Hund som inte vill följa med in

Poison-heart

Trådstartare
Min lapphund är med mig ute hos hästarna varje morgon och kväll. Vi bor på en gård så hon springer med mig och hästarna hela tiden. Hon sticker inte utan håller sig nära och följer med mig när jag ropar osv.

Men, när vi är klara och ska gå in så vill hon inte följa med. Det är precis som hon fattar att vi ska gå in och kan ibland försvinna ur sikte och gömma sig och vägrar komma på inkallning. Ofast följer hon motstridigt med mig in men inte alltid. Jag är alltid noga med att leka och busa med henne innan vi går in och när vi väl går in så får hon godis och så tränar vi tricks som hon tycker är så roligt.

Hur ska jag få henne att vilja följa med mig in? På mornarna har jag ju tider att passa då jag ska till jobbet och jag kan inte lämna henne ute. Och jag vill ju inte behöva koppla henne, men det är kanske det som krävs.

Sv: Hund som inte vill följa med in

Hon har nog lärt sig att när ni går in efter stallsysslorna på morgonen, så kommer du att lämna henne ensam sen, vilket för många hundar kan vara stressande. De lär sig sådant fort. Min tik går tex alltid och lägger sig i sin "nattsovbädd" (hon ligger i princip bara där på nätterna) när jag börjar skrapa golvet med vattenskrapan efter att jag har duschat på kvällen :) "Sådärja, nu är matte klar - sovdags!";)

Hon har nog lärt sig att när ni går in efter stallsysslorna på morgonen, så kommer du att lämna henne ensam sen, vilket för många hundar kan vara stressande. De lär sig sådant fort. Min tik går tex alltid och lägger sig i sin "nattsovbädd" (hon ligger i princip bara där på nätterna) när jag börjar skrapa golvet med vattenskrapan efter att jag har duschat på kvällen :) "Sådärja, nu är matte klar - sovdags!";)

Nej hon är aldrig ensam. När vi går in leker vi och jag äter frukost osv sen åker hon med mig till jobbet. Där gör hon ju inte så mycket så hon tycker inte det är speciellt kul...

Ja jag tränar det hela tiden :grin: men vad hjälper det just där och just då hon skiter i mig? Hon lyssnar ju alltid annars.

Fast om du tränar på nåt "hela tiden" och det inte fastnar, då kanske du ska ta dig en funderare på varför. Ovanligt korkad hund som inte fattar? Dåligt motiverad hund för uppgiften? Dåligt förklarat från din sida vad du vill?

Om man inte orkar traggla vidare, inte vill koppla hunden och inte vill "bråka" - så hade jag nog valt den allra enklaste vägen och satt upp staket. Då kan hon vara ute tills ni ska åka..
Hon kanske hade trivts bättre i hundgård nu när det är lagom väder för henne ute, istället för inne på ett varmt jobb?

Fast om du tränar på nåt "hela tiden" och det inte fastnar, då kanske du ska ta dig en funderare på varför. Ovanligt korkad hund som inte fattar? Dåligt motiverad hund för uppgiften? Dåligt förklarat från din sida vad du vill?

Självklart har jag funderat på varför det inte funkar. Jag skulle vilja säga att det beror på en jäkligt smart hund, som tyvärr lärt sig att det lönar sig att inte lyssna på matte när det är dags att gå in eftersom hon kan gömma sig och låtsas som hon inte hör och ja, då får hon belöning för beteendet eftersom hon får vara kvar ute tills hon kommer.

Någon som har tips på hur jag kan motivera henne bättre mer än det jag gör ( lek, godis och beröm)

Hon har lärt sig dina rutiner, bryt dem så hunden inte vet vad som komma skall.. :) Varför inte gå en promenad först med hunden kopplad, ät frukost sedan stallet? Eller gör som vanligt hunden lös i stallet, när du är färdig och ska gå in för frukost säg "hejdå" och gå in och stäng dörren. Hunden håller väl sig i närheten? Försvinner du är det inte lika kul längre = ingen belöning.

Jag skulle bara koppla och gå in. Min unghund vill inte heller gå in, i början, när han var valp, gick jag ut och hämtade honom så han lärde sig att det inte är någon ide att strunta i vad jag säger. Han gömde sig visserligen inte, utan vara stod och tittade på mig, men du borde ju hinna koppla innan hunden fattar att ni ska in?

Min lapphund är med mig ute hos hästarna varje morgon och kväll. Vi bor på en gård så hon springer med mig och hästarna hela tiden. Hon sticker inte utan håller sig nära och följer med mig när jag ropar osv.

Men, när vi är klara och ska gå in så vill hon inte följa med. Det är precis som hon fattar att vi ska gå in och kan ibland försvinna ur sikte och gömma sig och vägrar komma på inkallning. Ofast följer hon motstridigt med mig in men inte alltid. Jag är alltid noga med att leka och busa med henne innan vi går in och när vi väl går in så får hon godis och så tränar vi tricks som hon tycker är så roligt.

Hur ska jag få henne att vilja följa med mig in? På mornarna har jag ju tider att passa då jag ska till jobbet och jag kan inte lämna henne ute. Och jag vill ju inte behöva koppla henne, men det är kanske det som krävs.

Hej!
Hon verkar ha en egen rutin :), som hon skapat på egen hand eftersom hon inte vill gå in. Kan du skapa en rutin som stör ut hennes? Om det är så att ni har ett stall, där ni brukar göra den sista kollen på kvällen, släcka lampor, kolla vatten etc, så skulle ni kunna börja göra de roliga grejerna redan i stallet. När du gjort det sista, kanske du kan kalla henne till dig och träna de roligaste tricksen i stallet. Godis i fickan, lek, och så på med koppel! Träna hela vägen till ytterdörren. Kanske gillar hon att bära dina handskar? Kanske kan hon gå slalom mellan dina ben (kanske svårt med koppel på ;) ), träna ögonkontakt exempelvis. När ni kommer till dörren kanske hon kan lära sig ett nytt roligt trick som hon kommer koppla samman med ytterdörren. Ringa på dörrklockan och få ett glatt välkomnande av barn/sambo? Dörrklockan förknippas av många hundar med lite upphetsning och det kanske din hund gör också. Det här skulle kunna funka med mina hundar, men de gillar rutiner och är ganska bundna vid mig.
Lycka till och jag hoppas att ni i framtiden kommer få en mer fungerande kvälls- och morgonrutin som är smidig och rolig för er båda.

Får den någon promenad på morgonen? Kanske behöver gå en lite längre promenad på morgonen för att bli nöjd. Att bara springa runt lite på gården är kanske inte tillräckligt.

Min lappis var likadan i en viss ålder.Ville inte gå in och ville inte hoppa in i bilen. Och tyckte det var jätteroligt att gömma sig...
Jag gjorde så att jag aldrig tränade inkallning i de lägen där jag visste att han inte ville komma. Inkallning var liksom bara roligt.
Däremot lärde jag honom att sitta och stanna kvar, inte helt lätt att koppla busig unghund som tycker att det är skitkul när matte vill leka tafatt.
Sitt och koppel i en månad kanske, sen försvann detta beteende helt. Inte så att han flyger in bilen när han är lös men han gör det.

De lappisar jag har träffat kan har alla varit väldigt "egna" under unghundstiden, jag tror din tik följer rasstandarden perfekt... Ge henne inte chansen att bestämma detta själv så växer det nog bort sen ;-) Min var en buse mellan 7 månader och 1,5 år ungefär!

Se det från hundens perspektiv. Om ni först fordrar och släpper ut hästarna tillsammans kan jag tänka mig att det är efter det som hon har tid med sina egna hobbies ute. Och just då vill du gå in. Från hennes perspektiv - vad har du att erbjuda som är roligare? Ropar du bara in henne när det är dags att gå in? Kan du bryta sambandet så att hon inte lika lätt kan bedöma när den roliga leken och morgonrundan i stallet ska ta slut? Kan det hända något jätteroligt inne? Vad händer om du själv springer i full fart för att komma in i huset, att du liksom längtar och inte kan komma dit fort nog? Skulle inte det göra henne nyfiken på vad som ska ske?

Använd koppel till du fått henne nyfiken på vad det ska bli för något trevligt när ni kommer in. Att stänga henne ute kan fungera också. Att hon inte FICK komma in.

Någon som har tips på hur jag kan motivera henne bättre mer än det jag gör ( lek, godis och beröm)

Fast du måste ju träna inkallning, att du bara leker, ger godis och beröm lär ju knappast få henne att komma. Det finns ju massor med sätt att träna inkallning, har du ingen möjliget att åminstone läsa en bok eller nåt hur man lär hundar saker överhuvudtaget.

Jag förstår faktiskt inte problemet, lär hunden inkallning, kalla in hunden och gå in.

Tack för svaren. Ibland behöver man lite olika idéer och funderingar när man kört fast ;)

Jag tycker det har gått bättre nu senaste dagarna. Vi har tränat lite lydnad och tricks utomhus och även gjort det hon gillar bäst - leka med pinnar :p

Hon är lurig för att om jag inte ser henne och ropar på henne så kommer hon inte för det är precis som hon vet att jag ändå inte ser henne så då skiter hon i att komma. Men om jag ser henne kommer hon alltid :cool: Och ja vi behöver träna ännu mera på inkallning men det är något vi har haft svårt för hela tiden, ändå sen hon var valp. Det är en ganska självständig och fruktansvärt smart och envis hund men det känns iaf som det går bättre och bättre :)

Fast du måste ju träna inkallning, att du bara leker, ger godis och beröm lär ju knappast få henne att komma. Det finns ju massor med sätt att träna inkallning, har du ingen möjliget att åminstone läsa en bok eller nåt hur man lär hundar saker överhuvudtaget.

Jag förstår faktiskt inte problemet, lär hunden inkallning, kalla in hunden och gå in.

Men snälla? :crazy: Det är ju inte så att jag står och proppar i henne godis när hon står still. Jag vet hur man tränar inkallning ;) Jag har gått flera valpkurser, lydnadskurser, tävlat lydnad klass 1 med bra resultat och dessutom tränat hund i skolan. Och hela bokhyllan är fylld med hundböcker så jag förstår inte varför du dömer mig som helt okunnig. Men vissa hundar behöver man motivera mer eller på annat sätt. Min hund behöver man motivera med lek eller godis för annars ser hon ingen större anledning att komma på inkallning.

Men snälla? :crazy: Det är ju inte så att jag står och proppar i henne godis när hon står still. Jag vet hur man tränar inkallning ;) Jag har gått flera valpkurser, lydnadskurser, tävlat lydnad klass 1 med bra resultat och dessutom tränat hund i skolan. Och hela bokhyllan är fylld med hundböcker så jag förstår inte varför du dömer mig som helt okunnig. Men vissa hundar behöver man motivera mer eller på annat sätt. Min hund behöver man motivera med lek eller godis för annars ser hon ingen större anledning att komma på inkallning.

Fast någonstans har ändå något gått fel, för annars skulle ju hunden komma på inkallning. Det krävs inte en jättesmart hund för att välja något som är jättekul framför något som är tråkigt. Gissningsvis slutar för många av inkallningarna med att något som är roligt upphör. Hunden behöver inte direkt vara Einstein för att räkna ut att det är ofördelaktigt att komma när matte ropar. Sker detta i en och samma kontext så går det blixtsnabbt för hunden att lära sig det.

Jag tippar på att du under en period måste förknippa inkallning med 100% positiva saker. Inte en enda gång ska inkallningen sluta med att det roliga upphör, inte förrän inkallningen sitter som en smäck.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 177
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 815
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 010
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
596
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka