Hur mina hundar reagerar anser jag inte att jag har en skyldighet att förklara för någon. Allra minst en total främling på nätet. Jag har inget behov av att försvara de val vi gjort i vårt hem mot en total främling. Det är upp till var och en att acceptera våra regler eller låta bli.De är så tydliga att du inte kan förklara det här utan duckar frågan? Hur visar de att de inte tolererar något?
Sluta tjata om fostran och träning, ingen här har uttalat något intresse av att träna hundar utan bara att kunna freda sig. Det blir helt fel utgångspunkt om ena parten tjatar om träning och den andra parten har noll intresse av att träna och inte har det syftet alls.
Jag hade förövrigt alla gånger sagt att jag gillar hundar om jag inte fått förklarat att jag förväntas låta hundarna göra precis vad de vill mot mig om ni inte är tillräckligt nära för att stoppa eller är eniga om att det borde stoppas. Hade du sagt det hade jag förmodligen sett dig som tokigt och vänt i dörren.
Hos oss är det husfolket som säger till hundarna. främmande gör det inte. Om det får du ha precis vilken åsikt du vill.
I övrigt kan jag konstatera att samtliga hundar fungerar väl hos veterinär (faktum är att vi brukar få beröm för både deras beteende och fysiska form), men veterinären är klok nog att se till att inte korrigera våra hundar.
De fungerar väl som förevisningshundar på SBK samt i olika sociala sammanhang. MEN folk får inte komma fram och klappa hursomhelst där heller.
Min hund, mitt ansvar, mina regler. Och jag backar inte för att vara väldigt tydlig när det gäller detta.