hund ogillar pojkvän

Kasta en hund på rygg och vråla den i ansiktet kan knappast anses vara varken klokt eller nödvändigt. Jag har också mött åtskilliga lösa hundar med otrevlig attityd. De möter min känga eller stövel. Nu kan jag iofs lägga mina hundar bakom mig och de ligger still medan jag sköter annalkande hundar.
Det kan kanske inte alla.
I den situationen så anser jag att det var i allra högsta grad nödvändigt att rädda min gamling från en stor schäfer som hade kunnat skada henne allvarligt och nej, det var inte frågan om en aggressiv hund som kom springandes och varnade på långt håll medan min hund vackert låg bakom ryggen på mig. Det small till och jag tänkte definitivt inte efter före utan ryckte upp en förbannad bruksschäfer från min hund. Jag kan lova dig att jag kommer garanterat inte att be varesig om lov, ursäkt eller vänta på att någon annan ska göra något om jag hamnar i samma situation en gång till!

Jag skiter fullkomligt i hur den attackerande hunden mår efter en sån resa, jag är däremot mer bekymrad om hur min hund mår och jag har sparkat efter många hundar och även polisanmält en polis vars hund bet en av våra när de blev attackerade och vi bodde inom tullarna i Sthlm. :rage:

För övrigt är det väldigt sällan jag har främmande människor i mitt hus. Idag var det en hantverkare som kom men jag hade full kontroll på min hund så han behövde inte bry sig öht och inte försökte han varesig träna eller disciplinera min hund. Vänner och familj räknar inte jag som främmande, de är välkomna gäster i mitt hem oavsett om de vill komma in på en fika när de är i omgivningarna eller om de tänker stanna planerat en längre tid. :up:

Alla som kommer hem till mig har däremot förhållningsregler vad man får och inte får göra med anledning av mallen. Nej är helt ok med mig och det tål han, tål en hund inte att någon säger nej ska man nog fundera över sin egen hundhållning.

Senast ändrad:
Men har någon som säger att man inte får tillrättavisa deras hundar svarat på hur en gäst ska bete sig om en hund tar sig in under ett bord luktar en i skrevet och försöker bestiga en? Samtidigt som ägaren sitter bredvid och inte gör någonting.
Öppna munnen och säga "kan ni ta bort hunden". Till exempel. Jag har sett det skrivas en jäkla massa gånger i tråden hittills...

Öppna munnen och säga "kan ni ta bort hunden". Till exempel. Jag har sett det skrivas en jäkla massa gånger i tråden hittills...

Det har du rätt i. I början var det flera som angav det som rätt sätt att handskas med situationen.
Men om man inte hinner det? I fallet där schäfern hoppade efter smörgås som befann sig 30 cm från ansiktet? Eller om ägaren inte är i rummet eller har placerat hundarna bakom kompostgaller? Har någon svarat på vad man får göra då? Om man nu inte alltid ser till att en sådan situation inte uppstår.?

Tillägg: Och kan inte en normalt funtad ägare tolka ett nej som " Kan ni ta bort hunden"?

Det har du rätt i. I början var det flera som angav det som rätt sätt att handskas med situationen.
Men om man inte hinner det? I fallet där schäfern hoppade efter smörgås som befann sig 30 cm från ansiktet? Eller om ägaren inte är i rummet eller har placerat hundarna bakom kompostgaller? Har någon svarat på vad man får göra då? Om man nu inte alltid ser till att en sådan situation inte uppstår.?

Jag kan på rak arm komma på iaf fem olika sätt att avbryta beteenden som inte har ett dugg med obehag att göra. Jag har heller inte sett nån som säger att du inte får tilltala hunden alls, det alla protesterar mot är när folk vill korrigera hunden - dvs inte bara avbryta beteendet utan bestraffa det.

Jag kan på rak arm komma på iaf fem olika sätt att avbryta beteenden som inte har ett dugg med obehag att göra. Jag har heller inte sett nån som säger att du inte får tilltala hunden alls, det alla protesterar mot är när folk vill korrigera hunden - dvs inte bara avbryta beteendet utan bestraffa det.

Den ursprungliga situationen beskrevs som först "nej " utan reaktion från ägaren (ett nej som jag då anser är ungefär detsamma som att be om hjälp om det sägs i icke-aggressiv ton), sedan lugg och putt eftersom den stora hunden inte gav sig och ägaren inte gjorde något för att ingripa när gästen sa nej.

Varför ska gästen ha en arsenal av fem olika metoder när ägaren inte ens kan ingripa vid ett enkelt "nej"?

Alla som kommer hem till mig har däremot förhållningsregler vad man får och inte får göra med anledning av mallen. Nej är helt ok med mig och det tål han, tål en hund inte att någon säger nej ska man nog fundera över sin egen hundhållning.
Nej verkar många räkna som en korrigering som hundar lyssnar på. Det gör våra hundar också. När vi säger till dom.

Det var inte jag som sa det :mad:

Här hade den personen "dött" och åkt ut.:rage::down:

Jag har svårt att förstå hur man ens vågar lugga en hund ,hade det varit någon av mina tidigare hundar hade man fått ett eller flera hål i handen av att göra en sådan sak,ja och sen en smäll av mig :o

Fast i denna tråden luggas det tills hunden skriker, mina hundar är inga hjältar men det ska mycket "luggning" till för att dom ska skrika och då med risk för att luggaren får ett par nya kroppsöppningar.
Ja och en rak höger av mig.
Nä, du skulle visst bara misshandla mig. Fönstret som jag skulle kastas ut genom var väl kanske någon annan då.

Normalt funtad? Samma som slöare sällskapshund som accepterar allt, alltså? :confused:
Jag har under alla mina år med hundar bara träffat en enda hund som främmande inte kunde säga till utan risk. Det var en rottis som klassades som problemhund. Jag tränar och umgås med många olika hundar, flera av dem mallar, och ingen uppför sig som dina hundar. På BPH får jag ibland fösa undan närgångna hundar för att kunna genomföra hanteringen och inte heller där har någon hund flippat ut pga min korrigering. Vi testar inte bara sällskapsraser utan även hundar som cane Corso och herdehundarna.

Jag tror helt ärligt att du överskattar den egenskapen. Kanske tycker du själv att det är lite coolt att äga krutdurkar som kan explodera när som helst och som bara du kan kontrollera?

Den ursprungliga situationen beskrevs som först "nej " utan reaktion från ägaren (ett nej som jag då anser är ungefär detsamma som att be om hjälp om det sägs i icke-aggressiv ton), sedan lugg och putt eftersom den stora hunden inte gav sig och ägaren inte gjorde något för att ingripa när gästen sa nej.

Varför ska gästen ha en arsenal av fem olika metoder när ägaren inte ens kan ingripa vid ett enkelt "nej"?
Men varför är det så svårt att bilda en mening? Tycker ni så illa om värden ni besöker att ni inte kan yttra en handfull ord? "värden borde fatta att ett "nej" ritktat mot hunden betyder att jag behöver hjälp!" - eh varför? Varför inte bara säga "Nej hunden, kan ni ta bort henom?" På vilket sätt är det mer jobbigt än att göra hunden illa?

Hundar som sliter sönder folks händer bör avlivas eller omplaceras. Har ägaren inte så pass koll på hunden att det händer (och människan inte avsiktligt och medvetet provocerat hunden) så betecknar jag den som en farlig hund och/eller ägaren brustit i ansvar. Sliter den av handen för att någon föser bort den för att de upplever hunden som närgången så ska hunden överhuvudtaget inte vara i närheten av att situationen ska kunna uppstå.
Det är inte min uppgift att tala om ifall ägaren ska omplacera eller avliva.
Hunden hade aldrig bitit någon utanför familjen. Så vi kan väl säga att ägarna hade "koll"

Jag har nog inte varit med om att ägarna är helt väck och inte gör något om jag börjat freda mig genom att säga vad det nu kan vara (tack men jag vill ha min macka själv, aj det gör visst lite ont när du hänger i mina armar gulleplutt, oj då nu välter du mig snart raring) samtidigt som jag parerat genom att hålla fram en hand, vända mig om, hålla i halsbandet så den inte kan bitas osv osv.

Kanske någon gång men då har jag ändå lyckats freda mig på något sätt utan att göra illa eller skrämma hunden. Sen känner jag sällan behov av att freda mig, jag har gärna hundar i knäet under fikan osv. Men visst: jag kan stoppa dem från att ta hela min fika även om jag gärna delar med mig om det är ok för ägaren.

Därför har jag öht ganska svårt att se dessa situationer där man behöver freda sig med varierat kraftigt våld el skrämsel. Så vanligt kan det väl inte vara att ägaren glatt står och ser på medan hunden låter hunden äta upp all gästens fika eller gräver sig in till tonsillerna via underredet?

(Sen ska jag villigt erkänna, att om jag väldigt vänligt hade stoppat/motat en hund som typ försökte äta på min arm eller göra illa mitt nyförlösta skrev, och den bet mig för att den inte gillade "tillrättavisningar"- då hade jag blivit ganska paff. :o)

Hundar med stor integritet eller social misstänksamhet brukar väldigt sällan vara påflugna på folk (om ens någon gång) de håller sig snarare undan.
Öppna, socialt nyfikna och lekfulla hundar kan bli närgångna och brudusa i sin iver, men det ska mycket till innan en sådan snedtänder av tillsägelser eller beröring av en främmande.

De olika senariumen känns rätt orimliga.

Jag har under alla mina år med hundar bara träffat en enda hund som främmande inte kunde säga till utan risk. Det var en rottis som klassades som problemhund. Jag tränar och umgås med många olika hundar, flera av dem mallar, och ingen uppför sig som dina hundar. På BPH får jag ibland fösa undan närgångna hundar för att kunna genomföra hanteringen och inte heller där har någon hund flippat ut pga min korrigering. Vi testar inte bara sällskapsraser utan även hundar som cane Corso och herdehundarna.

Jag tror helt ärligt att du överskattar den egenskapen. Kanske tycker du själv att det är lite coolt att äga krutdurkar som kan explodera när som helst och som bara du kan kontrollera?
Vet du hur mina hundar uppför sig? Jag har inte skrivit det någonstans. Däremot tar de inte korrigeringar av främmande. Det är inte heller något jag önskar att de ska göra/behöva göra.
Fösa ner hund hos oss fungerar illa. Det är inte heller något främmande ska göra. Tom Vargo (salig i åminnelse) och världens snällaste malle (korad med obefintlig skärpa och försvarslust) reagerade på sådant.
För mig ingen märklig reaktion alls. Även corgin reagerade starkt på detta.

Men varför är det så svårt att bilda en mening? Tycker ni så illa om värden ni besöker att ni inte kan yttra en handfull ord? "värden borde fatta att ett "nej" ritktat mot hunden betyder att jag behöver hjälp!" - eh varför? Varför inte bara säga "Nej hunden, kan ni ta bort henom?" På vilket sätt är det mer jobbigt än att göra hunden illa?

Vad i hela friden har vad man tycker om värden att göra?

Jag kan tänka mig massvis med anledningar till att man inte i de aktuella situationerna formulerar sig i fullständig mening?
Man hinner inte eller man känner sig så hotad/är så oförberedd att man reagerar instinktivt är två exempel.

Hundar med stor integritet eller social misstänksamhet brukar väldigt sällan vara påflugna på folk (om ens någon gång) de håller sig snarare undan.
Öppna, socialt nyfikna och lekfulla hundar kan bli närgångna och brudusa i sin iver, men det ska mycket till innan en sådan snedtänder av tillsägelser eller beröring av en främmande.

De olika senariumen känns rätt orimliga.

Jag kan iofs se det då och då hos en del BCs, där de är översvallande glada och sociala och mitt i den kontakten kommer på att de satt sig i en situation som de inte orkar hantera. Antingen har människan kommit åt en kroppsdel som hunden anser sig ha rätt att ha för sig själv, eller bara bejakat den entusiastiska hälsningen och på så vis dragit upp det hela lite för högt i varv.

Då kan det bli ganska skarpa reaktioner från hundar som tycker sig "försvara sin ståndpunkt" och dessutom gör det genom att stöta mot ansikten eller händer. Jag har själv blivit biten i ansiktet av en tik som först hälsade fullt normalt, men efter någon minuts klappande på halsen bestämde sig för att jag skulle flyttas på.

Min Boss hälsar jättelyckligt på folk, men 1 på 5 ungefär så kommer han på att människan nog är rätt äcklig, och ska sättas på plats. Han bet spöket två gånger när vi testade honom...

Jag kan tänka mig massvis med anledningar till att man inte i de aktuella situationerna formulerar sig i fullständig mening?
Man hinner inte eller man känner sig så hotad/är så oförberedd att man reagerar instinktivt är två exempel.
Det var en lätt överdrift för att förtydliga att jag tycker det är het befängt att folk tycker det är en effektivare lösning att ge sig på andras hundar än att be ägaren ta bort hunden.

Hela tråden har ju spårat ur till en ren parodi. Det enda som saknas är liknelsen med nazister.

Om du känner dig hotad av en hund. Så är det sämsta du kan göra att flytta/säga till den.
Stå helt still och säg lugnt till ägaren.

Men de här ägarna reagerade ju inte. Oavsett dina personliga erfarenheter så var ju du inte där.
Frågan jag ställer är ju: Vad man ska göra i just de här situationerna? Om man nu råkar säga "nej" i stället för att, mer välformulerat,påkalla ägarens uppmärksamhet (en ägare som för övrigt satt bredvid och såg allt utan att göra något)?

Glömde citera: @Och_Aye

Jag kan iofs se det då och då hos en del BCs, där de är översvallande glada och sociala och mitt i den kontakten kommer på att de satt sig i en situation som de inte orkar hantera. Antingen har människan kommit åt en kroppsdel som hunden anser sig ha rätt att ha för sig själv, eller bara bejakat den entusiastiska hälsningen och på så vis dragit upp det hela lite för högt i varv.

Då kan det bli ganska skarpa reaktioner från hundar som tycker sig "försvara sin ståndpunkt" och dessutom gör det genom att stöta mot ansikten eller händer. Jag har själv blivit biten i ansiktet av en tik som först hälsade fullt normalt, men efter någon minuts klappande på halsen bestämde sig för att jag skulle flyttas på.

Min Boss hälsar jättelyckligt på folk, men 1 på 5 ungefär så kommer han på att människan nog är rätt äcklig, och ska sättas på plats. Han bet spöket två gånger när vi testade honom...

Förhoppningsvis är en ägare medveten om en hund kan slå om så snabbt och inte har den bland gäster öht.

En sån har jag haft. Ganska lurigt, då hon inte ens alltid såg överdrivet fjäskig ut, annars kan det ju vara enklare att se tycker jag, om de tydligt överdriver menar jag. Hon hade dessutom ont och gick inte alltid att putta ifrån sig för gäster. Och oftast älskade hon att sitta i knäet. Där gällde det att vara med som ägare och be henne gå ner innan hon brusade upp eller inte hoppa upp om det var folk hon inte kände.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 186
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 546
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar