Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dum fråga kanske men går det inte att avmaska hund? :o
Ska göra det. Har rådfrågat en kunnig vän lite också och ska smita iväg och köpa avmaskningsmedel strax. Jag är ju så väldigt inne på att man måste köpa "Kolla masken" först och inte ska avmaska mot mer än absolut nödvändigast osv. Och tja, jag är inte ens 100% säker på att det faktiskt är mask. Jag funderar på om hon kan ha ätit något som var för svårsmält eller så... Men nä. Ju mer jag tänker på hur det såg ut och vad hon eventuellt kan ha stoppat i sig så låter det orimligt med annat än mask. Blä!

Huu fyfan hade jag hittat mask inomhus så hade jag köpt typ 20 cm platåboots samt heltäckande skyddsdräkt med gasmask :yuck::yuck::yuck:
Haha, min första tanke var mer "Oj, bra att hon spydde här då så att jag såg det!" :angel: (när jag väl insåg att det nog kan vara mask, för det var inte riktigt första tanken, då kände jag också för platåboots).

Ibland önskar jag att jag inte hade de kunskaper och erfarenheter som jag har :down:

Precis som jag misstänkt så har tanten problem med djupseendet och avståndsbedömningen och det visade sig också att pupillerna inte reagerar som de ska :down: så vet skickade in journalen till f-bolaget och jag blev nyss uppringd av dem och de meddelade att de, baserat på veterinärens anteckningar om fynden och på hur det påverkar hennes vardag, att de godkänt avlivning.

Så fruktansvärt sorgligt, för i övrigt är hon som att hon vore 5 år. Pigg, alert och i jättefin fysisk form, så rent fysiskt så hade hon haft säkerligen 4-5 säsongers jakt kvar. Även vet. var imponerad över i hur otroligt fysiskt bra form hon är i kroppen.

Ibland är det jobbigare att vara hundägare än annars.
Åh nej. Så otroligt trist :( Hur gammal är hon nu?

Måtten brukar gälla halsbiten. Halvstyp tex mäts ihopdragna och sen tillkommer flärpen om man säger så. Ett vanligt typ läderhalsband som är 30-35 cm brukar vara något längre men hålen är inom det spannet.
Tack, tror att jag har bestämt mig för ett annat halsband på storlek 35 :up:

Ibland önskar jag att jag inte hade de kunskaper och erfarenheter som jag har :down:

Precis som jag misstänkt så har tanten problem med djupseendet och avståndsbedömningen och det visade sig också att pupillerna inte reagerar som de ska :down: så vet skickade in journalen till f-bolaget och jag blev nyss uppringd av dem och de meddelade att de, baserat på veterinärens anteckningar om fynden och på hur det påverkar hennes vardag, att de godkänt avlivning.

Så fruktansvärt sorgligt, för i övrigt är hon som att hon vore 5 år. Pigg, alert och i jättefin fysisk form, så rent fysiskt så hade hon haft säkerligen 4-5 säsongers jakt kvar. Även vet. var imponerad över i hur otroligt fysiskt bra form hon är i kroppen.

Ibland är det jobbigare att vara hundägare än annars.
Jag beklagar :(

Ska göra det. Har rådfrågat en kunnig vän lite också och ska smita iväg och köpa avmaskningsmedel strax. Jag är ju så väldigt inne på att man måste köpa "Kolla masken" först och inte ska avmaska mot mer än absolut nödvändigast osv. Och tja, jag är inte ens 100% säker på att det faktiskt är mask. Jag funderar på om hon kan ha ätit något som var för svårsmält eller så... Men nä. Ju mer jag tänker på hur det såg ut och vad hon eventuellt kan ha stoppat i sig så låter det orimligt med annat än mask. Blä!

Haha, min första tanke var mer "Oj, bra att hon spydde här då så att jag såg det!" :angel: (när jag väl insåg att det nog kan vara mask, för det var inte riktigt första tanken, då kände jag också för platåboots).

Mask i avföringen brukar vara bra sätt att "kolla masken" på :D (Men ja, jag vill också gärna skicka bajsprov innan jag behandlar).

Mask i avföringen brukar vara bra sätt att "kolla masken" på :D (Men ja, jag vill också gärna skicka bajsprov innan jag behandlar).
Har inte sett något sådant, men å andra sidan har hon den senaste tiden bara bajsat när det är kolsvart ute och då är jag glad om jag öht hittar något att plocka upp, så jag kan ha missat äckligheter där... Nåja. Jag kommer iaf vara jäkligt petig med att plocka upp OCH kolla hur det ser ut framöver... Får väl ställa mig och lysa med lampa på skiten om det ska behövas :p

Har inte sett något sådant, men å andra sidan har hon den senaste tiden bara bajsat när det är kolsvart ute och då är jag glad om jag öht hittar något att plocka upp, så jag kan ha missat äckligheter där... Nåja. Jag kommer iaf vara jäkligt petig med att plocka upp OCH kolla hur det ser ut framöver... Får väl ställa mig och lysa med lampa på skiten om det ska behövas :p

Jag hade nog tänkt att i och med att du barfar ökar risken för mask och bara gjort det.

Jag har beställt en id-bricka till mammas hund som hon ska få i present och tänkte då att jag kunde ge ett hundhalsband också. Men det blev lite klurigt, jag kan inte bestämma mig :nailbiting::o
Jag funderar på den här: https://vetzoo.se/feel-brocarde-halsband
Men den är svart, och jag hade för mig att jag har sett den i brunt :cautious: Kunde inte hitta någon med en googling dock. Ska kolla i en butik där jag sett den irl och se om det var brunt eller svart.

Sen så fick jag syn på ett annat halsband som jag tänkte skulle vara snyggt (ursäkta för enorm bild)
5acfbc3b13fd1.jpeg

Men storlekarna är lite krångliga. Storleken på Pucks hals är 32-33 cm, så jag tänker typ 35 cm. Denna är lite för stor men på en sida säger den "50 - 38-44 cm" medan en annan säger "stl. 50: total längd: 53 cm/halsomfång 41 – 49".
Det låter för stort va? Jag är lite osäker på hur halsband passar, jag har inte köpt det till en hund förut :o

Hon ska inte promeneras med kopplet fäst i det men nöden skulle kräva det så skulle det förstås vara bra att kunna använda det. Hon har nämligen råkat halka ur selen förut och då sprungit lös utan något på sig, därav idén till en id-bricka och halsband så att hon har åtminstone något på sig.
Totala längden är alltså hela halsbandets längd - och då det är halsband med typ skärp-spänne, så måte det ju bli en liten flärp över som man petar in i läderstropen (om du förstår).
Så denna går då att spänna mellan 41-49 cm, så då blir det för stor för din som behöver ca 35 cm :)

Totala längden är alltså hela halsbandets längd - och då det är halsband med typ skärp-spänne, så måte det ju bli en liten flärp över som man petar in i läderstropen (om du förstår).
Så denna går då att spänna mellan 41-49 cm, så då blir det för stor för din som behöver ca 35 cm :)
Tack! Jag har en idé om ett halsband som är på 35, känns bra i storleken då du nämner just den siffran. :up:

Gah! :banghead:
När jag kom hem på jobbet för en stund sedan så hade Ebrah spytt galla. Det gjorde hon även i morse på promenaden och jag blev väldigt förvånad, för det är inget hon brukar göra. Nu då, när hon hade spytt på vardagsrumsgolvet, så såg jag något där som var misstänkt likt mask :yuck:

Sååå. Vad göra?

Hade det hänt här så hade hunden åkt ut i hundgården och jag hade tagit in på hotell till den var maskfri! :nailbiting:

I ditt läge hade hon fått bo på balkongen!

Rått kött. Är det tillagat dör de. Inälvor och slaktavfall innehåller betydligt mer parasiter (inte nödvändigtvis farliga) än tillagat kött. Det är därför grisskött alltid ska vara genomlagat, pga risken för trikiner som exempel.
Så eventuell mask går alltså genom slakterier utan att någon reagerar och överlever sedan (minst) några veckor i frys?

Är väl vanligast vad gäller fisk och vilt. Torsk vet jag ofta innehåller mask.
Det är ovanligt hos tamgris men förekommer.

Usch, nu gav du mig flaschbacks till när jag jobbade inom fiskindustrin.
Något jag aldrig skulle äta är fiskbullar eller fabriksproducerade fiskgratänger. De produceras av ihoppressade fiskblock på 7 kg och vi hittade ofta mask i dem :wtf:

Usch, nu gav du mig flaschbacks till när jag jobbade inom fiskindustrin.
Något jag aldrig skulle äta är fiskbullar eller fabriksproducerade fiskgratänger. De produceras av ihoppressade fiskblock på 7 kg och vi hittade ofta mask i dem :wtf:

Det finns i typ all torsk vad jag förstått men syns inte om den är rejält varm ett den då är stendöd.
Störst risk torde vara finkrog där man leker med temperaturen nedåt.

Det finns i typ all torsk vad jag förstått men syns inte om den är rejält varm ett den då är stendöd.
Störst risk torde vara finkrog där man leker med temperaturen nedåt.

Det anses ju ofarligt och de här blocken var helt ok att använda.

Så eventuell mask går alltså genom slakterier utan att någon reagerar och överlever sedan (minst) några veckor i frys?
Njae, alltså, det som kommer i hundmaten är tex pulp (hela mosade höns), inälvor osv. Det kan förekomma maskägg i slaktavfall, utan att det syns på besiktningen av djuret. Och det finns parasitägg som klarar frys...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Tantan
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 518
Senast: Lilla
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 036
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar