Hundar förstår vad man säger

Jag är mest förvånad över att folk faktiskt tror på att djur förstår mänskligt språk utöver inlärda/betingade kommandon och ord.

Att de lär sig förknippa specifika ljud (ord) med en händelse/förväntad respons är ju inget nytt under solen direkt, de kan de flesta djur lära sig i mer eller mindre utsträckning. Djur kommunicerar ju sinsemellan både med ljud och kroppsspråk

Jag är mest förvånad över att folk faktiskt tror på att djur förstår mänskligt språk utöver inlärda/betingade kommandon och ord.

Att de lär sig förknippa specifika ljud (ord) med en händelse/förväntad respons är ju inget nytt under solen direkt, de kan de flesta djur lära sig i mer eller mindre utsträckning. Djur kommunicerar ju sinsemellan både med ljud och kroppsspråk

Nu förstår jag inte vad du menar? Hundar har system för att tolka talat språk, givetvis måste de lära sig ett vokabulär (det måste vi med), men potentialen finns där.

Sen har de inte samma förutsättningar till komplexitet som vi, men att faktiskt förstå språk på nivå som ett ungt barn ungefär har de potential för.

Per är vettig och intressant! Läs gärna hans böcker. :D

CLd3Cq1.jpg
Monster :love:

Min första hund, en korsning BC/golden/labbe, var helt otroligt smart. Han hade ett enormt ordförråd och kunde uppfatta komplicerade saker (för att vara hund alltså)

Fast ska väl tillägga också att det han pratar om där är en lite annan sak än vad som studerats i den här senaste studien. Att hundar förstår talat språk och har viss grammatisk förmåga är inte nytt, men att deras tolkningsprocess bygger på samma system som vårt är något helt annat. Att ett djur utan egen förmåga att uttrycka ett språk ändå har samma hjärnfunktioner för så pass grundläggande byggstenar som lexikal och intonal information - grundläggande för just vår typ av språk, inte kroppsspråk och annat som man kan i vissa fall argumentera utgör språkförmåga/kommunikation - är helt fantastiskt. Jag hoppas vi kan få information om det är unikt för hundar (som samutvecklats med oss) eller om det är gemensamt för tex däggdjur framöver...
Jadå, jag förstod att det inte var samma resonemang som i studien. :D Det var en googlebonus som jag tyckte var interessant, bara.

Hade för övrigt en faster vars pudel blev hysterisk varje gång hon gick ut, om hon INTE sa "matte ska bara gå och köpa mjölk." Om hon däremot sa det, gick han lugnt och la sig, oavsett hur länge hon var borta. :up:

Jadå, jag förstod att det inte var samma resonemang som i studien. :D Det var en googlebonus som jag tyckte var interessant, bara.

Hade för övrigt en faster vars pudel blev hysterisk varje gång hon gick ut, om hon INTE sa "matte ska bara gå och köpa mjölk." Om hon däremot sa det, gick han lugnt och la sig, oavsett hur länge hon var borta. :up:

Ibland var närmsta affären stängd? :angel:

Min pappa måste visa bilnycklarna när han åker, då går hunden och lägger sig. Annars går hans hund runt och letar efter honom. Det har blivit mer viktigt nu när hunden är gammal och nästan döv.

Min förra hund älskade grisöron och lärde sig förstås exakt vad det var. Dessvärre tyckte han att ordet gris också borde innebära godis så han skuttade upp så fort man sa gris i en mening.

Min nuvarande har tagit fasta på ordet "ska". Jag säger alltid: Ska ni gå ut, ska ni gå och lägga er, ska ni ha godis? Så när jag säger "ska" så springer den hunden först till dörren, kommer jag inte dit så springer han uppför halva trappen till sovrummet, går jag inte dit heller så testar han köket.

Nu förstår jag inte vad du menar?

Nä, det märks, som sagt inlärda kommandon och betingade ljud har vi väl vetat länge att hundar (och andra djur) fixar rätt lätt, men att gå från det till att påstå att de förstår språk i ordets rätta bemärkelse är ett långt kliv det.

Jag är inte förvånad, men å andra sidan upplever både jag och mina föräldrar att Aysu förstår otroligt mycket mer än hon "borde" göra. Vi brukar alla ha diskussioner med henne och det känns som om hon förstår väldigt mycket. Hon är en fantastisk hund på det sättet, så otroligt klok och fin.

Dessutom har hon lärt sig namn på alla i vår bekantskapskrets genom att lyssna på vad jag kallar dem. Det sistnämnda är säkert vanligt, men jag har inte upplevt att någon av mina andra hundar gjort lika tydliga kopplingar mellan namn och folk. Tex om jag säger att vi ska gå till mamma, då går hon i förväg hela promenaden och raka vägen till min mor, hon vet vart vi ska ;) Jag får även akta mig för att säga hennes favorithundkompis namn i allt för glad ton, för då börjar hon leta efter honom och tro att vi ska träffas.
Just det där med att de känner igen namn och vet vem som är vem stämmer här också. Och även andra hundars namn. Om jag tex säger nu skall vi träffa Kicki så vet dom precis vart vi skall.

Fast ska väl tillägga också att det han pratar om där är en lite annan sak än vad som studerats i den här senaste studien. Att hundar förstår talat språk och har viss grammatisk förmåga är inte nytt, men att deras tolkningsprocess bygger på samma system som vårt är något helt annat. Att ett djur utan egen förmåga att uttrycka ett språk ändå har samma hjärnfunktioner för så pass grundläggande byggstenar som lexikal och intonal information - grundläggande för just vår typ av språk, inte kroppsspråk och annat som man kan i vissa fall argumentera utgör språkförmåga/kommunikation - är helt fantastiskt. Jag hoppas vi kan få information om det är unikt för hundar (som samutvecklats med oss) eller om det är gemensamt för tex däggdjur framöver...
Jag skulle inte bli förvånad om hästar har samma förmåga. Har en gammal pålle som inte bara reagerar på "Galopp!" uttalat som ett kommando, utan även snappar upp det i meningar typ "När ni är klara med skänkelvikningarna och ska galoppera ska ni tänka på att...". Att vi sen har försökt lura henne har inneburit att hon även reagerar likadant på när vi säger "G-ordet" eller "tredje gångarten". :o (Hästen har även på egen hand lärt sig vad "upp med näsan" betyder, så försöker man uppmana hennes ryttare att inte stirra ned så blir resultatet en häst som går som en stjärnkikare. :meh:)

Ibland var närmsta affären stängd? :angel:

Precis. I typ 8,5 timme.

Han hette för övrigt Rocky.

En annan faster hade också en pudel - som älskade mig (jag var den enda som gjorde roliga saker med henne, dvs lärde henne lite saker). Varje gång de körde hem till oss fick pudeln lyckobryt när de svängde vänster tre kvarter från vårt, för då visste hon att de skulle till mig :love:

Min pappa måste visa bilnycklarna när han åker, då går hunden och lägger sig. Annars går hans hund runt och letar efter honom. Det har blivit mer viktigt nu när hunden är gammal och nästan döv.

Min förra hund älskade grisöron och lärde sig förstås exakt vad det var. Dessvärre tyckte han att ordet gris också borde innebära godis så han skuttade upp så fort man sa gris i en mening.

Min nuvarande har tagit fasta på ordet "ska". Jag säger alltid: Ska ni gå ut, ska ni gå och lägga er, ska ni ha godis? Så när jag säger "ska" så springer den hunden först till dörren, kommer jag inte dit så springer han uppför halva trappen till sovrummet, går jag inte dit heller så testar han köket.

"Ska" är ju ett lurigt signalord, det använder man ju hela tiden. :D

Bilnycklarna :love:

Nä, det märks, som sagt inlärda kommandon och betingade ljud har vi väl vetat länge att hundar (och andra djur) fixar rätt lätt, men att gå från det till att påstå att de förstår språk i ordets rätta bemärkelse är ett långt kliv det.

Det var ju mycket till förklaring... "Jag ser att du inte fattar, så då fattar du inte! :grin:"
Strålande.

Om du vill utveckla vad du menar får du gärna börja med att definiera vad det innebär att "förstå språk i ordets rätta bemärkelse"?

Vad skall du skylla på mig nu :confused:

Se mina första inlägg i tråden, om att trivialisera forskningen.

Jag skulle inte bli förvånad om hästar har samma förmåga. Har en gammal pålle som inte bara reagerar på "Galopp!" uttalat som ett kommando, utan även snappar upp det i meningar typ "När ni är klara med skänkelvikningarna och ska galoppera ska ni tänka på att...". Att vi sen har försökt lura henne har inneburit att hon även reagerar likadant på när vi säger "G-ordet" eller "tredje gångarten". :o (Hästen har även på egen hand lärt sig vad "upp med näsan" betyder, så försöker man uppmana hennes ryttare att inte stirra ned så blir resultatet en häst som går som en stjärnkikare. :meh:)

Fast återigen, det är inte riktigt vad den här studien handlat om. Däremot är det såklart möjligt att hästar har samma funktioner, min kunskap om hästar sträcker sig till att jag kan känna igen en när jag ser den - kanske. :D

Även vi lärde oss språket en gång i tiden genom att förknippa saker/händelser med vissa ord ;)

Nä men självklart är det ju inlärda ord dom förstår, men många förstår ändå flera av orden i en och samma mening och det är väl mer det handlar om. Till det även kroppsspråk i form av gester, mimik osv :)

Fast återigen, det är inte riktigt vad den här studien handlat om. Däremot är det såklart möjligt att hästar har samma funktioner, min kunskap om hästar sträcker sig till att jag kan känna igen en när jag ser den - kanske. :D
Jag har iofs inte läst själva studien utan bara artiklarna som länkades, men jag fattade biten med att ord och tonfall tolkas separat som just att de förstår att "Galopp!" uttalat som ett kommando är samma ord som ett obetonat "galopp" insprängt i en mening? Du som är mer påläst kanske kan förklara bättre? :) (Resten medger jag var OT, och det kanske är en dödssynd att nämna hästar på hundforumet. :nailbiting: Kan jag försvara mig med att dottern till hästen i fråga kan apport? :idea:)

Jag har iofs inte läst själva studien utan bara artiklarna som länkades, men jag fattade biten med att ord och tonfall tolkas separat som just att de förstår att "Galopp!" uttalat som ett kommando är samma ord som ett obetonat "galopp" insprängt i en mening? Du som är mer påläst kanske kan förklara bättre? :) (Resten medger jag var OT, och det kanske är en dödssynd att nämna hästar på hundforumet. :nailbiting: Kan jag försvara mig med att dottern till hästen i fråga kan apport? :idea:)

Nej, inte riktigt - även om förmågan i praktiken säkert kan användas till den informationslösningen också. Vad det handlar om är att lexikal information (alltså ett ords betydelse, vad ljudet representerar för information, ungefär) hanteras i en egen process, oberoende av kontextuell, social, etc information - och att intonal information behandlas samtidigt, i en separat process. Alltså att ord, i sig själva, utan någon annan information (tänk som att hunden skulle kunna läsa ordet, helt isolerat från någon annan input - eller föreställ dig att ordet kommer över högtalare med hunden ensam i ett kalt rum, typ) är informationsbärande. Alltså, hunden hör ett ord och det ljudet representerar en intern tolkning av något, information. Den informationen kombineras dock med övrig information, som intonationen, och tillsammans tolkas hela upplevelsen till total information. Det är ett avancerat sätt att hantera språklig information i hjärnan, som man inte vetat om att andra djur (som ju är i sammanhanget språklösa) har förmåga till.

Jag kan inte avgöra om jag är mest intresserad av möjligheten att det här tyder på att hundar utvecklat den interna språkförmågan pga sin hyfsat långa samevolution med oss, eller av att det här är en mycket mer spridd språkpotential hos i övrigt språklösa djur... :nailbiting: :D

Edit: det här blev nog bara mer rörigt... Om man säger såhär istället, tidigare antagande har varit att hundar - och andra djur - förstår helheten i "kommandon", alltså de behöver en mängd information för att i någon mån förstå kommunikationen. När de förstått kan man sedan renodla ordet genom att plocka bort andra delar i kommunikationen (tex kroppsspråk) och fortsätta bekräfta kopplingen till den information man avser kommunicera. Men den här studien visar en helt annan förmåga att processa språklig information, där ord som betydelsebärande har en separat process i hjärnan redan från början! :up:

Senast ändrad:
Så du skyller på mig om att någon trivialiserar forskning :confused:

Jag tyckte det här
Är det någon hundägare som egentligen är förvånad av resultatet? :D

var väldigt trivialiserande. Jag antog att det kom sig från en dålig artikel, men är det inte så så är det väl just du som trivialiserat forskning, ja.

Jag kan ju svara på frågan med: ja! Jag är hundägare och jag är jäkligt förvånad av resultatet! Mind is blown. Ordentligt.

Jag tyckte det här

var väldigt trivialiserande. Jag antog att det kom sig från en dålig artikel, men är det inte så så är det väl just du som trivialiserat forskning, ja.

Jag kan ju svara på frågan med: ja! Jag är hundägare och jag är jäkligt förvånad av resultatet! Mind is blown. Ordentligt.
Men åhhh. Buke i ett nötskal alltså. Visst om man anstränger sig riktigt, riktigt hårt så kan man säkert få trådstarten till det.

Eller så kan man istället göra det lite lätt för sig och ta det hela för vad det är, nämligen en kul tråd där det är roligt att läsa/skriva om vad ens hund/hundar förstår mer utöver sitt och ligg.

Det finns absolut inget i trådstarten som aspirerar på att vara seriöst. En ynka mening som hänvisar vidare till några få stackars meningar i tidningen Metro bara för att få en bakgrund till nyfikenheten till vad andras hundar förstår gör att du drar på den största växeln du har och får det till "trivialiserar forskning". En gnutta humor här i livet gör saker och ting lättare och roligare.
Det är inte alltid en hund begraven och ibland är en kul tråd bara just en kul tråd. Mer komplicerat än så är det faktiskt inte.

Men varsågod skyll på mig att jag trivialiserar forskning om det nu är så viktigt för dig.

Vad kul för dig att du är så jäkligt förvånad. För mig som bara haft smarta hundar är det dock inte direkt förvånande.

Åhhh. Buke i ett nötskal alltså. Visst om man anstränger sig riktigt, riktigt hårt så kan man säkert få trådstarten till det.

Eller så kan man istället göra det lätt för sig och ta det hela för vad det är, nämligen en kul tråd där det är roligt att läsa/skriva om vad ens hund/hundar förstår mer utöver sitt och ligg.

Det finns absolut inget i trådstarten som aspirerar på att vara seriöst. En ynka mening som hänvisar vidare till några få stackars meningar i tidningen Metro bara för att få en bakgrund till nyfikenheten till vad andras hundar förstår gör att du drar på den största växeln du har och får det till "trivialiserar forskning". En gnutta humor här i livet gör saker och ting lättare och roligare.
Det är inte alltid en hund begraven och ibland är en kul tråd bara just en kul tråd. Mer komplicerat än så är det faktiskt inte.

Men varsågod skyll på mig att jag trivialiserar forskning om det nu är så viktigt för dig.

Det går väl alldeles utmärkt att starta en tråd om hundars språkförståelse utan att trivialisera forskning - det borde vara lättare till och med. Mindre komplicerat att inte blanda in forskningen alls, faktiskt.

Vad kul för dig att du är så jäkligt förvånad. För mig som bara haft smarta hundar är det dock inte direkt förvånande.

Åhåhåhåhåhåhååååå!
Golfapplåd!

Jag känner mig nu lämpligt tillplattad som bara haft/har korkade hundar, och slinker härifrån med svansen mellan benen - kommunikation utan ord, vettu. Mer på min nivå. :up:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 922
Senast: valpköpare
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar