Nu drar ju du egna slutsattser.
Var någonstanns i ett enda av mina inlägg har jag skrivit att avsikter har varit att uppfostra andras hundar
Det där är ju något som du själv har fått för dig med att vara så dramatisk och överdriven i dina tolkningar.
Det är lika dant med hjälper som ord. Du antog gensat att ett nej var något som skulle skrikas
Och du verkade förvånad när det kunde sägas som ett vanligt ord som typ "hej".
Appropå små signaler. Jag kan
viska kommandon som tex nej om det så behövs till mina hundar. Jag behöver inte höja rösten mer än ljudnivån runt omkring kräver. Och även då behöver jag inte låta förbannad. Jag kan teckna kommandon som "gå och lägg dig", "sitt", "undan" och "stanna". De två äldre kan jag platssätta vid min fot med att klappa med handen mot sidan av mitt ben.
Att avvisa en hund som klättrar på en är en form av tillrättavisning så hur milt du än gör det så
är det ändå en tillrättavisning, hur ogärna du själv vill inse det. Så du tycker faktiskt att det är ok isf att tillrättavisa en hund om man får fösa undan en påträngande hund på ett milt sätt.
Men det är ok. Hunden lär varken känna sig kränkt eller få ett mentalt haveri av det