hund ogillar pojkvän

Fast nu handlade det ju inte om huruvida era hundar faktiskt attackerar andra eller inte. Du skrev vad som hade blivit konsekvensen i en sådan situation. Inte att den hade uteblivit.

Det handlar väl för bövelen inte om vem som "gynnas" av situationen eller ej? Blir mina hundar attackerade, då kan man ge sig fan på att jag försvarar dem med alla möjliga medel. Vem som "gynnas" eller ej skiter jag fullständigt i i en sådan situation, eftersom det kan vara mina hundars liv som står på spel.
Kasta en hund på rygg och vråla den i ansiktet kan knappast anses vara varken klokt eller nödvändigt. Jag har också mött åtskilliga lösa hundar med otrevlig attityd. De möter min känga eller stövel. Nu kan jag iofs lägga mina hundar bakom mig och de ligger still medan jag sköter annalkande hundar.
Det kan kanske inte alla.

Du har knappt en fjäder men blåser upp den till en elefanthjord. Det låter som om hundar oavbrutet står och gräver i ditt skrev - medan jag aldrig varit med om något skrevsniffande som jag inte kunnat avstyra med att reflexmässigt sätta händerna emellan och vända mig halvt åt sidan. Det tar fyra-fem sekunder, är ingen tillrättavisning, hunden uppfattar det inte som en tillrättavisning, det enda den hinner fatta är att möjligheten att knarka den där spännande doften försvann.

Fast alltså - det är ju precis vad tråden handlar om. Det du beskriver ovan är ju ett helt normalt förfarande som varje människa har rätt att göra medan andra här tar det som någon form av "straff" och att man försöker "uppfostra" hunden.

Kasta en hund på rygg och vråla den i ansiktet kan knappast anses vara varken klokt eller nödvändigt. Jag har också mött åtskilliga lösa hundar med otrevlig attityd. De möter min känga eller stövel. Nu kan jag iofs lägga mina hundar bakom mig och de ligger still medan jag sköter annalkande hundar.
Det kan kanske inte alla.

Nej, det blir ju en väldigt märklig utgångspunkt att alla i alla situationer där det kommer en lös aggressiv hund skulle ha möjlighet att platsa sin egen bakom sig, faktiskt. Det var ju det här med realism.

Och "klokt" eller "nödvändigt"? Återigen - det är skitsamma. Mina hundar, mitt ansvar. Den som en gång fått en förbannad, lös hund efter sig som tar sikte på sin egen vet nog hur kort tid man kanske har på sig för att stoppa situationen. Vad som är "klokt" eller "nödvändigt" under de sekunderna, är inte relevant. Det som är relevant är att stoppa attacken.

Rätten till din fitta. Det är helt absurt att du blandar in så starka uttryck i sammanhanget - och dessutom betonar att ordvalet var medvetet.

Du har knappt en fjäder men blåser upp den till en elefanthjord. Det låter som om hundar oavbrutet står och gräver i ditt skrev - medan jag aldrig varit med om något skrevsniffande som jag inte kunnat avstyra med att reflexmässigt sätta händerna emellan och vända mig halvt åt sidan. Det tar fyra-fem sekunder, är ingen tillrättavisning, hunden uppfattar det inte som en tillrättavisning, det enda den hinner fatta är att möjligheten att knarka den där spännande doften försvann.
Jo men om du reflexmässigt hindrar hundarna här begår du helgerån och uppfostrar dem samt blir utkastad. Ordvalet kom utifrån denna absurda situation. Sätter du händerna emellan puffar du bort nosen, det är ju tabu. O

Om du vill göra en fjäder till en elefanthjord så ska du nog snarare titta på @Lampan inlägget där hon hävdar att vi påstår att hennes hundar äter upp barnarmar ;)

Fast alltså - det är ju precis vad tråden handlar om. Det du beskriver ovan är ju ett helt normalt förfarande som varje människa har rätt att göra medan andra här tar det som någon form av "straff" och att man försöker "uppfostra" hunden.
Jag har bara svårt att se att jag värnar rätten till min fitta i sammanhanget. :cool:

Men - jag tror inte att det är riktigt det tråden handlar om, ändå. Jag tror inte att de som inte vill att andra ska tillrättavisa deras hundar tänker på just den situationen. Det började ju med @Luff s rätt extrema exempel - nyförlöst och inklämd vid ett köksbord - och den luggningen hon beskrev kan man säkert se som en tillrättavisning. Men normalsniffet i skrevet löser nog de flesta som jag beskrev, utan att hundägaren tycker att vi gick över gränsen.

Så sammanfattningen är således att somliga tycker det är helt ok att främmande tillrättavisar deras hundar. Sen finns det hundägare som inte tycker det antingen beroende på personliga preferenser eller beroende på hundens egenskaper eller en kombination av dessa.
Hundar som inte tolererar korrigering från främmande människor är varken farliga eller monster. De har egenskaper som gör att de säger ifrån.
Somliga anser att detta är oförsvarbart. Andra tycker inte att hunden ska behöva finna sig i det.
Oavsett främmandes åsikt i frågan så gäller ändå att ägaren bestämmer.

Jag tycker den här tråden bara visar på en massa missförstånd hela vägen..

Folk får gärna "säga till" mina hundar om det är på rätt sätt. Inte för att de går sönder om det görs fel, utan helt enkelt för att jag lärt dom något och vet vad som funkar och som inte gör det värre.

Som tex att börja putta på hanen när han tigger om uppmärksamhet. Då kommer han närmare och tycker det är jättemysigt, det hjälper alltså inte alls utan får ju motsatt effekt. Det betyder inte att han är ouppfostrad utan han lyssnar oftast väldigt bra om man bara pekar bort honom.

Eller tiken då som med lätthet visas bort om hon blir för uppspelt och börjar gapa, hon har ett hemskt skall så det kan vara ganska irriterande :D Men det hjälper inte att fräsa åt henne. Även om hon inte blir förstörd av det.

Eller som fd schäferhanen som framförallt när han var ung blev superglad och gick upp i stress när det kom folk och när folk då puttade och skulle ryta ifrån så blev han bara mer intensiv i sitt hälsande. Det hjälpte alltså inte och därför så ville jag inte att folk skulle göra det. Han höll inte heller på att välta någon, hoppade inte rätt på utan studsade liksom runt person med sidan strykandes, eller hur man ska uttrycka det.

Eller som när en kompis kille skulle trycka valpen på tungan när hon bet lite löst på honom. Han satt då hos henne på golvet, så det var inte hon som var hos honom sas. Jag sa då att så gör vi inte utan då ger vi henne något annat att tugga på istället. Inte heller hjälper det att säga nej nej nej nej med bestämd röst när valpen hänger i något, så då instruerar jag i hur folk ska göra samtidigt som jag monterar bort henne. Nu brukar jag ha uppsikt men tycker också det är bra att andra vet hur de ska göra om jag tex är på toa.

Sen litar jag inte på folk. Kanske jag träffar för många med gamla förlegade metoder där hunden ska lära sig veta hut, typ. Så allt beror ju på hur man definierar att säga till hunden.

Jag tycker den här tråden bara visar på en massa missförstånd hela vägen..

Folk får gärna "säga till" mina hundar om det är på rätt sätt. Inte för att de går sönder om det görs fel, utan helt enkelt för att jag lärt dom något och vet vad som funkar och som inte gör det värre.

Som tex att börja putta på hanen när han tigger om uppmärksamhet. Då kommer han närmare och tycker det är jättemysigt, det hjälper alltså inte alls utan får ju motsatt effekt. Det betyder inte att han är ouppfostrad utan han lyssnar oftast väldigt bra om man bara pekar bort honom.

Eller tiken då som med lätthet visas bort om hon blir för uppspelt och börjar gapa, hon har ett hemskt skall så det kan vara ganska irriterande :D Men det hjälper inte att fräsa åt henne. Även om hon inte blir förstörd av det.

Eller som fd schäferhanen som framförallt när han var ung blev superglad och gick upp i stress när det kom folk och när folk då puttade och skulle ryta ifrån så blev han bara mer intensiv i sitt hälsande. Det hjälpte alltså inte och därför så ville jag inte att folk skulle göra det. Han höll inte heller på att välta någon, hoppade inte rätt på utan studsade liksom runt person med sidan strykandes, eller hur man ska uttrycka det.

Eller som när en kompis kille skulle trycka valpen på tungan när hon bet lite löst på honom. Han satt då hos henne på golvet, så det var inte hon som var hos honom sas. Jag sa då att så gör vi inte utan då ger vi henne något annat att tugga på istället. Inte heller hjälper det att säga nej nej nej nej med bestämd röst när valpen hänger i något, så då instruerar jag i hur folk ska göra samtidigt som jag monterar bort henne. Nu brukar jag ha uppsikt men tycker också det är bra att andra vet hur de ska göra om jag tex är på toa.

Sen litar jag inte på folk. Kanske jag träffar för många med gamla förlegade metoder där hunden ska lära sig veta hut, typ. Så allt beror ju på hur man definierar att säga till hunden.
Håller med om precis allt! Speciellt sista meningarna.

Det är väl just det där vad som anses vara "normal" hundhantering för olika människor. Vissa tycker det är helt normalt att man ska lyfta i små hundar. Men det får de inte med hanen då han blir trängd då. Eller som ska börja flytta på honom fysiskt om han ligger i soffan och sen tycka det är illa när han blir trängd och morrar. För det första så är han superenkel att flytta på. Bara till att ge kommandot "akta" eller "gå ner". Men när han redan känner sig trängd sen så kan han behöva några sekunder på sig att flytta på sig då han gärna fryser till is när han blir orolig. Det är bara så onödiga situationer som kan undvikas om folk faktiskt frågar innan de börjar greja med andras hundar.

Jag känner inget ansvar att förmedla att om hunden är påträngande så tänker jag freda mig. Det har fungerat i många år utan problem att fösa undan hunden vid behöv och ev säga nej om den blir för närgången. Om hund/hundägaren inte kan tåla det bör de hålla hunden isolerad från människor så ingen olycka händer eller någon begår helgerån mot deras pälskling.
Om du hade fredat dig mot jakthunden, då hade du haft en söndersliten hand.
Jag va skiträdd för hunden, jag blev varnad innan jag gick in och valde ändå att gå in i deras hus.
Hur skulle jag har gjort enligt dig?
Skulle jag ha sagt åt ägaren att avliva hunden?
Skulle jag sagt åt ägaren att stänga in hunden i tvättstugan?

Om du hade fredat dig mot jakthunden, då hade du haft en söndersliten hand.
Jag va skiträdd för hunden, jag blev varnad innan jag gick in och valde ändå att gå in i deras hus.
Hur skulle jag har gjort enligt dig?
Skulle jag ha sagt åt ägaren att avliva hunden?
Skulle jag sagt åt ägaren att stänga in hunden i tvättstugan?
Hundar som sliter sönder folks händer bör avlivas eller omplaceras. Har ägaren inte så pass koll på hunden att det händer (och människan inte avsiktligt och medvetet provocerat hunden) så betecknar jag den som en farlig hund och/eller ägaren brustit i ansvar. Sliter den av handen för att någon föser bort den för att de upplever hunden som närgången så ska hunden överhuvudtaget inte vara i närheten av att situationen ska kunna uppstå.

Men har någon som säger att man inte får tillrättavisa deras hundar svarat på hur en gäst ska bete sig om en hund tar sig in under ett bord luktar en i skrevet och försöker bestiga en? Samtidigt som ägaren sitter bredvid och inte gör någonting.

Så vitt jag kan läsa hävdar alla, vars hundar inte får korrigeras av gäster, att en sådan situation inte skulle uppstå i deras hem eftersom de har konstant koll på sina hundar och aldrig får oanmälda besök.

Om ägaren till airedaleterriern i ursprungsinlägget gjort som ni skulle ju problemet aldrig ha uppstått.

Debatten handlar ju om en besökare (dessutom var ju terriern och ägaren också på besök i det aktuella hemmet), som efter att ha försökt andra och mildare metoder, luggar hunden (vilket man kan tolka på olika sätt) eftersom ägaren brister i tillsyn.

Ni brister ju inte i tillsyn så varför skulle den återgivna situationen alls vara aktuell hos er?

Har träffat ett gäng tjänstehundar, de har ändå accepterat de mesta..?
För några år sen lades inte så stor vikt vid det sociala när det gäller tjänstehundar. I dag läggs mycket stor vikt vid att de ska vara socialt öppna och tåla en hel del även från okända. På L -testen har den biten byggts på ordentligt. Det finns många som ska vara inblandade i hundens träning och de kan komma att byta förare flera ggr under sin karriär.
Hundar som burrar vid kontakt eller är tveksamma till den pga integritet går bort idag.
Men för 5-7 år sen ville man se lite "arga" hundar.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 186
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 546
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar