Det låter väl som en bra idé att prata med din partner om varför han inte vill ta med sig hunden, vi här kan ju bara spekulera
Och kanske prata öppet och sårbart om vilka behov som ligger bakom både för dig och för honom. Jag får inte helt klart för mig om du tycker att han hjälper dig och ställer upp för dig och bryr sig om dig på ett sätt som känns bra för dig eller inte, som du beskriver att det ”bör gälla” i en relation, eller om du inte tycker det. För jag tycker absolut att det är lite själva grejen med att vara i en relation, att man visar omtanke. Men är det synonymt med att gå ut med hunden? Om han på andra väsentliga sätt ställer upp och bryr sig om och tänker på dig och så vidare - igen, helt legitimt att vilja ha det av sin partner - så kanske det är ganska lätt att acceptera att han inte kan tillgodose precis alla dina behov, och att gå ut med hunden är en sådan sak, särskilt om det faktiskt skulle vara så att det krockar med ett viktigt behov för honom.
Pja, lite utveckling av mina tidigare inlägg. Hur som helst hoppas jag ni kan ha ett bra samtal om det där ni inte anklagar varandra utan kommer varandra lite närmre och förstår varandra bättre!