hund ogillar pojkvän

Jag misstänker att jag egentligen är lite i mitten i denna diskussion. Min hund får inte hälsa hur som helst på folk, då det lätt resulterar i ett stresspåslag där han står 1-2 meter ifrån och skäller på gästen.
Inte heller får han stjäla någons mat. Jag brukar alltid hålla lite koll i matsituationer, dels för att han inte ska stjäla mat (vilket jag övar själv med positiv förstärkning). Tror aldrig att han försökt stjäla av en gäst. Dels när det gäller hans mat/pinnar/annat gott, då han inte ska behöva känna att han måste försvara sitt.
Däremot får gäster inte säga åt honom att gå ner ur soffan, då det enbart handlar om att de vill uppfostra honom för att de inte vill ha hundar i soffor. Plats finns det ändå, annars ber jag honom att komma till mig. Blir det trångt går han ner självmant, han är inte speciellt förtjust i att trängas med andra än mig i soffan.
Hos andra människor får han inte vara i soffan eller på mattan eller var dom nu inte vill ha hundhår. Faktiskt får han inte ens följa med om det inte är okejat i förväg eftersom alla inte vill eller kan ha hund i hemmet. Deras regler gäller i deras hem, det enda jag ber om är att de visar samma hänsyn för mina regler.

Jag ser det som mitt ansvar som ägare att styra upp alla situationer som är tveksamma för min hund. Han ska inte behöva ta tag i sådant själv, då jag märker att han blir mer avslappnad av att känna att jag har ansvaret.
Självfallet skulle människor och djur få freda sig mot honom om det skulle behövas. Men om det skulle behövas då har jag brustit i mitt ansvar, både mot den jag bjudit in i mitt hem och mot hunden.

Knuffa skrev jag iofs inte. Slita i pälsen däremot. Just den frasen har använts flitigt i diskussionen av flera.
Det är bara JAG - skyll ingen annan för luggningen. Och jag säger rycka/lugga. Inte slita. Nu kanske du hade elaka föräldrar som högg tag i din kalufs och slet bort skalpen och skrek som en tokig åt dig. Min mamma råkade ibland lugga mig när hon kammade mitt hår. Lugga för mig är inget som skadar någon. Ett kort obehag.

Du skrev att du tvivlande på att jag tränar med positiva träningsmetoder som jag påstod (ditt uttryck) eftersom jag tyckte det var ok att slita i pälsar och skrika.
Detta var ett svar från dig på ett inlägg där jag skrev fösa undan och säga nej.
Tycker du inte själv att det är en kraftig överdrift att gå från fösa undan till slita i päls och gå från säga nej till att skrika?
Och med att insinuera att jag påstår (ljuger) om positiva metoder skulle jag alltså nyttja negativa och vara brysk.
Jag skrev att korrigera andras hundar ser jag inte som positivt. Det kan aldrig uppfattas av hunden positivt.
Att träna med positiv förstärkning genom "att hunden får godis och beröm när den gör rätt" det tror jag väl att alla använder sig av.
Är det kanske de du kallar "att träna med positiv förstärkning"?

Det är bara JAG - skyll ingen annan för luggningen. Och jag säger rycka/lugga. Inte slita. Nu kanske du hade elaka föräldrar som högg tag i din kalufs och slet bort skalpen och skrek som en tokig åt dig. Min mamma råkade ibland lugga mig när hon kammade mitt hår. Lugga för mig är inget som skadar någon. Ett kort obehag.
:confused:
Nu har du kraftigt missförstått.
Jag skriver inte lugga. Jag skriver slita i pälsen. Jag har inte sett dig skriva om vad som skulle hända gäster som sliter i dina hundars päls.
Mina föräldrar slet inga skalper av oss om du gissar det. De var underbara.

Attackera? Verkligen inte. Däremot tar de inte skit från främmande. Korrigering står vi för. Ingen annan. Det tolereras varken från vår eller hundarnas sida. Inte heller anser jag att hundarna ska behöva tolerera detta.
Hoppas ni då inte låter främlingar vara ensamma. Det blir problematiskt om hundarna gör något mot gästerna de inte uppskattar och de bara måste stå ut tills ni kommer tillbaka och kan rädda dem. Jag ser framför mig en hund som insisterar att lukta i skrevet eller vill sitta i knäet och och den hundrädda gästen som bara måste acceptera för att be era hundar att låta bli eller skuffa bort dem är tabu då ni anser det viktigare att era hundar får göra som de tycker än att gästerna trivs och har rätt till sin kropp.

Självklart, håller ni hundarna under 100% uppsikt eller inte låter gästerna träffa dem så är det helt okej men annars ser jag en stor risk för problem. Vem sjutton vill hälsa på någon när hundarna får härja som de vill med en och man blir ovän med värden bara man tänker på att hindra dem att invadera ens privata space.

Jag skrev att korrigera andras hundar ser jag inte som positivt. Det kan aldrig uppfattas av hunden positivt.
Att träna med positiv förstärkning genom "att hunden får godis och beröm när den gör rätt" det tror jag väl att alla använder sig av.
Är det kanske de du kallar "att träna med positiv förstärkning"?
Så heter det i dag ja ;)

Jag har inga besökare som inte vet om vilken typ av hund vi har. Oavsett hur vi ser på tillrättavisande så är det direkt olämpligt att utföra detta på någon av våra hundar.
Hundarna tål.... Frågan är om gästerna tål att hundarna tillrättavisar tillbaka... :cool:
Jag tror din malle hade tittat på mig och tänkt. -Jaha, hennes macka fick man inte ta. Ganska normalt beteende från en brukshund om man säger ett kort NEJ! En malle hade troligen heller inte försökt gräva sig in i mitt skrev och OM den gjort det hade mitt Hördudu troligen gjort att han hållt upp och jag hade kunnat lugnt fösa bort honom från min kropp.
Vi diskuterar äpplen, päron, och lingon i samma mos. Icke kompatibelt.

:confused:
Nu har du kraftigt missförstått.
Jag skriver inte lugga. Jag skriver slita i pälsen. Jag har inte sett dig skriva om vad som skulle hända gäster som sliter i dina hundars päls.
Mina föräldrar slet inga skalper av oss om du gissar det. De var underbara.
Men det är ju JAG som luggade terriern som försökte bestiga mig och då skrek han till av ren häpnad. Det är ju jag som röt NEJ av häpnad när en stor schäferhanne försökte ta mackan ur handen på mig 30 cm från min mun.
Och bägge deras ägare var väldigt obekväma med att jag avbröt deras hundars fullständigt oacceptabla beteende.

Jag tror din malle hade tittat på mig och tänkt. -Jaha, hennes macka fick man inte ta. Ganska normalt beteende från en brukshund om man säger ett kort NEJ! En malle hade troligen heller inte försökt gräva sig in i mitt skrev och OM den gjort det hade mitt Hördudu troligen gjort att han hållt upp och jag hade kunnat lugnt fösa bort honom från min kropp.
Vi diskuterar äpplen, päron, och lingon i samma mos. Icke kompatibelt.
Nä ingen av hundarna tolererar att främmande föser på dom. Jag tolererar inte att främmande föser på dom heller.
Att fösa på en hund med stor kamplust renderar enbart motstånd i olika utsträckning och former.

Hoppas ni då inte låter främlingar vara ensamma. Det blir problematiskt om hundarna gör något mot gästerna de inte uppskattar och de bara måste stå ut tills ni kommer tillbaka och kan rädda dem. Jag ser framför mig en hund som insisterar att lukta i skrevet eller vill sitta i knäet och och den hundrädda gästen som bara måste acceptera för att be era hundar att låta bli eller skuffa bort dem är tabu då ni anser det viktigare att era hundar får göra som de tycker än att gästerna trivs och har rätt till sin kropp.

Självklart, håller ni hundarna under 100% uppsikt eller inte låter gästerna träffa dem så är det helt okej men annars ser jag en stor risk för problem. Vem sjutton vill hälsa på någon när hundarna får härja som de vill med en och man blir ovän med värden bara man tänker på att hindra dem att invadera ens privata space.
Herregud!
Vad tror ni folk har för vilddjur hemma?
Mina är uppe i varv ca 15 sekunder när gästen kommer. Då håller vi koll på dom.
Sen går hundarna och lägger sig.
Tror ni gäster behöver sitta och fäkta och skydda sig i flera timmar för att få vara ifred?

Våra hundar är aldrig ensamma med främlingar, nej. Våra hundar får inte härja fritt (märklig tolkning). De tillrättavisas eller tas undan av oss, inte av besökare.

Men det är ju JAG som luggade terriern som försökte bestiga mig och då skrek han till av ren häpnad. Det är ju jag som röt NEJ av häpnad när en stor schäferhanne försökte ta mackan ur handen på mig 30 cm från min mun.
Och bägge deras ägare var väldigt obekväma med att jag avbröt deras hundars fullständigt oacceptabla beteende.
Jaha?
Men det är väl inte du som suttit och tagit för givet och jämställt alla former av avvärjelser med slita i pälsar?

Nä ingen av hundarna tolererar att främmande föser på dom. Jag tolererar inte att främmande föser på dom heller.
Att fösa på en hund med stor kamplust renderar enbart motstånd i olika utsträckning och former.
Ajdå. Det hade nog folk glömt att berätta för mina 4 bruksschäfrar. Och deras hundpolare som jag hängde med dagligen i 5-6 år. Fast det är ju länge sedan. Det var på den tiden en schäfer kunde vara skarp som fasen när det behövdes och en gosegris hemma.

Jaha?
Men det är väl inte du som suttit och tagit för givet och jämställt alla former av avvärjelser med slita i pälsar?
Näää. Men du verkar hålla med till exempel dobbis som sa att mitt agerande hade renderat i att hon kastat ut mig genom fönstret.

Våra hundar är aldrig ensamma med främlingar, nej. Våra hundar får inte härja fritt (märklig tolkning). De tillrättavisas eller tas undan av oss, inte av besökare.
Om ni alltid har 100% uppmärksamhet på hundarna om det finns andra människor nära ser jag inga problem (utom att lyckas hålla uppmärksamheten då). Däremot så är jag tveksam till att man ens ska få ha den typ av hund utan extraordinära insatser så att den absolut inte kan rymma. Det är farligt med en hund som inte kan hanteras någorlunda säkert av en hundvan. Hundar som kan vara farliga för människor vid hantering av kunniga är inte direkt optimala i ett tättbefolkat samhälle.

Det betyder då att du kan korrigerar (dina egna hundar) negativt, med tillsägelse om dom gör något de inte ska?
Jag anar vad du far efter och jag kommer inte nappa på det betet bara för att du ska få något att sysselsätta dig med i dag också, men om du nu är lite insatt i hundträning så vet du ju att "negativt" inte måste vara jämställt lidande. "Positivt" och "negativ" inom hundträning är inte jämställt med ond och god.

Herregud!
Vad tror ni folk har för vilddjur hemma?
Mina är uppe i varv ca 15 sekunder när gästen kommer. Då håller vi koll på dom.
Sen går hundarna och lägger sig.
Tror ni gäster behöver sitta och fäkta och skydda sig i flera timmar för att få vara ifred?
Vissa här verkar ha livsfarliga hundar när de inte tål att bli avvisade från andra personers space, men det är inte det jag syftar på. Det räcker med att hunden någon enstaka gång beslutar sig för att vara närgången på ett vis som inte uppskattas för att det ska bli otrevligt och ägaren anser att hundens trivsel är viktigare än att gästen får ha sitt space i fred och man är förbjuden med alla medel att säga ifrån.

Näää. Men du verkar hålla med till exempel dobbis som sa att mitt agerande hade renderat i att hon kastat ut mig genom fönstret.
För att kunna bemöta det påståendet får du nog visa mig det citatet jag skulle ha gillat ( antar att du drar den slutsattsen pga att jag gillat nått inlägg)
Jag kan inte påminna mig hur det beteende du nämner skulle te sig eller situationen du hänvisar till.
I bland trycker jag på gillaknappen för att det finns nått specifikt i det jag gillar, det behöver nödvändigtvis inte betyda att jag håller med om vart enda ord.

Hela den här tråden är ju helt sanslös, full av halmdockor och försök till nån typ av härskartekniker, som förövrigt är misslyckade och lätt genomskådade men konstigt (turligt) nog, eftersom det tycks vimla av både bisarra, instabila hundar med dito ägare så har jag under mina 30 hundägande år inte träffat på någon irl som resonerar och agerar som många i den här tråden gör. Vare sig av folk eller fä.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 188
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 546
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar