hund ogillar pojkvän

@Och_Aye alltså - jag tycker det är högst rimligt att man svarar utifrån det som skrivs . :confused: Vad är det jag skulle frågat om mer än att reflektera och svara utifrån din post :confused:
Däremot är det ju bra att svaren utifrån det sen förklarar vad som menades . Det blir oftast tydligare då och missförstånd rätas ut ? Som nu när du tydliggjort ? :)

@Och_Aye alltså - jag tycker det är högst rimligt att man svarar utifrån det som skrivs . :confused: Vad är det jag skulle frågat om :confused:
Däremot är det ju bra att svaren utifrån det sen förklarar vad som menades . Det blir oftast tydligare då och missförstånd rätas ut ? Som nu när du tydliggjort ? :)

Och jag kan ju tycka att det som skrevs var tydligt: "vän", därför tänkte jag inte ens tanken att någon skulle tro att jag gått raka vägen in till en helt okänd hund. Vad jag menar är att du kunde frågat t ex "gick du in till en okänd hund" om du nu inte visste. Men det spelar egentligen ingen roll: jag ber om ursäkt ifall jag uttryckte mig otydligt såklart, även om jag inte ser det själv.

Fast du kan ju inte bestämma över dina gästers egen sfär!
Jag gillar hundar, men jag vill inte ha någon annans hund i knät när jag fikar. Det är min sfär och den kan du inte bestämma över. Om jag blockerar hunden från att inte hoppa upp i mitt knä förutsätter jag att värden respekterar min åsikt.

Jag hade aldrig låtit min hund klättra på andra människor i mitt hem. Vill de ha henne i knät får de bjuda in henne. Absolut får man gå fram och hälsa, men enligt mig hoppar man inte upp i knät utan inbjudan att göra så.
I mitt hem gäller mina regler. Vill inte folk följa dem så är de fria att låta bli att besöka mig. Ingen korrigerar mina hundar i mitt hem.
Hade du satt upp ett knä mot mina hundar så hade dörren varit nästa alternativ för din del. Hunden hade fått stanna kvar inne.

:cool:@Och_Aye men du ... du behöver inte be om ursäkt . :confused: Det är väl jättebra att vi utifrån ev missförstånd osv kunnat belysa synpunkter konkret ang det ?
Även om vi inte tycker lika /misstror /missuppfattar osv ?

Jag skippade tex helt din tidigare lite aggressiva motfråga ang "om mina hundar aldrig får träffa sina vänner "... den kommentaren kändes helt ovidkommande och i affekt i sammanhanget så jag lät den bero . Osv. :)

Senast ändrad:
:cool:@Och_Aye men du ... du behöver inte be om ursäkt . :confused: Det är väl jättebra att vi utifrån ev missförstånd osv kunnat belysa synpunkter konkret ang det ?
Även om vi inte tycker lika /misstror /missuppfattar osv ?

Jag skippade tex helt din tidigare lite aggressiva motfråga ang "om mina hundar aldrig får träffa sina vänner "... den kommentaren kändes helt ovidkommande och i affekt i sammanhanget så jag lät den bero . Osv. :)

Jag hade ju inte kunnat skippa din lite aggressiva kommentar om "vem går in sådär" för då hade jag ju inte kunnat svara alls. ;)

Men vi släpper det. Min poäng var enbart att det finns hundar som inte tar en tillsägelse oavsett uppfostran. :up:

Hade du satt upp ett knä mot mina hundar så hade dörren varit nästa alternativ för din del .

Så om du har gäster, din hund kommer och är enligt gästerna ovälkommet "på", ex vis sniffar i skrevet på någon som sitter på en stol och denna någon då lägger upp ena benet över det andra i syfte att blockera hundnosen med knät för att få ha sitt skrev i fred för din hund, så kör du ut dina gäster :confused:

Så ytterst märklig respons på något jag tror de flesta ser som en naturlig reaktion på en ovälkommen hundnos i skrevet..

Eller misstolkar du vad typ alla skriver och tror som en annan användare att man måste bruka våld för att kunna freda sig mot ovälkommet hundbeteende?

Man behöver knappast vara två meter lång och en bodybuilder för att stå emot en jycke som hoppar I hallen - det du beskriver här är ju något helt annat. Jag har hela tiden pratat om en hund I hemmet och där hävdar jag fortfarande att det är toknej att tillrättavisa djuret som bor där. Ägaren, som sagt, kan inte vara långt borta.
Terriern är känslig och skulle kunna ta illa vid sig och shiban skulle kunna gorma till, med rätta tycker jag då. Ingen av dem ska behöva känna så i hemmet.Lämna det till mig istället som vet hur vardera hund ska hanteras.

På en grusväg i skogen står det väl var och en mer eller mindre fritt att hantera situationen efter behag. Jag skulle inte freda Mig Själv på något särskilt sätt mot en glad hund, men däremot mina egna hundar om jag hade dem med mig.

Det är därför du inte förstår mig, jag har gång på gång sagt stor hund, shäfer(tänker på min egna lååångt över måttet, rottweiler etc och du pratar fortfarande om små hundar.

Jag drog jämförelsen med mig och bodybuildern så att det skulle vara tydligt, kanske måste du läsa om.

Jag sa flera gånger att jag pratar om hund i skogen utan ägare i sikte, du fortsätter prata om hemmet.

Jag har också sagt att det finns ägare som är idioter som inte hjälper när en gäst/främling i skogen är besvärad. Alla är inte bra hundägare.

Jag tror fullt på att du ver hur dina hundar funkar, hur du tillrättavisar om de hoppar eller annat, MEN alla hundägare, igen, bryr sig inte ett smack och då tänker jag freda mig själv.

Går jag in i ett hus med främmande hund förutsätter jag att ägaren är med och kan göra det så avdramatiserat som möjligt OM hunden inte är av det lugna slaget.

JAG skulle freda mig mot en främmande hund som hoppar, det gör jävligt ont om det är en stor hund, mindre hundar ignorerar jag och efter ett tag skiter de i mig också. MEN en stor hund kommer jag skydda mig från har ingen lust att tugga grus, jag kommer sätta upp ben, jag kommer knuffa bort vad jag behöver göra för att slippa få ont, det är inte ok.

Jag vet att de flesta på buke inte skulle släppa en sån hund lös där de vet att det finns folk, men alla är tyvärr inte som hundbuke.

Min hund går kopplad där jag vet att det komma människor gående, mitt i skogen går han lös utan en själ i närheten. Detta för respekt för andra.
Skulle aldrig komma på tanken att någon vera sig i skogen eller hemma, inte skulle FÅ skydda sig från ett hopp. Galet.

En hund som juckar på mig gör det inte igen.

Varför? Vad gör du då?

Min hane hade en kort period där han på halvkända människor var både jätteglad och osäker och började jucka vid något tillfälle. Jag tog då bort honom och platsade honom några meter bort. Hade någon använt sig av positivt straff då hade hans känsla inte direkt blivit bättre och mycket träning hade blivit förstörd.

Jag tycker det känns som att folk pratar om olika saker. Vissa pratar om straff och vissa pratar om att hindra hunden från beteendet och verkar sen sätta likhetstecken där emellan så en massa missförstånd uppstått i tråden..

Jag ser stor skillnad på om någon skulle hålla någon hund i halsbandet när den hoppar och be ägaren ta hunden, eller samtidigt stryka den lite lugnt mot om någon fysiskt skulle ta tag i hunden för att den inte ska våga hoppa. Vissa hundar blir dessutom mer intensiva i sitt hälsande när någon blir arg. Att putta undan kan dessutom få igång många hundar.

Jag tycker rätt ofta man stöter på folk som fysiskt vill rätta till hunden. Putta ner den när den hoppar (tänker små rena hundar nu i enbart fostringssyfte), putta/bära ner den från soffa/säng.. Min hane som lätt blir trängd kan reagera genom att försvara sig (ljud). När det egentligen är så enkelt som att säga "gå ner/akta" och peka bort hunden. Löwchentiken tål "vad som helst" och skulle inte må dåligt av att någon bär upp henne eller puttar bort henne. Men jag kan ändå känna att man bör fråga innan. Så svårt är det ju faktiskt inte..

Det här med skrevluktande är intressant. Jag har personligen aldrig haft hundar som har varit speciellt intresserade. De har kunnat dra en sniff eller 2, och sedan har det varit bra.

Medans vissa hundar står och luktar hur länge som helst.
En hund som min mor hade var riktigt extrem. Han gjorde nämligen samma sak på hästarna. Han verkligen sprang och siktade in mellan benen på dem.

Ena gången satte han sin blöta nos rakt på pungen på min häst tillomed.

Vet någon varför vissa hundar agerar såhär? Han är död sedan länge, men det vore intressant att veta!

Ang mackan så hade jag nog "skrikit" till av ren reflex. Precis på samma sätt som om jag hade tappat mackan.

Efter min ridolycka där jag krossade 2 ryggkotor så är jag väldigt mkt försiktigare med hoppande hundar. Och min rygg går före hunden. Jag kan alltså få ont om min 6 kilos hund hoppar på mig på fel sätt och jag inte är med.

Hittills har det funkat bra att ta emot bogen med händerna och sätta ner hunden lugnt o stilla igen. Men det skulle nog flera här se som en korrigering som inte får göras.

Jag tycker det är skillnad på en person som knuffar bort eller säger ifrån för att freda sig och en person som säger till hunden bara för att uppfostra den.

Ingen annan ska uppfostra min hund och med exempelvis korrigeringar försöka lära henne "hur man uppför sig".
Jag vill inte ha in någon typ här som kör upp ett ben när hon hoppar eller ryter till när hon är i min soffa, bara för att "hon måste lära sig". Min hund, mina regler.
Men naturligtvis ska inte mina gäster behöva ha en hund över sig i soffan, få en nos i skrevet eller få sin tallrik renslickad. Det är helt okej att knuffa undan hunden eller säga nej om den går över gränsen och jag inte uppmärksammar det. Jag föredrar dock om de använder "gå ner", "filten" eller "bryt" som jag med stor möda har lärt in just för att underlätta för familj/vänner (och även mig själv) när de umgås med Humla.

Hundar som är socialt osäkra (som min) och som riskerar att ta till tänderna ska naturligtvis inte sättas i en sådan situation om inte människan som den hälsar på har fått väldigt tydliga instruktioner. Det är inte snällt mot varken hund eller besökare att förvänta sig att besökaren ska veta och kunna göra allt rätt med en sån hund.
Min hund är bekväm med familjen och vissa vänner. Brukar sätta undan henne när det kommer hem människor som hon inte känner särskilt väl, lugnast för alla.

Så om du har gäster, din hund kommer och är enligt gästerna ovälkommet "på", ex vis sniffar i skrevet på någon som sitter på en stol och denna någon då lägger upp ena benet över det andra i syfte att blockera hundnosen med knät för att få ha sitt skrev i fred för din hund, så kör du ut dina gäster :confused:

Så ytterst märklig respons på något jag tror de flesta ser som en naturlig reaktion på en ovälkommen hundnos i skrevet..

Eller misstolkar du vad typ alla skriver och tror som en annan användare att man måste bruka våld för att kunna freda sig mot ovälkommet hundbeteende?
Vill man vara ifred så säger man det innan man kommer alt ber mig om hjälp med hunden. I mitt hus säger inte en främling ifrån till mina hundar.

Ja, hur svårt ska det vara?

Vill man vara ifred så säger man det innan man kommer alt ber mig om hjälp med hunden. I mitt hus säger inte en främling ifrån till mina hundar.

Det är rätt uppenbart vad ni m.fl sätter för värde på era gäster. En själv först, hunden sen sedan gästerna längst ner i hierarkin. Varför ens bjuda hem någon när ni värderar dem så lågt att hunden får göra vad de vill med dem, att gästerna inte ens har rätt att freda sin egen kropp? Anser du dig ha rätt att bestämma över gästernas skrev eller håller du konstant 100% uppmärksamhet på hunden/hundarna och håller dem intill dig?

Nej jag anser inte att någon ska uppfostra någon annans hundar men det blir rent absurt att gästerna inte kan ens kan fösa undan hunden när den är för påträngande, tuggar sönder skor, drar sönder kläder, äter upp mat mitt framför näsan snusar en i skrevet, vill springa mellan benen etc. Jag skulle inte ens våga klappa hunden, tänk om den ville ha mer kel och man inte får säga "nej det är nog".

Senast ändrad:
Flera inlägg i den här tråden är så orealistiska att jag mest skakar på huvudet och undrar var dessa hundmänniskor egentligen befinner sig. Aldrig under mina 30 år har någon blivit förbannad över att jag lugnt skulle ha tagit bort en hund ifrån mig med en liten klapp över ryggen och ett "tack det räcker" om den är hetsig i sitt beteende vid t ex hälsning. Ingen hund har bitit mig för det heller, eller fått psykiska men för livet. Så fort en sån här tråd barkar bort i diskussioner kring detta ämne blir den 1) orealistisk 2) sjukt överdriven 3) full av missförstånd för att Användare XX skriver "jag tar bort hundens huvud" och Användare XY tolkar det som "MEN GUD VARFÖR ÄR DU SÅ AGGRESSIV OCH VÅLDSAM MOT HUNDEN??!".

:meh:

Min hund är snäll men stor och livlig. Han är mycket lydig med mig och sin familj, men en riktig opportunist och kan därför bli ganska intensiv med hundovana som inte på en gång markerar sin personliga sfär och att han inte är välkommen där. På en del personer kan han få för sig att klättra upp i knät, pussas, svansa runt dem och allmänt inte låta dem vara ifred. Ofta för att de uppmuntrar med klapp och gulliga ord. Det blir ju mindre gulligt sen när han inte slutar...

Med hundovana människor har jag honom alltid platsad. Hundvana människor som ändå inte verkar markera sin personliga sfär, antingen för att de inte förstår vad det är han gör, eller för att de till en början gillar det, brukar jag vänligt fråga om han är jobbig och säga "gör såhär och såhär så slutar han". Lyckas de inte med det så tar jag bort hunden från gästen och platsar nån annan stans tills han har släppt fokus på denne. Det brukar fungera bra.

Jag tycker naturligtvis att mina gäster ska få känna sig välkomna och avslappnade i mitt hem, jag vet att min hund är stor och att han kan bete sig ganska påfluget mot människor som bjuder in honom (omedvetet eller medvetet) och då är det min uppgift att skydda min gäst från detta.

Det är rätt uppenbart vad ni m.fl sätter för värde på era gäster. En själv först, hunden sen sedan gästerna längst ner i hierarkin. Varför ens bjuda hem någon när ni värderar dem så lågt att hunden får göra vad de vill med dem, att gästerna inte ens har rätt att freda sin egen kropp? Anser du dig ha rätt att bestämma över gästernas skrev eller håller du konstant 100% uppmärksamhet på hunden/hundarna och håller dem intill dig?

Nej jag anser inte att någon ska uppfostra någon annans hundar men det blir rent absurt att gästerna inte kan ens kan fösa undan hunden när den är för påträngande, tuggar sönder skor, drar sönder kläder, äter upp mat mitt framför näsan snusar en i skrevet, vill springa mellan benen etc. Jag skulle inte ens våga klappa hunden, tänk om den ville ha mer kel och man inte får säga "nej det är nog".
Vad sitter du och dillar om?
Ingen har sagt att gäster inte får mota bort påträngande hund.
(Om det ens kommer dit, ingen gäst har här blivit besvärad av våra hundar.
(Förutom kakan då, men gästen såg det inte ens och fick ny kaka. Ingen skada skedd)
Jag kastade mig över hunden grävde ur kakan ur munnen, (det va en chokladkaka)

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 190
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 546
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar