Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
En av linjerna från idag :)

Min kompis har haft stora problem med den här tiken, det är väldigt mycket jaktlust i henne och hon har gärna velat fortsätta söka med dummien i munnen. Hon har jobbat stenhårt med detta och idag hade hon inte en tanke på något annat än att komma direkt hem med dummien. Är så glad för hennes skull, allt slit har verkligen gett resultat!

Åh, den här träningen kommer jag leva länge på :love: jag hoppas verkligen att våra linjeproblem är ett minne blott! Nu när han funkar så här bra på långa linjer på samma underlag ska vi börja träna korta linjer med terrängskiften :) han har verkligen aldrig känts så trygg på långa och dessutom ospårade linjer som idag. Så himla kul! :heart

Jag ska bara lära mig att inte ta emot honom med hela kroppen vid avlämningarna också, så kommer det nog bli bra det här :D
Visa bifogad fil 12424

Bilder och filmer är verkligen så bra. Jag vet att mitt problem också är att jag blir lite väl exalterad över att ta emot. Så det här med att lära sig att inte ta emot med hela kroppen är ju liksom lättare sagt en gjort. :angel:

Det är helt hopplöst ute nu med all is. Hundarna kan inte springa ute utan att gå sönder, så sent igår tog vi oss till ett ridhus där de åtminstone kunde springa av sig det värsta. Det var en mycket lyckad liten utflykt och de har varit så otroligt mycket trevligare att promenera med idag jämfört med de senaste dagarna! Det finns verkligen ingenting som kan ersätta lösspringet för mina damer.

Nu idag har vi bara tagit en lugn koppelpromenad. Inte speciellt lång heller eftersom jag känner mig förkyld och tokigt seg :banghead:

Men, solen lyser i alla fall in i vardagsrummet så nu är hundarna lyckliga. Även Ebrah har blivit tillräckligt vuxen nu för att uppskatta det där med att sola. Tidigare har det bara varit Aysu som dragits som en magnet till solen.
29087311_198561097577293_8834688096546062336_n.jpg

Eftersom det är ljust blod lär det inte vara från tarmarna, troligen har benbiten bara rivit till lite precis när den kommit ut. Sådant är inte farligt :)

Det är ljust färskt blod, Han hade normal avföring vid 4 på morgonen (vi fick kliva upp tidigt och åka typ 25 mil, det var -19 grader i Dalarna...:cautious: ). Åt 500g färskfoder till frukost och hade sen lös avföring med bloddroppe på slutet efter sitt prov. Han verkar normal osv. Så jag får lugna mig lite.

Jag har lagt lite krut på att träna med valparna på att gå promenad utan de andra hundarna, komma på inkallning med svårare störning och gå i koppel (inför Norgeresan och kissepauserna längs vägen där det inte bara är att släppa ut 8 hundar vind för våg...)

Idag var Joel ute på sin första tur ensam med mig. Intressant att se hur bra näsa han verkar ha, det kommer inte fram när han busar med syskonen! Vi fick också testa på svår viltstörning vid inkallningarna, det korsade vildsvin precis framför oss i skogen och det var en massa viltstigar över vägen som han var intresserad av. Även när han kom ett par -tre meter ut i skogen med näsan i ett viltspår innan jag ropade så vände han på en femöring och kom tillbaka för att hämta en torr leversnitt :D

Väl hemma däremot var han som bortblåst. Letade nån minut innan jag såg att slaktkroppen de ska få till middag gungade misstänkt mycket i sitt rep. Och jodå. Där stod Joel och försåg sig :rofl:

Bilder och filmer är verkligen så bra. Jag vet att mitt problem också är att jag blir lite väl exalterad över att ta emot. Så det här med att lära sig att inte ta emot med hela kroppen är ju liksom lättare sagt en gjort. :angel:

Ja, det är väldigt bra :D
Kommer han bara i ett normalt tempo så brukar jag kunna hålla mig ifrån att ta emot med hela kroppen, men när han kommer i 300km/h och börjar bromsa typ 2m framför mig så blir det som på fotot :D

Alltså tystnaden som är hemma just nu. Lugnet!
När vi hängt lite i soffan framför brasan efter träningen kom mamma förbi och så gick vi en halvmil med alla fyra hundarna. Efteråt tog jag ut dem för lite foto, men jag hann bara med Floyd och Ladda innan batteriet dog. Otis fick leta godis i snön och leta tennisboll. Passade på att riva av dem en massa päls också. Ladda har inte mycket kvar med Floyd alltså.. Pälsmängden är klart det sämsta hos en labbe :laugh:

De här två alltså :love: Otis har sån beslutsångest. Han vill helst ligga framför kaminen, men hatar att bli varm. Det är en dålig kombination :angel:
A2921368-BAEB-4F49-A6EB-00315712B559.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
817
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar