hund ogillar pojkvän

Ja, det är just små signaler som är viktigt när/om du "föser undan" "nejar en hund.
Allt från kroppsspråk, tonläge till ansiktsuttryck.
Om du föser undan någon annans hund, kanske DU tycker att du är försiktig. Hunden känner inte dig och kanske är van vid ett helt annat tonläge, kroppsspråk etc. Därför tycker jag det är så mycket bättre om ägaren själv hanterar sin egen hund i alla lägen, då uppstår inga missförstånd.

Så jag säger det igen.
Här hemma är det jag eller sambon som flyttar på våra hundar. Vi är alltid med när det hälsas dom första 15 sekunderna ( sen är gästerna oftast ointressanta)

Fantastiskt. Ännu ett långt inlägg utan att svara på någonting och istället en utbroderande text som svamlar bort meningen i inlägget du knapplånar.

Nej, och det skrev jag ju inte heller, eller hur? Det jag skrev var att det är orealistiskt att förvänta sig att det aldrig ska ske spontanbesök, oavsett vad man uppskattar eller ej. Grannar, försäljare, hantverkare, diverse.
Jag öppnar aldrig för spontanbesök jag.
Mår dåligt hela dagen om någon kommer och bankar på oanmält eller ringer helt spontant .
Hantverkare säger en tid och dag.

Men vad är det du tror händer med hunden om någon med kraftfull stämma (inte aggressiv) säger NEJ! när hunden snor mat från bordet (eller som i mitt fall från handen som befann sig mellan bordet och munnen)?
Då ställer jag en motfråga
Varför känner du att du måste försvara din macka?
Är du rädd att bli utan mat?

Gästen som fick sin kaka stulen hos mig, menar du att hen skulle gett sig efter hunden för att försvara sin kaka?
Vi är väl människor och kan be om en ny smörgås, om värden är generös så får du säkert en ny.

Jag ser det som två separat händelser.
1)Gästen bli av med sin kaka. Det spelar mindre roll hur. Jag kunde ju ha spillt kaffe på kakan. Skulle gästen då hutat åt mig?
2) Hunden bör ev fostras att inte ta kaka. Det är upp till ägaren att avgöra hur och när hunden ska fostras.
Slutsats: Du är fånig när du försvarar din macka

Gästen som fick sin kaka stulen hos mig, menar du att hen skulle gett sig efter hunden för att försvara sin kaka?
Vi är väl människor och kan be om en ny smörgås, om värden är generös så får du säkert en ny.

1)Gästen bli av med sin kaka. Det spelar mindre roll hur. Jag kunde ju ha spillt kaffe på kakan. Skulle gästen då hutat åt mig?
2) Hunden bör ev fostras att inte ta kaka. Det är upp till ägaren att avgöra hur och när hunden ska fostras.

:eek:

Ja men då så. Varför ha regler och uppfostran på hundar öht.

Om du någon gång får barn i hemmet kommer du förstå vikten av att inte ha hundar som kan få för sig att sno mat ur händerna.
Du har tidigare startat en tråd om problem runt matskålarna mellan dina hundar.
Att passivt tillåta hundar på eget bevåg att ta mat från oss människor är rent vansinne!

Var tvungen att lugga vår hund som sover här bredvid. Hon öppnade ögonen och tittade på mig utan att lyfta huvudet. Hon är extremt signalkänslig och väldigt noga med att inte göra fel - blir ängslig om hon inte förstår, med henne så funkar inga aggressiva tillsägelser.
Testade då att lugga svärmors vovve som ligger i andra soffändan, hon är fortfarande är ny i huset och är lite undrande över vad man kan och inte kan göra här i huset. Hon vill gärna sno mat från bordet, igår slickade hon på min macka, jag harklade mig strängt och hon avbröt.
Luggningen fick ingen reaktion alls.
Kan nog konstatera att en normalt fostrad hund med stabilt psyke inte bryr sig speciellt om en luggning och dessutom inte blir traumatiserad av det. Däremot kan det bryta en fixering så pass att man kan få kontakt och avbryta ett felbeteende.

:eek:

Ja men då så. Varför ha regler och uppfostran på hundar öht.

Om du någon gång får barn i hemmet kommer du förstå vikten av att inte ha hundar som kan få för sig att sno mat ur händerna.
Du har tidigare startat en tråd om problem runt matskålarna mellan dina hundar.
Att passivt tillåta hundar på eget bevåg att ta mat från oss människor är rent vansinne!
Snälla du, det är upptill ägaren att avgöra vad som tillåts och inte tillåts i det egna hemmet och hur det ska hanteras. Inte gästerna. Hur många ggr ska det behöva sägas?
Den stora hunden "snor" mat när han kommer åt, det gäller också den lilla hundens mat (om hon inte står vid mat skålen, står hon där vågar han sig inte fram)
För lugn och ro för båda så äter dom nu separat.
Vi väljer att hantera det på ett sätt som passar oss.

Hundar stjäl inte mat ur min hand. Punkt slut.
Nästa gång är det en unge som blir biten i den hand som håller en skinkmacka då hunden inte har begripit att en människas mat är människans och i bara farten så slinker den lilla handen med mackan.
Min hund får heller inte ta mat från en annan hund. Punkt slut.

Snälla du, det är upptill ägaren att avgöra vad som tillåts och inte tillåts i det egna hemmet och hur det ska hanteras. Inte gästerna. Hur många ggr ska det behöva sägas?
Den stora hunden "snor" mat när han kommer åt, det gäller också den lilla hundens mat (om hon inte står vid mat skålen, står hon där vågar han sig inte fram)
För lugn och ro för båda så äter dom nu separat.
Vi väljer att hantera det på ett sätt som passar oss.

Du ser alltså inte problemet och farorna som kan komma med att låta hundarna ha familjens matbord som sin resurs där de får styra som de vill?

Du får självklart ha det så om ni vill men du är väl ändå införstådd med vad det kan innebära den dagen en gäst stäcker sig efter något som din hund med resurvakt runt mat vill ha?

Hundar stjäl inte mat ur min hand. Punkt slut.
Nästa gång är det en unge som blir biten i den hand som håller en skinkmacka då hunden inte har begripit att en människas mat är människans och i bara farten så slinker den lilla handen med mackan.
Min hund får heller inte ta mat från en annan hund. Punkt slut.
Okey, har vi gått från en stulen macka till uppätna barn nu? :confused:

Du ser alltså inte problemet och farorna som kan komma med att låta hundarna ha familjens matbord som sin resurs där de får styra som de vill?

Du får självklart ha det så om ni vill men du är väl ändå införstådd med vad det kan innebära den dagen en gäst stäcker sig efter något som din hund med resurvakt runt mat vill ha?
Det är den lilla hunden som vaktar mot den stora hunden (och katten)Lilla hunden vaktar inte mot människor.
Stora hunden vaktar inte något mot någon, alla får äta av hans mat.

Jag har inte sagt att hunden får göra precis som den vill på matbordet. Jag sa att vi hanterar det som det passar oss

Okey, har vi gått från en stulen macka till uppätna barn nu? :confused:

Om en hund stärks i uppfattningen att det är OK att ta mat, kommer de flesta hundar att avancera till att kräva den rätten. D v s det blir självbelönande att ta maten från bordet, en idé som blir belönad genom att maten hamnade i magen.

Nästa steg är att hunden kräver sin rätt att ta maten från bordet/ur handen/från barnet. Och är inte sällan beredd att hävda den rätten. Försvara den rätten. Med vissa raser händer detta efter en gång, med andra aldrig.

För vissa raser räcker det med att man inte uppfattar signalerna när de "ställer frågan" för att de ska hävda rätten att göra saker. Det handlar om hur känsliga och snabba hundarna är.

Jag förstår nu trådarna med m e m underliga problem som läggs fram.

Det är den lilla hunden som vaktar mot den stora hunden (och katten)Lilla hunden vaktar inte mot människor.
Stora hunden vaktar inte något mot någon, alla får äta av hans mat.

Jag har inte sagt att hunden får göra precis som den vill på matbordet. Jag sa att vi hanterar det som det passar oss
Även små hundar kan ge otrevliga naffs om man tar något som de anser är deras.
Du har skrivit 58 ggr att du hanterar det som det passar er och jag har skrivit ok, gör så. Men du missar poängen i att med att ena stunden tycka det är ok att sno mat...det är bara att ge en ny macka, och i nästa stund är det inte ok...du förvirrar ju hunden! Inte konstigt att ni fått traggla länge med att träna hunden från att sno mat.
Du skapar onödiga konflikter med din hund genom att inte ha en tydlig regel.

Om en hund stärks i uppfattningen att det är OK att ta mat, kommer de flesta hundar att avancera till att kräva den rätten. D v s det blir självbelönande att ta maten från bordet, en idé som blir belönad genom att maten hamnade i magen.

Nästa steg är att hunden kräver sin rätt att ta maten från bordet/ur handen/från barnet. Och är inte sällan beredd att hävda den rätten. Försvara den rätten. Med vissa raser händer detta efter en gång, med andra aldrig.

För vissa raser räcker det med att man inte uppfattar signalerna när de "ställer frågan" för att de ska hävda rätten att göra saker. Det handlar om hur känsliga och snabba hundarna är.

Jag förstår nu trådarna med m e m underliga problem som läggs fram.
Han vet att det är förbjudet att ta mat.
Han gör det ändå om det finns tillfälle.
Det finns ingen,Ingen! aggressivitet i den hunden
Du behöver inte ha bekymmer

Även små hundar kan ge otrevliga naffs om man tar något som de anser är deras.
Du har skrivit 58 ggr att du hanterar det som det passar er och jag har skrivit ok, gör så. Men du missar poängen i att med att ena stunden tycka det är ok att sno mat...det är bara att ge en ny macka, och i nästa stund är det inte ok...du förvirrar ju hunden! Inte konstigt att ni fått traggla länge med att träna hunden från att sno mat.
Du skapar onödiga konflikter med att inte ha en tydlig regel.
Jag har bara sagt att det inte är Okey för gästen att fostra hunden
Jag har inte sagt något alls om hur jag hantera händelsen.
Den lilla hunden snor inte mat och vaktar inte för människor. Bara andra hunden (och katten) Går det in?

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 190
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 503
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 546
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar