Jag känner att ju längre tråden pågår desto mindre får jag sakförhållandena klart för mig 😄 Jag förstod det inte alls som att maken tar med hunden enstaka gånger, utan som att TS har frågat enstaka gånger.
Så tolkar jag det också. Och dessutom som.att mannen inte tar ut hunden (alls, varken för rastning i trädgård eller promenad) när TS bett om det när TS varit iväg och gjort saker med de gemensamma barnen.
Ungefär där hade mannen passerat min gräns. Absolut min hund, mitt ansvar. Men våra barn, vårt ansvar. Om jag då vid något tillfälle tar mer ansvar (lägger mer tid på) vårt gemensamma ansvar så jag har svårt att hinna med mitt ansvar hade jag nog faktiskt förväntat mig att han hjälpte till.

Så tolkar jag det också. Och dessutom som.att mannen inte tar ut hunden (alls, varken för rastning i trädgård eller promenad) när TS bett om det när TS varit iväg och gjort saker med de gemensamma barnen.
Ungefär där hade mannen passerat min gräns. Absolut min hund, mitt ansvar. Men våra barn, vårt ansvar. Om jag då vid något tillfälle tar mer ansvar (lägger mer tid på) vårt gemensamma ansvar så jag har svårt att hinna med mitt ansvar hade jag nog faktiskt förväntat mig att han hjälpte till.
Okej, då läser du ut ytterligare en annan variant än jag uppfattar! (Inte så konstigt.) Tror det vore bra om TS kunde klargöra lite kring ursprungsfrågan om det är det det gäller och inte relationen i stort.

Jag läser det inte som att de tillfällen TS talar om handlar om att ge hjälp när hon uttryckligen frågat om det pga. krisigt läge. (typ har magsjuka, kan du se till att hunden får kissa) Utan om att han borde vilja glädja henne med att ibland erbjuda en tjänst, och eftersom "han ändå går" skulle det kosta honom så lite att göra det.
Ja, klargörande av situationen vore bra.

Jodå, släppa ut den att kissa i trädgården går bra, det är promenaderna det handlar om.

Visst kan mannen se till hunden om han är hemma och ge mat och släppa ut i trädgården (om jag påminner) och han tycker om hunden och ser den som en familjemedlem. Men just promenera vill han inte göra.

Jag har aldrig skaffat hund tillsammans med någon. Mina hundar har alltid varit mina. Men jag har aldrig haft en partner som inte ganska spontant hjälpt till då och då? Om inte för dagliga promenader så i alla fall i de fall det blir tight med tid. T ex om jag lagar middag så rastar hen hundar så jag slipper göra båda. Det kostar liksom inte så mycket men ger desto mer. På samma sätt har jag noll problem med att laga specialkost till partners kräsna barn när resten av familjen äter något annat. Blir lite absurt att kräva "partners barn, partners ansvar" i alla lägen.

Med detta sagt är jag ändå för ego och icke anpassningsbar för att leva som samboende. Jag är uppriktigt nyfiken på hur personer som är ännu mindre följsamma får det att fungera utan ständig friktion?

Jag har aldrig skaffat hund tillsammans med någon. Mina hundar har alltid varit mina. Men jag har aldrig haft en partner som inte ganska spontant hjälpt till då och då? Om inte för dagliga promenader så i alla fall i de fall det blir tight med tid. T ex om jag lagar middag så rastar hen hundar så jag slipper göra båda. Det kostar liksom inte så mycket men ger desto mer. På samma sätt har jag noll problem med att laga specialkost till partners kräsna barn när resten av familjen äter något annat. Blir lite absurt att kräva "partners barn, partners ansvar" i alla lägen.

Med detta sagt är jag ändå för ego och icke anpassningsbar för att leva som samboende. Jag är uppriktigt nyfiken på hur personer som är ännu mindre följsamma får det att fungera utan ständig friktion?
Hur mycket det kostar TS man att ta med hunden på sin långpromenad (vilket jag tror det beskrevs som från början i alla fall, orkar inte gå tillbaka) tycker jag inte någon annan än TS man kan uttala sig om, möjligen TS då om de pratat om det i de termerna.

Jag vet inte om jag projicerar nu men TS säger ju att mannen i övrigt är omtänksam och axlar sitt ansvar hemma, och att han visst sett till att hunden kan komma ut och kissa när det krisat. (Eller har jag missförstått?) TS har bett mannen ta med hunden på sina långpromenader en handfull gånger genom åren vilket innebär att mannen avböjt en handfull gånger. Nu har jag inte klart för mig vilken förklaring mannen gett, men i fråga om att kosta mycket/litet: Ponera att man jobbar ett stundvis krävande jobb, har ett familjeliv där man faktiskt är närvarande, kanske har barn (?), delar hem med en hund som man inte har som egen hobby, och även har behov av viss egentid och återhämtning. Personligen hade jag blivit ganska sårad om min partner viftade bort mitt behov av att faktiskt få den där egentiden som oväsentligt. Jag hade dessutom blivit sårad mitt behov av egentid skulle sättas i motsatsförhållande till hur ”schysst” jag är mot min partner, särskilt om det gäller en sådan begränsad sak och så få tillfällen. Nu vet vi ju inte om det är det det gäller, så det var mest att jag tog det där personligt med att det inte skulle kosta särskilt mycket 😁

Jag förstår fortfarande inte problemet. Mannen matar, släpper ut i trädgården och liknande om det behövs, tex om TS får fullt upp, måste jobba övertid eller liknande... Varför räcker inte det som något jättebra? Det är ju guld värt! Och hunden, är den någorlunda vettig i skallen och får rimligt med stimulans övriga dagar så lider den inte av en vilodag.

Jag förstår fortfarande inte problemet. Mannen matar, släpper ut i trädgården och liknande om det behövs, tex om TS får fullt upp, måste jobba övertid eller liknande... Varför räcker inte det som något jättebra? Det är ju guld värt! Och hunden, är den någorlunda vettig i skallen och får rimligt med stimulans övriga dagar så lider den inte av en vilodag.
Kan du upprepa det där sista så att Whippishen hör 😂

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 900
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
705
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 777
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 857
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈