hund ogillar pojkvän

Ok ?
Jag känner inte en enda hund som när den uppfostrats klokt och pedagogiskt tryggt av sina ägare som reagerar så . Inte under 40 år med hund .
Varför tror du att det är en potentiell risk att det skulle bli så allmänt alls ? Det är ingen norm .
Okey
Du har inte träffat en enda "normal" hund som kan säga ifrån med ett nyp på 40 år?
Jaha, där ser man:confused:

Jag har inga problem med mina hundar.
Ingen gäst har läxat upp dom heller
Vi diskuterar en händelse i tråden.

Jaha :confused: jag har tolkat det som att du hade problem utifrån det du skrivit och frågat osv .
Utöver det vet jag inte om det funkar så bra att förkunna att "vi" diskuterar en specifik sak. Vem bestämmer vad "vi" diskuterar menar du ? :confused:

Jag kom och tänka på en händelse när ja var hos ytligt bekanta och promenerade med familjens små tvillingar och deras hund (kanske schäfer) följde med på eget initiativ. Hunden kom plötsligt farande efter en kanin. Här får jag reda på att jag begick en dödssynd när jag kallade in hunden (och den lydde mig omedelbart), efter denna diskussionen inser jag att hunden måste lidit stora kval för att jag uppfostrade den (hur jag nu lyckades med det när den klart kunde inkallning sedan tidigare).

PS. Hemma hos lampan hade jag definitivt roat sett på om hunden ätit upp hela middagen med hänvisning till att jag inte ville förstöra hundens eminenta uppfostran och sett till att jag åkt dit mätt i magen så hunden fått äta min mat i lugn och ro.

Helt ärligt så NEJ inga normalt sunt uppfostrade hundar biter/nafsar folk när de får en tillsägelse av människor som inte är matte eller husse NEJ .

Har ingen koll så frågar : Har du varit hundägare länge ?

Jo, det finns allt hundar som inte tar en (fysisk) tillsägelse utan att bli upprörda (av t ex rädsla, eller integritet, eller både och osv) oavsett uppfostran, och hur sund matte eller husse än är.

Däremot har jag nog aldrig träffat någon som bits vid ett "nej" utan fysisk kontakt- och det kanske var det du menade?

Okey
Du har inte träffat en enda "normal" hund som kan säga ifrån med ett nyp på 40 år?
Jaha, där ser man:confused:

Det kan alla hundar, men de flesta går hellre undan än blir konfrontativa.
Vi har bekanta med skarpa brukshundar, de stänger in dessa vid besök just för att hundarna inte ska hamna i situationer med oerfarna människor som agerar fel vilket gör att ägaren måste säga ifrån.
Lugnt för alla.

Du har vad jag förstått en ras med ganska speciellt förhållningssätt till människor. Men om den vore rastypisk borde den väl vara något mer reserverad?
Att de är mattjuvar är väl däremot rastypiskt så det förslår... (avser den större hunden).

Jaha :confused: jag har tolkat det som att du hade problem utifrån det du skrivit och frågat osv .
Utöver det vet jag inte om det funkar så bra att förkunna att "vi" diskuterar en specifik sak. Vem bestämmer vad "vi" diskuterar menar du ? :confused:
Vad har du läst att jag har frågat om?
Vad är det du uppfattar att jag tycker är problematiskt?

Det kan alla hundar, men de flesta går hellre undan än blir konfrontativa.
Vi har bekanta med skarpa brukshundar, de stänger in dessa vid besök just för att hundarna inte ska hamna i situationer med oerfarna människor som agerar fel vilket gör att ägaren måste säga ifrån.
Lugnt för alla.

Du har vad jag förstått en ras med ganska speciellt förhållningssätt till människor. Men om den vore rastypisk borde den väl vara något mer reserverad?
Att de är mattjuvar är väl däremot rastypiskt så det förslår... (avser den större hunden).
Mina hundar är inte reserverade öht.

@Hyacinth jag har inte avsett fysisk tillsägelse i mina reflektioner, nej . Det är väldigt sällan man behöver korrigera hundar fysiskt alls ....

Enligt Lampan så fick ingen utomstående öht korrigera hundarna utom ägarna . Ens verbalt . Och om fysiskt kunde hundarna bita . Osv .

Jag kom och tänka på en händelse när ja var hos ytligt bekanta och promenerade med familjens små tvillingar och deras hund (kanske schäfer) följde med på eget initiativ. Hunden kom plötsligt farande efter en kanin. Här får jag reda på att jag begick en dödssynd när jag kallade in hunden (och den lydde mig omedelbart), efter denna diskussionen inser jag att hunden måste lidit stora kval för att jag uppfostrade den (hur jag nu lyckades med det när den klart kunde inkallning sedan tidigare).

PS. Hemma hos lampan hade jag definitivt roat sett på om hunden ätit upp hela middagen med hänvisning till att jag inte ville förstöra hundens eminenta uppfostran och sett till att jag åkt dit mätt i magen så hunden fått äta min mat i lugn och ro.
Ja, bäst är nog om du är mätt om du kommer.
Här kommer du inte att få något att äta iallafall :grin:

(Idag har både jag och husse lyckats äta oss mätta, trots att vi har potentiell mattjuv i huset. :D :d)

@Lampan det känns inte som att diskussionen oss emellan ger något vidare . Känner att jag upptagit tråden massor och det var inte meningen .

Drar mig tillbaka och önskar dig trevlig kväll och lycka till med hundarna :)

@Hyacinth jag har inte avsett fysisk tillsägelse i mina reflektioner, nej . Det är väldigt sällan man behöver korrigera hundar fysiskt alls ....

Enligt Lampan så fick ingen utomstående öht korrigera hundarna utom ägarna . Ens verbalt . Och om fysiskt kunde hundarna bita . Osv .
Hundar kan nypa till även om inte ger sig på dom fysiskt. Det räcker att hunden känner sig trängd eller hotad.
(OBS, mina hundar nyps INTE!!!)

Jag har inte heller träffat en sådan hund under sådana förutsättningar som du dragit upp. Vet två socialt osäkra hundarvsom skulle kunna göra det men de ägarna utsatte aldrig sina heller aldrig sina hundar för okända människor.

Jag kom på att jag har känt en hund som nästan bet mig vid verbalt kommando.

Kom hem till min vän för att rasta hennes hund av bruksmodell större, hon var bortrest. Har med min hund. Går in med min i släptåg, och ser att vännens hund har ett köksredskap i munnen. Han far ut och tänker ge sig på min hund (han hade ett extremt resursförsvar). Jag ställde mig i vägen, sa nåt i stil med "lägg ner nu, vi ska gå ut" varpå han spänner ögonen i mig & sen far ut mot mig i ett utfall, blicken fortfarande som nåt evil eye på mig. Som tur var hade min hund då gått fram till mina ben och fick ta smällen (tur och tur, men ni fattar nog). han övervägde verkligen att ge mig en känga men valde min hund då hon stod närmare. Fick mig dock en rejäl skopa när jag skulle ta honom ifrån min hund, men då vart det ju fysisk kontakt såklart.

Den hunden har jag iof blivit nafsad av en gång för att jag (verbalt) bad honom att ge tusan i att vakta en påse med toapapper och mjölk. Han lever inte idag. Men uppfostran: där finns nog inget osunt eller något att klaga på. Extremt duktig matte men udda hund. :(

@Och_Aye fast vem går in med sin hund sådär ? :confused: Men ok ....

Men va? Hundarna var kompisar sen 3 år tillbaka, och vi rastade honom ca 5 dagar i veckan. Självklart tog jag med min hund, det gjorde jag varje gång vi hjälpte till med rastning och varje gång vi umgicks vi människor. Precis som att hennes hundar alltid var med hos mig.

Träffar aldrig dina hundar sina kompisar eller hur menar du?

Men va? Hundarna var kompisar sen 3 år tillbaka, och vi rastade honom ca 5 dagar i veckan. Självklart tog jag med min hund, det gjorde jag varje gång vi hjälpte till med rastning och varje gång vi umgicks vi människor. Precis som att hennes hundar alltid var med hos mig.

Träffar aldrig dina hundar sina kompisar eller hur menar du?

Va ? Tillbaka till dig ?
Hur ska jag eller någon annan kunna veta dina förhållanden utöver det du skriver ? Jag har ingen aning om de förhållanden du har som inte framgått ?

Min kommentar var givetvis baserad på det du skrivit och hur jag läste det inget annat ?
Utifrån det så jag hade ingen aning om att du och din hund passar och umgås med den andra hunden 5 dagar i veckan osv . Ditt inlägg läste jag som att du och din hund knallade in och skulle hämta den andra hunden punkt slut .

Va ? Tillbaka till dig ?
Hur ska jag eller någon annan kunna veta dina förhållanden utöver det du skriver ? Jag har ingen aning om de förhållanden du har som inte framgått ?

Min kommentar var givetvis baserad på det du skrivit och hur jag läste det inget annat ?
Utifrån det så jag hade ingen aning om att du och din hund passar och umgås med den andra hunden 5 dagar i veckan osv . Ditt inlägg läste jag som att du och din hund knallade in och skulle hämta den andra hunden punkt slut .

Fråga om du är osäker tänker jag.
Självklart ångar jag inte in hos en okänd hund med en lika okänd hund bredvid mig. Eftersom jag skrev "vän" så trodde jag (eller utgick från) att det framgick att hundarna kände varandra. Och mig.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 188
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 546
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar