Hundar förstår vad man säger

Det går väl alldeles utmärkt att starta en tråd om hundars språkförståelse utan att trivialisera forskning - det borde vara lättare till och med. Mindre komplicerat att inte blanda in forskningen alls, faktiskt.

Åhåhåhåhåhåhååååå!
Golfapplåd!

Jag känner mig nu lämpligt tillplattad som bara haft/har korkade hundar, och slinker härifrån med svansen mellan benen - kommunikation utan ord, vettu. Mer på min nivå. :up:
Förstår att det är mer på din nivå.

Som sagt lite humor här i livet underlättar.

Vill du få det till att jag trivialiserar forskning så varsågod. Den bjuder jag på.
För övrigt så lägger jag ned den här diskussionen för den är (för) långt under min nivå.

I dagens Metro stod det om en studie gjord på hundar. Man har tydligen kommit fram till att hundar inte bara lyssnar på tonfallet utan även på vad vi säger.

Är det någon hundägare som egentligen är förvånad av resultatet? :D

Jag har alltid pratat med mina hundar och jag har upplevt att de har förstått det mesta man sagt. Ett exempel är i somras när vi pratade om att vi skulle åka och bada i Lygnern. Rätt som det var sprang båda hundarna till dörren och ville följa med och bada. Finns hur många exempel som helst.

Eller är det bara jag som upplevt att ens hundar många gånger verkligen förstår vad man säger?

SJÄLVKLART förstår de ord.
Billy kan jag i princip föra en konversation med, han förstår allt :D
Du har några triggerord som typ "kommer". Oavsett tonläge, om det är mitt i en mening eller inte - de hör det JÄMT och börjar genast larma :angel: Ett annat exempel är när jag skickar Billy på hinder och han vet skillnaden på "fram" och "runt".

Förstår att det är mer på din nivå.

Som sagt lite humor här i livet underlättar.

Nu lägger jag ned det här för det är långt under min nivå.

Ja, det finns verkligen ingen bättre humor än "haha, korkade forskare, hade de inte fattat det jag visste hela tiden!? :laugh::grin:"... :up:

Jag ser det inte som avsaknad av humor att jag inte tycker det är roligt att man gör sig lustig över och förminskar hårt arbete som ger oss fantastisk, ny information. Vad resultaten är är inte alltid så lätt att ta till sig, men att man hoppar på "ha, vad dumt, det där visste jag ju redan:grin:" gör man det mer än lovligt lätt för sig om man är en vuxen människa.

Men vi kan var och en trivas på varsin "nivå", och anse att den andra är fel ställe att vara på då.

Ja, det finns verkligen ingen bättre humor än "haha, korkade forskare, hade de inte fattat det jag visste hela tiden!? :laugh::grin:"... :up:

Jag ser det inte som avsaknad av humor att jag inte tycker det är roligt att man gör sig lustig över och förminskar hårt arbete som ger oss fantastisk, ny information. Vad resultaten är är inte alltid så lätt att ta till sig, men att man hoppar på "ha, vad dumt, det där visste jag ju redan:grin:" gör man det mer än lovligt lätt för sig om man är en vuxen människa.

Men vi kan var och en trivas på varsin "nivå", och anse att den andra är fel ställe att vara på då.
Nu gör jag ett absolut sista försök att förklara det här för dig.
Du missar verkligen hela grejen. Jag har inte gjort mig lustig över någon forskning överhuvudtaget. Det jag tycker är roligt och kul är hundar som förstår mer än bara sitt och ligg (alltså annat än medvetet inlärda kommandon). Sådant dom har snappat upp själva.

Som sagt Buke i ett nötskal. Är man inte superövertydlig hela tiden så visst sjutton är det någon som gör sitt absolut bästa för att misstolka allt så mycket som möjligt.
Som jag skrev förut så är det inte alltid en hund begraven och ibland är en kul tråd bara just en kul tråd.

Min första egna hund lärde sig dessutom kommandon på egen hand. Han var alltid med mig när jag var ute och red och kunde saker som "Gå på kanten" och "Gå före". Ingen har någonsin lärt honom det. Fattar inte var han plockade upp det :confused:

SJÄLVKLART förstår de ord.
Billy kan jag i princip föra en konversation med, han förstår allt :D
Du har några triggerord som typ "kommer". Oavsett tonläge, om det är mitt i en mening eller inte - de hör det JÄMT och börjar genast larma :angel: Ett annat exempel är när jag skickar Billy på hinder och han vet skillnaden på "fram" och "runt".
Ha ha ha! "Kommer" har jag helt glömt av. :D

Dom kan ligga och snusa i soffan och så råkar jag nämna orden "kommer någon" så nog börjar dom baffa, bara så där för säkerhets skull :p

Nu gör jag ett absolut sista försök att förklara det här för dig.
Du missar verkligen hela grejen. Jag har inte gjort mig lustig över någon forskning överhuvudtaget. Det jag tycker är roligt och kul är hundar som förstår mer än bara sitt och ligg (alltså annat än medvetet inlärda kommandon). Sådant dom har snappat upp själva.

Som sagt Buke i ett nötskal. Är man inte superövertydlig hela tiden så visst sjutton är det någon som gör sitt absolut bästa för att misstolka allt så mycket som möjligt.
Som jag skrev förut så är det inte alltid en hund begraven och ibland är en kul tråd bara just en kul tråd.

Misstolkar och missar. Javisst.
Man har tydligen kommit fram till att hundar inte bara lyssnar på tonfallet utan även på vad vi säger.

Är det någon hundägare som egentligen är förvånad av resultatet? :D

Och är det så att man faktiskt tycker att det här resultatet är något nytt och fascinerande så beror det på att man inte är lika erfaren som hundägaren Tora, som bara haft smarta hundar och därför visste det här hela tiden..

Vad kul för dig att du är så jäkligt förvånad. För mig som bara haft smarta hundar är det dock inte direkt förvånande.

Mhm. Nä, du gör dig inte ett dugg lustig. Inte är du hånfull heller. :up:

Och om jag skulle föreslå att du kanske inte förstått vad det är du gör dig lustig över egentligen - fast det gör du ju inte - så vore jag förmodligen elak? (Jag med de korkade hundarna... På den låga nivån...)

De första meningarna i trådstarten handlar om en artikel om forskningsresultat. De verkliga resultaten av den verkliga forskningen är inte på nivå "hey, hundar hör skillnad på olika kommandon och förstår att olika ord innebär olika saker", vilket iaf flera tidningsnotiser jag har sett får det att låta som. Kanske inte Metro, men jag har inte läst just den.
I trådstarten går det väldigt lätt att tolka in att antingen Metro eller den som läste reducerar dessa forskningsresultat till just "hundar hör skillnad på ord" med tillägget av trådskaparen att ingen borde vara förvånad (vilket vi inte skulle bli om DET faktiskt var vad de kommit fram till, vilket det inte är).

Jag tolkade notiserna själv så, och skäms för att jag inte kollade upp det mer noga. Jag gjorde mig alltså lustig över och förminskade forskningen tills jag fick höra att jag hade fel om vad det handlade om (för att de notiser om det jag hade läst förklarade det asdåligt).

Att man blir förvånad över det verkliga resultatet har inget att göra med om man har smarta hundar eller inte (jävligt låg kommentar för övrigt) utan om nåt helt annat. Tror inte många hundägare gått runt och funderat minsta lilla över det som forskningen egentligen handlade om, och att resultatet är förvånande för de som bryr sig är inte det minsta konstigt.

Pigge (min första egna hund) hade dessutom den egenheten att han visste precis vilken runda han ville gå. Gick man då åt fel håll enligt honom så stod han bara stilla och blängde under lugg på en tills man gick åt det hållet han ville gå åt. Ibland gick det att förhandla med honom om man hade bråttom och bara ville gå en kort runda, men det satt långt inne för honom att gå en annan väg än han själv ville :D

Han gick jämt lös. Hade inte ens ett halsband på sig. Här i Fjärås var han känd som "Hunden som tittar efter bilar innan han går över vägen".

I julas när jag var och tände ljus på mammas grav så började jag språka med kvinnan som besökte graven bredvid min mamma och det visade sig att hon visste precis vem Pigge och min mamma var. Hon sa att hon tänkte på dom då och då. Framför allt på tillfällen där min mamma gick och läste och Pigge som skötte sig helt själv och tittade efter bilar innan han gick över vägen. Vissa hundar och människor glömmer man inte sa hon :)

(Det är säkert 15 år sedan Pigge dog och snart 5 år sedan mamma dog :()

Ja, hundar förstår, absolut. Ofta måste vi tala engelska för att hundarna inte ska bli för upphetsade. Ibland räcker det inte, för de kan en del engelska också. Vi gör långa omskrivningar av ord eller försöker på knackig skolfranska :)

När jag googlade hittade jag också en intressant intervju på temat med Per Jensen:

http://www.dn.se/insidan/forskaren-manniskans-basta-van-forstar-mer-an-du-tror/

(Och nu får jag väl skäll av @Monstermom igen, han kanske är känd bland hundfolk som charlatan och hundplågare :o)

Nej, men han rapporterar forskning och tolkar om det pa sitt eget satt. Ofta. Jag slutade lasa hans senaste bok nar han skrev precis vad forkarna sa ... men fortsatte, "Men vi som alskar hundar vet ju att det inte ar sa." :banghead:

Jag vet inte exact vad mina hundar forstar, men Mandy som ar eftertanksam och bara vill vara till lags forstar mycket mer an vi forstar. Nar jag gar och smapratar med henne har hon inga problem att forsta om det ar nagot vi ska gora ... om det kommer att ske snart eller betydligt senare. Om det kommer att ske snart lagger hon sig och vantar framfor dorren eller vid bilen, annars ar intresset mycket lagre och hon ligger pa en sang nagonstans i huset.
Naturligtvis ingar kroppssprak och tonfall ... men rent generellt ar hon valdigt snar att lara sig vad hon TROR att jag vill och att sedan agera pa det hon tror ar "ratt" fran hennes synpunkt. Det kan vara att "uppfostra" Diva eller valpen om de gor nagot jag sagt att hon inte far gora och tala om att det ar forbjudet. Eller det kan vara att ta saker fran valpen som han anser ar leksaker men hon vet inte far bitas pa.:angel:

Något OT
Vad jag läst mig till genom åren är att medelhunden kan lära sig att distingera mellan ca 300 ord o att vissa individer klarar av att förstå innebörden av upp till 1000 olika ord.

Undersökning gjord i England för ca 25 år sedan.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 922
Senast: valpköpare
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 602
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V