hund ogillar pojkvän

Jo visst, men var får du ryta till hunden och dra den i pälsen från? Ingen har menat att man ska göra det utan har tvärtom gång på gång rättat dig och sagt att ingen skrivit att de menar så.

Som man känner sig själv känner man andra kanske?

Man kan ju tänka sig att de som anser att en tillsägelse -vare sig den är fysisk eller verbal- alltid måste innefatta ilska/våld att det är så de själva agerar när de ger en tillsägelse och att det är därför de inte kan förstå att en tillsägelse kan man ge utan vare sig ilska eller våld för att freda sig mot en för närgången hund..

Men det är inte problemet. Problemet är att en användare i tråden påpekade att folk bör meddela eventuellt hundintresse INNAN DE KOMMER. Varav jag poängterade att det är orealistiskt, pga situationer jag redan räknat upp i tidigare inlägg.

Det är alltså inte jag som har bekymmer. Mina hundar går inte under över att någon eventuellt skulle bli lite överraskad och be dem sluta hoppa. Men det blir ju en himla procedur om de som har det problemet vill att alla eventuella besökare ska meddela eventuellt besök innan de faktiskt står utanför dörren.

Kan ju förvisso vara så att det bara är i min bekantskapskrets som vi är drabbade av spontanbesök, vad vet jag.
Det är väl inte ett dugg orealistiskt att höra av sig innan man hälsar på hos nån?? Nu är ju alla olika, men jag uppskattar verkligen inte oanmält besök. Och det har inte ett dugg med hundarna att göra!

Det är väl inte ett dugg orealistiskt att höra av sig innan man hälsar på hos nån?? Nu är ju alla olika, men jag uppskattar verkligen inte oanmält besök. Och det har inte ett dugg med hundarna att göra!

Nej, och det skrev jag ju inte heller, eller hur? Det jag skrev var att det är orealistiskt att förvänta sig att det aldrig ska ske spontanbesök, oavsett vad man uppskattar eller ej. Grannar, försäljare, hantverkare, diverse.

Vad sitter du och dillar om?
Ingen har sagt att gäster inte får mota bort påträngande hund.

Öh...jo!
Det blev ju väldiga protester från dig när jag skrev det. Då kunde ju en hund tom bli trängd! Så det okej helt plötsligt att fösa undan och säga nej :confused:

Öh...jo!
Det blev ju väldiga protester från dig när jag skrev det. Då kunde ju en hund tom bli trängd! Så det okej helt plötsligt att fösa undan och säga nej :confused:
Att försiktigt mota bort hunden får en ju självklart göra. Du får säga att DU inte vill ha kontakt.
Däremot får du inte säga till hunden att DEN gör fel.
Jag skrev själv att jag (försiktigt) skakade av mig en juckande tik från benet.
Du verkar ha svårt att fatta skillnaden.

Att försiktigt mota bort hunden får en ju självklart göra. Du får säga att DU inte vill ha kontakt.
Däremot får du inte säga till hunden att DEN gör fel.
Jag skrev själv att jag (försiktigt) skakade av mig en juckande tik från benet.
Du verkar ha svårt att fatta skillnaden.
Jag skrev faktiskt rätt tydligt och upprepande gånger att freda sig med att skuffa undan hunden och säga nej. Du kontrade då med att endast du och din sambo fick säga till hundarna.

Förhoppningsvis fattar en undanknuffad hund att den gör något den inte bör göra och inte återkommer och fortsätter, så du får gärna förklara skilnaderna? Förr skrev du att det var att uppfostra din hund. Nu får gäster skuffa undan dem.
Är det ordet "nej" du hakar upp dig på?

Jag skrev faktiskt rätt tydligt och upprepande gånger att freda sig med att skuffa undan hunden och säga nej. Du kontrade då med att endast du och din sambo fick säga till hundarna.

Förhoppningsvis fattar en undanknuffad hund att den gör något den inte bör göra och inte återkommer och fortsätter, så du får gärna förklara skilnaderna? Förr skrev du att det var att uppfostra din hund. Nu får gäster skuffa undan dem.
Som sagt du verkar ha svårt att fatta
Skillnaden på att du milt motar bort en hund och visar att du vill vara ifred (om ägaren är passiv) och att du tillrättavisar en hund i sitt eget hem.

Någon annan som du känner och förstår bättre här på forumet kanske kan förklara tydligare för dig.
Vi kommer inte längre och jag lämnar diskussionen med dig.

Flera inlägg i den här tråden är så orealistiska att jag mest skakar på huvudet och undrar var dessa hundmänniskor egentligen befinner sig.
Åh, jag läser den här tråden med fullkomlig fascination. Jag tycker mig ha träffat så många speciella hundägare genom åren och jag tror många skulle resonera som en del här i tråden faktiskt. Det vill säga - hunden går alltid först och gud nåde den som råkar göra fel i närheten av deras hund.

Jag är inte hundmänniska och för min del är det rätt enkelt - om du inte vill att jag ska freda mig från din hund får du bannemig ha sån styrning på hunden att jag inte behöver göra det. Det vill säga - låt inte hunden hoppa på mig, köra upp nosen i skrevet, sno min mat, klättra på mig. Om den är så fragil att den inte klarar av att jag säger nej och knuffar bort den så är det väl bättre för alla att vi inte hamnar i såna situationer. Hade jag själv haft hund hade jag aldrig förutsatt att gäster skulle behöva upplysa mig om att de inte vill ha hundens huvud uppkört i skrevet, i min värld säger det sig självt. Men från den här tråden förstår jag nu att det inte är så för alla.

Som sagt du verkar ha svårt att fatta
Skillnaden på att du milt motar bort en hund och visar att du vill vara ifred (om ägaren är passiv) och att du tillrättavisar en hund i sitt eget hem.

Någon annan som du känner och förstår bättre här på forumet kanske kan förklara tydligare för dig.
Vi kommer inte längre och jag lämnar diskussionen med dig.

Igår skrev du faktiskt att det var fel att mota bort en hund, att ta fysiskt på hunden kunde göra det "värre"...jag bad dig redan då utveckla vad du skrev men du ignorerade/kunde inte svara.
Sen skriver du att man FÅR ta fysiskt på hunden. Du säger ju emot dig själv.

Svara tydligt isf att ändra dig hela tiden.

Du ska få två enkla frågor:
Menar du att mota bort en påflugen hund inte är en form av tillrättavisning?

Spelar ett ord som "nej" eller "ner" någon roll?

Igår skrev du faktiskt att det var fel att mota bort en hund, att ta fysiskt på hunden kunde göra det "värre"...jag bad dig redan då utveckla vad du skrev men du ignorerade/kunde inte svara.
Sen skriver du att man FÅR ta fysiskt på hunden. Du säger ju emot dig själv.

Svara tydligt isf att ändra dig hela tiden.

Du ska få två enkla frågor:
Menar du att mota bort en påflugen hund inte är en form av tillrättavisning?

Spelar ett ord som "nej" eller "ner" någon roll?
självklart beror det helt på hur "bortförandet" görs.
Om du inte vet skillnaden på milt undanhållande och ett bortknuffande i avsikt att tillrättavisa hunden.
Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

(Jag undrar också hur du lyckas träna dina hundar om du inte förstår små signaler.)

självklart beror det helt på hur "bortförandet" görs.
Om du inte vet skillnaden på milt undanhållande och ett bortknuffande i avsikt att tillrättavisa hunden.
Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

(Jag undrar också hur du lyckas träna dina hundar om du inte förstår små signaler.)

Nu drar ju du egna slutsattser.
Var någonstanns i ett enda av mina inlägg har jag skrivit att avsikter har varit att uppfostra andras hundar :confused:
Det där är ju något som du själv har fått för dig med att vara så dramatisk och överdriven i dina tolkningar.

Det är lika dant med hjälper som ord. Du antog genast att ett nej var något som skulle skrikas:meh:
Och du verkade förvånad när det kunde sägas som ett vanligt ord som typ "hej".

Appropå små signaler. Jag kan viska kommandon som tex nej om det så behövs till mina hundar. Jag behöver inte höja rösten mer än ljudnivån runt omkring kräver. Och även då behöver jag inte låta förbannad. Jag kan teckna kommandon som "gå och lägg dig", "sitt", "undan" och "stanna". De två äldre kan jag platssätta vid min fot med att klappa med handen mot sidan av mitt ben.

Att avvisa en hund som klättrar på en är en form av tillrättavisning så hur milt du än gör det så är det ändå en tillrättavisning, hur ogärna du själv vill inse det. Så du tycker faktiskt att det är ok isf att tillrättavisa en hund om man får fösa undan en påträngande hund på ett milt sätt.
Men det är ok. Hunden lär varken känna sig kränkt eller få ett mentalt haveri av det ;)

Nu drar ju du egna slutsattser.
Var någonstanns i ett enda av mina inlägg har jag skrivit att avsikter har varit att uppfostra andras hundar :confused:
Det där är ju något som du själv har fått för dig med att vara så dramatisk och överdriven i dina tolkningar.

Det är lika dant med hjälper som ord. Du antog gensat att ett nej var något som skulle skrikas:meh:
Och du verkade förvånad när det kunde sägas som ett vanligt ord som typ "hej".

Appropå små signaler. Jag kan viska kommandon som tex nej om det så behövs till mina hundar. Jag behöver inte höja rösten mer än ljudnivån runt omkring kräver. Och även då behöver jag inte låta förbannad. Jag kan teckna kommandon som "gå och lägg dig", "sitt", "undan" och "stanna". De två äldre kan jag platssätta vid min fot med att klappa med handen mot sidan av mitt ben.

Att avvisa en hund som klättrar på en är en form av tillrättavisning så hur milt du än gör det så är det ändå en tillrättavisning, hur ogärna du själv vill inse det. Så du tycker faktiskt att det är ok isf att tillrättavisa en hund om man får fösa undan en påträngande hund på ett milt sätt.
Men det är ok. Hunden lär varken känna sig kränkt eller få ett mentalt haveri av det ;)
Ja, det är just små signaler som är viktigt när/om du "föser undan" "nejar en hund.
Allt från kroppsspråk, tonläge till ansiktsuttryck.
Om du föser undan någon annans hund, kanske DU tycker att du är försiktig. Hunden känner inte dig och kanske är van vid ett helt annat tonläge, kroppsspråk etc. Därför tycker jag det är så mycket bättre om ägaren själv hanterar sin egen hund i alla lägen, då uppstår inga missförstånd.

Så jag säger det igen.
Här hemma är det jag eller sambon som flyttar på våra hundar. Vi är alltid med när det hälsas dom första 15 sekunderna ( sen är gästerna oftast ointressanta)

Ja, det är just små signaler som är viktigt när/om du "föser undan" "nejar en hund.
Allt från kroppsspråk, tonläge till ansiktsuttryck.
Om du föser undan någon annans hund, kanske DU tycker att du är försiktig. Hunden känner inte dig och kanske är van vid ett helt annat tonläge, kroppsspråk etc. Därför tycker jag det är så mycket bättre om ägaren själv hanterar sin egen hund i alla lägen, då uppstår inga missförstånd.

Så jag säger det igen.
Här hemma är det jag eller sambon som flyttar på våra hundar. Vi är alltid med när det hälsas dom första 15 sekunderna ( sen är gästerna oftast ointressanta)
JAg tror tvärtom på tydliga signaler mot djur om jAg inte vill att en hund hoppar så vänder jag mig tydligt ifrån hunden och börjar greja med annat. Tror inte alla hundar kan läsa av små signaler hos främmande människor och en del är så uppe i varv att de knappt går att få kontakt med alls.

JAg tror tvärtom på tydliga signaler mot djur om jAg inte vill att en hund hoppar så vänder jag mig tydligt ifrån hunden och börjar greja med annat. Tror inte alla hundar kan läsa av små signaler hos främmande människor och en del är så uppe i varv att de knappt går att få kontakt med alls.
Vända sig om funkar jättebra. Jag sa till gäster att göra det när vår va valp och ville hoppa. Han slutade hoppa.
Grejen är ju att du inte vet hur en främmande hund uppfattar ditt tonläge, kroppsspråk, ansiktsuttryck.
Du vet heller inte hur ägarna vill hantera olika beteenden hos hunden.

Vända sig om funkar jättebra. Jag sa till gäster att göra det när vår va valp och ville hoppa. Han slutade hoppa.
Grejen är ju att du inte vet hur en främmande hund uppfattar ditt tonläge, kroppsspråk, ansiktsuttryck.
Nej det ver man ju aldrig så jag skulle inte börja bråka med en hund sålänge det den gjorde inte påverkade mig negativt. Ignorera funkar i de flesta fall då ger hunden upp förr eller senare.

Men vad är det du tror händer med hunden om någon med kraftfull stämma (inte aggressiv) säger NEJ! när hunden snor mat från bordet (eller som i mitt fall från handen som befann sig mellan bordet och munnen)?

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 190
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 502
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 546
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar