Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är SÅ himla kul! Och praktiskt. Sen när drömmen slår in och jag ska bygga hus så har jag en färdig idé och ritning :D

Ja :D Vårt hundhus blir nästan på pricken som vi ritade upp det :bump:
Men det var iofs inte så avancerat som ett hus, så vi behövde ju inte tänka på konstruktionen på det viset :D

Jag skummade anvisningarna nu, det vore väl jättesynd om de tog bort apporteringstestet?

Det tycker jag verkligen!
Men några i styrelsen och någon jaktprovsdomare anser att den inte är riktigt anpassad efter rasen och daterad. Intresset har väl varit lite svalt för det också, men det kan ju bero på att klubben varit så dålig att marknadsföra testet. Den kom väl till innan rasen hade sitt eget prov och folk menar att det inte går att jämföra med en jaktprovsmerit, och att funktionsbeskrivningarna och apporteringstesten skulle fylla samma funktion.

Jag gillar att det inte bara är änder med, för apporteringstesten har visat ganska bra på vilka hundar som faktiskt är viltspontana och vilka som kanske bara är tränade på änder. Men vissa vill ändra testet så det bara är änder med, eller typ and/gås. Då blir det istället ett ”tollingjaktprov light” som en av mina favorituppfödare uttryckte det.

Fördelen med testet är ju också att vissa uppfödare arrangerar det i samband med kennelträffar/liknande och då får man ju ett ganska bra undelag även om de som inte startar på prov!

Vad långt det blev, jag som tänkte att jag skulle svara kortfattat :p

Senast ändrad:
Det tycker jag verkligen!
Men några i styrelsen och någon jaktprovsdomare anser att den inte är riktigt anpassad efter rasen och daterad. Intresset har väl varit lite svalt för det också, men det kan ju bero på att klubben varit så dålig att marknadsföra testet. Den kom väl till innan rasen hade sitt eget prov och folk menar att det inte går att jämföra med en jaktprovsmerit, och att funktionsbeskrivningarna och apporteringstesten skulle fylla samma funktion.

Jag gillar att det inte bara är änder med, för apporteringstesten har visat ganska bra på vilka hundar som faktiskt är viltspontana och vilka som kanske bara är tränade på änder. Men vissa vill ändra testet så det bara är änder med, eller typ and/gås. Då blir det istället ett ”tollingjaktprov light” som en av mina favorituppfödare uttryckte det.

Fördelen med testet är ju också att vissa uppfödare arrangerar det i samband med kennelträffar/liknande och då får man ju ett ganska bra undelag även om de som inte startar på prov!

Vad långt det blev, jag som tänkte att jag skulle svara kortfattat :p

I och för sig - för en ras som tollaren som har så få startande kan det ju vara både en fördel och en nackdel med den typen av test :) En del kanske nöjer sig med att göra apporteringstestet och struntar i proven sen, de har ju "meriterat" sin hund jaktligt. Hos andra kanske det väcker nyfikenhet att starta på prov.

Tack :heart. Känns riktigt tungt då vi var i sluttampen av behandlingen :(.

Ja exakt, han fick hjärnhinneinflammation i somras. Det är en hjärnhinneinflammation där inflammation uppstår i de skyddande membranen som täcker ryggmärgen och hjärnan samt inflammation i kärlväggarna. Kortison är den enda behandlingen och ofta krävs behandling under ett längre tag. Vi var nere på bara en halv tablett (styrka 10 mg per tablett tror jag) varannan dag. Nu ska vi chockhöja dosen ett ”kort tag” och sen är tanken att vi ska börja trappa ner igen. Det är vad som veterinären har sagts idag i alla fall.

Nej, usch då! Krya lilla Ascot :heart

Hoppas att Ascot kryar på sig fort :heart @Acto

Åh nej, Ascot :( Stor kram!

:heart:heart:heart

Vi fick uppdatering imorse att Ascot var pigg när dom var ute, åt med god aptit och vilade lugnt i buren, samt att vi kunde hämta honom nu på eftermiddagen. Nu är Ascot med min mamma på jobbet så att hon kan ha koll på honom och även se till att han tar det lungt.

Han ska ta det lungt fram till återbesöket den 29 mars och får då inte träna någonting åtminstone tills dess :(. Förutom att detta känns riktig tråkigt då vi precis börjat vår dragkurs, så kommer det bli knepigt att hålla honom helt stilla :nailbiting:. Men bara han blir frisk så :heart.

Bild från i natt från nattsköterskan på Albano. En mkt ynklig Ascot :heart
3A479D9F-F3B6-4451-B4B0-51821BA4731A.webp

:heart:heart:heart

Vi fick uppdatering imorse att Ascot var pigg när dom var ute, åt med god aptit och vilade lugnt i buren, samt att vi kunde hämta honom nu på eftermiddagen. Nu är Ascot med min mamma på jobbet så att hon kan ha koll på honom och även se till att han tar det lungt.

Han ska ta det lungt fram till återbesöket den 29 mars och får då inte träna någonting åtminstone tills dess :(. Förutom att detta känns riktig tråkigt då vi precis börjat vår dragkurs, så kommer det bli knepigt att hålla honom helt stilla :nailbiting:. Men bara han blir frisk så :heart.

Bild från i natt från nattsköterskan på Albano. En mkt ynklig Ascot :heart
Visa bifogad fil 12388

En betydligt gladare Ascot på min mammas jobb :)
08931A2D-9F05-4F61-890E-0E0AC606CA44.webp

I och för sig - för en ras som tollaren som har så få startande kan det ju vara både en fördel och en nackdel med den typen av test :) En del kanske nöjer sig med att göra apporteringstestet och struntar i proven sen, de har ju "meriterat" sin hund jaktligt. Hos andra kanske det väcker nyfikenhet att starta på prov.

Precis, det står väl där och väger. Men nog vill jag tro att det är större sannolikhet att det väcker nyfikenhet än tvärtom. Oavsett är det ju rent avelsmässigt (tycker jag) en fördel att ha ett sådant test, framförallt eftersom det testar så olika vilt vilket tollingjaktproven inte gör. :)

Allmänt tips: Per Jensen har en ny podd nu som heter Etologinytt. Ska visst vara en hel del prat om hundar där (och lite andra djur). Jag har aldrig lyssnat på poddar innan, men bestämt mig för att testa nu :p Per Jensen brukar ju vara mycket intressant att lyssna på!

Jag lyssnade direkt igår när jag fick nys om detta. Är ju en riktig nörd. De pratade bland annat om höns vilket jag tycker är ett otroligt intressant djur. Men en hel del hund också, såklart. Det är ju Per Jensen :D

Jag lyssnade direkt igår när jag fick nys om detta. Är ju en riktig nörd. De pratade bland annat om höns vilket jag tycker är ett otroligt intressant djur. Men en hel del hund också, såklart. Det är ju Per Jensen :D
Finns det fler bra hundpoddar? Jag hittade någon där det tydligen ska pratas om hundkapplöpning i ett avsnitt, så det sparade jag :angel:

Finns det fler bra hundpoddar? Jag hittade någon där det tydligen ska pratas om hundkapplöpning i ett avsnitt, så det sparade jag :angel:

Beror på vad man tycker är bra... :angel:
Det ska ju komma en ny podd här i slutet på mars som kan vara lovande. Kicki och Fanny från ”Glada jyckar” ska börja podda. Jag vet inte mycket om dem, men de verkar ha trevliga träningsmetoder så vi får väl se om podden speglar det...

Sen finns ju Apport hundskola och Vår Bästa Vän. Det är väl typ de jag vet som som är svenska. Alltså inte så många. Däremot tittar jag en hel del på youtube och liknande istället. Finns en del engelska poddar också men lyssnar sällan på de.

Vår bästa vän är ju väldigt varierad och den har du kanske lyssnat på?

Apport hundskola tycker jag också är varierad i kvalité. Men jag älskar generellt poddar så det var en go överraskning att Per börjat med det :D

Leran har kommit. Det betyder att Boss får byta om till vårkostymen!

Visst klipper jag snyggt? :angel:

Han sa att det var hemskt att få tassarna maskinklippta, så det blir handsaxen sen.

Känner att vi ligger på ungefär samma nivå när det gäller klippandet :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
815
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18