Man behöver knappast vara två meter lång och en bodybuilder för att stå emot en jycke som hoppar I hallen - det du beskriver här är ju något helt annat. Jag har hela tiden pratat om en hund I hemmet och där hävdar jag fortfarande att det är toknej att tillrättavisa djuret som bor där. Ägaren, som sagt, kan inte vara långt borta.
Terriern är känslig och skulle kunna ta illa vid sig och shiban skulle kunna gorma till, med rätta tycker jag då. Ingen av dem ska behöva känna så i hemmet.Lämna det till mig istället som vet hur vardera hund ska hanteras.
På en grusväg i skogen står det väl var och en mer eller mindre fritt att hantera situationen efter behag. Jag skulle inte freda Mig Själv på något särskilt sätt mot en glad hund, men däremot mina egna hundar om jag hade dem med mig.
Det är därför du inte förstår mig, jag har gång på gång sagt stor hund, shäfer(tänker på min egna lååångt över måttet, rottweiler etc och du pratar fortfarande om små hundar.
Jag drog jämförelsen med mig och bodybuildern så att det skulle vara tydligt, kanske måste du läsa om.
Jag sa flera gånger att jag pratar om hund i skogen utan ägare i sikte, du fortsätter prata om hemmet.
Jag har också sagt att det finns ägare som är idioter som inte hjälper när en gäst/främling i skogen är besvärad. Alla är inte bra hundägare.
Jag tror fullt på att du ver hur dina hundar funkar, hur du tillrättavisar om de hoppar eller annat, MEN alla hundägare, igen, bryr sig inte ett smack och då tänker jag freda mig själv.
Går jag in i ett hus med främmande hund förutsätter jag att ägaren är med och kan göra det så avdramatiserat som möjligt OM hunden inte är av det lugna slaget.
JAG skulle freda mig mot en främmande hund som hoppar, det gör jävligt ont om det är en stor hund, mindre hundar ignorerar jag och efter ett tag skiter de i mig också. MEN en stor hund kommer jag skydda mig från har ingen lust att tugga grus, jag kommer sätta upp ben, jag kommer knuffa bort vad jag behöver göra för att slippa få ont, det är inte ok.
Jag vet att de flesta på buke inte skulle släppa en sån hund lös där de vet att det finns folk, men alla är tyvärr inte som hundbuke.
Min hund går kopplad där jag vet att det komma människor gående, mitt i skogen går han lös utan en själ i närheten. Detta för respekt för andra.
Skulle aldrig komma på tanken att någon vera sig i skogen eller hemma, inte skulle FÅ skydda sig från ett hopp. Galet.