Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu är du väl ändå lite för melodramatiskt?
Mina hundar tål det mesta. Det är gästerna jag är rädd om. De brukar sällan vara tåliga nog att klara ut en malle som blivit sur pga en korrigering som utförts av icke-husfolk.Jag blir förvånad över flera här i tråden som trots allt har hundar av tuff kaliber och ändå tror att hundar inget tål.
Det är därför du inte förstår mig, jag har gång på gång sagt stor hund, shäfer(tänker på min egna lååångt över måttet, rottweiler etc och du pratar fortfarande om små hundar.
Jag drog jämförelsen med mig och bodybuildern så att det skulle vara tydligt, kanske måste du läsa om.
Jag sa flera gånger att jag pratar om hund i skogen utan ägare i sikte, du fortsätter prata om hemmet.
Jag har också sagt att det finns ägare som är idioter som inte hjälper när en gäst/främling i skogen är besvärad. Alla är inte bra hundägare.
Jag tror fullt på att du ver hur dina hundar funkar, hur du tillrättavisar om de hoppar eller annat, MEN alla hundägare, igen, bryr sig inte ett smack och då tänker jag freda mig själv.
Går jag in i ett hus med främmande hund förutsätter jag att ägaren är med och kan göra det så avdramatiserat som möjligt OM hunden inte är av det lugna slaget.
JAG skulle freda mig mot en främmande hund som hoppar, det gör jävligt ont om det är en stor hund, mindre hundar ignorerar jag och efter ett tag skiter de i mig också. MEN en stor hund kommer jag skydda mig från har ingen lust att tugga grus, jag kommer sätta upp ben, jag kommer knuffa bort vad jag behöver göra för att slippa få ont, det är inte ok.
Jag vet att de flesta på buke inte skulle släppa en sån hund lös där de vet att det finns folk, men alla är tyvärr inte som hundbuke.
Min hund går kopplad där jag vet att det komma människor gående, mitt i skogen går han lös utan en själ i närheten. Detta för respekt för andra.
Skulle aldrig komma på tanken att någon vera sig i skogen eller hemma, inte skulle FÅ skydda sig från ett hopp. Galet.
Det var du som helt plötsligt började tala om lösa hundar i skogen när resten av diskussionen rört sig om hund i hem. Så japp, det är vad jag pratar om eftersom det är det som berör.
Jag är inte särskilt intresserad av vad som händer ute i skogen - mina hundar har inte sin soffa där och inte hoppar de på folk heller.
Visst är de små, men gemene man blir inte vält av en schäfer i hallen heller skulle jag tro. Och just där och då, i hälsningmomentet, skulle jag tro att ägaren finns på plats.
Allmänt:
I slutänden tycker jag ändå att när man är i någons hem får man vara lite lyhörd, precis som värden naturligtvis ska se efter sina gäster - men för att man ska kunna göra det gäller det ju att gästen i fråga har mål i mun.
Nu när helgen är över och jag inte tänker dricka mer vin överger jag diskussionen. Har sagt min mening: när i hundens hus bör man överlämna hanteringen till ägaren. Direkt, tokig brandsläckning och extrema situationer naturligtvis undantaget.
Jag har inga vänner som inte vet om att jag har hund. Hantverkare och sotare etc kommer inte in utan att bestämma tid (gör de det någonstans?). Min hyresvärd är högst medveten om att det finns hundar som försvarar hemmet hos oss.
Vid spontanbesök brukar inte jag öppna dörren med stora famnen utan tar undan hundarna. Alltid!
Jag finner detta oerhört realistiskt. Gör inte du?
Och hos oss är det inte någon som tillrättavisar våra hundar. Punkt!
Är det bara jag som blir förvirrad av den här tråden och tycker att folk blir arga på varandra över att folk kallar olika saker samma sak (eller tvärtom)?
För mig är att säga till hunden en korrigering, alltså positivt straff där man vill att beteendet minskar - det förstår jag mycket väl att man inte vill att andra gör, på eget bevåg iaf.
Att hålla, ta undan eller vända sig ifrån hunden är ju bara att hindra hunden.
Att säga "nej", "gå bort", "akta", "gå ner" eller whatever är ju att ge hunden ett nytt kommando och kan ju vara jättetrevligt för hunden. Det har ju inget med att säga till hunden alls att göra, förutsatt att hunden kan det då och man inte ryter åt hunden.
Om någon puttar på Viggo när han vill gosa så tror han att personen gosar, skön massage ju Om personen inte är väldigt brysk, men då kan han istället bli osäker. Det är dock inte svårare än att man pekar och kollar åt något håll och säger "gå bort". Tiken kan skälla när hon blir uppspelt, typ när någon kommer. Att då stå och bli irriterad och fräsa "Tyst!" hjälper ju inte ett skit utan hon blir snarare mer frustrerad. Att däremot peka bort henne gör att hon förstår direkt och hon lugnar ner sig istället.
Likadant är det när en del vill lyfta eller putta undan Viggo om han ligger i vägen. Nej tack, han är osäker och känner sig trängd då. Superenkelt löst genom att säga "Gå ner" eller "Akta".
Jag har hört alltifrån att man ska knäa hunden hårt så den inte vågar hoppa, till att stampa den på tassarna när den hoppar att jag inte litar alls på att folk säger ett lugnt nej och visar bort hunden när de säger att de tänker säga till den.
Och jag undrar vad vissa umgås med för labila människor som sliter i pälsar, gapar kommandon och gud vet vad
Jag har aldrig varit i närheten av ett bryskt beteende mot hundarna. Folk har bett dem gå undan osv men det har alltid skett på sannsat sätt och hundarna har inte brytt sig ett skvatt utan luffat iväg och lagt sig.
Tror du läser fel. Knuffa för en annan kanske betyder misshandel i dina ägon när du läser.
Va?!
Jag har också blivit väldigt förvirrad, för en tycker ju olika. Vad jag tycker är att knuffa till en hund kanske en annan tycker är djurmisshandel, det blir så svårt att disskutera.
Då jag håller med dig i alla frågor undrar jag hur du känner över att hålla upp knäet, alltså i god tid inte att knäa hunden bara hålla upp.
Säg att ägaren inte bryr sig om att hjälpa till eller förebygga.
Knuffa skrev jag iofs inte. Slita i pälsen däremot. Just den frasen har använts flitigt i diskussionen av flera.
Att hålla upp något framför sig, så hunden ser, är ju inte alls samma sak som att knäa den. Anser jag då. Precis som jag inte jämför att hålla upp händer mot att slå till hunden liksom.
Fast i denna tråden luggas det tills hunden skriker, mina hundar är inga hjältar men det ska mycket "luggning" till för att dom ska skrika och då med risk för att luggaren får ett par nya kroppsöppningar.Men ett slit för någon kanske för dig bara är att hålla. Nu försvarar jag INTE att göra illa djur men du förstår vad jag menar?
Fast alla hundar är ju olika. De är ju också individer. Det finns vissa hundar som piper för allt, och de finns de som tål hur mycket som helst. Men jag tror faktiskt att de allra flesta i denna tråden inte pucklar på sina, eller andras, hundar hur mycket som helst. De flesta svenskar brukar vara väldigt mjuka med sina hundar faktiskt.Fast i denna tråden luggas det tills hunden skriker, mina hundar är inga hjältar men det ska mycket "luggning" till för att dom ska skrika och då med risk för att luggaren får ett par nya kroppsöppningar.
Ja och en rak höger av mig.
Nej, faktiskt inte. Slita betyder hårt för de flesta. Man arbetar och sliter osv... Vem ber ex någon slita i något om den menar bara att hålla? För de flesta ligger nog de två ordens innebörd rätt långt ifrån varandra.Men ett slit för någon kanske för dig bara är att hålla. Nu försvarar jag INTE att göra illa djur men du förstår vad jag menar?
Fast i denna tråden luggas det tills hunden skriker, mina hundar är inga hjältar men det ska mycket "luggning" till för att dom ska skrika och då med risk för att luggaren får ett par nya kroppsöppningar.
Ja och en rak höger av mig.
Nej, faktiskt inte. Slita betyder hårt för de flesta. Man arbetar och sliter osv... Vem ber ex någon slita i något om den menar bara att hålla? För de flesta ligger nog de två ordens innebörd rätt långt ifrån varandra.
Likaså har vissa skrivigt "om någon gapar/skriker på min hund"... Känns inte heller som ett sunt beteende av en gäst.