hund ogillar pojkvän

Jag har inga vänner som inte vet om att jag har hund. Hantverkare och sotare etc kommer inte in utan att bestämma tid (gör de det någonstans?). Min hyresvärd är högst medveten om att det finns hundar som försvarar hemmet hos oss.
Vid spontanbesök brukar inte jag öppna dörren med stora famnen utan tar undan hundarna. Alltid!
Jag finner detta oerhört realistiskt. Gör inte du?
Och hos oss är det inte någon som tillrättavisar våra hundar. Punkt!

Precis så!

Jag har inga vänner som inte vet om att jag har hund. Hantverkare och sotare etc kommer inte in utan att bestämma tid (gör de det någonstans?). Min hyresvärd är högst medveten om att det finns hundar som försvarar hemmet hos oss.
Vid spontanbesök brukar inte jag öppna dörren med stora famnen utan tar undan hundarna. Alltid!

Så gör vi med. Våra hoppar dock bara och är jävligt glada. Vill folk komma in så upplyser jag om att jag har hundar som beter sig si och så och om dom inte tycker det är ok så stoppar jag undan hundarna.

Så gör vi med. Våra hoppar dock bara och är jävligt glada. Vill folk komma in så upplyser jag om att jag har hundar som beter sig si och så och om dom inte tycker det är ok så stoppar jag undan hundarna.
Ja precis. Det är liksom inte så svårt att inte vilja att främmande tillrättavisar hundarna och ändå inte leva som eremit.

Ja precis. Det är liksom inte så svårt att inte vilja att främmande tillrättavisar hundarna och ändå inte leva som eremit.

Vi har en grind vi sätter upp så får hundarna vara i typ kontoret, grovköket eller sovrummet. Folk får helt enkelt vänta någon minut om de inte står ut med att hundarna är glada.

Då ställer jag en motfråga
Varför känner du att du måste försvara din macka?
Är du rädd att bli utan mat?

Gästen som fick sin kaka stulen hos mig, menar du att hen skulle gett sig efter hunden för att försvara sin kaka?
Vi är väl människor och kan be om en ny smörgås, om värden är generös så får du säkert en ny.

Jag ser det som två separat händelser.
1)Gästen bli av med sin kaka. Det spelar mindre roll hur. Jag kunde ju ha spillt kaffe på kakan. Skulle gästen då hutat åt mig?
2) Hunden bör ev fostras att inte ta kaka. Det är upp till ägaren att avgöra hur och när hunden ska fostras.
Slutsats: Du är fånig när du försvarar din macka

Jag är helt mållös!

Och lite allmänt som bland annat @Monstermom säger - är det så svårt att öppna munnen och be ägaren ta itu med det man tycker är ett problem? Istället för att sätta upp knän eller knuffa ned från soffan - soffan där hunden kanske har just Sin plats trots allt och inte är en kudde man bara relokerar till andra sidan.
Själv vill jag naturligtvis att alla ska trivas i mitt hem, men på bekostnad av oss som faktiskt Bor här sker det inte.

Det är FÖR SENT att be ägaren hjälpa till när hunden springer mot en och tar sats. Förstår du inte?

Om folk inte tycker om hundar kommer de inte in här :D Jag bor på 30 kvm och enda stället jag kan "stoppa undan" hundarna i är isåfall badrummet, och det går ju inte, folk måste ju kunna gå på toa utan att ha en aussie i knät som tigger om toarullar.

Jag har en kompis som är lite hundrädd. Älskar hundar, men är ingen hundmänniska och kan inte läsa dem, så då kan han bli lite smått nervös ibland och gillar inte när de hoppar/klättrar/är uppe i ansiktet. Om Tinja försöker klättra upp i knät på honom, då föser han bort henne, inga problem med det. Och vet ni vad, varken han eller hon dör av det :eek:

Om folk inte tycker om hundar kommer de inte in här :D Jag bor på 30 kvm och enda stället jag kan "stoppa undan" hundarna i är isåfall badrummet, och det går ju inte, folk måste ju kunna gå på toa utan att ha en aussie i knät som tigger om toarullar.

Jag har en kompis som är lite hundrädd. Älskar hundar, men är ingen hundmänniska och kan inte läsa dem, så då kan han bli lite smått nervös ibland och gillar inte när de hoppar/klättrar/är uppe i ansiktet. Om Tinja försöker klättra upp i knät på honom, då föser han bort henne, inga problem med det. Och vet ni vad, varken han eller hon dör av det :eek:

Men det är ju inte att hoppa(och göra ONT) på gästen.

Du vet ju hur din vän är och vet att du ska passa, du vet hur din hund beter sig.

Vad gör man när en stor rottweiler springer mot en och ska hoppa och ägaren skiter i situationen? Jag fredar mig med det enklaste knepet som finns, ett knä som sakta sätts upp.

Men det är ju inte att hoppa(och göra ONT) på gästen.

Du vet ju hur din vän är och vet att du ska passa, du vet hur din hund beter sig.

Vad gör man när en stor rottweiler springer mot en och ska hoppa och ägaren skiter i situationen? Jag fredar mig med det enklaste knepet som finns, ett knä som sakta sätts upp.
Du har aldrig haft en Tinja som kravlar sig upp i knät på dig :angel: Hon smyger in under bordet och så gräver hon in klorna och draaaaar sig upp mellan bordet och knät :rofl:

Jag har inte sagt något om knän ect. Jag sätter upp ett knä i god tid om jag ser en stor hund komma rusandes. Gör det bland annat på en enorm, minst 40 kilos labbehane jag känner, för annars välter han mig. Upp med ett knä, upp med armarna framför mig - antingen fattar hunden att jag inte är öppen för hans typ av hälsning, eller så är jag iallafall beredd på en kollision.

:p
Nja inlägget skrevs med en gnutta humor.

Har du några andra kloka tankar och funderingar som du vill dela med oss andra.

Vad tycker du om att gäster säger till dina hundar?
Du som haft hund i över 40 år och allt. ;)

Jag uppskattar inte din dryga ton . Om du vill ha en diskussion borde du lägga om din totala avsaknad av ödmjukhet och din oerhört dryga ton du har mot samtliga som ifrågasätter din hunduppfostranspedagogik I tråden .

Men ja - mina gäster får självklart tala om för mina hundar att de inte vill ha dem hoppandes på sig, om det skulle ske att någon gör det av någon anledning, nosandes i skrevet osv.

Nu har jag aldrig haft en hund ouppfostrad nog att sno mat från bordet eller ur händerna på folk (!) har lärt valparna direkt från grunden så problemet har aldrig existerat, men skulle jag haft det så förväntar jag mig att hunden blir bemött av människan i fråga väldigt tydligt med ett tydligt NEJ !

Vill du hitta på något sätt att komplicera det (exakta ord/tonfall/grad på NEJ osv) eller nöjer du dig med redovisningen ?

Jag uppskattar inte din dryga ton . Om du vill ha en diskussion borde du lägga om din totala avsaknad av ödmjukhet och din oerhört dryga ton du har mot samtliga som ifrågasätter din hunduppfostranspedagogik I tråden .

Men ja - mina gäster får självklart tala om för mina hundar att de inte vill ha dem hoppandes på sig, om det skulle ske att någon gör det av någon anledning, nosandes i skrevet osv.

Nu har jag aldrig haft en hund ouppfostrad nog att sno mat från bordet eller ur händerna på folk (!) men skulle jag haft det så förväntar jag mig att hunden blir bemött av människan i fråga väldigt tydligt med ett tydligt NEJ !

Vill du hitta på något sätt att komplicera det (exakta ord/tonfall/grad på NEJ osv) eller nöjer du dig med redovisningen ?
Kort och gott.
Då är du och jag inte överens.

Jag håller med! Platsar alltid hunden i ett annat rum innan vi får besök som inte är nära vänner. Hantverkare och fastighetsskötare vet att det bor hund här och säger alltid till innan de ska komma, så någon av oss är hemma.

Kort och gott.
Då är du och jag inte överens.

Nej det kan jag definitivt bekräfta att vi inte är. Det konstaterade jag tidigt i tråden men nu senaste sidorna med din redovisning av hur du förhåller dig runt snoende av mat osv, förstår jag fullt ut vidden av hur otroligt långt ifrån jag befinner mig din uppfattning om en pedagogisk och för hundarna, sund hunduppfostran .

Nej det kan jag definitivt bekräfta att vi inte är. Det konstaterade jag tidigt i tråden men nu senaste sidorna med din redovisning av hur du förhåller dig runt snoende av mat osv, förstår jag fullt ut vidden av hur otroligt långt ifrån jag befinner mig din uppfattning om en pedagogisk och för hundarna, sund hunduppfostran .
Nu är du väl ändå lite för melodramatiskt? :p

Du har aldrig haft en Tinja som kravlar sig upp i knät på dig :angel: Hon smyger in under bordet och så gräver hon in klorna och draaaaar sig upp mellan bordet och knät :rofl:

Jag har inte sagt något om knän ect. Jag sätter upp ett knä i god tid om jag ser en stor hund komma rusandes. Gör det bland annat på en enorm, minst 40 kilos labbehane jag känner, för annars välter han mig. Upp med ett knä, upp med armarna framför mig - antingen fattar hunden att jag inte är öppen för hans typ av hälsning, eller så är jag iallafall beredd på en kollision.

Det är precis vad jag gör funkar prima.

Min hund är stor vinthund, när han ska upp i knäet så skär armbågarna in i benet och det gör så ont :nailbiting:
Han blir antingen sagd att ligga i korgen eller så får han bli instängd i vardagsrummet om jag vet att gästen är av besvärade typen.

Har dock inga problem att gästerna säger till honom om dom inte vill ha upp honom i knäet, men det säger jag när de går ur bilen. ;)

Om valpen piper när man säger till så har man gått för långt,den ska inte behöva pipa av ren självbevarelsedrift, i det läget är den bara hårstråt från att vara traumatiserad.
Åhh Buke i ett nötskal. Ni är ju helt tossiga. Valpar piper när deras syskon biter dom. Inte fan blir dom traumatiserade av det. Då skulle inte en enda hund vara funktionsduglig. Schäfrar piper ju minsta dom snubblar för att sen dra iväg igen i fullt ös när dom insåg att det inte gjorde ont. Jag blir förvånad över flera här i tråden som trots allt har hundar av tuff kaliber och ändå tror att hundar inget tål.
Detta var ingen valp, detta var en enveten ouppfostrad 2-årig terrierhanne som blev jättesnopen av att bli dragen i håret när han hade tänkt bestiga mig.

Åhh Buke i ett nötskal. Ni är ju helt tossiga. Valpar piper när deras syskon biter dom. Inte fan blir dom traumatiserade av det. Då skulle inte en enda hund vara funktionsduglig. Schäfrar piper ju minsta dom snubblar för att sen dra iväg igen i fullt ös när dom insåg att det inte gjorde ont. Jag blir förvånad över flera här i tråden som trots allt har hundar av tuff kaliber och ändå tror att hundar inget tål.
Detta var ingen valp, detta var en enveten ouppfostrad 2-årig terrierhanne som blev jättesnopen av att bli dragen i håret när han hade tänkt bestiga mig.

Min stora lurcher piper om man råkar stöta till honom i soffan, typ med en halv tå alltså inte hårt.:o

Shäfern vi brukade ha gjorde precis som du beskrev snubblar piper och fullt ös igen.

Vem skriker inte till om du blir överraskad?

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 190
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 498
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 546
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar