hund ogillar pojkvän

De är så tydliga att du inte kan förklara det här utan duckar frågan? Hur visar de att de inte tolererar något?

Sluta tjata om fostran och träning, ingen här har uttalat något intresse av att träna hundar utan bara att kunna freda sig. Det blir helt fel utgångspunkt om ena parten tjatar om träning och den andra parten har noll intresse av att träna och inte har det syftet alls.

Jag hade förövrigt alla gånger sagt att jag gillar hundar om jag inte fått förklarat att jag förväntas låta hundarna göra precis vad de vill mot mig om ni inte är tillräckligt nära för att stoppa eller är eniga om att det borde stoppas. Hade du sagt det hade jag förmodligen sett dig som tokigt och vänt i dörren.
Hur mina hundar reagerar anser jag inte att jag har en skyldighet att förklara för någon. Allra minst en total främling på nätet. Jag har inget behov av att försvara de val vi gjort i vårt hem mot en total främling. Det är upp till var och en att acceptera våra regler eller låta bli.
Hos oss är det husfolket som säger till hundarna. främmande gör det inte. Om det får du ha precis vilken åsikt du vill.
I övrigt kan jag konstatera att samtliga hundar fungerar väl hos veterinär (faktum är att vi brukar få beröm för både deras beteende och fysiska form), men veterinären är klok nog att se till att inte korrigera våra hundar.
De fungerar väl som förevisningshundar på SBK samt i olika sociala sammanhang. MEN folk får inte komma fram och klappa hursomhelst där heller.
Min hund, mitt ansvar, mina regler. Och jag backar inte för att vara väldigt tydlig när det gäller detta.

@Lobelia Min avsikt var egentligen inte att vara jätterolig, skämtet var mer ett uttryck för att jag storknade över dina ordval. Rätten till din fitta, seriöst?
Alltså, får jag inte peta på någons hund för att den är närgången (jag har gjort det några gånger) för att avstyra uppmärksamheten så tar sig hundägaren rätten att bestämma över min kropp. Jag har liksom aldrig ens funderat över att det är att uppfostra hunden eller att någon skulle misstycka. Jag har kört bort en överpilsk hanhund som när jag inte ville ha den ridande på mitt ben valde soffan istället. Skulle jag bara suttit och låtit hunden hållas?

Ordvalet var helt medveten och du får gärna ha roligt åt det, det är rätt roande :p. Du är förmodligen medveten om att ordvalet var avsiktligt dessutom :)

Hur mina hundar reagerar anser jag inte att jag har en skyldighet att förklara för någon. Allra minst en total främling på nätet. Jag har inget behov av att försvara de val vi gjort i vårt hem mot en total främling. Det är upp till var och en att acceptera våra regler eller låta bli.
Hos oss är det husfolket som säger till hundarna. främmande gör det inte. Om det får du ha precis vilken åsikt du vill.
I övrigt kan jag konstatera att samtliga hundar fungerar väl hos veterinär (faktum är att vi brukar få beröm för både deras beteende och fysiska form), men veterinären är klok nog att se till att inte korrigera våra hundar.
De fungerar väl som förevisningshundar på SBK samt i olika sociala sammanhang. MEN folk får inte komma fram och klappa hursomhelst där heller.
Min hund, mitt ansvar, mina regler. Och jag backar inte för att vara väldigt tydlig när det gäller detta.
Om du inte vill förklara så får du finna dig i min tolkning, och det är att hundarna tolererar det fint, kanske ignorerar det, men du vill att de inte ska tolerera det och när jag synar dig inte kan förklara det och försöker ducka.

Hur kan du misstolka mina inlägg så totalt:confused:
Jag är en av dem som hela tiden sagt att det går UTMÄRKT att säga till våra hundar!

Det jag undrar är vad för vänner folk har som gapar, skriker, sliter i pälsar osv?
Jag tycker alltså att vissa överdriver tolkningar och när de skriver för jag tror inte de umgås med kompletta galningar och djurmisshandlare.

Sorr jag har nog blandat ihop dig med någon :angel: Ber om ursäkt

Jag kan inte ens tänka mig in i situationen,kommer aldrig hända,har inte hundar som går att lugga mm
Freda sig är ok,typ putta/mota ner, funkar inte det säg till mig, men om man nyper (då dom inte går att lugga) mina hundar så dom skriker,ja då får man som sagt en eller flera nya tillfälliga kroppsöppningar, skäll och troligen åker man ut efter det

Perfekt, då är vi alltså överrens :up:

Om du inte vill förklara så får du finna dig i min tolkning, och det är att hundarna tolererar det fint, kanske ignorerar det, men du vill att de inte ska tolerera det och när jag synar dig inte kan förklara det och försöker ducka.
Oavsett hur hundarna reagerar så tolererar inte JAG att främmande tillrättavisar mina hundar. Hur mina hundar reagerar har inte med saken att göra i det stora hela.
Det ändrar nämligen inte på reglerna. Samma regler gällde med min västgöte, chowchow, maremma, ACD etc.
Sen hade dåvarande ACD tillräckligt elak blick för att få de flesta att fatta själva.
Och som sagt kampglada hundar kan lösa problem på icke-önskvärda sätt. I synnerhet sådana hundar med integritet.

Senast ändrad:
Jag skrev att korrigera andras hundar ser jag inte som positivt. Det kan aldrig uppfattas av hunden positivt.

Om jag tillrättavisar en hund som gjort något fel (t.ex. försökt ta min mat) så gör jag ju inte det för att hunden ska tycka det är positivt och trevligt att ta min mat. Jag gör det så att hunden förstår att maten är min och att hunden därför inte får ta den. Jag det är meningen att hunden ska se min korrigering som annat än positivt. Jag tänker inte berömma en hund som stjäl min mat. Hunden mår inte dåligt av att få en regel eller tillsägning. Vet man att man har något okonventionella regler för sina hundar (ok att de stjäl mat, slickar folk i ansiktet, sticker in nosen i folks skrev etc) då får man ju skydda både hund och gäst så att ingen av dem hamnar i en obehaglig situation, en situation de inte kan hantera.

Du har väl själv ett ansvar hur du beter dig hos andra. Du kan väl förmedla hur du känner angående hunden till ägarna.
Jag har varit i hem där jag inte har vågat peta på hunden (en riktigt aggressiv jakthund) när den har kört upp nosen i skrevet på mig.
Jag har då sagt till ägaren att flytta på hunden.
Om jag har valt att gå in i deras hem Då har jag ingen rätt att korrigera deras hund.
Jag kan välja att gå ut.

Om jag tillrättavisar en hund som gjort något fel (t.ex. försökt ta min mat) så gör jag ju inte det för att hunden ska tycka det är positivt och trevligt att ta min mat. Jag gör det så att hunden förstår att maten är min och att hunden därför inte får ta den. Jag det är meningen att hunden ska se min korrigering som annat än positivt. Jag tänker inte berömma en hund som stjäl min mat. Hunden mår inte dåligt av att få en regel eller tillsägning. Vet man att man har något okonventionella regler för sina hundar (ok att de stjäl mat, slickar folk i ansiktet, sticker in nosen i folks skrev etc) då får man ju skydda både hund och gäst så att ingen av dem hamnar i en obehaglig situation, en situation de inte kan hantera.
Javisst är det ägaren ansvar att se till att hundens möten bli trevliga. Låt ägaren ta det ansvaret då och låt ägaren korrigera sin egen hund.

Ingen nämnd och ingen glömd, men har man så nervklena hundar att de inte tål att någon säger "nej" till dem tycker jag det är närmast en välgärning att avliva hunden för den måste må mycket, mycket dåligt.

Jag har en malle med en ryggsäck modell godsfinka när han kom till mig som fjärde hem vid 1,5 års ålder. Han har fortfarande sina stunder och jag försöker hålla efter honom när det kommer folk hit så ingen av varesig gäster eller hund/hundar hamnar i situationer som blir jobbiga, men då en del av dem som kommer även övernattar och kanske stannar några dagar, veckor eller månader så får han tåla att någon annan än jag säger nej ibland. I övrigt försöker jag ignorera eller berömma, men ett nej är alltid ett nej vem som än säger det.

Min säng är förbjudet område, soffan är ok men han går själv ner om någon ska sitta där, spelar ingen roll om det är jag eller någon annan, han vill ha soffan själv.

Min andra omplacering var skitarg när jag körde ner honom från sängen några ggr, spelade ingen roll att han hotade, han åkte ner iaf. Nu vet han att han inte får men skulle jag ge honom tillåtelse skulle han hoppa upp direkt. Han sover gärna i soffan om jag eller någon annan sitter där men är vi många som ska sitta så är det inget problem att säga till, varesig man är gäst eller om det är jag.

Att någon ber min hund hoppa ner ur soffan eller att någon säger nej om de försöker hoppa eller sno en macka ser jag verkligen inte som att någon försöker disciplinera eller korrigera mina hundar, jag brukar inte heller uppfostra andras hundar utom grannens omplacerade schäfer när hon försökte äta upp vår halvblinda gamling.

Grannen hade inga som helst problem med att jag slet tag med bägge händerna och lyfte hunden i vädret innan jag dängde ner henne på rygg med mig över i snön vrålandes för fulla lungor i ansiktet på henne.

Hon är den enda hunden jag någonsin gjort det på och hon visste inte hur väl hon ville vara mig till lags efter det. Nervklen? Pep? Inte det minsta, en kanonschäfer och underbar hund som jag har sörjt enormt. Planerat av mig? Absolut inte, jag agerade direkt då jag inte ville det skulle urarta i fullt slagsmål mellan två brukshundar. Själv hittade jag ett stort blåmärke på ena överarmen efteråt men inget mer, den tjocka jackan och adrenalinet gjorde att jag inte märkte att jag blev biten.

Och ja, jag har korrigerat den hunden en gång till när hon hoppade över staketet och kastade sig efter en joggare med en mindre hund i sällskap. Jag såg när hon hoppade ut på vägen så jag sprang ut efter, ropade åt tjejen med hunden som försökte fly att stannat och vrålade på schäfern att gå hem igen istället för att springa upp till grannen och berätta att deras hund höll på döda en annan hund. Jag vet inte vad som triggade henne då hon aldrig hoppade ut annars även om folk passerade till fots med hund.

Men som sagt, om folk avlivade nervklena hundar istället för att avla på dem skulle det vara bättre.

Javisst är det ägaren ansvar att se till att hundens möten bli trevliga. Låt ägaren ta det ansvaret då och låt ägaren korrigera sin egen hund.

Då respekterar du inte människan i interaktionen. Varken hund eller gäst ska sättas i en sån situation där en eller båda känner sig obehagligt till mods/rädda/osv. Människan kan bli överraskad/rädd och därför inte kapabel att styra sin reaktion till 100% och då är det bättre att som hundägare antingen ha hundar som är tåliga d.v.s. fått uppleva att alla människor inte beter sig som matte/husse eller så får man ha sådan uppsikt över hunden att sån situation inte uppstår överhuvudtaget. Så att hunden slipper konfronteras med människor som inte reagerar exakt så som matte/husse kräver av dem oavsett vad som inträffar. En normalt funtad hund som träffat olika sorters människor (vuxna, barn, hundvana, hundovana, äldre osv) klarar av att hantera att en människa inte beter sig exakt som matte/husse. Men har man inte en normalt funtad hund alt ens syn på hunduppfostran skiljer sig markant från den generella uppfattningen så får man vidta extra åtgärder.

Du har väl själv ett ansvar hur du beter dig hos andra. Du kan väl förmedla hur du känner angående hunden till ägarna.
Jag har varit i hem där jag inte har vågat peta på hunden (en riktigt aggressiv jakthund) när den har kört upp nosen i skrevet på mig.
Jag har då sagt till ägaren att flytta på hunden.
Om jag har valt att gå in i deras hem Då har jag ingen rätt att korrigera deras hund.
Jag kan välja att gå ut.
Jag känner inget ansvar att förmedla att om hunden är påträngande så tänker jag freda mig. Det har fungerat i många år utan problem att fösa undan hunden vid behöv och ev säga nej om den blir för närgången. Om hund/hundägaren inte kan tåla det bör de hålla hunden isolerad från människor så ingen olycka händer eller någon begår helgerån mot deras pälskling.

Grannen hade inga som helst problem med att jag slet tag med bägge händerna och lyfte hunden i vädret innan jag dängde ner henne på rygg med mig över i snön vrålandes för fulla lungor i ansiktet på henne.

Men som sagt, om folk avlivade nervklena hundar istället för att avla på dem skulle det vara bättre.
Hade förorsakat allvarliga problem med samtliga av våra mallar. Bör tillägga att de allihop är nervfasta... De har dessutom egenskaper i form av rejäl försvarslust...
För att inte prata om vilka problem det blivit med ägarna (dvs mig och maken)... :eek:
I övrigt har det passerat rätt många mallar genom hemmet eftersom jag fött upp ett par kullar samt haft rasen sen -98...
Således har även jag träffat på hund som omplacerats där egenskaper och erfarenheter inte varit så muntra.

Hade förorsakat allvarliga problem med samtliga av våra mallar. Bör tillägga att de allihop är nervfasta... De har dessutom egenskaper i form av rejäl försvarslust...
För att inte prata om vilka problem det blivit med ägarna (dvs mig och maken)... :eek:

Menar du att folk ska stå och titta på om en av era hundar attackerar en annan?
Den här tråden blir ju alltmer orealistisk per minut. :crazy:

Jag försvarar mina hundar med tänder och ben. Det är nog en normal reaktion hos de allra flesta som inte drabbas av någon typ av chocktillstånd.

Menar du att folk ska stå och titta på om en av era hundar hade attackerat en annan?
Den här tråden blir ju alltmer orealistisk per minut. :crazy:
Verkligen inte. Våra hundar attackerar inte andra hundar. Jag har också försvarat mina hundar. Dock medelst stövel.
Jag kan inte se att det gynnar någon att göra sådär. Under några omständigheter.

I övrigt har det passerat rätt många mallar genom hemmet eftersom jag fött upp ett par kullar samt haft rasen sen -98...
Således har även jag träffat på hund som omplacerats där egenskaper och erfarenheter inte varit så muntra.
Hundarna tar väl efter matte och husses attityd.

Alltså, får jag inte peta på någons hund för att den är närgången (jag har gjort det några gånger) för att avstyra uppmärksamheten så tar sig hundägaren rätten att bestämma över min kropp. Jag har liksom aldrig ens funderat över att det är att uppfostra hunden eller att någon skulle misstycka. Jag har kört bort en överpilsk hanhund som när jag inte ville ha den ridande på mitt ben valde soffan istället. Skulle jag bara suttit och låtit hunden hållas?

Ordvalet var helt medveten och du får gärna ha roligt åt det, det är rätt roande :p. Du är förmodligen medveten om att ordvalet var avsiktligt dessutom :)

Rätten till din fitta. Det är helt absurt att du blandar in så starka uttryck i sammanhanget - och dessutom betonar att ordvalet var medvetet.

Du har knappt en fjäder men blåser upp den till en elefanthjord. Det låter som om hundar oavbrutet står och gräver i ditt skrev - medan jag aldrig varit med om något skrevsniffande som jag inte kunnat avstyra med att reflexmässigt sätta händerna emellan och vända mig halvt åt sidan. Det tar fyra-fem sekunder, är ingen tillrättavisning, hunden uppfattar det inte som en tillrättavisning, det enda den hinner fatta är att möjligheten att knarka den där spännande doften försvann.

Verkligen inte. Våra hundar attackerar inte andra hundar. Jag har också försvarat mina hundar. Dock medelst stövel.
Jag kan inte se att det gynnar någon att göra sådär. Under några omständigheter.

Fast nu handlade det ju inte om huruvida era hundar faktiskt attackerar andra eller inte. Du skrev vad som hade blivit konsekvensen i en sådan situation. Inte att den hade uteblivit.

Det handlar väl för bövelen inte om vem som "gynnas" av situationen eller ej? Blir mina hundar attackerade, då kan man ge sig fan på att jag försvarar dem med alla möjliga medel. Vem som "gynnas" eller ej skiter jag fullständigt i i en sådan situation, eftersom det kan vara mina hundars liv som står på spel.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 186
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 546
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar