I den situationen så anser jag att det var i allra högsta grad nödvändigt att rädda min gamling från en stor schäfer som hade kunnat skada henne allvarligt och nej, det var inte frågan om en aggressiv hund som kom springandes och varnade på långt håll medan min hund vackert låg bakom ryggen på mig. Det small till och jag tänkte definitivt inte efter före utan ryckte upp en förbannad bruksschäfer från min hund. Jag kan lova dig att jag kommer garanterat inte att be varesig om lov, ursäkt eller vänta på att någon annan ska göra något om jag hamnar i samma situation en gång till!Kasta en hund på rygg och vråla den i ansiktet kan knappast anses vara varken klokt eller nödvändigt. Jag har också mött åtskilliga lösa hundar med otrevlig attityd. De möter min känga eller stövel. Nu kan jag iofs lägga mina hundar bakom mig och de ligger still medan jag sköter annalkande hundar.
Det kan kanske inte alla.
Jag skiter fullkomligt i hur den attackerande hunden mår efter en sån resa, jag är däremot mer bekymrad om hur min hund mår och jag har sparkat efter många hundar och även polisanmält en polis vars hund bet en av våra när de blev attackerade och vi bodde inom tullarna i Sthlm.
För övrigt är det väldigt sällan jag har främmande människor i mitt hus. Idag var det en hantverkare som kom men jag hade full kontroll på min hund så han behövde inte bry sig öht och inte försökte han varesig träna eller disciplinera min hund. Vänner och familj räknar inte jag som främmande, de är välkomna gäster i mitt hem oavsett om de vill komma in på en fika när de är i omgivningarna eller om de tänker stanna planerat en längre tid.
Alla som kommer hem till mig har däremot förhållningsregler vad man får och inte får göra med anledning av mallen. Nej är helt ok med mig och det tål han, tål en hund inte att någon säger nej ska man nog fundera över sin egen hundhållning.
Senast ändrad: