det har varit här också, en fyrhjuling blev stulen i grannbyn och någon blev av med verktyg. En kompis några km ifrån oss hade plötsligt en skåpbil på gården och några män som strök omkring garaget. Som tur är var hon och hundarna hemma.
Så obehagligt :crazy:

Polisen har haft flera spaningar i området och var och var annan kotte har satt upp sina åtelkameror. Och fått bild på okända bilar på gårdsplander mm om nätterna. Men hittills har de kommit undan. För ca 3 v var det värsta jakten borta i den grusgropen där vi fystränar hundarna. Fyra polisbilar med blåljus och en hundförare. Men de tappade bort dem.

Känns tryggt med Mamma Mu inne :heart
Nu snarkar hon i soffan :grin:
20181127_231514.webp

Såg ett inlägg på FB häromdagen om ett fall där man (hussen) misstänker att några hade för avsikt att stjäla en hund rakt från ägaren. Fruktansvärt! Vet inte om det är ok att dela någon annans inlägg även om detta var offentligt så avstår från det.

Att någon stjäl från en är obehagligt i sig men att någon skulle ta ens hund är rent vidrigt.

Den där Golden?
Såg också den och tänkte att en schäfer är lättsåld även utan papper. Så därför åkte hänglås på direkt!

Den där Golden?
Såg också den och tänkte att en schäfer är lättsåld även utan papper. Så därför åkte hänglås på direkt!

Ja exakt, den var det. Kan inte tänka mig hur rädd jag hade blivit i en liknande situation.

En av mina klasskamrater blev också jagad förra veckan. Hon är dagmatte till en fralla, och det var tydligt att det var hunden de ville åt. De fick springa och gömma sig, sen ringde hon sambon som fick komma och möta upp. Galet.

Sa åt henne att polisanmäla händelsen, hoppas att hon gjort det nu.

Nu kan nån få komma och hämta valparna pronto! De har börjat låta en hel del nu och så har de tuggat sönder biabädden trots att de har rejält med tuggisar i olika varianter att gnaga på. :meh: Nån har dessutom tuggat på Nike också för hon hade ett litet sår på bogen och jag misstänker att det sylvassa valptänder som stått för det när de var ute.

Har iallafall varit iväg med alla vovvarna på agilityträning idag. Gick över förväntan, Nessie var supertaggad och duktig. Testade köra en bana med Nano också som jag aldrig tränar och vi kom faktiskt runt! Efter två varv var dock Nano rejält flåsig, hon har ju lagt på sig lite och dessutom knappt tränat på senaste två månaderna. Funderar på om hon bara är otränad och lite tjock eller om hon behöver tunnas ut päls på för att hon blir för varm, ska testa köra en omgång med knivkammen sen. Nessie var inga problem alls, hon är lite lättare nu än innan valparna och jag tänkte försöka hålla henne i det här hullet om möjligt. Väldigt nöjd med mig själv också som faktiskt lyckades komma ihåg banan och komma runt den med bägge vovvarna!
Husse fick tid i en träningsgrupp efter mig så han kom och mötte upp mig och tog Nike och kör väl agility med henne nu. Såg första vändorna de gjorde och de var himla duktiga!

Nano, Nessie och Nike:
46519905_10216271491654176_7808201645925335040_n.jpg

Suck. Efter jobbet var det kallt och varken jag eller hundar ville vara ute. Sedan somnade jag i soffan. Nu är klockan 22, hundarna har inte fått någon motion alls idag och det ska regna och vara äckelväder i flera dagar framöver från och med imorgon. Just nu är det kallt, men uppehåll. Sååå jag borde ta en ordentlig promenad nu istället för vanlig nattrastning och sedan lägga mig.

Gissa hur lätt det är att övertala sig själv till en sen långpromenad när hundarna ligger såhär, och mest troligt kommer försöka gömma sig när jag börjar stöka i hallen med koppel och täcken...
46752366_1956636211307674_4768040158360700693_n.jpg

Suck. Efter jobbet var det kallt och varken jag eller hundar ville vara ute. Sedan somnade jag i soffan. Nu är klockan 22, hundarna har inte fått någon motion alls idag och det ska regna och vara äckelväder i flera dagar framöver från och med imorgon. Just nu är det kallt, men uppehåll. Sååå jag borde ta en ordentlig promenad nu istället för vanlig nattrastning och sedan lägga mig.

Gissa hur lätt det är att övertala sig själv till en sen långpromenad när hundarna ligger såhär, och mest troligt kommer försöka gömma sig när jag börjar stöka i hallen med koppel och täcken...
46752366_1956636211307674_4768040158360700693_n.jpg
De dör inte av en dag utan motion. Här ligger vi också i en stor hög i soffan - bara Tidus påpekar att det vore kul med en promenad.
20181128_213510.webp

Du menar goldenhunden?

En av mina klasskamrater blev också jagad förra veckan. Hon är dagmatte till en fralla, och det var tydligt att det var hunden de ville åt. De fick springa och gömma sig, sen ringde hon sambon som fick komma och möta upp. Galet.

Sa åt henne att polisanmäla händelsen, hoppas att hon gjort det nu.
Frallor är högrisk ras för tjuvar, och då sitter det jävla ratsit o skriver ut vad för hund man ägare med alla uppgifter :rage:

De dör inte av en dag utan motion. Här ligger vi också i en stor hög i soffan - bara Tidus påpekar att det vore kul med en promenad.Visa bifogad fil 21993
Absolut inte, men det blir lätt många dagar utan motion nu. Nu har de inte heller sprungit lösa sen i söndags... Vilodag igår och troligen ingen jättepromenad imorgon. Nu gick vi iaf en timme och det var skönt när vi väl kom ut :) Jag önskar att jag kunde jobba kväll/natt under vinterhalvåret för att vara ute med damerna när det väl är ljust. Det hade utan tvekan blivit lättare då.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Tantan
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 519
Senast: Lilla
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 036
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar