Hundar och bad

Sv: Hundar och bad

Ni som låter hundarna självtorka, tycker inte ni att det ser ut att bli kallt för dem efter ett tag??? Jag har iofs en golden med TJOCK päls och en cocker som är pälsmonster och borde bada/trimmas oftare.....

Jag brukar tänka att de ska få självtorka men efter en stund åker fönen fram och det är INTE populärt...

På sommaren är det ju enklare men nu på vintern känns det kyligt att självtorka trots 20 grader inne. Eller är det bara jag som är hönsmamma som vanligt...

Jag tror att det är du som är hönsmamma :o :D

Jag duschar ioförsig aldrig min hund (speciellt inte med schampo) men när han sprungit ute och blivigt våt så får han ligga i hallen.. Och det är klinkers i hallen :eek: ..
Men på så sätt så "tappar" han all grus i hallen och sen får han flytta sig så jag kan dammsuga upp det när han är torr..

Den enda gången jag skulle få för mig att tvätta min hund vore om han rullat sig i något typ av bajs som sättit sig i pälsen.. men det har aldrig hänt.
:D
 
Sv: Hundar och bad

Han får självtorka. Eller vi använder en "Pluto" trasa, en jättebra trasa som ska vara blöt och då suger den upp jättemycket vatten, kanonbra! Sedan får han självtorka, tar ett tag eftersom han har något lång och mycket päls (golden). En hårtork skulle nog aldrig få komma i närheten av honom :p , så det skulle jag aldrig utsätta honom för.
 
Sv: Hundar och bad

Jag tror att det är du som är hönsmamma :o :D

Jag duschar ioförsig aldrig min hund (speciellt inte med schampo) men när han sprungit ute och blivigt våt så får han ligga i hallen.. Och det är klinkers i hallen :eek: ..
Men på så sätt så "tappar" han all grus i hallen och sen får han flytta sig så jag kan dammsuga upp det när han är torr..

Den enda gången jag skulle få för mig att tvätta min hund vore om han rullat sig i något typ av bajs som sättit sig i pälsen.. men det har aldrig hänt.
:D

Tvättar du aldrig din hund?
 
Sv: Hundar och bad

Har en japansk spets, med ganska mycket päls.. så det brukar bli fönen!
 
Sv: Hundar och bad

*knapplån*

På min IG är det handukstorkning och självtork (under en filt) som gäller. Badar max en gång per år.
 
Sv: Hundar och bad

Min hund badas en gång i veckan (ofta, jag vet. Mkt för att minska allergener osv då både pojkvän och syster är allergiska)
Nedklippt Yorkshireterrier med tunn päls, självtorkar på 10 min efter handdukstorkning.
 
Sv: Hundar och bad

Självtork, har en rottis/dobermann så hon torkar rätt fort.

Förra hunden, en sheltie, torkade jag med hårtork annars låg hon och frös.
 
Sv: Hundar och bad

Min mammas hund torkas med handduk efteråt men sedan får hon självtorka. Hon har rätt tät, dock kort päls med underull.
Hon badar dock aldrig förutom på somrarna när hon badar i havet. Sedan tvättas däremot tassarna och magen nästan varje dag med vatten och mild tvål.
 
Sv: Hundar och bad

våran äldsta kille han duschas under vintern ca 1 gång beroende på hur han ser ut han är en riktig grispelle som älskar att ligga å rulla sig ute.... på somrarna badar han vid sugan dvs springer å dyker från bryggan så då får han självtorka eftersom de är soligt å varmt... men tvättas han å duschas hemma åker hårtorken fram. de vill han själv oxå... kom in en dag efter promenad i regnet då gick han bestämt fram till bordet där min hårtork låg tittade på den å tittade sen på mig som att kom igen då matte nu fixar vi pälsen..

den lilla galning har redan åkt in i duschen 2 ggr sen han kom till oss för nåra veckor sen... han var ute på baksidan å skötte sig trodde vi men nej då han hade grävt upp hela blomlandet å såg ut som en gris... sen så har han oxå rullat sig i någon sorts skit.
men han fick handukttorkas . har juh itne så mycke päls ännu.

båda är schäfrar.
 
Sv: Hundar och bad

Tvättar du aldrig din hund?

Nope..

Finns ingen anledning till det.. Han är varken smutsig eller luktar illa (och när han "grusar" ner sig eller "lerar" ner sig så får han torka i hallen som sagt och sen ramlar det av och sen dammsugar jag upp "skiten")
 
Sv: Hundar och bad

om vi ska på utställning så är det plutoduk och fön som gäller. men är dom blöta av regnet så är det handduk och självtork som gäller.
 
Sv: Hundar och bad

Torkar min med handduk och sen får hon självtorka.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hundar och bad

Nope..

Finns ingen anledning till det.. Han är varken smutsig eller luktar illa (och när han "grusar" ner sig eller "lerar" ner sig så får han torka i hallen som sagt och sen ramlar det av och sen dammsugar jag upp "skiten")

Ok har lite svårt att en hund som aldrig badar inte är smuttsig.. Om han nu blir lerig och torkar och skakar av sig så är det ju klart att pälsen även blir smutsig. Jaja vissa kasnke inte tycker om att bada sina hundar och vill ha dem lite smutsiga :d . Upp till var och en.
 
Sv: Hundar och bad

Min blir faktiskt inte smutsig :D . Jag torkar av tassarna med handduk när vi har varit ute (och magen om det har skvätt upp lera), men det är allt. Hund har hon aldrig luktat.
Då finns det liksom ingen anledning att bada.
 
Sv: Hundar och bad

Ok har lite svårt att en hund som aldrig badar inte är smuttsig.. Om han nu blir lerig och torkar och skakar av sig så är det ju klart att pälsen även blir smutsig. Jaja vissa kasnke inte tycker om att bada sina hundar och vill ha dem lite smutsiga :d . Upp till var och en.

Jag ser bara ingen anledning att bada en hund som inte luktar och eftersom han inte är i varken sängen eller soffan så gör det inget om han är lite smutsig.. Det syns ju inte på honom heller.. Dessutom så känns det onödigt att duscha honom med bara vatten för då får man ändå inte bort den smutsen.. Och något schampo eller tvål skulle jag inte använda på honom eftersom han redan har lite torr hud som det är idag. Jag har jobbat hårt för att få honom lite fettig i pälsen och vill gärna ha det så.
 
Sv: Hundar och bad

lånar..

Jag använder schampo sällan. Till utställning tvättar jag bara ben och skägg med schampo. Annars så sköljar bara av dom när de är leriga. Tvätt med schampo gör jag när det behövs, och det är ju olika. Är det sommar får de ligga i solen och torka, annars bäddar jag ner dom i ett skönt tänke så får de ligga där och självtorka ett tag.
 
Sv: Hundar och bad

Torkar med handduk det mesta, sen får hon självtorka.
Schamponering blir det mycket sällan, men allt som oftast måste vi spola av henne när hon lyckats skita ned sig
 
Sv: Hundar och bad

Jag torkar min med en handduk, sedan får hon självtorka. Hon har inte så mycket päls att föna. ;) (dvärgpinscher)
Eftersom att hon knappt har någon päls fastnar det inte någon skit på henne så hon behöver inte badas så ofta, bara när hon rullat sig i äckliga saker. Vilket iofs inte är helt ovanligt ändå. :o :angel:
 
Sv: Hundar och bad

Med den principen kan jag anta att om du själv inte blir smutsig, så dushar du inte?

Även om inte håret på hunden ser smutsigt ut och det mesta grus/lera faller bort när den torkar, så är det inte bra för huden att aldrig bli tvättad :cool:
 

Liknande trådar

Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 018
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Pilot
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
979
Senast: Myrten
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 242
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp