Din hund, ditt ansvar.
Bara för att ni är partners behöver ni inte tycka lika om allt eller dela lika på allt, framförallt inte om det är en hund som du valt att skaffa för att du har ett intresse för den. Det går inte att skaffa hund och sedan kräva att andra tar hand om den, oavsett vad du har för relation till andra.

Vissa personer gillar att gå promenader med hundar, andra gillar att gå promenader utan hund. Själv har jag en partner som förvisso älskar mina hundar, men som inte vill känna sig låst av hundägandet. Hundarna är och förblir helt och hållet mina och han hjälper till med det han vill. Det gör att han ibland kan ta ut dem på rastning utanför dörren och ge dem middag om jag jobbar kväll och att han tagit hand om dem när jag legat sjuk.

Inte ens när jag skaffade valp för snart ett år sedan så räknade jag med hans hjälp. Han har ett jobb där han många dagar i veckan kan jobba hemifrån. Valpen skaffades när jag pluggade på distans. Jag tog med andra ord inte för givet att han skulle sitta valpvakt bara för att han hade möjlighet till det. Sedan gjorde han det då och då i alla fall, av egen vilja. Då framförallt så att han kom hem till mig en stund efter att jag åkt till jobb (jobbade deltid som timanställd) för att vi enkelt skulle kunna påbörja valpens ensamhetsträning. Så snart valpen kunde vara ensam under de timmar jag jobbade så slutade han hålla hundarna sällskap.
Tack för svar😊 Jag håller med att vi inte ska dela på ansvaret, det är min hund och jag gör allt men hade önskat att mannen någon enstaka gång kunde hjälpa mig med hunden så som din man verkar göra😊 Inte att jag tar det för givet och det är verkligen sällan jag ber om hjälp med detta. Tänker att om mannen haft barn sedan tidigare så hade jag såklart hjälpt till med dem även om de inte är mitt ansvar. Svårt jämföra barn och hund såklart men kan ändå tänka lite så 🤔

Om man bor ihop under äktenskapliga former (alltså är mer än bara inneboende som av ekonomiska orsaker delar lägenhet) så innebär ju det också att man måste kunna kompromissa. Är man så egoistisk att man inte fixar att vara en del av sin partners liv, så bör man kanske bo själv?
När jag växte upp så hade min mamma ett brinnande hundintresse, medan min pappa inte alls delade detta. Mamma hade en liten uppfödning, hon tränade och tävlade hundarna, var aktiv inom föreningslivet. Vi hade som mest 4-5 hundar. Även om pappa inte delade mammas intresse, så tillhörde ju hundarna familjen. Om det var pappa som åkte hem på lunchen så var det han som matade och rastade hundarna (släppte ut dem i trädgården). Om mamma åkte bort över helgen, så tog pappa självklart hand om hundarna. Det var liksom inget hon behövde fråga honom om.

För mig låter det otroligt märkligt att behöva skaffa utomstående hundvakt om man ska åka bort och ens partner, som är hemma, vägrar lyfta ett finger för hunden. Personligen hade jag aldrig kunnat leva ihop med en person som visade så extremt lite respekt för mig. Att han inte vill ta med hundarna på sina promenader är ju hans val och inget jag skulle lägga någon värdering i. Varför inte hänga med mannen på promenad och ta med hunden ibland? Det är ju jättetrevligt att göra saker tillsammans. Annars så är kanske dessa promenader något han brinner för, på samma sätt som du brinner för att ha hund. Någonstans där emellan bör ni ju kunna mötas och ha hunden som en familjemedlem. Även om du tar huvudansvaret i vardagen, så bör han ju kunna ta hand om er gemensamma familjemedlem om du ska åka bort.
Jag håller med dig så som du resonerar kring en relation och det är just det som gör mig lite beklämd. Visst kan mannen se till hunden om han är hemma och ge mat och släppa ut i trädgården (om jag påminner) och han tycker om hunden och ser den som en familjemedlem. Men just promenera vill han inte göra så istället för att tjata så ber jag som sagt min mor om hjälp då jag behöver det. Jag och mannen tar ibland promenader tillsammans och då hänger hunden med. Men i en fullspäckad vardag med jobb, barn och hund osv så vore det lite skönt att mannen någon enstaka gång tog med hunden när han ändå ska på promenad. Precis som jag kan göra ngt för honom som inte är mitt ansvar.
Oftast lägger jag inte så mkt tid på att tänka på detta utan har accepterat hur det är men ibland så väcker det irritation i mig och därför ville jag höra hur andra tänker också🙂

Att gå ut med en hund är ett stort ansvar som jag inte tycker att man kan kräva av någon.
Okej att man tycker att nån kan svänga förbi affären "mot sin vilja" ibland. Men att gå ut med en hund ska man bara göra om man är bekväm med det tycker jag.
Det kanske är så att han inte är bekväm med det men jag vet inte… Hunden är förvisso stor men väldigt lydig och mannen har full kontroll på hunden 😊

Det är ingen lätt sak men jag hade nog inte valt att vara ihop med någon som ändå inte gillar hundarna och vill engagera sig i dem med. Men det beror på hur snacket gick när man väl ville skaffa hund med 😅
Min pojkvän hade redan barn sen innan och jag har sagt att jag vill inte vara med på träningar t.ex men jag har ju skjutsat dit ibland..
Ja vet inte, de är inte svart eller vitt tänker jag

Som hästen var en annan sak för den bor inte hemma men åkte jag bort en helg åkte han ändå dit o gav vatten/mat men skulle aldrig be han ta in henne för det vill han inte.
Det bästa vore ju att ha en man med samma intresse men nu blev det inte så, blev ju kär i den här en gång i tiden🤣 Han gillar hunden och accepterar den fullt ut, egentligen handlar det kanske inte så mkt om hunden utan mer om vår relation och det här med att ge och ta.
Har oxå häst och skulle inte be honom om hjälp i stallet om det inte var helt nödvändigt. Att ta hand om en häst känns lite mer krävande än att ta med hunden någon gång på promenad kan jag tycka😁

Det kanske är så att han inte är bekväm med det men jag vet inte… Hunden är förvisso stor men väldigt lydig och mannen har full kontroll på hunden 😊
Alltså för mig är det upp till en själv att säga vad man är bekväm med. Behöver inte vara så att han är rädd för att hubden ska vara olydig. Jag tycker bara inte hundpromenader är något som ingår i det vanliga ge och ta i en relation.

Jag skulle själv aldrig tycka att nån annan borde ta hand om mina djur och kräver ingen förklaring eller så.

Hade det handlat om disken hade jag kanske arumenterat om det men inte hunden.

Min man ville inte ha hund men han tar en stor del av vardagsansvaret för honom ändå, nu när han är här. Han jobbar bland annat hemma minst en dag varje vecka för att begränsa tiden som hunden är ensam hemma.

Med det sagt lämna han helst hunden hemma om det är dags för motionspromenad. Hunden vill gärna strosa och det kan vara irriterande. Undantag är i skogen, då det är bra drag under tassarna. Jag springer helst ensam, så jag kan förstå att man föredrar att göra vissa saker utan hund.

Jag tänker såhär, att om det är en enskild fråga som gäller hundpromenader är det helt legitimt att vilja gå själv. Det kan ju vara värdefull egentid och avkoppling som din partner behöver och har rätt till. Han kanske tänker på viktiga saker, lyssnar på Britney Spears första album och sjunger backup, eller mediterar under ett träd i tjugo minuter.

Gäller det däremot en obalans i er relation i stort, en allmän ovilja att kompromissa, ensidigt engagemang i den andres inre liv, ensidigt uttryck av kärlek och omtanke i allmänhet, eller bristande ansvarstagande för det obetalda fysiska och mentala arbetet och ojämn arbetsbörda där, som dessutom kanske leder till att du inte får lika stora möjligheter att koppla av, då är detta - alltså rotproblemet - något att prata om och ändra på.

Att gå ut med en hund är ett stort ansvar som jag inte tycker att man kan kräva av någon.
Okej att man tycker att nån kan svänga förbi affären "mot sin vilja" ibland. Men att gå ut med en hund ska man bara göra om man är bekväm med det tycker jag.
Spinner vidare på detta med ansvar...Tänker att man kan vara obekväm med att ta med hunden om det tex skulle uppstå någon knepig situation under promenaden. Andra lösspringande hundar är ett exempel. Jag var själv inte helt bekväm med att promenera med sambons gamla tjänstehund, en ganska så mycket svårare och mer reaktiv Malle än den vi har idag. Hade helt enkelt inte kunnat reda ut situationen om jag hade behövt sära på honom och en annan hund om det hade kommit någon lös och rykt ihop med "oss". Han fick faktiskt ha korg på när jag behövde rasta honom men det är kanske inte så härligt att ha under en långpromenad.

Om han helt saknar hundintresse och ändå gått med på att ha en bostaden tycker jag att han har gjort en stor eftergift. Jag är själv totalt ointresserad av hundar och skulle verkligen inte vilja bo ihop med någon. Jag skulle hellre bo med en katt men föredrar djur med eget boende.
Så från det perspektivet tycker jag att det är ett överkrav att lägga en del av ansvaret för hunden på honom. Jag vet ju inte hur ni diskuterade när hunden införskaffades, var han tydlig med att den var ditt ansvar eller erbjöd han sig att avlasta dig?

Efter att ha läst den här tråden ska jag pussa lite extra på min man idag. När vi träffades var han tydlig med att han inte ville ha djur ( han var uppvuxen med massa djur och kom ihåg vilket stort ansvar som det innebär) jag däremot längtade efter att få ha djur ( hade inte haft djur som barn). Idag har vi två hästar, tre hundar och en katt och hjälps åt med det mesta :heart

Jag har inte hund, men för mig är det självklart att ta med eventuell tillgäng hund om jag ändå ska ut och gå/springa. Ungefär som att jag självklart handlar grejor även åt mina familjemedlemmar om jag ändå ska in på affären, eller sätter på tillräckligt med kaffe för att det ska räcka till kollegerna om jag ändå brygger en kopp åt mig själv.

Det förutsätter förstås att hunden följer med på den tur jag tänkt mig utan något särskilt engagemang från min sida. En brötig, motvillig, hundaggressiv eller på annat sätt krävande hund får ägaren promenera själv.

Jag har inte hund, men för mig är det självklart att ta med eventuell tillgäng hund om jag ändå ska ut och gå/springa. Ungefär som att jag självklart handlar grejor även åt mina familjemedlemmar om jag ändå ska in på affären, eller sätter på tillräckligt med kaffe för att det ska räcka till kollegerna om jag ändå brygger en kopp åt mig själv.

Det förutsätter förstås att hunden följer med på den tur jag tänkt mig utan något särskilt engagemang från min sida. En brötig, motvillig, hundaggressiv eller på annat sätt krävande hund får ägaren promenera själv.
Fast jag tycker det kanske blir lite onödigt värderande i och med de jämförelserna? :) Vi vet ju ingenting om TS partner och hans liv. Dessa promenader kanske är väldigt viktiga för honom, på samma sätt som andra saker är viktiga för TS. Att ha med hund på promenaderna kanske förtar poängen för honom. Jag tycker därför det är svårt att utan vidare sortera in att han värderar sina ensampromenader högt enligt skalan för allmänt hyfsat, generöst, omtänksamt beteende som de andra sakerna du nämner.
Om du förstår hur jag menar? Man kan ju ha olika stora behov av återhämtning och det som inte upplevs som en stor grej av den ene kanske absolut inte funkar för den andre. Skriver detta som en person med relativt stort behov av återhämtning, det kanske framgår :D
Sen skrev TS i ett senare inlägg att det kanske handlade om allmänt givande/tagande i relationen. Så hund-/ickehund-promenaderna kanske egentligen inte är det som TS och hennes man behöver prata om.

Jag kan förstå att din partner inte tar med sig hunden på långpromenader om han har ett genuint ointresse.
Däremot hade jag förväntat mig att min partner hade snabbrastat hunden om jag av någon anledningen behöver hjälp. Hade det varit regelbunden passning eller att man reser bort så får man ju kolla av om den ska lämnas hos en vän/ mamma.
Jag tycker man hjälps åt och där i ingår att kissa hunden vid behov åtminstone.

Eller har din mamma ett enormt stort hundintresse som gör att hon med glädje gör det?

Tack för svar alla😊 Jättebra input med olika syn på detta. Har förstått att en hel del resonerar som min man och jag tror oxå att mkt av hans ovilja ligger i att han just vill ha en avkopplande promenad, precis som många av er skriver, och detta ska jag försöka tänka på när han ger sig iväg utan hunden framöver😁
Dock kommer jag nog inte att ändra min ståndpunkt kring att man i en relation hjälper varandra och där kan ingå många olika saker i det, som att handla till den andra, tvätta den andras kläder, hjälpa till med eventuella barn från tidigare relation eller ta med hunden på en runda någon enstaka gång när den andra partnern ber om hjälp. Precis som jag kan be min mor om hjälp ibland, inte för att hon har ett hundintresse utan för att hon är snäll och hjälper mig gärna och det är jag väldigt tacksam för. Precis som jag hjälper henne med något annat som hon behöver hjälp med för att vi helt enkelt ställer upp för varandra och bryr oss om varandra. Jag är uppväxt med detta och tycker att det även bör gälla i en relation.
För övrigt är min man en hjälpsam och ganska schysst snubbe men det här med hundpromenader gillar han inte🤣
Jag tackar för era tankar och tar dessa med mig i våra fortsatta diskussioner 🙂🙂

Tack för svar alla😊 Jättebra input med olika syn på detta. Har förstått att en hel del resonerar som min man och jag tror oxå att mkt av hans ovilja ligger i att han just vill ha en avkopplande promenad, precis som många av er skriver, och detta ska jag försöka tänka på när han ger sig iväg utan hunden framöver😁
Dock kommer jag nog inte att ändra min ståndpunkt kring att man i en relation hjälper varandra och där kan ingå många olika saker i det, som att handla till den andra, tvätta den andras kläder, hjälpa till med eventuella barn från tidigare relation eller ta med hunden på en runda någon enstaka gång när den andra partnern ber om hjälp. Precis som jag kan be min mor om hjälp ibland, inte för att hon har ett hundintresse utan för att hon är snäll och hjälper mig gärna och det är jag väldigt tacksam för. Precis som jag hjälper henne med något annat som hon behöver hjälp med för att vi helt enkelt ställer upp för varandra och bryr oss om varandra. Jag är uppväxt med detta och tycker att det även bör gälla i en relation.
För övrigt är min man en hjälpsam och ganska schysst snubbe men det här med hundpromenader gillar han inte🤣
Jag tackar för era tankar och tar dessa med mig i våra fortsatta diskussioner 🙂🙂
Det låter väl som en bra idé att prata med din partner om varför han inte vill ta med sig hunden, vi här kan ju bara spekulera ☺️ Och kanske prata öppet och sårbart om vilka behov som ligger bakom både för dig och för honom. Jag får inte helt klart för mig om du tycker att han hjälper dig och ställer upp för dig och bryr sig om dig på ett sätt som känns bra för dig eller inte, som du beskriver att det ”bör gälla” i en relation, eller om du inte tycker det. För jag tycker absolut att det är lite själva grejen med att vara i en relation, att man visar omtanke. Men är det synonymt med att gå ut med hunden? Om han på andra väsentliga sätt ställer upp och bryr sig om och tänker på dig och så vidare - igen, helt legitimt att vilja ha det av sin partner - så kanske det är ganska lätt att acceptera att han inte kan tillgodose precis alla dina behov, och att gå ut med hunden är en sådan sak, särskilt om det faktiskt skulle vara så att det krockar med ett viktigt behov för honom.
Pja, lite utveckling av mina tidigare inlägg. Hur som helst hoppas jag ni kan ha ett bra samtal om det där ni inte anklagar varandra utan kommer varandra lite närmre och förstår varandra bättre! ❤️

Min sambo hjälper mej om de skulle behövas tex om jag inte e hemma o inte har hunden med mej (vilket än så länge aldrig hänt för hunden e med överallt) men om jag e hemma så skulle jag faktiskt aldrig förvänta mej att han går ut med min hund som jag valt o skaffa trots att vi annars hjälps åt med allt annat. Igår tex så ville sambon med helt frivilligt på sista kvällskissen o de va ju trevligt men inget jag förväntar mej :)

Min man hjälper till med matning och snabbrastning men skulle aldrig ta med hunden på en motionsrunda/skogstur om jag inte specifikt ber honom (och då gör han det för att han är snäll inte för att han vill :p). Det har han bara gärna gjort med en av våra hundar men hon var extremt följsam och "lätt", märktes knappt att man hade med henne eftersom hon gick precis bredvid lös om man sa åt henne att vara där och det oavsett vad man stötte på (gick således att "glömma bort" henne och hon var där bredvid ändå. Ursh vad hon är saknad <3 ) Är hunden inte så kan jag förstå att man inte vill ha med hunden på avkopplande promenader eller träningsrundor om man inte har hundintresset.

Mina djur är mina och det ska väldigt mycket till innan jag ber min partner om hjälp med något med dem. Jag vill inte och han vill inte. Ska jag be om hjälp får det vara något jag omöjligt klarar själv och eftersom han vet det så säger han inte heller nej vid de tillfällena. Jag ser därför inte problemet alls. Ett problem hade varit om ni skulle gå tillsammans och han vägrar att du har med hunden. Då har han gått över en gräns han inte ens ska vara i närheten av, dvs. han försöker bestämma över dig och det har han ingen rätt till.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 901
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
705
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 777
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 857
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar